Laihdutusleikkaus (lihavuusleikk.)
Would you like to react to this message? Create an account in a few clicks or log in to continue.

Leikattu ja kotona opettelemassa uutta elämää

+11
Pampula
Elämä edessä
bulleriina
hyljepullukka
ritu
Kimby
Heluna
Tantta
Bulla65
tiikos
Paloma
15 posters

Sivu 1 / 2 1, 2  Seuraava

Siirry alas

Leikattu ja kotona opettelemassa uutta elämää Empty Leikattu ja kotona opettelemassa uutta elämää

Viesti kirjoittaja Paloma Pe Loka 15, 2010 2:17 am

Olin PÄKSissä leikkauksessa viime tiistaina ja tänään torstaina pääsin kotiin. Ilmavaivat on kamalat ja särkylääkettä menee.
Muuten kaikki hyvin. Limaa irtoaa vielä, yskittää ja niistättää monta kertaa päivässä. Vaan pääasia että irtoaa.
Ensimmäinen kotiateria oli perunavelliä ja maksamakkaraa. Maistui hyvältä! Iltapalaksi siivilän läpi puristettua mustikkaa ja maustamatonta jugurttia.
Huomenna pitää vähän käydä ulkoilemassa. Kävely on oikeasti hyvää kuntoutumista. Ilmatkin liikkuu ja röyhtäyksiä nousee mukavasti.
Veden juominen on tuntunut välillä vaikealta. Vähintään se 1,5 l pitäisi mennä, mutta vielä ainakaan ei mene. Ehkä sitten enemmän, kun ilmakuplien muodostuminen vähenee.
Saikkua tuli kivasti, marraskuun ensimmäinen viikko vielä kokonaan. Pääsee enemmän sinuiksi tämän uuden olotilansa kanssa.
Tsemppiä kaikille leikkaukseen meneville!
Paloma
Paloma

Viestien lukumäärä : 137
Registration date : 14.11.2009

Takaisin alkuun Siirry alas

Leikattu ja kotona opettelemassa uutta elämää Empty Vs: Leikattu ja kotona opettelemassa uutta elämää

Viesti kirjoittaja tiikos Pe Loka 15, 2010 3:04 am

Kaikkea hyvää sinulle Paloma toipumiseen(=:
Kerrotko vielä tehtiinkö sinulle ohitus vai sleeve??

tiikos

Viestien lukumäärä : 133
Registration date : 09.06.2010

Leikattu ja kotona opettelemassa uutta elämää Empty Vs: Leikattu ja kotona opettelemassa uutta elämää

Viesti kirjoittaja Bulla65 Pe Loka 15, 2010 1:50 pm

Hienoa kuulla, että kaikki meni hyvin Paloma! Toivotan sulle pikaista paranemista, toivottavasti kaikki jatkuu yhtä hyvin ja elämä normalisoituu mahdollisimman pian :).
Bulla65
Bulla65

Viestien lukumäärä : 540
Ikä : 59
Registration date : 14.04.2010

Viesti kirjoittaja Tantta Pe Loka 15, 2010 3:08 pm

Hienoa, Paloma, siita se lahtee. Nyt vaan pikkuhiljaa totuttelemaan uuteen elamaan. Muista juoda sita vetta tarpeeksi.
Tantta
Tantta

Viestien lukumäärä : 296
Registration date : 21.12.2009

Viesti kirjoittaja Paloma Pe Loka 15, 2010 3:16 pm

Minulle tehtiin bypass. Sisätautilääkärin mukaan sillä saa pysyvimmät tulokset, koska sen myötä sisäeritys muuttuu sellaiseksi, että näläntunne katoaa. Tätä ei sleevessä tapahdu hänen mukaansa. PÄKSissä ei tehdä ymmärtääkseni sleevejä ollenkaan.
Bypass leikkauksella vain 2/10 lihoo takaisin, mutta sleevessä useampi. En kylläkään ymmärrä, miten kukaan viitsii syödä näin ison prosessin jälkeen itsensä uudelleen lihavaksi.
Aamiaisen syömiseen meni puoli tuntia enkä siltikään saanut kaikkea alas. Täytyy pitää vaan huoli että proteiinin määrä on riittävä. Isojen kalkkitablettien nieleminen vähällä nestemäärällä on hieman hankalaa.
Niin ja se vesi---huhhuh---mulla on mittakannussa vettä pöydällä, että pysyn mukana siinä, miten paljon tulee juotua.

Tässä koneella nyt istun ja koetan nauttia ensimmäistä kertaa kahvia! Paljon maitoa tietysti seassa :)
Paloma
Paloma

Viesti kirjoittaja Heluna Pe Loka 15, 2010 3:21 pm

Moikka , kyllä se näläntunne häviää myös sleevessä=) Ei ehkä niin paljoa mutta kumminkin.Mulla ei ole nälkä ollut kertaakaan leikkauksen jälkeen vaikka olen "unohtanut" syödä ja juoda välillä.;)

Heluna

Viestien lukumäärä : 155
Ikä : 49
Registration date : 19.03.2010

Viesti kirjoittaja tiikos Pe Loka 15, 2010 3:48 pm

Sleevessä poistetaan mahalaukusta osa nimeltä fundus. Se on mahan osa joka tuottaa greliiniä, joka on ns. nälkähormoni ja sen takia myös sleevessä poistuu näläntunne. Tai siis pitäisi poistua. Kuukauden päästä olen jo viisaampi, käykö näin(=:

tiikos

Viestien lukumäärä : 133
Registration date : 09.06.2010

Viesti kirjoittaja Paloma Pe Loka 15, 2010 3:56 pm

Niinpä. Ennenhän näitä asioita ei voi tietää ennen kuin on kokemuksellista tietoa. Minäkin vain kerron sleeven osalta siitä, mitä sisätautilääkäri on kertonut.

Toivottavasti kuitenkin tulokset on kaikilta osin myönteiset ja pysyvät, oli leikkaustapa mikä tahansa.

Voimia tuleviin koitoksiin :)
Paloma
Paloma

Viesti kirjoittaja Kimby Pe Loka 15, 2010 4:16 pm

Ja kaikesta huolimatta kaikilla GBP-leikautuilla ei häviä näläntunne ja monilta Ssleeveleikautuilta se häviää. Mitään ehdottomia totuuksia ei tässä lajissa ole olemassa. Mullekkin kerrottin hyvin seikkaperäisesti miten tuo jotain (nälkä)hormoonia tuottava alue häviää sleevessäkin.

Sitten vasta vuoden päästä leikkauksesta voi sanoa miltä se uusi vatsalaukku tuntuu. Varsinkin eka 3 kk kaikenlaiset tuntemukset, siis sekä kylläisyyden tunne että nälkä, loistaa usein poissaolollaan leikkaustekniikasta riippumatta.

Lopullisen tuloksen kannalta on aika lailla yhdentekevää se näläntunne tai sen häviäminen. Kukaan meistä ei ole lihonnut sairaalloisiin mittoihin pelkästään nälkään syömisellä, vaan taustalla on myös tunnesyöminen. Sillä kun ei ole mitään tekemistä nälän kanssa.

Minulle tärkeintä leikkauksesta saatava apu on se että tulee kylläiseksi 1/3 määrllä entisestä. Ruokailuainekset olen itse muuttanut paljon terveellisempään suuntaan. Mut sleevattiin 10 kk sitten ja nyt on hävinnyt kaiken kaikkiaan 70 kg.
Kimby
Kimby

Viestien lukumäärä : 644
Ikä : 53
Registration date : 28.11.2009

Viesti kirjoittaja Paloma Pe Loka 15, 2010 4:54 pm

Upeaa Kimby! Kerrassaan hienoa lukea tuollaista onnistumista.

Oikeanlainen, fyysinen nälkä taitaa olla vierasta meistä monelle ja se tunnesyöminen on poistanut terveen nälän tunteen.

Terveys lienee meidän kaikkien toive.
Paloma
Paloma

Viesti kirjoittaja ritu Pe Loka 15, 2010 8:35 pm

Ei se nälkä katoa ohitetullakaan välttämättä ja jos ei kato mitä suuhunsa pistää niin varmaan lihoo takaisin, eihän muutamaan ensimmäiseen kuukauteen todella voi paljon mitään syödä mutta kyllä se siitä muuttuu ja ruoka alkaa maistumaan ja yllättävän paljon mahtuu kerrralla.

ritu

Viestien lukumäärä : 433
Registration date : 17.09.2008

Viesti kirjoittaja hyljepullukka La Loka 16, 2010 8:26 pm

Ihmeen vähän aikaa siellä sairaalassa ollaan. Onko se yleistä, että 2-3 päivää kulutetaan sairaalan petiä?

hyljepullukka

Viestien lukumäärä : 7
Registration date : 27.05.2010

Viesti kirjoittaja bulleriina La Loka 16, 2010 8:38 pm

Moi!
Minut leikattiin tuolla PHKS:ssa helmikuussa. Tiistaina sisään ja pöydälle, torstaina kotiin (onneksi).

bulleriina

Viestien lukumäärä : 182
Registration date : 09.04.2009

Viesti kirjoittaja Elämä edessä La Loka 16, 2010 8:42 pm

Joensuun informaatiota olen saanut, että sairaalassa olen 4 päivää.
Elämä edessä
Elämä edessä

Viestien lukumäärä : 883
Ikä : 70
Registration date : 01.11.2009

Viesti kirjoittaja Pampula La Loka 16, 2010 8:57 pm

Minä olisin ollut ihan valmis lähtemään jo seuraavana päivänä leikkauksesta (ja kirurgin mielestä olisin voinutkin lähteä) mutta miehen toiveesta olin siellä kuitenkin kaksi yötä. Hän taisi olla enemmän huolissaan kuin minä. Kotona toipuminen tuntui ainakin paljon nopeammalta ja tehokkaammalta, mutta kai sitä sairaalassa tuntee itsensä sairaammaksi.

Pampula

Viestien lukumäärä : 28
Registration date : 09.08.2010

Viesti kirjoittaja Poutapilvi Su Loka 17, 2010 3:31 am

Mulla sleeve vei nälän tunteen pois. Porinaa, poksunaan, lorinaa ja murinaa kyllä kuului ekat kuukaudet mahasta, niin ennen kuin jälkeen ruuankin, että oikein hävetti! Sitten keksin yskiä samaan aikaan sellaista pientä "sitkeän kuuloista köhää". Ei ruvenneet ihmiset tuijoittamaan ruokapöydässä.

Mut leikattiin toukokuussa ja meidän keskimmäinen lapsi ei leikkauksesta tiedä ja tänään vasta ekaa kertaa ihmetteli ruokapöydässä miksi mä söin vain 1 leivän, kun hän söi 4. Sanoin syöneeni jo aikaisemmin. Nyt ei onneksi maha enää pidä meteliä.
Poutapilvi
Poutapilvi

Viestien lukumäärä : 807
Registration date : 24.02.2010

Leikattu ja kotona opettelemassa uutta elämää Empty Limaa irtoaa?

Viesti kirjoittaja huanita Su Loka 17, 2010 6:49 pm

Siis tuleeko leikkauksen jälkeen limaa keuhkoista ja yskittää? Voiei, jos niin on. Olen ollut nyt kuukauden yskässä ja lämpö seilaa eestaas. 2 viikon kuluttua olisi leikkaus. Saas nähdä onnistuuko. Olisi niin valtava pettymys jos siirtyy. Kaik duuni- ja perheasiat sovittu sen mukaan et 1.11 leikataan :(
huanita
huanita

Viestien lukumäärä : 52
Registration date : 04.09.2010

Viesti kirjoittaja MRA123 Su Loka 17, 2010 8:25 pm

Huanita,

Mulla oli myös yskää pari viikkoa ennen leikkausta sekä leikkauksen jälkeen, mulla tosin ei ollut kuumetta.
Oletkos käynyt keuhkokuvassa? Mulla todettiin hetikohta leikkauksen jälkeen alkava keuhkokuume kun tuntui että alasin olis laitettu rinnan päälle. Olen vieläkin antibioottikuurilla ja oireet on hävinny. En usko että leikkausta haittaa mut oli tietty vähän inha yskiä leikkauksen jälkeen kun teki kipeää....
MRA123
MRA123

Viestien lukumäärä : 595
Ikä : 52
Registration date : 29.09.2009

Viesti kirjoittaja Paloma Su Loka 17, 2010 10:50 pm

Minua leikkauksen jälkeen yskitti usein ja edelleen nousee limaa nenään sekä kurkkuun. Pulloon puhaltaminen sairaalassa auttoi monasti liman irtoamiseen.
Lääkäri kertoi, että limaa muodostuu anestesiassa siksi, että keuhkojen rakkulat (?) painuvat hieman kasaan, ja ne sitten toipumisvaiheessa työstävät itsensä kuntoon erittämällä enemmän limaa kuin tavallisesti...tai siis näin ymmärsin sen selityksen. Eri asia tietysti on, jos tulee keuhkokuume leikkauksen seurauksena. Se voi tulla 10-15%:lle leikatuista noiden toipumistilastojen mukaan, eikä se millään lailla ole välttämättä vaarallista.
Tuo MRA123:n kertoma oire on esimerkkinä tosi hyvä, ja kannattaakin varmaan olla aika herkkä kehonsa kertomalle.
Leikkauksen jälkeen sain ohjeen, että kannattaa ennen yskimistä painaa tyyny tiukasti mahan päälle. Helpotti kummasti.
Minulla toipuminen tuntuu etenevän kivasti. Ohjeen mukainen ruokamäärä ei vaan mene sisään ilman pahoinvointia, joten syön yhden aterian vähemmän päivässä kuin ohjeet sanovat. Ehkä lisään sitten, kun keho vetää paremmin. Kerralla menee ehkä n. 1-1½ desiä sisään, ja todella hitaasti. Lounastakin söin tänään melkein tunnin :) Onneksi vielä saikulla on aikaa.

Jaksamista kaikille.
Paloma
Paloma

Viesti kirjoittaja huanita Ma Loka 18, 2010 1:38 am

Jospa tämä tästä paranisi. Kuvissa en ole käynyt mutta kuuntelemalla ei löytynyt mitään erityistä. Vuosi sitten oli keuhkokuume possutaudin yhteydessä. Tämä ei ole mitään siihen verrattuna. Kun vain sais ton lämpöilyn/kuumeilun poies..
huanita
huanita

Viestien lukumäärä : 52
Registration date : 04.09.2010

Viesti kirjoittaja MRA123 Ma Loka 18, 2010 3:44 pm

Paloma, mulla tuntuu olevan samaa "vikaa" kuin sulla, laittoi suuhun melkeinpä mitä tahansa, aina tulee paha olo. Yritän syödä tosi hitaasti mutta en kyllä noin kauaa saa menemään ikinä kuin sinä : )

Taitaa olla osasyy mulla tuo että en osaa syödä tarpeeksi hitaasti, vaikka kuinka yritän. : (
MRA123
MRA123

Viestien lukumäärä : 595
Ikä : 52
Registration date : 29.09.2009

Viesti kirjoittaja Paloma Ma Loka 18, 2010 3:59 pm

MRA123, huomaan, että lukeminen syödessä hidastaa haarukan liikettä,
vaikka ei kai lukeminen ruokaillessa olekaan muuten suotavaa :)
Samoin olen nyt parina päivänä tehnyt niin, kun olen jo jaksanut, että lähden aina ruokailun jälkeen liikkeelle. Touhan jotakin, sellaista, joka saa kuplat liikkeelle, ja lisäksi teen pari kevyttä kävelylenkkiä (20-30 min) päivän aikana. Onneksi on ollut aurinkoista.
Puoliso raahasi keinutuolin telkkarihuoneeseen - siinäkin saa kuplat kyytiä :)

Tänään aamun kauravelli ei meinannut tykätä minusta lainkaan, vaan koetti päästä ulos asti - ehkä eilen söin liian tuhtia kamaa, kun söin välipalaksi hapankorpun ja naudanlihaleikkelettä ja vielä illalla 2 x 2 cm palan kinkkupiirakkaa :D

Elämä on hauskaa, kun vielä saa opetella uudelleen syömään :DD
Paloma
Paloma

Viesti kirjoittaja Wee2be Ma Loka 18, 2010 5:55 pm

Paino laskussa ja mieliala nousussa ja toipuminen myös, hyvä niin. :) Tsemppiä jatkoon!

Noita pulputuksia ja kuplatuksia riittää myös täällä.. ihanasti helpotti mua ainakin, kun pystyin makaamaan mahallani.. :) Ja se liikkuminen.

Lasketko Paloma kaloraita tai proteiinien määrää? Kuinkas haavat voivat? :)
Wee2be
Wee2be

Viestien lukumäärä : 287
Ikä : 43
Registration date : 29.05.2010

http://wee2be.vuodatus.net

Viesti kirjoittaja Paloma Ma Loka 18, 2010 6:17 pm

Kiitos kysymästä Wee, haavat voi kipeästi :) Niiden ympärille on muodostunut mustelmat ja siksi vähän kipeät, vähän punottavat, mutta kuitenkin siistit.
Eilen illalla ihmettelin, miksi napa on kipeä, ennen kuin muistin, että sain sairaalassa napapiikkejä ja siinäkin kohdin oli mustelma.

Jätän laskemisen huolen rav.suunnittelijalle, kun menen n. kk päästä käymään. Pidän kylläkin ruokapäiväkirjaa. Proteiinia koetan nauttia jokaisella aterialla sekä välipalalla ainakin vähän joko maitoproteiinina tai kalaa tai kanaa. Possua tai nautaa en ole vielä juurikaan uskaltanut :) Liha ei oikein ole ollut koskaan mieliruokaani.
Laskemisen sijasta kuulostelen ennemminkin olotilaani. Jos tuntuu voimattomalta, otan proteiinia vähän reilummin parilla seuraavalla syömisellä.
Lasketko sinä kaloreita tai proteiinin määriä? Millaisia lukuja saat, jos lasket?
Sinullakin näyttää paino olevan mukavasti menossa alaspäin. Hienoa!
Paloma
Paloma

Viesti kirjoittaja Wee2be Ma Loka 18, 2010 6:23 pm

Tuo onkin ihanan rento ja oikeaoppinen asenne, ettet laske ja turhia stressaa - ihailen ihmisiä, jotka siihen pystyvät. :) Jatka samaan malliin vaan :)

Minä lasken ja stressaan.. Kalorillisesti syön 800-900/vrk ja proteiinien määrä on n. 45-70g, riippuen hieman päivästä.

Itsekään en ole lihan ystävä, joten pyrin kananmunalla ja kanalla ja tonnikalalla ja maitopohjaisilla kookoilemaan proteiinit - menee se näinkin, ja lisäksi mulla olis noita apteekin proteiini juomia, jotka ei kyl uppois ei millään enää..

Hyvä, että haavatkin voi suht hyvin.. kohta jo paljon paremmin. :)
Wee2be
Wee2be

Viestien lukumäärä : 287
Ikä : 43
Registration date : 29.05.2010

http://wee2be.vuodatus.net

Viesti kirjoittaja Sponsored content

Sponsored content

Sivu 1 / 2 1, 2  Seuraava

Takaisin alkuun

- Similar topics

Oikeudet tällä foorumilla:
Et voi vastata viesteihin tässä foorumissa