Laihdutusleikkaus (lihavuusleikk.)
Would you like to react to this message? Create an account in a few clicks or log in to continue.

Leikatut, kertokaa...

+12
Tyrannosaurus
kanttura
tiikos
luke64
Poutapilvi
hylje
haaho
Tantta
Riski_iita
tigertytto
Lyltsy
BigMama2010
16 posters

Sivu 1 / 2 1, 2  Seuraava

Siirry alas

Leikatut, kertokaa... Empty Leikatut, kertokaa...

Viesti kirjoittaja BigMama2010 Ma Elo 09, 2010 2:25 am

Mulla on kahden viikon päästä leikkaus Pulssissa. Olen näitä juttuja lueskellut monet illat ja olen todella kiitollinen kaikesta saamastani tiedosta. Vielä olisi muutama kysymys, joihin toivoisin saavani vastauksia.

Kun aikanaan olin lääkärin juttusilla, lähetettä kinumassa, minulle sanottiin, että sairaalasta soitetaan ja kerrotaan ruokavaliosta ennen leikkausta ja tiputettavista kiloista, sairaalaan tuloasioista jne. Mitään ei ole kuulunut. Miten teillä muilla, yksityisellä puolella leikatuilla, on ennen sairaalaan menoa aikana oltu yhteydessä? Mitä kerrottu?

Kukaan ei ole sanonut esimerkiksi mitään eneilystä. Itse siitä olen täällä lueskellut... Ja kuinka paljon pitäs saada kiloja pois vai onko ns pakko saada yhtään?

Olisin HYVIN kiitollinen jos joku viitsisi ja jaksaisi kirjoitella, mitäsairaalassa sitten tapahtuu? Kuinka pian sairaalaan menosta leikataan? Kuinka kauan leikkaus kestää? Miten kaikki on mennyt? Mikä olo leikkauksen jälkeen? Kuinka pian pääsee itse esim. vessaan? Mitä saa nostella ensimmäisen viikon aikana? Kuinka pian pääsee kotiin, jos kaikki menee ok? Jne jne...

Täällä voi olla paljon kysymyksiini vastauksia, mutten vain ole löytänyt. Linkkiä siis saa myös laittaa...

Kiitos <3
BigMama2010
BigMama2010

Viestien lukumäärä : 49
Paikkakunta : 02
Registration date : 20.05.2010

Takaisin alkuun Siirry alas

Leikatut, kertokaa... Empty Vs: Leikatut, kertokaa...

Viesti kirjoittaja Lyltsy Ma Elo 09, 2010 3:18 am

Terveystalossa ei tarvinnut ENEillä, pääasia oli että paino ei nouse ennen leikkausta. Sain 4 kg pois vähähiilihydraattisella ruokavaliolla alkuvuoden aikana ennen leikkausta.

https://laihdutusleikkaus.palstani.com/leikkauspotilaat-tai-siihen-hakeutuvat-f1/lyltsy-espoosta-esittaytyy-t581.htm

Tuosta viestiketjusta löydät mun leikkauskertomuksen ja tuntemukset jälkeenpäin.

Lyltsy
Lyltsy

Viestien lukumäärä : 698
Ikä : 54
Paikkakunta : Espoo
Registration date : 28.03.2010

Takaisin alkuun Siirry alas

Leikatut, kertokaa... Empty Vs: Leikatut, kertokaa...

Viesti kirjoittaja tigertytto Ma Elo 09, 2010 6:32 am

Miksi jotkut joutuu eneilemään?ja toiset ei?Mulla alkoi nyt tää ene ja tää tuntuu ihan kamalalta : ( koko ajan nälkä,ja tekis mieli milloin mitäkin...kumpa sais edes ruokalusikallisen perunamuussia ja yhden lihapullan : )
tigertytto
tigertytto

Viestien lukumäärä : 1222
Paikkakunta : turku
Registration date : 16.02.2009

Takaisin alkuun Siirry alas

Leikatut, kertokaa... Empty Vs: Leikatut, kertokaa...

Viesti kirjoittaja Riski_iita Ma Elo 09, 2010 1:31 pm

Mulle lääkäri sanoi että eneily auttaa vähentämään leikkaukseen liittyviä riskejä. Maksa ja sisäelimet kun meillä lihavilla tuppaa olemaan aika rasvasia, ja viimekäden eneily vähentää kuulemma rasvan juuri sisuksista, ja näin kirurgilla on paremmat näkymät leikatessaan. En tiedä, tässä uskossa mä ainakin olen. Ja onhan meillä lihavilla paljon muuta kansaa suuremmat riskit narkoosissakin, kai se sitäkin riskiä vähentää... tiedä häntä? Mutta Tsemppiä miljoonasti tigertyölle, ensimmäiset pari päivää on pahimmat :) ja muista juoda tarpeeksi !!
Riski_iita
Riski_iita

Viestien lukumäärä : 188
Paikkakunta : Uusimaa
Registration date : 29.06.2010

Takaisin alkuun Siirry alas

Leikatut, kertokaa... Empty Vs: Leikatut, kertokaa...

Viesti kirjoittaja tigertytto Ma Elo 09, 2010 4:52 pm

Kiitos kaikille tuesta : ) sitä tarvitaan...
Mahtaako tämä mielitekokin normaaliin ruokaan kadota parissa päivässä??
Eikö uskalla edes esim.kasvissosekeittoa syödä vaikkapa vain kerran tai kaksi viikossa??
Haluan tietenkin että kaikki olisi kunnossa leikkaus päivänä ja siksi en uskallakkaan omin päin edes maistaa mitään normaali ruokaa,siksi kyselen teiltä jo leikatuilta miten te olette toimineet???
Kiitos että olette olemassa ja jaksatte vastailla kysymyksiin : )
tigertytto
tigertytto

Viestien lukumäärä : 1222
Paikkakunta : turku
Registration date : 16.02.2009

Takaisin alkuun Siirry alas

Leikatut, kertokaa... Empty Vs: Leikatut, kertokaa...

Viesti kirjoittaja Riski_iita Ti Elo 10, 2010 2:04 pm

Vaikka en olekkaan jo leikattu, vastaan silti. :) Itse olen eneilly ihan lauhdutusmielessä joskus aiemmin, ja silloin syllä toisinaan saatoin syödä juuri jotain kasvispohjaista niukkaenergistä ruokaa. Siitäkin huolimatta paino putosi 6vk ja 18 kg. Eli siinähän on tarkoituksena vain mahdollisimman suuri pudotus ennen leikkausta, ei kait sillä oli väliä millä keinoin sen saavutat ? Jokuhan kertoi täällä laihduttaneensa karppaamalla, joku eneilly ilman pusseja ja lopputulos on kuitenkin sama, eikö?

Mutta voimia, tsemppia, ja kaikkea mahdollista hyvää sulle!!!!
Riski_iita
Riski_iita

Viestien lukumäärä : 188
Paikkakunta : Uusimaa
Registration date : 29.06.2010

Takaisin alkuun Siirry alas

Leikatut, kertokaa... Empty Vs: Leikatut, kertokaa...

Viesti kirjoittaja Tantta Ti Elo 10, 2010 5:15 pm

Taalla Belgiassa tuntuu jotkut asiat olevan hiukan erilaisia, mutta kai paapiirteissaan on perusasiat kuitenkin samat.
Mulle sanoi kirurgi ennen leikkausta, etta laihduta 10-15 kiloa jos pystyt, ja jos et pysty niin ei se mitaan. Mistaan eneilysta ei puhuttu.
Kun menin sairaalaan, niin mulle naytettiin mun huone, menin myohaan iltapaivalla. Sitten siina illan mittaan mun luona kavi nukutuslaakari ja ottivat kaikenmaailman verinaytteita. Kaikenlaisia lomakkeita piti tayttaa. Viimeinen ateria tuotiin siina 7 maissa illalla.
Aamulla ennen klo 6 heratys ja suihku, sitten hoitsu toi ne puristussukat ja kun sanoin, etta jannittaa, niin jonkun pillerin ja sitten ei enaa jannittanyt, niitten piti leikkausalissa heratella mua ennen nukutusta, etta kirurgi sai sanoa hyvaa huomenta ja luvata, etta pitaa musta hyvaa huolta.
Seuraava muistikuva on teho-osastolta, jonne mut oli karratty tarkkailtavaksi. Olin siella seuraavaan iltapaivaan, jonka jalkeen mut vietiin omaan huoneeseen. Katetri oli kaulasuonessa, siita meni sisaan nesteita, antibiootteja ja kipulaaketta. Ulos tuli nesteet toisen katetrin kautta. Minkaanlaista kipua tai epamukavuutta en tuntenut.
Teho-osastolla jopa pesivat mun tukan kun siihen oli mennyt verta sita kaulakatetria asennettaessa. Samana iltapaivana, siis leikkausta seuraavana paivana sai nousta ylos, pissakatetri poistettiin ja vessaan sai menna, matkaa sinne oli pari metria.
Parin paivan kuluttua lopetettiin vasta ne nesteet ja kipulaakkeet, kaulakatetri otettiin pois. Mitaan kipulaketta en sen jalkeen tarvinnut.
Kotiin paasin lauantaina, kun maanantaina olin sairaalaan mennyt.
Koko homma oli niin helppo ja kivuton, etta jos nyt pitaisi paatttaa uudelleen, etta menenko vai en, niin nuolena lahtisin. Ei kaduta.
Nostelemisista sanoi kirurgi, etta mitaan raskasta ei saa nostaa, eli se jai vahan oman arvioinnin varaan. Itse kylla panin perheen miehet (3 kpl) nostelemaan ja kantamaan kaiken (oppivat niin hyvin, etta tekeevat nosto- ja kantotyot vielakin, koskahan niille valkenee, ettei niitten enaa tarttis?)
Mitaan isompia kipuja ei ollut koko aikana, niita napapiikkeja estamaan veritulppia piti pistaa 10 paivan ajan kotona. Siihen olisi saanut kotisairaanhoitajan, mutta ma en halunnut ketaan siihen sohlaamaan, joten pistelin itse. Samoin niita itsestaan sulavia tikkeja putsaamaan tarjottiin hoitsua, mutta ma tein senkin mieluummin itse. Sittenhan ne tikit siita havis omia aikojaan.
Mulla oli tukena ja turvana meidan kotilaakari, joka asuu just vastapaata, toisella puolen katua ja oli luvannut, etta jos tulee jotain hataa, niin saa soittaa vaikka yolla, han tulee sitten heti. Ei tarvinnut.
Onnea vaan leikkaukseen ja toipumiseen!
Tantta
Tantta

Viestien lukumäärä : 296
Paikkakunta : Brysseli
Registration date : 21.12.2009

Takaisin alkuun Siirry alas

Leikatut, kertokaa... Empty Vs: Leikatut, kertokaa...

Viesti kirjoittaja haaho Ti Elo 10, 2010 6:06 pm

Minä menin sairaalaan keskiviikkoaamuna klo 6, leikkaussaliin kävelin klo 7. Leikkauksen jälkeen olin heräämössä muutaman tunnin, jonka jälkeen tulin osastolle. Ruokaa sai heti samana iltana, mutta ei ollut oikein maitilla. Kipulääkkeet menivät ensimmäisenä iltana piikkinä ja nesteet suoneen. Jaloissa minulla oli tukisukat ja lisäksi sähköinen puristuspumppu, joka teki puristavia liikkeitä itsekseen. Seuraavana aamuna kävin suihkussa, vieraita kävi. Pissakatetri ja nesteytys otettiin pois, dreenejä tai mitään kaulakatetreja ei ollutkaan. Ruokaakin söin jo muutaman lusikallisen ja vettä join. Tapasin myös fysioterapeutin ja ravitsemusterapeutin. Seuraavana aamuna, eli perjantaina lähdinkin sitten kotiin. Tikit sulivat parissa viikossa. Mitään napapiikkejä tai muitakaan erityisiä lääkityksiä vitamiinien ja kalkkien lisäksi ei määrätty. Kaiken kaikkiaan leikkaus siis oli helppo ja menisin koska tahansa uudelleen jos en olisi jo siellä ollut. Kaikki meni niin hienosti osastolla ja myöhemmin kotona, että en olisi uskonut etukäteen. Nyt alati pienevällä mahalla on yksi isompi arpi (1 cm) ja 4 pikkuriikkistä. Arvet ovat jo vaalenemassa ja toisaalta niitä on aina kiva välillä katsella ja miettiä, kuinka se elämä oikeasti on muuttunut.

haaho

Viestien lukumäärä : 176
Ikä : 51
Paikkakunta : Tampere
Registration date : 16.07.2009

Takaisin alkuun Siirry alas

Leikatut, kertokaa... Empty Vs: Leikatut, kertokaa...

Viesti kirjoittaja hylje To Elo 12, 2010 11:40 pm

heips big Mama,,
kun soitat pulssiin uskon että sinulle kaikki kysymykset mitkä esität asiallisesti vastataan,, sen verta mukavaa porukkaa siellä kyllä.,
uskoisin niin, sehän kuuluu ns.hintaan.
jokunen foorumillakin n ollut joka pulssissa leikattukin on kyllä kanavalla ollut, toivoen vastaavat kokemuksiaan.

hylje
hylje

Viestien lukumäärä : 185
Ikä : 61
Paikkakunta : Turku
Registration date : 04.08.2009

Takaisin alkuun Siirry alas

Leikatut, kertokaa... Empty Vs: Leikatut, kertokaa...

Viesti kirjoittaja BigMama2010 Su Elo 15, 2010 2:36 am

Kiitos kirjoituksistanne. En ole pulssiin soittanut, kun tuntuu, että tyhmänä kyselen ja niillä varmasti muutakin. Vaikka periaatteessahan se kuuluisikin, kun itse maksan jne.

Miten tuo mahalaukun tähystys mahtaa Pulssissa mennä tai yksityisellä yleensäkin. Ei ole siitäkään kukaan mitää puhunut ja leikkaukseen pikkasen yli viikko. Mua niin jännittää/pelottaa, eikä oo ketään kelle ajatuksia purkaa. Monikaan ei tiedä ja ne ketkä tietävät, eivät leikkausta puolla.
BigMama2010
BigMama2010

Viestien lukumäärä : 49
Paikkakunta : 02
Registration date : 20.05.2010

Takaisin alkuun Siirry alas

Leikatut, kertokaa... Empty Vs: Leikatut, kertokaa...

Viesti kirjoittaja Lyltsy Su Elo 15, 2010 2:53 am

En ole kuullut että yksityisellä tähystettäisiin.
Lyltsy
Lyltsy

Viestien lukumäärä : 698
Ikä : 54
Paikkakunta : Espoo
Registration date : 28.03.2010

Takaisin alkuun Siirry alas

Leikatut, kertokaa... Empty Vs: Leikatut, kertokaa...

Viesti kirjoittaja BigMama2010 Su Elo 15, 2010 3:02 am

Aah, ok. Jotenkin ajattelin, että kaikki. Kiitos tiedosta :)
BigMama2010
BigMama2010

Viestien lukumäärä : 49
Paikkakunta : 02
Registration date : 20.05.2010

Takaisin alkuun Siirry alas

Leikatut, kertokaa... Empty Vs: Leikatut, kertokaa...

Viesti kirjoittaja Poutapilvi Su Elo 15, 2010 5:06 pm

Eneily vähentää tehokkaimmin sisäelinten rasvaa. Sitä suositellaan siksi, että kirurgilla olisi paremmat näkymät ja tilaa tehdä leikkaus. Myös oman voinnin takia suosittelen sitä.
Poutapilvi
Poutapilvi

Viestien lukumäärä : 807
Paikkakunta : Pääkaupunkiseutu
Registration date : 24.02.2010

Takaisin alkuun Siirry alas

Leikatut, kertokaa... Empty Vs: Leikatut, kertokaa...

Viesti kirjoittaja luke64 Ti Elo 17, 2010 2:21 pm

moi, olen Tallinnan käviöitä(yksityinen klinikka), multa katottiin BMI joka oli 36, joka on raja GBPlle.
Kysyttiin onko vatsan kanssa ongelmia mä siihen "ei muuta kun ruoka imeytyy liiankin hyvin)
Kirurgi kysyi sitten "pystytkö jäämään heti" mä"en vielä, mut parin viikon päästä"
Leikkaus sovittiin parinviikon päähän, kaikki meni hyvin .
Hinta 4200E sisälti laivaliput,ltaxit etc.
Ylipainosta tippunut 2vssa 80%, leikkausta en ole katunut.
luke64
luke64

Viestien lukumäärä : 58
Ikä : 60
Paikkakunta : helsinki
Registration date : 10.11.2009

Takaisin alkuun Siirry alas

Leikatut, kertokaa... Empty Vs: Leikatut, kertokaa...

Viesti kirjoittaja hylje Ke Elo 25, 2010 12:31 am

big mama, kaik ok ja ohi?
hyviä vointeja ja jaksamista toipumisia !!!
hylje
hylje

Viestien lukumäärä : 185
Ikä : 61
Paikkakunta : Turku
Registration date : 04.08.2009

Takaisin alkuun Siirry alas

Leikatut, kertokaa... Empty Vs: Leikatut, kertokaa...

Viesti kirjoittaja tigertytto To Elo 26, 2010 4:22 am

Mulla on mennyt niiin vaihtelevalla menestyksellä tämä ene että pelkään jo että en edes päääse koko leikkuriin : ( siksi olen jotenkin päässäni antanut perikisikin jo ja toisaalta kuitenkaan en ole...mulla on maanantaina lääkäri,sairaanhoitaja ja keuhkokuva tyksissä..ja kerron siellä lääkärille miten olen eneillyt ja toivon että ei hylkäisi mua leikkauksesta...pelottaa...ja viime yön olinkin kokonaan leikkauspöydällä...siis unissani : )
tigertytto
tigertytto

Viestien lukumäärä : 1222
Paikkakunta : turku
Registration date : 16.02.2009

Takaisin alkuun Siirry alas

Leikatut, kertokaa... Empty Vs: Leikatut, kertokaa...

Viesti kirjoittaja Poutapilvi To Elo 26, 2010 4:26 am

Yritystä kuitenkin on ollut, hyvä niin! Miten painosi? Kerro miten asiat on ja toivottavasti ei haittaa. Tsemppiä!!!
Poutapilvi
Poutapilvi

Viestien lukumäärä : 807
Paikkakunta : Pääkaupunkiseutu
Registration date : 24.02.2010

Takaisin alkuun Siirry alas

Leikatut, kertokaa... Empty Vs: Leikatut, kertokaa...

Viesti kirjoittaja tigertytto To Elo 26, 2010 4:32 am

kyllä paino tippuu ONNEKSI...mutta pelkäään etttä en pääse siksi kun olen ollut normaali ruualla,tietty pikku pikku määrillä..mutta jos se rasva maksan ympäriltä ei olekkaan lähtenyt tarpeeksi ja sitten mulle sattuukin jotain kamalaa leikkauksessa : (
tigertytto
tigertytto

Viestien lukumäärä : 1222
Paikkakunta : turku
Registration date : 16.02.2009

Takaisin alkuun Siirry alas

Leikatut, kertokaa... Empty Vs: Leikatut, kertokaa...

Viesti kirjoittaja tiikos To Elo 26, 2010 5:35 pm

Heippa vaan kaikille! Onkin aikaa vierähtänyt,kun olen täällä kirjoitellut. Kesä on ollut mulle suotuisa,olen laihtunut 14,5 kg(=:Melko mukava on jo olo ja leikkausta vasta odottelen.Jaksan ihan eri tavalla puuhastella kuin ennen ja kipeät polvetkin voivat paremmin.
Tigertyttö,milloin sun leikkausaikasi on? Kiinnostuin,kun olen myös tyksiin menossa. Syyskuussa kirurgin kanssa "treffit".
Voikaapas kaikki hyvin t. Tintti

tiikos

Viestien lukumäärä : 133
Paikkakunta : turku
Registration date : 09.06.2010

Takaisin alkuun Siirry alas

Leikatut, kertokaa... Empty Vs: Leikatut, kertokaa...

Viesti kirjoittaja Tantta Pe Elo 27, 2010 3:35 pm

Tigertytto, on ihan se ja sama milla metodilla sita painoa pudottaa. Ensimmaiseksi se lahtee sielta vataontelosta soi sitten pusseja tai mita muuta tahansa. Ja sieltahan sen nyt pitaa lahteakin.
Ma tiputin 11 kiloa ennen leikkausta syomalla porsaankyljyksia, lohta ja kananmunia ynna muuta lihottavaa....
Kirurgin mukaan maksa oli varsin mallikas, eika mitaan ongelmia esiintynyt, sanoi, etta verenhukka leikkauksessa oli minimaalinen.
Tantta
Tantta

Viestien lukumäärä : 296
Paikkakunta : Brysseli
Registration date : 21.12.2009

Takaisin alkuun Siirry alas

Leikatut, kertokaa... Empty Vs: Leikatut, kertokaa...

Viesti kirjoittaja BigMama2010 Pe Elo 27, 2010 4:12 pm

Leikkaus takana onnistuneesti Pulssissa. Kaikki meni hyvin, ehkä liiankin hyvin?! Nyt hieman arvelluttaa, ettei vaan tule takapakkia, kun ei ole mitään ongelmia ollut ja suurimmat kivutkin olivat ihan siedettävät särkylääkkeiden ansiosta.

Sleeve tehtiin maanantai iltapäivällä Turussa. Loppupäivän oli tiputuksella ja tosi väsynyt. Eli nukuin lähes koko ajan, mitä nyt kipulääkkeiden piikityksiin heräsin.. Yö oli hieman vaikeampi kipujen suhteen, mutta lääkitsivät aina kun pyysin ja hoitajat olivat todella ihania. Olen tapaamani henkilökuntaan kyllä niiiiin tyytyväinen, että en edes osannut odottaa tällaista. Vessaan pääsin hoitajan avustuksella ja seuraavana päivänä jo ihan yksinkin.

Pelot katedrin laitosta olivat turhia -semmoista ei onneksi laitettu! Eikä vatsaakaan etukäteen tähystelty. Ennen leikkausta en eneillyt, mutta sain vajaat 5kg tippumaan muuten.

Kilojen tippumista odotellen ja teille muille tsemppiä ja jaksamisia toivotellen, BigMama2010
BigMama2010
BigMama2010

Viestien lukumäärä : 49
Paikkakunta : 02
Registration date : 20.05.2010

Takaisin alkuun Siirry alas

Leikatut, kertokaa... Empty Vs: Leikatut, kertokaa...

Viesti kirjoittaja kanttura Pe Elo 27, 2010 9:56 pm

Onnea uuteen elämään!

Mukava kuulla, että kaikki meni hyvin!
Voimia toipumiseen ja mielenkiinnolla odottelen uutisia "haihtuvista kiloista"!

kanttura

Viestien lukumäärä : 40
Paikkakunta : Leppävirta
Registration date : 19.05.2010

Takaisin alkuun Siirry alas

Leikatut, kertokaa... Empty Vs: Leikatut, kertokaa...

Viesti kirjoittaja tiikos La Elo 28, 2010 2:31 am

BigMama, kuulostaa todella hyvältä tuo sinun alkutaipaleesi leikkauksen jälkeen.
Hyvää vointia jatkossakin t. Tintti

tiikos

Viestien lukumäärä : 133
Paikkakunta : turku
Registration date : 09.06.2010

Takaisin alkuun Siirry alas

Leikatut, kertokaa... Empty Vs: Leikatut, kertokaa...

Viesti kirjoittaja tigertytto La Elo 28, 2010 5:29 pm

Kiitos Tantalle TAAS viestistä : ) ja Bigmamalle onnittelut onnistuneesta leikkauksesta ja onnea uuteen elämään : )
tigertytto
tigertytto

Viestien lukumäärä : 1222
Paikkakunta : turku
Registration date : 16.02.2009

Takaisin alkuun Siirry alas

Leikatut, kertokaa... Empty Vs: Leikatut, kertokaa...

Viesti kirjoittaja BigMama2010 La Syys 04, 2010 2:01 am

Laikkauksesta kohta kaksi viikkoa ja ja... mieliteot ennallaan, prk! Ensin tuntui, että pala suklaata riittää. Ei riitä enää! Olen aika onneton tän asian kanssa, kun tuntuu ettei muutosta tapahtunut. Täysi olo tulee nopeammin joo, mutta sitähän voi muutaman minuutin päästä taas syödä. Koko ajan saa taistella, en syö, en syö. Toivon niiiiin, että tämä muuttuisi.
BigMama2010
BigMama2010

Viestien lukumäärä : 49
Paikkakunta : 02
Registration date : 20.05.2010

Takaisin alkuun Siirry alas

Leikatut, kertokaa... Empty Vs: Leikatut, kertokaa...

Viesti kirjoittaja Sponsored content


Sponsored content


Takaisin alkuun Siirry alas

Sivu 1 / 2 1, 2  Seuraava

Takaisin alkuun

- Similar topics

 
Oikeudet tällä foorumilla:
Et voi vastata viesteihin tässä foorumissa