Laihdutusleikkaus (lihavuusleikk.)
Would you like to react to this message? Create an account in a few clicks or log in to continue.

Viikko leikkauksesta

5 posters

Siirry alas

Viikko leikkauksesta Empty Viikko leikkauksesta

Viesti kirjoittaja Onnekas45 Su Loka 03, 2010 7:56 pm

Hei!
No, nyt ollaan jo paremmalla puolella. Huomenna tulee viikko leikkauksesta, joka tehtiin siis oys:is. Yllättävän hyvin kaikki on mennyt vaikka odotinkin kaikenlaisia harmeja ja olen koettanut varautua myös siihen ettei kaikki mene aina niin hyvin.
Viime maanantaita edelsi siis kolme viikkoa eneä normaaliruoka-aineita käyttäen. Mulla on noita ruoka-aine allergioita, niin ei käyneet pussijutuista muut kuin makeat. Lounaan korvasin aina yhdellä valmiilla smootiella, hedelmä tai marja ja juomisella ja kasvis/juureksilla, jos niitä kylläkään enään loppuajasta sai kurkusta alas -rehuja siis. Muutoin noudatin aika pilkun tarkkaan annettuja ohjeita. Pieniä poikkeamia oli. Esim. kahvi ei mennyt minulla alas ilman maitoa -siis laitoin rasvatonta maitoa. Yhden ylimääräisen näkkärin söin päivässä. Ja jos oli päivä, etten saanut ainuttakaan vihannesta alas, söin yhden hedelmä piltin päivässä. Näillä poikkeamilla sain kolmessa viikossa sen -5.5kg pois ennen leikkausta. Ja siihen tottui ja se itse itsestään alkoi rytmittään päivää oikein.
Sitten viime maantaiaamuna oys:iin ja puoli yhdeksän olinkin jo leikkaus salissa. Kaikki meni odotusten mukaan ja iltapäivällä heräämöstä osastolle ja nukuin illan ja oikeastaan seuraavaan aamuun. Ainoa minhin heräsin usein oli helvetilllinen selkäsärky, mulla on tuo selkä leikattu viime vuonna ja ei ole terve muutenkaan, niin eihän se tykkää makaamisesta eikä eteenkään selällään makaamisesta. Hoitajat oli ihania ja sain aina kun pyysin kipulääkettä ja sitten taas pystyi vaipumaan "horrokseen" ja uneen. Vatsassa 5 reikää ja tietysti mustelmia. Yllättävän hyvän tuntuinen on ollut, ei juurikaan kipuja -tietysti tuntuu että jotain on ronkittu. Seuraavana päivänä pystyin ylös ja käveleen ihan normisti ja sai virtsakatetrit ja tipat pois. Sitten nesteitä nauttimaan ja tiistaina jo sosetta, jugurttia. Keskiviikkona pääsin iltapäivällä jo kotiin!!! Tosi pikainen ja hyvä käynti. Kotona toipuu paremmin, jos kaikki on hyvin. Muutoin kannattaa tosiaan olla rauhassa siellä sairaalassa, vaik kuin olisi ikävä kotiin.
Hyvät ohjeet, seuraavat kontrolli ajat, reseptit ja muut matkassa sitten kotiuduin. Kotona mennyt hyvin syömisen ja juomisen kanssa, paitsi eilen sain muistutuksen. Joko aamupalalla söin liian nopeaan tai liikaa kerralla tai sitten ei tykännyt maitotuotteista tai jotain, mutta voi että tulin hetkessä sairaan kipeäksi!! Olin aivan todella kipeä, varmaan niitä odotettavia oireita, joista lapusissa lukee. Tuntuu ettei hengis selviä. En ole kuitenkaan oksentanut. Sitten muutaman tunnin hiljaiselolla ja makoillen se meni ohi. Nyt olen ollut tarkempi. Syön hitaasti, vain vähän kerralla ja juon eri aikaaan ja juoda sitten pitääkin jatkuvasti nuo väliajat. Nyt ei mitään ongelmia. Haavoja suihkuttelen ja hyvin ovat lähteneet paranemaan. Minulla on ne tuossa paremmin vasemmalla puolella, mutta silti olen pystynyt jo kyljelleen nukkumaan tiistaista asti, joka on mun selälle ehdoton juttu.
Paino laskee näköjään.... Olen ollut ihmeissäni, en ole kahteenkymmeneen vuoteen saanut katsoa puntarista kaksinumeroista lukua. Nyt se on totta. Enedietin alussa 106kg nyt 97 ja kymmenvuotta sitten 126kg. En ole osannut laittaa noita juttuja koneelle, mitä teillä muilla on.
Niin ja todellakin, ei ole nälkä!!! Diabeteslääkitys purettiin jo enedieetin aikana pois kokonaan ja sokerit on tasaista. Pitää nyt vaan muistaa syödä tasaiseen tahtiin!! Sairausloma on 31.10 asti ja sitten palaan opintojen pariin. Toki kotona teen kirjallisia saikun aikana jo. Mutta ajattelin antaa itselleni nyt aikaa.
Ihanaa kun "kinttanat" vaatteet eivät olekaan enää "kinttanoita" vaan menevät hyvin päälle...

Tässä minun kuulumisia leikkaukseen menijöille ja sieltä tulleille. Alussahan tämä uusi elämäntapa vielä on, mutta olen onnellinen ja tyytyväinen että pitkän odotuksen ja henkisen kypsyttelyn jälkeen pääsin ja menin sinne ja että leikkaus on ohi. Tämä oli varmasti minulle oikea ratkaisu ja on eduksi, koska minulla on paljon jo lisäsairauksia. Tästä se vanha/uusi elämä alkaa. Kotona on puoliso ja lapset tsempanneet hyvin ja läheiset. Siis paljon enenmmän on ollut positiivista kuin negatiivista, jotta rohkeutta niille, jotka vieläm empii. Kyllä minuakin pelotti silloin tällöin, että mitä olen tekemässä ja vielä sairaalassakin, mutta kyllä kannatti.
Hyvää syksyä!

Onnekas45

Viestien lukumäärä : 60
Ikä : 59
Paikkakunta : Kemijärvi
Registration date : 30.03.2010

Takaisin alkuun Siirry alas

Viikko leikkauksesta Empty Vs: Viikko leikkauksesta

Viesti kirjoittaja Pampula Su Loka 03, 2010 8:05 pm

Voi olipa ihanaa lukea sinun tarinasi. Itse olen menossa leikkaukseen huomenna aamulla ja pikkuisen jännittää.
Onnea sinulle oikein paljon "uuden mahasi" kanssa!

Pampula

Viestien lukumäärä : 28
Paikkakunta : uusimaa
Registration date : 09.08.2010

Takaisin alkuun Siirry alas

Viikko leikkauksesta Empty Vs: Viikko leikkauksesta

Viesti kirjoittaja Wee2be Su Loka 03, 2010 8:43 pm

Ihanaa lukea hyvin menneitä juttuja, kun itsellä Pampulan kanssa samassa paikassa sama operaatio edessä huomenna... :)

Onnea uudesta masusta ja hyviä vointeja!
Wee2be
Wee2be

Viestien lukumäärä : 287
Ikä : 42
Paikkakunta : Vantaa
Registration date : 29.05.2010

http://wee2be.vuodatus.net

Takaisin alkuun Siirry alas

Viikko leikkauksesta Empty Onnea matkaan

Viesti kirjoittaja Onnekas45 Su Loka 03, 2010 9:28 pm

Hei
Onnea teille molemmille matkaan, uskon että hyvin kaikki menee!! Toivottavasti pääsette samaan huoneeseen, niin saatte porista. Itse olin 3-hengen huoneessa ja ainoana tässä toimenpiteessä, mutta ihan oli mukavia petikavereita. Ja aulassahan sitä tulee istuttua ja poristua!
Tuokaapa sitten omat kuulumiset kuhan toivutte....minulla on ollut ihan laiska viikko, en ole viitsinyt paljoa koneella olla tai muutakaan tehdä!

Onnekas45

Viestien lukumäärä : 60
Ikä : 59
Paikkakunta : Kemijärvi
Registration date : 30.03.2010

Takaisin alkuun Siirry alas

Viikko leikkauksesta Empty Vs: Viikko leikkauksesta

Viesti kirjoittaja joku80 Su Loka 03, 2010 10:28 pm

Hienoa, Onnekas45! Kiva kuulla, että kaikki on mennyt hienosti. Muistahan, että sairausloma on toipumisaikaa, aikaa itselle ja opetella uutta elämää eli ota rennosti! Ollaanpa yhteydessä muutenkin. :) Mukavaa syksyn jatkoa.

joku80

Viestien lukumäärä : 190
Paikkakunta : Oulu
Registration date : 04.10.2008

Takaisin alkuun Siirry alas

Viikko leikkauksesta Empty Vs: Viikko leikkauksesta

Viesti kirjoittaja Onnekas45 Su Loka 03, 2010 10:51 pm

Hei joku80!
Mukava kuulla sinusta myös ja varmaankin sulla myös on sujunut hyvin. Kyllä niin se on otettava ja annettava itselleen aikaa, vaikka kuin tympii oma aikaan saamattomuus. Toipumista ja opettelua, siitä se alkaa sujumaan!
Ollaan yhteydessä ja sitä mukavaa syksyä sulle myös!

Onnekas45

Viestien lukumäärä : 60
Ikä : 59
Paikkakunta : Kemijärvi
Registration date : 30.03.2010

Takaisin alkuun Siirry alas

Viikko leikkauksesta Empty Vs: Viikko leikkauksesta

Viesti kirjoittaja Heluna Ma Loka 04, 2010 2:28 am

Hienoa että kaikki mennyt hyvin=) paljon tsemppii toipumiseen=)

Heluna

Viestien lukumäärä : 155
Ikä : 48
Paikkakunta : Nurmijärvi
Registration date : 19.03.2010

Takaisin alkuun Siirry alas

Viikko leikkauksesta Empty Vs: Viikko leikkauksesta

Viesti kirjoittaja Sponsored content


Sponsored content


Takaisin alkuun Siirry alas

Takaisin alkuun

- Similar topics

 
Oikeudet tällä foorumilla:
Et voi vastata viesteihin tässä foorumissa