Laihdutusleikkaus (lihavuusleikk.)
Would you like to react to this message? Create an account in a few clicks or log in to continue.

Haussa yksityinen leikkaussairaala Helsingissä

3 posters

Siirry alas

Haussa yksityinen leikkaussairaala Helsingissä Empty Haussa yksityinen leikkaussairaala Helsingissä

Viesti kirjoittaja Amelie Ke Syys 29, 2010 4:45 pm

Esittelen aluksi vähän itseäni ja tilannettani kysymykseni taustaksi. Olen 63-vuotias nainen Tampereelta. Hoitovirheen vuoksi painoni nousi 10 vuodessa 100 kg. Olen ollut aina normaalipainoinen, mutta 90-luvun puolen välin jälkeen painoni alkoi vähitellen nousta ja voimani kadota. Tätä jatkui vuodesta toiseen, niin että vuosina 2005 ja 2006 lihoin 30 kg vuodessa. Kävin lukuisilla yksityisillä lääkäreillä ja laboratoriokokeita otettiin. Minussa ei ollut muka mitään vikaa. Pitää vain ottaa itseäni niskasta kiinni. Olin vuonna 2007 hakeutumassa sairaalaan, koska en jaksanut nousta enää kuin laahautumalla vuoteesta ylös suihkuun ja WC:hen. Lääkäri oli taas kerran sanonut, ettei minua mikään vaivaa. Epäilin itse kaikki nämä vuodet, että minulla on kilpirauhasen vajaatoiminta, mutta en kuullemma edes näyttänyt siltä.

Sain tamperelaisen endokrinologin nimen ja menin hänen yksityisvastaanotolleen keväällä 2007. Hänen ei tarvinnut kuin nähdä minut, ei kuunnellut juurikaan oireita, eikä tarvinnut laboratoriotuloksia, kun hän sanoi, että korvaushoito aloitetaan välittämästi. Minulla on kilpirauhasen vajaatoiminta. (Tässä vaiheessa purskahdin itkuun.) Se ei kuitenkaan ole T4 hormoonissa vaan T3 hormoonissa, mitä kaikkien menneiden vuosien aikana ei kukaan lääkäri ollut vaivautunut tarkistamaan. Lääkitys nostettiin niin nopeasti kuin mahdollista kolmen (aikuisten) tabletin päiväannokseen.

Painoin 57 kg 80-luvulla ja n. vuoteen -97 asti, jolloin paino alkoi hitaasti kohota. Nyt painan 160 kg, pituuteni on 168 cm. Liitännäissairauksina ovat tulleet diabetes 2, uniapnea, sekä korkea verenpaine, jonka sai aikaan Reductil-laihdutuslääke. Alaselkä on kipeä, eivätkä jalat kanna, niin että pystyn kävelemään kahden kyynärsauvan avulla vain muutaman kymmenen metriä. Tarvitsisin pyörätuolin. Lisäksi polviin sattuu.

Olen yrittänyt pysyä osittain työelämässä työskentelemällä kotoa käsin tietokoneen välityksellä. Verenpainelääkkeiden sivuvaikutukset ovat minulla kuitenkin niin voimakkaita, että samalla kun ne salpaavat verenpainetta, ne väsyttävät muiden oireiden lisäksi niin kovasti, että salpaavat myös ajattelukyvyn. Koska tietokonetyöni koostuu pitkälti numeroista, minulla on vaikeuksia selviytyä siitä. Välillä olen nukahtanut tietokoneen ääreen ja herään, kun sylkeä on mennyt henkitorveen ja alan yskiä.

Työterveyslääkäri ei suostunut vuoteen kirjoittamaan lähetettä laihdutusleikkaukseen, koska hänen mielestään verenpaine oli saatava ensin kuntoon. Se on aina tasautettu, kunhan otan lääkettä tarpeeksi paljon. On eri asia, että nukahden siinä sitten samalla.

Kuulin kesällä, että potilaalla on oikeuksia ja voin vaatia lääkäriltäni pääsyä leikkaukseen. Kun lääkärini palasi syyskuun alussa lomalta, kerroin hänelle, että haluan lähetteen laihdutusleikkaukseen. Hän kirjoitti sen minulle, laittoi vielä, että kiireellisenä. Veimme mieheni kanssa lähetteen samana päivänä Hatanpäälle. Kun soitin sairaalaan viime viikolla kuulin, että lähete oli siirretty yliopistosairaalaan (TAYS). Soitin sinne ja minulle sanottiin, ettei laihdutusleikkauksia tehdä kiireellisinä, ja että minulle tulee heiltä postia. Minulle kerrottiin myös, että leikkaukseni olisi aikaisintaan vuoden kuluttua. Posti on nyt tullut ja sen sisältö on, että helmikuuhun 2011 mennessä pääsen ensimmäisiin tutkimuksiin.

Kuten kerroin alussa, olen 63-vuotias, eikä minulla olisi oikein enää aikaa odottaa ainakin vuotta päästäkseni leikkaukseen. Pitäisi olla sitten vielä tarpeeksi nuori, jotta pääsen vatsanahanleikkaukseenkin. Olen siksi harkinnut menemistä leikkaukseen yksityisesti. Tamperelaisena en kuitenkaan tunne Helsingin laihdutusleikkauksia tekeviä sairaaloita.

Löytyisikä täältä tietoa vaihtoehdoista, joihin voisin alkaa soitella? Minulle voi myös lähettää yv:n. Kiitän jo etukäteen, jos saan apua tilanteeseeni.



Amelie

Viestien lukumäärä : 2
Paikkakunta : Tampere
Registration date : 07.09.2010

Takaisin alkuun Siirry alas

Haussa yksityinen leikkaussairaala Helsingissä Empty Vs: Haussa yksityinen leikkaussairaala Helsingissä

Viesti kirjoittaja Elämä edessä Ke Syys 29, 2010 5:26 pm

Hei Amelie!
No jo on sinulle siunaantunut paljon ongelmia hoitovirheestä! Mutta onneksi on se yksi lääkäri, joka näki tilanteesi oikeassa valossa! Voithan tosiaan pian päästä yksityisesti leikkaukseen. Harmi, että yhteiskunta ei tue sinua taloudellisesti leikkauksessa, vaikka et itse ole aiheuttanut ongelmiasi. Nyt sinunkin asiasi nytkähtivät eteenpäin ja toivottavasti pikapikavauhtia pääset pian leikkaukseen. Olen kuullut useammista yli kuusikymppisistä, joille lääkäri jopa itse on tarjonnut leikkausmahdollisuutta!
Elämä edessä
Elämä edessä

Viestien lukumäärä : 883
Ikä : 69
Paikkakunta : Mikkeli
Registration date : 01.11.2009

Takaisin alkuun Siirry alas

Haussa yksityinen leikkaussairaala Helsingissä Empty Vs: Haussa yksityinen leikkaussairaala Helsingissä

Viesti kirjoittaja Ann Ke Syys 29, 2010 5:56 pm

Amelie, tervetuloa mukaan!
Kovasti on mahtunut vastoinkäymisiä tiellesi, mutta toivottavasti tämän leikkausmahdollisuuden löytyminen antaa uutta puhtia jaksaa eteepäin. Uskon, että saisit leikkauksesta ison ja tärkeän avun vaivoihisi.

Pääkaupunkiseudulla on tietojeni mukaan kaksi leikkaavaa sairaalaa; Eira ja Terveystalo. Oma GBP-leikkaukseni on tehty Terveystalossa elokuussa ja olen äärimmäisen tyytyväinen tämän hetkiseen tilanteeseeni.

Oheisesta linkistä näet muutamia Terveystalossa leikattujen kokemuksia:
https://laihdutusleikkaus.palstani.com/leikkauspotilaat-tai-siihen-hakeutuvat-f1/kerataanko-kokemuksia-terveystalosta-tahan-t955.htm?highlight=terveystalosta

Ja tästä jotain omia kokemuksiani: https://laihdutusleikkaus.palstani.com/leikkauspotilaat-tai-siihen-hakeutuvat-f1/ann-liittyy-joukkoon-ja-leikkauksen-jalkeisia-kuulumisia-t779.htm?highlight=ann+liittyy

Sairaaloiden nettisivuilla on tietysti lisätietoa leikkauksista.
Jokaisella on sitten omat kriteerinsä minkä sairaalan valitsee (molemmissa tehdään GBP), mutta itselläni painoi vaakakupissa kovasti kirurgin kokemus. Terveystalossa leikkaa norjalainen kirurgi, jolla on pitkä ja määrällisesti suuri kokemus näistä leikkauksista. Norjassa tehdään muutenkin paljon enemmän ja on tehty jo pidempään lihavuusleikkauksia ja nähty kaikenlaista. Tämähän ei tietysti merkitse sitä etteikö Suomessa osattaisi tai kirurgit olisi ammattitaitoisia. Vertailu ja tiedon hankinta kannattaa aina ja tärkeä on tehdä sellainen päätös, mikä itsestä tuntuu hyvältä.
Yksityisellä hommat etenee vauhdilla, mutta kunnallisella puolella ei koskaan tiedä kestääkö jonotus 1/2 vuotta vai 2 vuotta. Kaikkea on nähty ja kuultu... Yksityisellähän tämä on rahallisesti iso investointi, mutta mielestäni rahansa voi sijoittaa paljon huonomminkin!

Kaikkea hyvää tulevaisuuteen ja toivotaan, että löydät toimivan ratkaisun.
Aurinkoista syksyä!
Ann
Ann

Viestien lukumäärä : 94
Paikkakunta : Pääkaupunkiseutu
Registration date : 02.08.2010

Takaisin alkuun Siirry alas

Haussa yksityinen leikkaussairaala Helsingissä Empty Vs: Haussa yksityinen leikkaussairaala Helsingissä

Viesti kirjoittaja Amelie To Syys 30, 2010 1:39 am

Kiitos vastauksista Elämä edessä ja Ann.

Nyt tiedän, että otan Terveystaloon yhteyttä, kun täällä on näin paljon tietoa heidän leikkauksistaan. Olen vielä niin alussa leikkaussuunnitelmieni kanssa, että päässä pyörii paljon tietoa ja nyt on hyvä ensin sisäistää kaikki.

Tsemppiä kaikille muillekin, jotka ponnistelette leikkaukseen pääsyn kanssa, ja onnellista uutta elämää jo leikkauksessa olleille.

Amelie

Viestien lukumäärä : 2
Paikkakunta : Tampere
Registration date : 07.09.2010

Takaisin alkuun Siirry alas

Haussa yksityinen leikkaussairaala Helsingissä Empty Vs: Haussa yksityinen leikkaussairaala Helsingissä

Viesti kirjoittaja Sponsored content


Sponsored content


Takaisin alkuun Siirry alas

Takaisin alkuun

- Similar topics

 
Oikeudet tällä foorumilla:
Et voi vastata viesteihin tässä foorumissa