Laihdutusleikkaus (lihavuusleikk.)
Would you like to react to this message? Create an account in a few clicks or log in to continue.

Ruoka-holismi, haasteita leikkauksen jälkeisessä elämässä

+5
hansu
kissus nytkö jo
MRA123
ritu
Lyltsy
9 posters

Siirry alas

Ruoka-holismi, haasteita leikkauksen jälkeisessä elämässä Empty Ruoka-holismi, haasteita leikkauksen jälkeisessä elämässä

Viesti kirjoittaja Lyltsy Ti Joulu 14, 2010 2:24 am

Olemme keskustelleet leikatun ystäväni kanssa siitä kuinka suhde ruokaan on muuttunut leikkauksen jälkeen. Pääosin intohimot ruokaan nähden on kadonneet, ja kun ruokailut esim. on liittyneet elämän "juhlistamiseen" on joskus ihan mietityttänyt että miten esim. tulevasta joulusta "selviää".

Molemmat tunnistamme itsessämme tiettyjä holismi-piireitä, eli joissain tapauksissa jotain hyvää syö vähän enemmän kuin hyväksi olisi/että olo säilyisi hyvänä. Mä en ole aiemmin tunnistanut itsessäni tälläistä "holismia" vaikka se lienee aina tai ainakin pitkään ollut minussa. Ei sitä varmaan muuten olisi tullut sairaalloisen ylipainoiseksi.

Pääosin siis ruokailut sujuu hyvin ja elämä on normaalia mutta sitten huomaa yhtenä päivänä, liekö hormooneista vai mistä mielentilasta johtuvaa, että syö enemmän/väärin, vaikka tietää jo syödessään että kohta käy kalpaten. Ei näitä kovin montaa kertaa ole tietoisesti käynyt mutta niin useasti että siinä voi tunnistaa selkeästi ongelman, jota on syytä pohtia ja työstää, esim. ravintoterapeutin kanssa. Ja onneksi samassa tilanteessa samojen ongelmien kanssa painivia ystäviä saanut tämän palstan kautta, joiden kanssa asiasta voi jutella.

Eteenpäin, sanoi mummo lumessa, tämä siis keskustelun avaukseksi. Eli leikkauksen ansiosta voi tunnistaa heikkouksia itsessään, eikä se ole kovin kivaa.

Lyltsy
Lyltsy

Viestien lukumäärä : 698
Ikä : 54
Registration date : 28.03.2010

Takaisin alkuun Siirry alas

Ruoka-holismi, haasteita leikkauksen jälkeisessä elämässä Empty Vs: Ruoka-holismi, haasteita leikkauksen jälkeisessä elämässä

Viesti kirjoittaja ritu Ti Joulu 14, 2010 2:18 pm

Itsellä ei ole leikkauksen myötä kyllä suhde ruokaan muuttunut mielestäni ollenkaan nautin hyvästä ruuasta samallalailla kuin ennenkin enkä kiinnitä enkä ole kiinnittänyt koko projektin aikana niinsanottuun oikeaan syömiseen mitään huomiota vaan syönyt mitä mieli on tehnyt mutta ottaen huomioon tuon minun mahani koon niin sinne ei paljon herkkuja mahdu, kait se on ollut oikeata kun paino on pudonnut ja senhän tiedän että pidän proteinipitoisesta ruuasta enemmän ja mitä tähän ruoka holismiin tulee niin se on mulla ja pysyy ei siitä pois pääse enkä tiedä haluanko edes.

ritu

Viestien lukumäärä : 433
Registration date : 17.09.2008

Ruoka-holismi, haasteita leikkauksen jälkeisessä elämässä Empty Vs: Ruoka-holismi, haasteita leikkauksen jälkeisessä elämässä

Viesti kirjoittaja MRA123 Ti Joulu 14, 2010 2:56 pm

Samoilla linjoilla Lyltsyn kanssa, eilenkin tiesin jo syödessäni että kalpaten käy mutta kuitenkin söin. Kuitenkin suurimmaksi osaksi syön oikein ja vilpittömästi iloitsen siitä että ähkyt olot ja ylensyömiset ovat historiaa.

Tasan tarkkaan tiedän etten saisi/voi syödä liikaa kerralla mutta mikä mua vaivaa kun mun täytyy se kuitenkin silloin tällöin tehdä?? Ihmeellinen päävärkki mulla tuntuu olevan. Välillä ajattelen että "testaan" onko masu vielä yhtä pieni kuin ennenkin, tuleeko varmasti huono olo... Takaraivossa kummittelee välillä että joko nyt syön liikaa ja liian isoja annoksia, sitten tulee näitä ylilyöntejä.
Tyhmää tyhmää touhua!

Ajattelinkin laittaa tälle viikolle tavoitteeksi 0 huonon olon päivää/hetkeä.
Hmm, mitä mietteitä muilla?
MRA123
MRA123

Viestien lukumäärä : 595
Ikä : 52
Registration date : 29.09.2009

Viesti kirjoittaja kissus nytkö jo Ti Joulu 14, 2010 4:08 pm

No ei mulla tee kyllä mieli syödä liikaa kerralla kun maha on täynnä niin se on täynnä.. Mutta ritun kanssa samaa mieltä et ruoka holismi on ja pysyy varmaan lopun elämää, pitää vaan ottaa asenne etei anna sen hallita elämäänsä, vaan hallitsee itse oman elämänsä...
kissus nytkö jo
kissus nytkö jo

Viestien lukumäärä : 592
Registration date : 09.09.2010

Viesti kirjoittaja hansu Ti Joulu 14, 2010 4:55 pm

Minulla myöskin pienoinen ongelma aisian suhteen. Ruokaa menee salittuissa määrin, mutta makeanhimo joskus nostaa päätään... Muistaa, miten jokin maistui hyvälle ennenvanhaan.

Eihän siinä mitään ongelmaa ole, jos pienissä määrissä pysyy. Tällä hetkellä se pienikin määrä tosin aiheuttaa etovan lilluvan olon. Siitä huolimatta pitää aina väliin se suupalallinen maistaa. Juuri tuossa viikonloppu nuorimman lapsen synttäreitä vietettiin. Britakakkua maistoin, ei ollut hyvää! Ensi viikonloppuna edessä keskimmäisen muksun juhlat, joten leipominen jatkuu. Makeaa tuli pienissä määrin maisteltua, vaikka tiesikin, että vointi ei siitä ainakaan parane.
hansu
hansu

Viestien lukumäärä : 784
Ikä : 49
Registration date : 09.08.2010

Viesti kirjoittaja Tikrustiina75 Ti Joulu 14, 2010 5:09 pm

Kyllähän me leikatutkin saamme herkutellä joskus, kunhan se ei palaa siihen vanhaan malliin. Ja annoskoko pysyy sallittuna.
Itselläni suurin ongelma on siinä että ruoka täytyy syödä hitaasti. 10 min ruokatauko niin siinä ei kovin hitaasti syödä. Vaikka laillinen ruokapaussi on 20 min niin siellä jo toinen kuumeisesti katsoo aina kelloa missä ollaan. Ja kommentit voi joskus olla, että kestipäs se kauan.
Mutta tosiasia on se että me joudumme seuraamaan koko lopun ajan syömisiämme. Ihan samalla tavalla kuin normaalipainoiset ihmiset.
Itse olen omaan pudotukseeni jo tyytyväinen -43 kg ja kaikki ilman liikuntaa.
Ruokailun muuttamisella on ollut suuri vaikutus asiaan. Ja olen TYYTYVÄINEN itseeni.
Tikrustiina75
Tikrustiina75

Viestien lukumäärä : 201
Ikä : 49
Registration date : 12.01.2009

Viesti kirjoittaja Poutapilvi Pe Joulu 17, 2010 4:06 am

Mulle kanssa tuottaa ongelmia ruuan hitaasti syöminen. Halu hotkia ruoka on ja pysyy. Se tuo/ toi sen tyydytyksen tunteen yhdistettynä liika syömiseen... ruokaholisti siis täälläkin.

Sleeveläisenä mua varoitettiin jo ennen leikkausta, että voi olla tarvetta annoskoon tarkkailemiseen leikkauksen jälkeen (2-3v. leikkauksesta), ettei painoa tule takaisin. Entiset (toivottavasti entiset) ongelmat tunnistaessani olen todella kokeillut saada asian hallintaani jo nyt, kun vatsalaukku selkeästi ilmoittaa mikä on enemmän kuin tarpeeksi.

Pelkään kuitenkin, että "repsahdan" makeaan ja siksi olenkin ollut ihan ehdottomana sen suhteen. Tänäänkin olin tilaisuudessa, josta jäi ylitse valtaisasti ihania leivoksia, kakkuja yms. ja niitä annettiin kassillinen kotiin vietäväksi. Normaalisti olisin syönyt jo autossa muutaman ja pitkin iltaa lisää. Nyt en edes maistanut koko päivänä ensimmäistäkään ja lapset saivat nauttia tuomisistani. Jee hyvä minä Very Happy
Poutapilvi
Poutapilvi

Viestien lukumäärä : 807
Registration date : 24.02.2010

Viesti kirjoittaja 8122010 Su Joulu 19, 2010 5:05 pm

Ruoka on ruokaa isoilla kirjaimilla, siihen liittyy omasta mielestäni niin paljon mielihyvää ja palkitsemisen piirteitä että sitä totisesti voinee kutsu holismiksi. Toivoisi että olo leikkauksen jälkeen ( 1,5 vk sitten) olisi ollut hiukan "huonompi" notta olis ollu vähemmän kokeilun halua. Tuntuu että ruoka menee, paistetusta kananmunasta lähtien. Lakritsaa tuli eilen naposteltua aivan perinteisellä selityksellä.... maha vähä kovalla... just joo.

Kitalaki se on aina ennenkin määritellyt meikäläisellä mitä ja milloin ja niin tuntuu olevan edelleen. Oliskohan se sittenkin pitänyt poistaa eikä vatsalaukkua..

8122010

Viestien lukumäärä : 5
Registration date : 15.12.2010

Viesti kirjoittaja teisku Ke Joulu 22, 2010 10:49 pm

Mitä tarkoittaa, että "sitten käy kalpaten" ?
Eli jos leikkauksen jälkeen syö joskus liikaa, mitä silloin tapahtuu?
Alkaako oksettaa, dumping?
Olen vasta leikkaukseen menossa, joten olis kiva kuulla, millainen on kohtalo, jos joskus repsahtaa...
teisku
teisku

Viestien lukumäärä : 110
Ikä : 64
Registration date : 28.08.2010

Viesti kirjoittaja Lyltsy Ke Joulu 22, 2010 11:35 pm

Voi huonosti, mulla yleensä liian nopea syöminen tuo helpommin oksettavan olon/oksentaa, ja liika määrä/makea/rasvainen vartin päästä syömisestä kauhean huonovointisuuden.

Lyltsy
Lyltsy

Viestien lukumäärä : 698
Ikä : 54
Registration date : 28.03.2010

Viesti kirjoittaja ritu To Joulu 23, 2010 2:07 pm

Teisku: Jos heti leikkauksen jälkeen syö liikaa niin saattavat saumat ratketa siinä pussukassa mikä on tehty ja sitten ei naurata saattaapa vaikka kuolo korjata satoaan.

ritu

Viestien lukumäärä : 433
Registration date : 17.09.2008

Viesti kirjoittaja teisku To Joulu 23, 2010 4:52 pm

Apua!
Täytyy vain toivoa, että himot pysyvät kurissa leikkauksen jälkeen....loppuelämän....
Kiitos vastauksistanne!
teisku
teisku

Viestien lukumäärä : 110
Ikä : 64
Registration date : 28.08.2010

Viesti kirjoittaja Sponsored content

Sponsored content

Takaisin alkuun

- Similar topics

Oikeudet tällä foorumilla:
Et voi vastata viesteihin tässä foorumissa