Laihdutusleikkaus (lihavuusleikk.)
Would you like to react to this message? Create an account in a few clicks or log in to continue.

MIKSI????

+18
Gilraen84
epävarma
Ranskis
jari 41
kissus nytkö jo
Poutapilvi
hylje
muuminmamman4
Bulla65
ritu
Tepa43
haaho
Tantta
Omppupomppu80
bulleriina
FatLady
Lyltsy
tigertytto
22 posters

Sivu 2 / 2 Edellinen  1, 2

Siirry alas

MIKSI???? - Sivu 2 Empty Vs: MIKSI????

Viesti kirjoittaja kissus nytkö jo To Syys 30, 2010 5:05 pm

No nytte on viel tuo insuliinin kanssa saikkaaminen lisäksi toissa yönä pelotti että kuolen ja sit se onneksi meni ohi hypo meinaan täääääää- argh...
kissus nytkö jo
kissus nytkö jo

Viestien lukumäärä : 592
Paikkakunta : oulu
Registration date : 09.09.2010

Takaisin alkuun Siirry alas

MIKSI???? - Sivu 2 Empty Vs: MIKSI????

Viesti kirjoittaja Omppupomppu80 To Syys 30, 2010 6:01 pm

Mulla nyt edessä tuo meidän sairaanhoitopiirissä tehtävä "testiene" 8vko tai siis lähinnä sitä kait pitäisi sanoa "näyttöeneksi" kun sen perusteella sitten päätetään olenko oikeutettu leikkauslähetteen eteenpäin lähtemiseen... Pitkä aika ja kuitenkin sit siitä enestä menee puoli vuotta-vuosi ennen leikkaukseen pääsyä ja eneily ennen leikkausta on varmaan edessä sit uudelleen... :(

Omppupomppu80

Viestien lukumäärä : 41
Paikkakunta : Kanta-Häme
Registration date : 01.07.2010

Takaisin alkuun Siirry alas

MIKSI???? - Sivu 2 Empty Vs: MIKSI????

Viesti kirjoittaja jari 41 To Syys 30, 2010 8:11 pm

kuinka paljon kasviksia saa syödä ene-dietillä saako hedelmää syödä!

jari 41

Viestien lukumäärä : 15
Ikä : 55
Paikkakunta : mänttä-vilppula
Registration date : 28.09.2010

Takaisin alkuun Siirry alas

MIKSI???? - Sivu 2 Empty Vs: MIKSI????

Viesti kirjoittaja Ranskis To Syys 30, 2010 8:16 pm

Moikka! Meiän ryhmänvetäjä sano, että yks porkkana tai puoli lanttua per päivä, salaattia ( siis ihan perus-) saa vetää niin paljo kun haluaa. Hedelmiä ei saa syödä ollenkaan.
Ranskis
Ranskis

Viestien lukumäärä : 112
Paikkakunta : Etelä-Pirkanmaa
Registration date : 22.06.2010

Takaisin alkuun Siirry alas

MIKSI???? - Sivu 2 Empty Vs: MIKSI????

Viesti kirjoittaja kissus nytkö jo Pe Loka 01, 2010 4:44 am

Juu mulle sano tää ravinto immeinen et on kuulemma vapaat ja rajoitetut kasvikset? Mitäköhän ne sitten oikeen on??? Sitte kysäisin et mites sitte hypot hoidellaan ja sen mielestä niihin vedellään sokeria. Ja enen leikkausta 3pvä palataan normi ruualle, pitää taas soittaa sairaalaan, kun sittehän mun pitää lisätä insuliiniä ja puolet saa vaan pistää leikkaus aamulla ja silleen oys vastasi.. kyllä on työlästä tänään meni 1100kcal apetta huomenna tiputan 1000kcal
kissus nytkö jo
kissus nytkö jo

Viestien lukumäärä : 592
Paikkakunta : oulu
Registration date : 09.09.2010

Takaisin alkuun Siirry alas

MIKSI???? - Sivu 2 Empty Vs: MIKSI????

Viesti kirjoittaja epävarma Ke Joulu 29, 2010 12:33 am

Hei!
Omppupomppu80 sanoi ettei ketoosissa leikata, eneily pitää lopettaa viikkoa-kahta ennen leikkausta. Kuulostaa järkeenkäyvältä, mutta miksi sellaisesta ei puhuttu mitään ohjeissa, leikkaus tulossa kuukauden päästä ja ohjeet eneillä siihen asti? Oletteko menneet leikkaukseen suoraan ene-dieetiltä vai millä systeemillä? Onko tullut seuraamuksia?
epävarma
epävarma

Viestien lukumäärä : 32
Ikä : 57
Paikkakunta : Juankoski
Registration date : 04.03.2010

Takaisin alkuun Siirry alas

MIKSI???? - Sivu 2 Empty Vs: MIKSI????

Viesti kirjoittaja Gilraen84 Ke Joulu 29, 2010 1:16 am

Mun ainakin käskettiin eneillä nää 4 viikkoa ennen leikkausta ja edellisenä päivänä saa syödä kevyesti. En usko, että siitä on mitään seuraamuksia, jos elimistö on ketoosissa. Mun pitää pudottaa painoa ennen leikkausta, joka on siis 2 viikon päästä niin 12kg ja aikaa sain 4 viikkoa, et tuskin ne ainakaan Eirassa olettavat että eneily loppuisi mulla 2 viikon jälkeen, mitä seuraamuksia siitä voisi tulla jos menee leikkaukseen ketoosissa? (liekö tämä ohje anettu niille joilla insuliinihoitoinen diabetes, vai mitä häh täh?)
Gilraen84
Gilraen84

Viestien lukumäärä : 249
Ikä : 39
Paikkakunta : Helsinki
Registration date : 16.12.2010

Takaisin alkuun Siirry alas

MIKSI???? - Sivu 2 Empty Vs: MIKSI????

Viesti kirjoittaja Gilraen84 Ke Joulu 29, 2010 1:19 am

Mä oon ite seka eneilijä, eli osan aterioista korvaan litkuilla, mutta en kaikkia sillä mulle maistuu vain 2 makua et tulis vähän ykstoikkoset 4 viikkoa. Hyvin on mun systeemi toiminut. Katson vain ettei kalorit ylitä 800 päivässä. Painoa on multa tippunut vajaassa 2 viikossa 8,7kg eli ei voi moittia ja tosiaan 12kg asettivat mulle tavotteeks karistaa tässä 4 viikon aikana, eli aika levollisin mielin saan tässä olla Smile
Gilraen84
Gilraen84

Viestien lukumäärä : 249
Ikä : 39
Paikkakunta : Helsinki
Registration date : 16.12.2010

Takaisin alkuun Siirry alas

MIKSI???? - Sivu 2 Empty Vs: MIKSI????

Viesti kirjoittaja Rullukka Ke Joulu 29, 2010 1:52 am

Hei Epävarma!

KYSin ravintoterapeutit ohjeistavat, että eneily jatkuu leikkaukseen asti tuolla 600-800 kalorimäärällä. Varmistin asian vielä enellä ollessani rt:lta sähköpostitse. Mulla oli leikkaus maanantaina ja menin sairaalaan sunnuntaina. Eneilin tiukasti siihen asti. Sunnuntaina söin sairaalassa tosi hyvin, tuntui ettei edes leikkaamaton maha vedä niin paljon.

Sitä en tiedä, että miksi leikkaavissa sairaaloissa eneilyn lopettamiskäytäntö eroaa noin paljon. Mutta ei mulle mitään haittaa ollut tuosta loppuun asti eneilystä.

Rullukka

Viestien lukumäärä : 116
Ikä : 62
Paikkakunta : Savo
Registration date : 02.01.2010

Takaisin alkuun Siirry alas

MIKSI???? - Sivu 2 Empty Vs: MIKSI????

Viesti kirjoittaja epävarma Pe Joulu 31, 2010 3:47 am

Hei!
Niin, mikähän siinä on sitten syynä että juuri ennen leikkausta käsketään vetämään napa täyteen ruokaa, kun juuri on saatu kutistettua mahalaukkua???... Ravintoterapeutti sanoi minulle, että eneilyn yksi tärkeä vaikutus on siinä, että mahalaukku tulee elastisemmaksi ja helpottaa siten leikkausta. Palautuukohan se ketoositila sitten niin nopeasti, vai onko se vain tankkausta tai elimistön normalisointia? Tai venyttää tarkoituksella edellisenä päivänä mahalaukkua? Kai silläkin on kuitenkin joku tarkoitus, onko kellekään selitetty mikä? Kysyy yksi kyselyiässä oleva immeinen.... Wink
epävarma
epävarma

Viestien lukumäärä : 32
Ikä : 57
Paikkakunta : Juankoski
Registration date : 04.03.2010

Takaisin alkuun Siirry alas

MIKSI???? - Sivu 2 Empty Vs: MIKSI????

Viesti kirjoittaja Rullukka Pe Joulu 31, 2010 5:19 am

Tuota, en nyt usko, että tarkoitus oli venyttää tuota mahalaukkua, miksi pitäisikään. Minusta vain tuntui, että sitä ruokaa oli paljon, kun olin kuitenkin neljä viikkoa elänyt pusseilla ja kasviksilla. Ja kaikkeahan ei ole pakko siellä sairaalassakaan syödä, ei sitä kukaan käske. Jäi minultakin syömättä potut, leivät ja jälkkärit. Ja käsittääkseni sairaalaruuassakin oli huomioitu joku tietty kalorimäärä.

Kyllä minä ainakin olin tyytyväinen omaan, loppuun asti eneilyyni, koska paino putosi ja kiitosta tuli kirurgiltakin maksan siroudesta. Maksa oli pienentynyt ja siitä oli hävinnyt liika rasvaisuus eneilyn vaikutuksesta. Joten kirurgilla oli tilaa työskennellä.

Rullukka

Viestien lukumäärä : 116
Ikä : 62
Paikkakunta : Savo
Registration date : 02.01.2010

Takaisin alkuun Siirry alas

MIKSI???? - Sivu 2 Empty Vs: MIKSI????

Viesti kirjoittaja ritu Pe Joulu 31, 2010 2:26 pm

Sillä viimmeisen päivän syömisellä on se tarkoitus että elimistö saa tarpeeksi energiaa että se kestää leikkauksen ja toipuminen pääsee alkuun näin sanoivat KYSin osastolla 2055 kun kysyin sen hirveän syömisen tarkoitusta.

ritu

Viestien lukumäärä : 433
Paikkakunta : Savo
Registration date : 17.09.2008

Takaisin alkuun Siirry alas

MIKSI???? - Sivu 2 Empty Vs: MIKSI????

Viesti kirjoittaja epävarma Ma Tammi 03, 2011 5:21 am

Kiitos ritu vastauksesta! Arvelinkin että joku on kysynyt sitä lääkäriltä, sen verran oudolta se syöminen edellisenä päivänä tuntuu. Onhan leikkaus sinänsä erittäin suuri rasitus elimistölle ja parhaan selviämisen varmasti varmistaa se että elimistö on hyvässä kunnossa ja tasapainossa. Myös alun voimakas paraneminen kai sujuu paremmin kun on kaikkia ravintoaineita ja vitamiineja saatavilla. Eli eneilykin on varmaan tärkeää tehdä ohjeiden mukaan, että saa kaikki tarvitsemansa aineet tasapainon ylläpitoon. Itsellä joskus jää pussien juonti liian vähälle, kun eivät maistu hyviltä...
epävarma
epävarma

Viestien lukumäärä : 32
Ikä : 57
Paikkakunta : Juankoski
Registration date : 04.03.2010

Takaisin alkuun Siirry alas

MIKSI???? - Sivu 2 Empty Vs: MIKSI????

Viesti kirjoittaja Gilraen84 Ma Tammi 03, 2011 5:40 am

No mä menen vasta aamulla sairaalaan siis sillon leikkausaamuna, et ei mun ainakaa oleteta tankkaavan kauheasti edellisenä päivänä, mutta näemmä käytännöt tosiaan vaihtelee...
Gilraen84
Gilraen84

Viestien lukumäärä : 249
Ikä : 39
Paikkakunta : Helsinki
Registration date : 16.12.2010

Takaisin alkuun Siirry alas

MIKSI???? - Sivu 2 Empty Vs: MIKSI????

Viesti kirjoittaja epävarma Ma Tammi 03, 2011 5:57 am

Hei!
No niinpä tosiaan, suoraan paastolta siis! Luulisi että siinä on eroa kuitenkin toimenpiteen onnistumisen suhteen miten on ohjeistettu valmistautumaan. Tässä olisi tutkimuksen paikka, vai onnistuukohan kaikki niin hyvin ettei ole selkeitä eroja ilmennyt. No, tsemppiä sinullekin eneilyyn ja leikkauksen odotteluun! Päivä kerrallaan mennään... flower
epävarma
epävarma

Viestien lukumäärä : 32
Ikä : 57
Paikkakunta : Juankoski
Registration date : 04.03.2010

Takaisin alkuun Siirry alas

MIKSI???? - Sivu 2 Empty Vs: MIKSI????

Viesti kirjoittaja Gilraen84 Ma Tammi 03, 2011 7:01 pm

Kiitoksia epävarma. No sainpa nyt sitten puhelun tänään sieltä Eirasta ja heti tuli uusia ohjeita, eli leikkausta edeltävänä päivänä mun kehotettiin syömään kevyesti, mutta siis ei kuitenkaan eneilemään... Smile
Gilraen84
Gilraen84

Viestien lukumäärä : 249
Ikä : 39
Paikkakunta : Helsinki
Registration date : 16.12.2010

Takaisin alkuun Siirry alas

MIKSI???? - Sivu 2 Empty Vs: MIKSI????

Viesti kirjoittaja Wee2be Ma Tammi 03, 2011 7:55 pm

Mulle terveystalosta sanottiin, että eneilystä ei suoraan leikkuuseen, koska siten elimistöllä on energiaa toipumiseen ekoille päiville, kun silloin energian saanti on niin pientä, ettei mene ihan veltoksi..

T-talo ei tosin edellyttänyt eneilyä edes, itse täysi eneilin viikon ja sitten toisen rajoitetuilla kaloreilla ja viimeisen päivän ihan mielen mukaan söin.. Ja silti olin todella huonossa kunnossa sairaalassa..
Wee2be
Wee2be

Viestien lukumäärä : 287
Ikä : 42
Paikkakunta : Vantaa
Registration date : 29.05.2010

http://wee2be.vuodatus.net

Takaisin alkuun Siirry alas

MIKSI???? - Sivu 2 Empty Vs: MIKSI????

Viesti kirjoittaja Gilraen84 Ma Tammi 03, 2011 8:36 pm

Jepjep, mäkään en enää ihan täysin eneile, vaan syön tämän vikan viikon rajoitetusti kaloreita, koska mä oon jo vaaditun määrän tiputtanut painoa, niin laskin, että mulla on varaa toimia näin ja lisäks ne pussit ei mee enää alas mulla :/ Kolme viikkoa jaksoin pusseja syödä, mut tänään elimistö sano kiitti mut ei kiitti ja tuli kiire vessaan, mut söin nyt sitten mandariinin ja palan ruisleipää ja olo on oikein hyvä taas, nyt lähden koirien kanssa puistoilemaan Very Happy
Gilraen84
Gilraen84

Viestien lukumäärä : 249
Ikä : 39
Paikkakunta : Helsinki
Registration date : 16.12.2010

Takaisin alkuun Siirry alas

MIKSI???? - Sivu 2 Empty Vs: MIKSI????

Viesti kirjoittaja Zaidak Ke Tammi 12, 2011 3:22 pm

Minulle sanottiin, että leikkausta edeltävänä päivänä voi syödä jotain kevyttä hiilaripitoista -näkkäriä, voileipäkeksejä tms.- jotta elimistö saa hiilareita leikkauspäivää varten.

Zaidak

Viestien lukumäärä : 34
Paikkakunta : Etelä-Suomi
Registration date : 07.02.2010

Takaisin alkuun Siirry alas

MIKSI???? - Sivu 2 Empty Vs: MIKSI????

Viesti kirjoittaja kissus nytkö jo To Tammi 13, 2011 1:49 pm

No en minä ainakaan siis edes pystynyt syömään kuin kevyesti ennen leikkausta enen jälkeen ja sain napaani hiivan kun vedin palan ruisleipää sitten sitä napaaa sai raivolla hoitaa kuntoon et pääsee pöydälle...
kissus nytkö jo
kissus nytkö jo

Viestien lukumäärä : 592
Paikkakunta : oulu
Registration date : 09.09.2010

Takaisin alkuun Siirry alas

MIKSI???? - Sivu 2 Empty Vs: MIKSI????

Viesti kirjoittaja Ruustinna To Helmi 03, 2011 7:56 pm

Ymmärsin kirurgin puheesta siten, että ened-dietti on tärkeää siksi että sisäelinten ympäriltä sulaa rasvaa ennen leikkausta jolloin leikkauksen jälkeisten komplikaatioiden vaara pienenee huomattavasti. Kirurgilla on parmmat näköalat tehdä leikkaus. Hän sanoi vielä, että normaali sairaalassa olo aika leikkauksen jälkeen on 2 päivää, mutta jos tulee komplikaatioita esim. sisäistä verenvuotoa on se tehohoitoa vaativa tila.

Minä olin ened-kuurilla kuukauden ennen leikkausta. Sen aloittaminen toisaalta oli mukavaa kun tiesin leikkauspäivän ja oli "motiivi" tiputtaa painoa. Kun olin sitten ollut aikani ened-kuurilla niin alkoi ärsyttää tosi paljon - koin, että olen TAAS kerran ulkopuolinen ja laihdutuskuurilla (olen ollut lähes koko elämäni laihdustuskuurilla tai ainakin suunnitellut sen aloittamista) Kuitenkin juttelin fiiliksistäni lähimmäisille ja se helpotti. Ened-kuurin aikana saa syödä 500g vihanneksi/päivä sekä korvata yhden pussin esim. 60g kanaa + esim. wokkivihanneksia. Huonoimpina hetkinä ajattelin, että tämä on viimeinen kerta kuurilla ja lohdutin itseäni sillä, että ehdin syömään mielitekojani sitten myöhemmin.

Ened-kuurilla minulle tuli "retkahduksia" ja suurin pelkoni myös oli se, ettei minua leikatakaan kun painoa tippui vain 12kg/kk. Jos mahdollista niin pyrkii retkahtamaan vaikka proteiiniin sillä se ei silloin sotke niin pahasti ened-kuurin aiheuttamaa ketoosia.

Joissakin kaupungeissa on ened-ryhmiä ja ryhmässä eneily voi olla helpompaa kun voi jakaa fiiliksiä siellä. Gastroskopia on myös siksi, että tarkistetaan vatsalaukun tilanne - voi olla muutakin kuin helicobakteeri esim. jotain ärsyyntymää vatsalaukun seinässä ja kuulemma vatsalaukun on oltava terve ennen leikkausta - se hoidetaan kuntoon asianmukaisella lääkehoidolla.
Ruustinna
Ruustinna

Viestien lukumäärä : 50
Ikä : 55
Paikkakunta : Etelä-Savo
Registration date : 30.08.2010

Takaisin alkuun Siirry alas

MIKSI???? - Sivu 2 Empty Vs: MIKSI????

Viesti kirjoittaja Sponsored content


Sponsored content


Takaisin alkuun Siirry alas

Sivu 2 / 2 Edellinen  1, 2

Takaisin alkuun

- Similar topics

 
Oikeudet tällä foorumilla:
Et voi vastata viesteihin tässä foorumissa