Laihdutusleikkaus (lihavuusleikk.)
Would you like to react to this message? Create an account in a few clicks or log in to continue.

Viikko leikkaukseen...

+4
Poutapilvi
tipo57
Lyltsy
Wee2be
8 posters

Siirry alas

Viikko leikkaukseen... Empty Viikko leikkaukseen...

Viesti kirjoittaja Wee2be Su Syys 26, 2010 6:46 pm

Hirvittää hurjana.. ensi sunnuntaina saan varmaan pyytää et mut sidotaan kiinni jonnekin, etten juokse (lyllerrä) karkuun. Mietin kamalasti kaikenlaisia..

1) suolen tyhjennys? Olen lukenut, että osalle on laitettu peräruiske ennen leikkuuta - onko yleinen käytäntö?
2) mitä on postoperatiivinen juoma? Miksi osa ainakin on juonut sitä ennen?
3) laitetaanko leikattaville katetri?
4) mitä on odotettavissa heti herättyäni ekojen 24h aikana?
5) montako reikää mahaan tulee ja kuinka ne paranee?
6) koska saa mennä suihkuun ekan kerran?
7) oletteko eneilleen leikkuuta edeltävään päivään saakka?

Ihan vain pintaa raapaistakseni....
Wee2be
Wee2be

Viestien lukumäärä : 287
Ikä : 42
Paikkakunta : Vantaa
Registration date : 29.05.2010

http://wee2be.vuodatus.net

Takaisin alkuun Siirry alas

Viikko leikkaukseen... Empty Vs: Viikko leikkaukseen...

Viesti kirjoittaja Lyltsy Su Syys 26, 2010 7:03 pm

Mulla siis leikkaus Terveystalossa toukokuussa.

1) Ei ollut ohjelmassa, edellisestä illasta piti olla syömättä, ilman vettä muistaakseni 6 tuntia, joten heräsin yöllä juomaan kellon kanssa lasin vettä
2) Joo, piti juoda joku 2 dl lasillinen jotain ei kovin hyvää juomaa.
3) Ei ollut. Vessassa kävin leikkauspäivänä itse muutaman kerran.
4) Mä ainakin nukuin paljon ekana päivänä, leikkaus oli iltapäivällä. Kipulääkkeitä ja antibiotteja tasaisin väliajoin suoneen, sit sitä puhaltelua pulloon.
5) 5 reikää mahaan, mulla ainoastaan yksi oli kipeä ( se josta meni optiikka sisään). Rintalastan yläpäässä ( rintsikan alle jäävä) reikä oli vaikein saada parantumaan, koska rintsikka hiersi. Muuten parantuivat hyvin. Eihän ne kauniita ole, parin kolmen sentin nättiä arpia.
6) Kävin toisena päivänä iltapäivällä. Paransi oloa mukavasti. Silloin pääsi niihin
7) En eneillyt lainkaan, sitä ei vaadittu. Pudotin 4 kg kevään aikana vähähiilihydraattisempaan ja tiheämpään ruokailuun siirtymällä.

Tsemppiä!

Lyltsy
Lyltsy

Viestien lukumäärä : 698
Ikä : 54
Paikkakunta : Espoo
Registration date : 28.03.2010

Takaisin alkuun Siirry alas

Viikko leikkaukseen... Empty Vs: Viikko leikkaukseen...

Viesti kirjoittaja tipo57 Su Syys 26, 2010 7:37 pm

Päivää kaikille ja terveiset operaatiosta
joo oli siinä sa tyhjennyskin mukana eli peräruiske pullo ja se preoperattiivin juoma antaa energiaa sitte kun on leikattu ja ei ole muita varastoja mitä käyttää ens alkuun.kaikki on tarpeesee varmaan,se mitä odotat kun heräät on sellanen olo kun elafantti istuisi vatsallasi tai ainakin olisi istunut:)kyllä se helpottaa sekin kun saat kipulääkettä ja alat liikkua ylös päin niin nopeasti kun mahdollista.katedria ei ainakaan miehelle laitettu jos pystyi pissaamaan itse pulloon jo kun sängyssä makasin ja sitte ylös ja vessaan normaali virtsaus.kaikki sai tehdä omien kykyjen mukaan ja omalla aikataululla mihin kykeni.suihkuun sai mennä hti kun kykeenee suihkutteleeen ja haluaa.edeltävänä päivänä en syöny muuta kun se juoman missä enirgia eli preoperatiiviset juomat.vettä taisi hiukan mennä aamulääkkeeen kanssa jonka sain ottaa aamulla.tässä sitä nyt jo kirjotellaan kuulumisia ja juuri kotiutunu klo 12 jälkeen
tipo57
tipo57

Viestien lukumäärä : 31
Paikkakunta : vaasa
Registration date : 10.12.2009

Takaisin alkuun Siirry alas

Viikko leikkaukseen... Empty Vs: Viikko leikkaukseen...

Viesti kirjoittaja tipo57 Su Syys 26, 2010 7:38 pm

niin ja ei tartte pyytää että sitova kiinni koska sen he tekee muutenki sielä leikkaus pöydällä jotta pysyt paikallasi nukutuksessa :)
tipo57
tipo57

Viestien lukumäärä : 31
Paikkakunta : vaasa
Registration date : 10.12.2009

Takaisin alkuun Siirry alas

Viikko leikkaukseen... Empty Vs: Viikko leikkaukseen...

Viesti kirjoittaja Poutapilvi Su Syys 26, 2010 9:03 pm

1. ei ollut suolentyhjennystä

2. neutralisoi vatsahapot ja kun mahaa operoidaan katsotaan usein tarpeelliseksi

3. Fast track potilaille ei laiteta eli niille, jotka pyritään kotiuttamaan nopeasti (n. 2vrk).

4. Mulla oli paha olo (aika lievä, mutta inho) sekä kipuja. Jouduttiin eka lääkitsemään toista ja sitten toista ettei tullut liikaa lääkettä kerrallaan. Mulle pumppas lääkkeitä niin hyvin, että nukuin tehokkaasti aamuun. Kipuun sai muutenkin lääkettä ja sitä kannattaa kanssa ottaa paljon, joten se ei ollut ongelma. Vessassa käynti sujui hyvin hoitajan kanssa ja eka vrk meni musta ihan tosi helposti. Toisen aikana leikkauksessa annettu morfiini ja leikkausalueen puudutus hävisi ja kipuja oli, mutta siedettävästi.

5. Sleevessä tehtiin 5

6. heti sairaalassa seuraavana päivänä

7. mun käskettiin lopettaa viikkoa aikaisemmin.
Poutapilvi
Poutapilvi

Viestien lukumäärä : 807
Paikkakunta : Pääkaupunkiseutu
Registration date : 24.02.2010

Takaisin alkuun Siirry alas

Viikko leikkaukseen... Empty Vs: Viikko leikkaukseen...

Viesti kirjoittaja muuminmamman4 Su Syys 26, 2010 9:26 pm

Moikka!
Vaasassa oli näin!
1. Sain peräruiskeen....
2. Pre-op juoma annettiin jotta ei olis pahoinvointia
3. Ei ollut katetria
4. Minulla oli tökkeröinen olo mutta ei yhtään kipuja! Sain heräämössä jo juoda vettä ja seuraavana aamuna söin jo puuroa ja sen semmosta!
5. Minulle tuli 5 reikää ja ne on parantunut hyvin =)
6.Seuraavana päivänä menin suihkuun :)
7. Ja ENE jatkui leikkauspäivään asti!

Olen huomannut että kovin on eri tavat sairaalasta sairaalaan :D Mutta näin siis Vaasassa!
Onnea leikkaukseen ja hyvin kaikki menee <3
muuminmamman4
muuminmamman4

Viestien lukumäärä : 307
Ikä : 48
Paikkakunta : Helsinki
Registration date : 18.03.2010

Takaisin alkuun Siirry alas

Viikko leikkaukseen... Empty Vs: Viikko leikkaukseen...

Viesti kirjoittaja Wee2be Su Syys 26, 2010 10:11 pm

Kiitos kamalasti kaikille.. :) Kovasti mietin kaikenlaisia..

Miksi Poutapilvi sun eneily käskettiin lopettaa viikkoa ennen? Olen kuullut noin joillain olevan, mutta miksi?

Mulla on leikkaus klo 15 ja ohjeissa lukee, ettei edellisyö 24 jälkeen saa edes juoda.. mietin, kuinka kummassa selviän siitä.. mieliala lääkitykseni janottaa ja kuivaa suuta... 13 tuntia on aika pitkä aika.. laittaako ne suonensisäisesti nestettä??
Wee2be
Wee2be

Viestien lukumäärä : 287
Ikä : 42
Paikkakunta : Vantaa
Registration date : 29.05.2010

http://wee2be.vuodatus.net

Takaisin alkuun Siirry alas

Viikko leikkaukseen... Empty Vs: Viikko leikkaukseen...

Viesti kirjoittaja Nana Su Syys 26, 2010 11:16 pm

Katetri asiaa eli jos potilas ei ole virtsannut yli 6 tuntii leikkauksesta niin yleensä kertakatetroidaan...joillekkin lääkkeet+ muut aiheuttaa sen ettei virtsaa tule...ja 6 tuntia on maksimi mitä odotetaan... näin minulle on koulussa opetettu:)

Wee2be luulen että kun sulla otetaan sappirakko pois niin sinulle tulee 5-6 "reikää"
haavat ovat pieniä viiltoja ja parantuvat helposti... kannattaa pelkällä vedellä suihkuttaa päivittäin ja antaa haavoille "ilma kylpyjä".
Ja ole ilman rintsikoita vaikka aina kun on mahd. niin ei hierrä rintalastan alle tulevaa haavaa:)

Mulla ainakin nyt vuos sappileikkauksesta (samanlaiset haavat mut vaan eri kohtiin) Kaikki 5 kpl on erittäin kauniin näköiset ei erotu ihosta selvästi jos ei läheltä katso.... musta tulee kiva tikkataulu kun lisäksi tulee GBP haavat:D
Tietysti se on myös hyvin yksilöllistä miten ihmisen iho arpeutuu


Viimeinen muokkaaja, Nana pvm Su Syys 26, 2010 11:45 pm, muokattu 2 kertaa
Nana
Nana

Viestien lukumäärä : 74
Paikkakunta : Tku
Registration date : 12.09.2010

Takaisin alkuun Siirry alas

Viikko leikkaukseen... Empty Vs: Viikko leikkaukseen...

Viesti kirjoittaja Lyltsy Su Syys 26, 2010 11:30 pm

Mulla on sappihaavat(3), umpparihaavat (3) ja GBP-haavat(5), että maha on tosiaan kuin ammuttu :)

Lyltsy
Lyltsy

Viestien lukumäärä : 698
Ikä : 54
Paikkakunta : Espoo
Registration date : 28.03.2010

Takaisin alkuun Siirry alas

Viikko leikkaukseen... Empty Vs: Viikko leikkaukseen...

Viesti kirjoittaja Poutapilvi Ma Syys 27, 2010 12:25 am

Mulle sanottiin ettei elimistö saa olla ketoosissa, kun leikataan. Monissa paikoissa taas eneillään loppuun saakka eli vaihtelua on=). Mun taas käskettiin syömään viimeinen viikko normaalisti ruuasta nauttien.
Poutapilvi
Poutapilvi

Viestien lukumäärä : 807
Paikkakunta : Pääkaupunkiseutu
Registration date : 24.02.2010

Takaisin alkuun Siirry alas

Viikko leikkaukseen... Empty Vs: Viikko leikkaukseen...

Viesti kirjoittaja Tikrustiina75 Ma Syys 27, 2010 4:14 am

mulla leikkauksesta jo yli vuosi, mutta koitan muistella:

Katetri kyllä. Oli mulla yhden ylimääräisen päivän
Peräruiske ei.
Suihkuun heti kunhan jalat kantoivat.
Haavoja 8 kpl. Kaikki parantuivat hyvin.
Kannattaa ostaa rintsikoiden tilalle aluspaita jota pitää niin kauan kunnes haavat ovat kunnolla parantuneet.
Itse en ainakaan pystynyt pitämään liivejä. Ja kotona vietin suurimman osan ajastani joten en välittänyt miltä etumus näytti.
Tikrustiina75
Tikrustiina75

Viestien lukumäärä : 201
Ikä : 48
Paikkakunta : Pertteli
Registration date : 12.01.2009

Takaisin alkuun Siirry alas

Viikko leikkaukseen... Empty Vs: Viikko leikkaukseen...

Viesti kirjoittaja Nana Ma Syys 27, 2010 10:51 am

Vielä tosta suun kuivumisesta... Sun kannattaa pyytää hoitajalta semmosia isoja vanupuikkoa ja vettä joilla voit kostuttaa suuta jos tuntuu kauheen kuivalta...:) Yleensä kanyyli laitetaan vasta leikkauspöydällä mutta ei kannata murehtia kyllä sä Wee2be selviät! tsemppiä!!:)
Nana
Nana

Viestien lukumäärä : 74
Paikkakunta : Tku
Registration date : 12.09.2010

Takaisin alkuun Siirry alas

Viikko leikkaukseen... Empty Vs: Viikko leikkaukseen...

Viesti kirjoittaja sannikaarina Ma Syys 27, 2010 10:06 pm


Eirassa leikattuna vastaan omalta osaltani:
1) Ei tehty suolen tyhjennystä
2) Tuo juoma on mulle vieras, eli ei annettu ennen eikä jälkeen
3) Laitettiin katetri, otettiin pois leikkausta seuraavana aamuyönä.
4) Itselläni kipuja oli yllättävän vähän, tai sitten kipulääkkeet hämäsivät:) Vettä itse hörpittynä sekä nesteitä tipassa. Pääsin liikkumaan muutaman kerran, autettuna, seur. päivänä jo vessaan omatoimisesti.
5) 5 Reikää tuli ja paranivat oikein hyvin. Eirassa laitetaan sulavat tikit, joten tikkien poistoa ei ollut. Haavateipistä sain allergiaa, joka helpotti, kun vaihdoin toisenlaiseen teippiin.
6) Suihkuun pääsi seur. päivänä, kun vika tippa oli otettu pois.
7) Eneilin viimeiseen asti, ohjeitten mukaan. Kaksi viimeistä päivää täys-eneilyä. Kaksi edeltävää viikkoa hieman soveltaen omien erikoistarpeitteni mukaan, rav.terapeutin ohjeistamana.

Sannikaarina
sannikaarina
sannikaarina

Viestien lukumäärä : 45
Paikkakunta : Pk-seutu
Registration date : 15.08.2010

Takaisin alkuun Siirry alas

Viikko leikkaukseen... Empty Vs: Viikko leikkaukseen...

Viesti kirjoittaja tipo57 Ti Syys 28, 2010 12:31 pm

Hei taas.varmaan tuo käytäntö pissaamisen kanssa eri naisilla ja miehillä.
minulle ei laitettu muuta kun pissa purkki sängyn viereen ja sanottiin jotta heti kun kykenen käveleen vessaan saa mennä itsekkin pisulla.se oli tosi hyvä lääke eikä tervinnu kun ehkä pari kertaa virtsa pulloa
tipo57
tipo57

Viestien lukumäärä : 31
Paikkakunta : vaasa
Registration date : 10.12.2009

Takaisin alkuun Siirry alas

Viikko leikkaukseen... Empty Vs: Viikko leikkaukseen...

Viesti kirjoittaja Sponsored content


Sponsored content


Takaisin alkuun Siirry alas

Takaisin alkuun

- Similar topics

 
Oikeudet tällä foorumilla:
Et voi vastata viesteihin tässä foorumissa