Laihdutusleikkaus (lihavuusleikk.)
Would you like to react to this message? Create an account in a few clicks or log in to continue.

Kuopioon menijöitä?

+17
Ano
Nanne Napaneera
matami
laihis
MRA123
Paronius
Nancy
lyllerö
siipe
Annastiina
Elämä edessä
Pallokala
Rullukka
ritu
kanttura
Bulla65
hansu
21 posters

Sivu 3 / 3 Edellinen  1, 2, 3

Siirry alas

Kuopioon menijöitä? - Sivu 3 Empty Vs: Kuopioon menijöitä?

Viesti kirjoittaja Nanne Napaneera La Helmi 23, 2013 7:52 am

Ok rolli82 - nyt mie ymärsin siun tilanteesi.

Toivottavasti pääsisit kuitenkin mahdollisimman pian lääkärin juttusille.I love you
..ja kyllä se tuo hyötyliikuntahin on ihan hyvästä - siivoilu ja lapsosten kera touhuilu, ulkona vaikkapa heidän kanssaan..saat samalla raitista ilmaa itsekin ja unukka tulisi levollisempi. Smile

Itselläni myöskin noita uniongelmia ja pyysin aikoinani lääkäriltä Melatoniini 3g.
..parantaa unen laatua ja auttaa nukahtamisessa.

Eli: 1tbl illalla, n. 1h ennen nukkumaan menoa ja mieluten tyhjähköön masuun.. täytyy vain osata sitten rauhoittua aloilleen eikä "touhuilla" enää muuta lääkkeen oton jälkeen, muutoin ei siitä ole hyötyä.

Mikäli itse otan lääkkeen ja asetun heti 30min. sisään pötkölleni, alkaa mukavasti raukaista, rentoinen olo..ja mikä parasta - tämä ei ole sellainen lääke, joka aiheuttaisi riippuvuutta, niin kuin tavan unilääkkeet.

http://www.tietoaunettomuudesta.fi/melatoniini/

Itse olen kotosalla tällä hetkellä ja on siis mahdollisuus valvoa pidempään - yökyöpeli kyllä ihan olen tongue
..mutta jos on ollut levottomutta useampana yönä ja varsinkin unensaanti vaikeutta, olen ottanut kyllä sitten ennen pötkölleen menoa tuon Melatoniini pillerin.

Minulla on tuo Melatonii ihan Yliopiston Apteekissa tehty/pakattu..ei tuon laittamani linkin merkkinen: Circadin 2mg
..hinta 100tbl alle 20e..en ihan ole varma, tuliko tästä se Kelan korvaus?..taisi tulla.


Tällaisen jutun eräältä palstalta vielä Melatoniinista löysin.

Tietoa Circadinista / YA:n melatoniinista
Sekä YA:n melatoniini että Circadin sisältävät vaikuttavana aineenaan synteettistä melatoniinia. Ero on annostuksessa ja siinä, että Circadin on ns. depot-tabletti, eli se vapauttaa melatoniinia hitaasti pitkin yötä, siinä missä YA:n melatoniini imeytyy nopeammin ja vastaa paremmin elimistön luontaista jaksottaista melatoniinin eritystä.

Circadininia käytetään, mikäli melatoniinin eritys on vanhemmiten vähentynyt ja ongelmana on herääminen liian aikaisin. Circadinia ei suositella alle 55-vuotiaille.

YA:n melatoniinia käytetään unihäiriöissä, joissa ongelmana on luontaisen melatoniinin erityksen vähentyminen iän myötä tai melatoniinisyklin häiriintyminen esimerkiksi vuorotyöstä johtuen.

Melatoniini yleisesti on täysin turvallinen, eikä aiheuta juurikaan sivuvaikutuksia - yleisin on pieni tokkuraisuus aamulla (10-15 minuuttia heräämisestä), mutta se menee ohi valon kanssa. Melatoniinia käyttäessä tulisikin huolehtia hyvästä unihygieniasta, eli siitä, että nappi otetaan hämärtyessä ja nukkumaan mennään kun ulkona on pimeää, jotta melatoniini ei saman tien hajoaisi valon vaikutuksesta. Vasta heräämisaikaan pitäisi tulla valoa sisään, jotta melatoniini hajoaa ja heräät "luonnollisesti". Tämän voi toki suorittaa myös pimennysverhoilla ja heräämisvalolla, kuten itse teen.

Niin, itsehän kärsin viivästyneestä unijaksosta (delayed sleep phase syndrome), johon ensin kokeiltiin luonnollisesti aivan törkeän kallista Circadinia, koska siitä on tehty kaiken maailman huuhaatutkimukset. YA:n melatoniiniin siirryttiin pyynnöstäni, sillä Circadinilla nukuin liian pitkään (16-18h).

YA:n melatoniinilla olen huomannut, että pienempi annos on usein parempi. Otankin yleensä vain 1,5mg, ja sillä nukun sen 6-8 tuntia. *3mg annoksella menee jo 10-12 tuntiin. Pienemmällä annoksella myös aamun "jumitus" on vähäisempää ja herääminen hieman helpompaa. Lääkärit kuitenkin määräävät usein jopa 6mg annoksia, vaikka melatoniinin "tehottomuuden" syy ei ole itse aineen tehottomuus vaan yleisesti ottaen puutteellinen unihygienia.

Ennen muihin nappeihin turvautumista kannattaa miettiä, olisiko elintavoissa jotain vialla. Esimerkiksi ylenmääräinen ja päivittäinen kofeiinin litkiminen aiheuttaa ahdistuksen ja paniikkihäiriöiden lisäksi myös uniongelmia.

*itse kyllä nukun hyvin sikeästi vaikka sen 6h ja herään suht virkeänä tuolla 3mg annostuksella/tbl Very Happy (aina miulla ollut kyllä aamusta vaikea herätä)


Viimeinen muokkaaja, Nanne Napaneera pvm La Helmi 23, 2013 8:08 am, muokattu 3 kertaa
Nanne Napaneera
Nanne Napaneera

Viestien lukumäärä : 516
Paikkakunta : Kuopio
Registration date : 16.01.2013

Takaisin alkuun Siirry alas

Kuopioon menijöitä? - Sivu 3 Empty Vs: Kuopioon menijöitä?

Viesti kirjoittaja Nanne Napaneera La Helmi 23, 2013 7:57 am

rolli..itselläni myöskin väsynä mieliteot valtaavat mielen Shocked
..väsyneenähän kiusauksille sitten helpommin antaa periksi..

Tsemppiä kovasti niitä vastustaaKuopioon menijöitä? - Sivu 3 493221asl0plrbzd..ja mieti tuota Melatoniinia jos ei ole aiempaa kokemusta.
Nanne Napaneera
Nanne Napaneera

Viestien lukumäärä : 516
Paikkakunta : Kuopio
Registration date : 16.01.2013

Takaisin alkuun Siirry alas

Kuopioon menijöitä? - Sivu 3 Empty Vs: Kuopioon menijöitä?

Viesti kirjoittaja hansu Su Helmi 24, 2013 7:04 pm

Minulla kanssa tuo Melatoniini 3mg koekäytössä epäsäännöllisten työaikojen vuoksi. On paljon parempi vaihtoehto kuin nukahtamislääkkeet, niitäkin olen joutunut ajoittain käyttämään. Melatoniinin kanssa uni parempaa ja vaikka havahtuisikin kesken unien, niin pystyy helposti nukahtamaan uudelleen.

Toi Circadin 2mg on törkeen kallista. 20 tablettia sitä maksaa saman kuin Yliopistoapteekin 3mg 100tablettia... Siitä on tullut myös 1mg rohdosvalmiste, nimee en muista, mutta saa reseptittä luontaistuotekaupasta. Ainakin jossain naistenlehdessä mainostettiin sitä kun niitä viime yövuorossa selailin.
hansu
hansu

Viestien lukumäärä : 784
Ikä : 48
Paikkakunta : etelä-savo
Registration date : 09.08.2010

Takaisin alkuun Siirry alas

Kuopioon menijöitä? - Sivu 3 Empty Vs: Kuopioon menijöitä?

Viesti kirjoittaja trintilla Su Helmi 24, 2013 7:54 pm

Mulla ei tuo melatoniini toiminut lainkaan, joten silloin (harvoin) kun on pakko saada nukuttua ajoissa niin nukahtamislääkkeet ovat olleet ainoa vaihtoehto- Tällä hetkellä kun ei tartte herätä aikasin, niin ei niin haittaa vaikka nukkuminenkaan ei heti onnistu Smile
trintilla
trintilla

Viestien lukumäärä : 406
Paikkakunta : Ylöjärvi
Registration date : 12.02.2012

Takaisin alkuun Siirry alas

Kuopioon menijöitä? - Sivu 3 Empty Vs: Kuopioon menijöitä?

Viesti kirjoittaja rolli82 Ke Helmi 27, 2013 7:25 pm

pitäisköhän huomenna kysäistä lääkäriltä samalla ku käyn purnaamassa näitä jumi niskoja.

nenä pystyssä joutuu kävelemään ku ainut asento ettei koske niskaan. Hartia-niska seutu ihan jumissa ja kaulan lihakset myös =( jos sais jotain piikkiä edes ja vaikka Sirdalud:eja. Kotona olis Kloriptyliä, mut en uskalla ottaa ku nukahdan melko heti ja sit en herää lainkaan öisin ja aamulla pitäisi herätäkin ja sen lääkkeen avulla se ei oikein onnistu. mulle on siis tota aikoinaan määrätty lihas relaxantiksi. sunnuntaina ei pää kääntynyt vas puolelle lainkaan.

ja unet ei ole hävinneet mihkään =((
rolli82
rolli82

Viestien lukumäärä : 227
Paikkakunta : nilsiä
Registration date : 30.04.2012

Takaisin alkuun Siirry alas

Kuopioon menijöitä? - Sivu 3 Empty Vs: Kuopioon menijöitä?

Viesti kirjoittaja trintilla Ke Helmi 27, 2013 8:31 pm

Sirdalud on mun paras kaveri Very Happy
Olen tuota selkäjumiin saanut, ja se on kyllä ihana lääke, tosin taju lähtee 30 min lääkken oton jälkeen, mutta on kyllä selkäjumikin auennut joka kerta.
trintilla
trintilla

Viestien lukumäärä : 406
Paikkakunta : Ylöjärvi
Registration date : 12.02.2012

Takaisin alkuun Siirry alas

Kuopioon menijöitä? - Sivu 3 Empty Vs: Kuopioon menijöitä?

Viesti kirjoittaja rolli82 To Helmi 28, 2013 1:13 am

mä niin toivon et saan jotain helpotusta tohon jumiin huomenna. nyt aloitin Orudis kuurin ihanoma aloitteisesti, tohon hiisin plantaari faskiittiin, joka jälleen näin kevän korvalla tuli =(
rolli82
rolli82

Viestien lukumäärä : 227
Paikkakunta : nilsiä
Registration date : 30.04.2012

Takaisin alkuun Siirry alas

Kuopioon menijöitä? - Sivu 3 Empty Vs: Kuopioon menijöitä?

Viesti kirjoittaja Nanne Napaneera To Helmi 28, 2013 3:38 am

rolli82 - voe ei, siulla sama vaiva kuin miullahin..se iskee yllättäin(harvemmin nykyään)ja kipuilee helvatan piiiiitkääään.. Mad

Miullahin se yleensä iskee keväisin/kesäisin..ihan hir-ve-än kurjake vaiva kyllä on pale ..
Nanne Napaneera
Nanne Napaneera

Viestien lukumäärä : 516
Paikkakunta : Kuopio
Registration date : 16.01.2013

Takaisin alkuun Siirry alas

Kuopioon menijöitä? - Sivu 3 Empty Vs: Kuopioon menijöitä?

Viesti kirjoittaja rolli82 To Helmi 28, 2013 1:08 pm

no jos ei mene nyt orudiksella ja teippauksella pois, ni sit haen jo suosiolla kortisoni pistoksen siihen. lähtee kipu pois. ainakin viimeksi hävisi parissa päivässä pistoksen jälkeen.
rolli82
rolli82

Viestien lukumäärä : 227
Paikkakunta : nilsiä
Registration date : 30.04.2012

Takaisin alkuun Siirry alas

Kuopioon menijöitä? - Sivu 3 Empty Vs: Kuopioon menijöitä?

Viesti kirjoittaja Nanne Napaneera Pe Maalis 08, 2013 7:41 pm

Dippadappaduuuu!!!

Tänään kolahti postilaatikkoon kutsut: Gasrtoon/Spiroon&vattan ultraan ja Lääkäri soittaa sitten 6.5 Very Happy

Kiva, jotta asiat taas nytkähti pikkasen etiäpäin. sunny


Tilanne päivitystä..

6/2012 Tk:n omalääkärillä käynti ja lähete RT:lle/lähtöpaino 144.2kg/BMI 46.55
8/2012 RT:llä käynti
11/2012 RT:llä käynti(painoa pudonnut silloin n -13kg)
12/2012 Omalääkärillä käynti(painonpudotus -15kg)lähete Kys:ille
1/2013 kutsu labroihin(painonpudotus -16kg)
2/2013 aika RT:lle&Lääkärille(lihavuusleikkaus arviointi)
18/2.2013 RT&Sisätautilääkäri= vihreää valoa leikkaukselle-Jeee!!!
..painoa 130kg..nyt odotellaan sitten kokeisiin pääsyä(Gastro+Spiro+ultra)
..ja ajat tulivatkin Very Happy
4/4 2013 Gastro(käyty ja kaikki näyttäisi olevan Ok)
9/4 2013 Spiro&vatsan ultra(peruuntui)
6/5 2013 Lääkärin soittoaika

15/5 uudet ajat Spiroon&ultraan
24/5 Lääkäri soittelepi tuloksista

..paino 16.4.2013 131.3kg(noussuthan tuo juutas.. Shocked )
Nanne Napaneera
Nanne Napaneera

Viestien lukumäärä : 516
Paikkakunta : Kuopio
Registration date : 16.01.2013

Takaisin alkuun Siirry alas

Kuopioon menijöitä? - Sivu 3 Empty Vs: Kuopioon menijöitä?

Viesti kirjoittaja Nanne Napaneera To Huhti 18, 2013 8:02 am

Ano - paraniko kipu jalasta?
..mie en ole vieä kertaakaan kortisonipistosta hakenut, ihan vain kärvistellyt kipuineni Mad

Uskon kyllä vajiksella omalla kohden olevan osuutta asiaan..miulla ei nimittäin Thyrox lääkityksen aloituksen jälkeen ole ollut kuin yhden kerran enää kipuilua.
Nanne Napaneera
Nanne Napaneera

Viestien lukumäärä : 516
Paikkakunta : Kuopio
Registration date : 16.01.2013

Takaisin alkuun Siirry alas

Kuopioon menijöitä? - Sivu 3 Empty Vs: Kuopioon menijöitä?

Viesti kirjoittaja Ano To Huhti 18, 2013 12:46 pm

Vai olikohan Rollilla jolla oli kipuja jalassa? En ainakaan tunnusta että olisin vielä itse ollut kortisonia hakemassa vaivoihini Wink

Ano

Viestien lukumäärä : 118
Registration date : 24.11.2010

Takaisin alkuun Siirry alas

Kuopioon menijöitä? - Sivu 3 Empty Vs: Kuopioon menijöitä?

Viesti kirjoittaja rolli82 Su Huhti 21, 2013 1:01 am

jalka kipu on jo vähän parempana =)

ja eilen kävin hakemassa _Melatoniini lääkkeet. työstressistä vissiin johtuu mun unettomuus. eilen otin ensimäisen kerran illalla tabun suuhuni, mut näytti vieläkin unia, mut toisaalta paljon virkeämpänä heräsin kuitenkin aamulla. no siihenhän menee 4-6vrk ennen ku toimii parhaiten. tehyn viimeisimmässä lehdessä oli hyvä artikkeli jus Melatoniinistä.
rolli82
rolli82

Viestien lukumäärä : 227
Paikkakunta : nilsiä
Registration date : 30.04.2012

Takaisin alkuun Siirry alas

Kuopioon menijöitä? - Sivu 3 Empty Vs: Kuopioon menijöitä?

Viesti kirjoittaja Nanne Napaneera Su Huhti 28, 2013 8:24 pm

Ano - no, minä ihan väärin muistin Laughing..rollihan se olikin, joka kipuista kantapäässä valitteli.
Nanne Napaneera
Nanne Napaneera

Viestien lukumäärä : 516
Paikkakunta : Kuopio
Registration date : 16.01.2013

Takaisin alkuun Siirry alas

Kuopioon menijöitä? - Sivu 3 Empty Vs: Kuopioon menijöitä?

Viesti kirjoittaja Sponsored content


Sponsored content


Takaisin alkuun Siirry alas

Sivu 3 / 3 Edellinen  1, 2, 3

Takaisin alkuun

- Similar topics

 
Oikeudet tällä foorumilla:
Et voi vastata viesteihin tässä foorumissa