Laihdutusleikkaus (lihavuusleikk.)
Would you like to react to this message? Create an account in a few clicks or log in to continue.

APUA PAHOINVOINTIIN?

+4
Tirlittan
Tikrustiina75
Tepa43
turkutuulia
8 posters

Siirry alas

APUA PAHOINVOINTIIN? Empty APUA PAHOINVOINTIIN?

Viesti kirjoittaja turkutuulia La Joulu 26, 2009 11:08 pm

Onko kenelläkään vinkkejä pahoinvointiin? KAIKKI ruoka ja juoma yrjöttää.... En saa mitään menemään alas. Enkä kovin helposti lääkäriin/sairaalaankaan halua. Olo on heikko ja tuskainen. Leikattu 9.12 eli toipilas olen enkä ole millään lailla väärin toiminut...

turkutuulia

Viestien lukumäärä : 154
Paikkakunta : turku
Registration date : 20.10.2009

Takaisin alkuun Siirry alas

APUA PAHOINVOINTIIN? Empty Vs: APUA PAHOINVOINTIIN?

Viesti kirjoittaja Tepa43 Su Joulu 27, 2009 12:39 am

ITSE 15.12. LEIKATTU JA 16.12 KORJATTU!

KAIKKI MITÄ OON PISTÄNYT SUUHUN ON MENNYT HYVIN ALAS MIKÄÄN EI OO TÖKKINNY!

OON OTTANU KAIKKEE EKAKSI TOSI PIENEN MÄÄRÄN SUUHUN JA MÖSSÖTTÄNY KAUAN ENNEN NIELASUU JA SINNE ON JÄÄNYT!

EN OSAA MUUTA SANOO!

TSEMPII SULLE!
Tepa43
Tepa43

Viestien lukumäärä : 877
Ikä : 58
Paikkakunta : Eura
Registration date : 13.05.2009

Takaisin alkuun Siirry alas

APUA PAHOINVOINTIIN? Empty Vs: APUA PAHOINVOINTIIN?

Viesti kirjoittaja Tikrustiina75 Su Joulu 27, 2009 2:30 am

Turkutuulia. Suosittelen soittamaan Tyksiin ja ainakin sinne jossa on leikattu. Itselläni oli tota oksentelua kuukausi leikkauksen jälkeen ja ruokatorvi oli ahtautunut. Kolmen laajennuksen jälkeen olo on normaalisoitunut. Mutta oksentelu ei ole normaalia jos olet noudattanut ohjeita. Suosittelen soittamaan sairaalaan. Varsinkin kun olet toipilaana vielä.
Tikrustiina75
Tikrustiina75

Viestien lukumäärä : 201
Ikä : 48
Paikkakunta : Pertteli
Registration date : 12.01.2009

Takaisin alkuun Siirry alas

APUA PAHOINVOINTIIN? Empty Vs: APUA PAHOINVOINTIIN?

Viesti kirjoittaja Tirlittan Su Joulu 27, 2009 4:19 am

Kyllä minäkin sinuna ottaisin yhteyttä TYKSiin, koska ei pahoinvointi ihan normaalia ole tossa vaiheessa, jos ihan ohjeistuksen mukaan olet mennyt. Ihan varmuuden vuoksi kannattaisi tsekata, että kaikki on kunnossa. Ja jos et pysty syömään etkä juomaan, kuivut aika äkkiä, ja kuntosi romahtaa. Tyksissä on hyvä asiantuntemus, koska leikkauksia tekevät myös siellä, ja saat varmasti apua...

Toivottavasti pian helpottaa!!!

Tirlittan

Viestien lukumäärä : 117
Paikkakunta : tampere
Registration date : 13.09.2009

Takaisin alkuun Siirry alas

APUA PAHOINVOINTIIN? Empty Vs: APUA PAHOINVOINTIIN?

Viesti kirjoittaja ritu Su Joulu 27, 2009 3:04 pm

Mielestämi kaikki ei ole oikein kun kaikki oksettaa kannattaa ottaa yhteyttä leikanneeseen sairaalaan ja käydä tutkituttamassa mistä johtuu sillä sehän voi olla vaan normaalin vatsapöpön aiheuttama tauti mutta se voi olla jotain vakavampaa joka vaatii kiireellistä hoitoa (on kokemusta sillä mulla olisi voinut mennä henkin jos en kerennyt tarpeeksi nopeasti sairaalaan ja uuteen leikkaukseen)
Kiireesti ottamaan yhteyttä lääkäriin jos et ole jo käynyt tai oksentelu jatkuu kun syöt ja juot.

ritu

Viestien lukumäärä : 433
Paikkakunta : Savo
Registration date : 17.09.2008

Takaisin alkuun Siirry alas

APUA PAHOINVOINTIIN? Empty Vs: APUA PAHOINVOINTIIN?

Viesti kirjoittaja marja72 Su Joulu 27, 2009 5:17 pm

Itse ymmärsin turkutuulian viestistä että kärsii pahoinvoinnista ei oksentelusta!? Nämähän ovat tyystin kaksi eri asiaa. Itse olen leikattu 7.12 ja en edelleenkään kykene paljoa syömään eikä mikään ruoka oikein maistu. olen kyllä pakottanut itseni syömään hyvin pieniä määriä ja välillä pidän taukoa juuri sen takia etten menisi siihen pisteeseen että oksentaisin. Sellainen ruokalusikallinen kerrallaan on sopiva määrä ja sitten taas reilun tunnin päästä lisää. ja pahoinvointiin voi tehdä mehusta jääkuutioita ja imeskellä niitä. Tsemppiä turkutuulialle ja tietysti kaikille muillekin Cool
Luin just sairaalasta saamiani ohjeita ja niissä luki että oksentelu on melko tavallista leikkauksen jälkeen ja saattaa kestää muutaman viikon. Mutta tokihan sitä kannattaa mennä lääkäriin näytille jos oksentelu on runsasta ja olo huono. Itsehän sitä parhaiten oman olonsa tietää ja tuntee.

marja72

Viestien lukumäärä : 65
Ikä : 51
Paikkakunta : Espoo
Registration date : 10.10.2009

Takaisin alkuun Siirry alas

APUA PAHOINVOINTIIN? Empty Vs: APUA PAHOINVOINTIIN?

Viesti kirjoittaja Tirlittan Su Joulu 27, 2009 6:05 pm

Oliskohan tässä leikkaustavallakin jotain vaikutusta, koska mulla ei ainakaan ollut ton sleeveni jälkeen minkäänlaista pahoinvointia tai huonoa oloa. Pulssissa lisäksi sanottiin, ettei oksentelu ole normaalia, jos syö normien mukaan, elli olisikos tuo ohitus kuitenkin niin paljon erilainen leikkaustapa. Ja onhan se radikaalimpi, eli sikäli ohjeistus leikkauksen jälkeen voi olla erilainen.

Toivottavasti olosi kuitenkin helpottaa pian Turkutuulia, koska ei tuo kuvottava olokaan riemua ole!!!

Tirlittan

Viestien lukumäärä : 117
Paikkakunta : tampere
Registration date : 13.09.2009

Takaisin alkuun Siirry alas

APUA PAHOINVOINTIIN? Empty Vs: APUA PAHOINVOINTIIN?

Viesti kirjoittaja turkutuulia Su Joulu 27, 2009 7:38 pm

Hengissä ollaan!! En ole oksentanut, pahoinvointi/kuvotus oli vaan TOSI voimakasta Crying or Very sad Makasin koko päivän ja tuntui että kaikki energia meni siihen että ei oksenna. Tänään on jo parempi olo- heikko tietty kun eilinen päivä meni miten meni. Ja niinkuin Tirlittan sanoikin; tosi äkkiä kunto kyllä laskee... Mutta nyt olen jo saanut juotua ja syötyäkin Smile Hankalaa on, koskaan ei tiedä miten päivä etenee ja mitä pystyy tekemään. Puuh. Täytyy vaan odottaa kesää, silloin on VARMASTI helpompaa. Kiitos kaikille tsemppauksesta I love you

turkutuulia

Viestien lukumäärä : 154
Paikkakunta : turku
Registration date : 20.10.2009

Takaisin alkuun Siirry alas

APUA PAHOINVOINTIIN? Empty Vs: APUA PAHOINVOINTIIN?

Viesti kirjoittaja Tirlittan Su Joulu 27, 2009 8:20 pm

Onpas kiva kuulla, että olosi on jo hitusen parempi! Hyvä jos pystyt edes jotain syömään/juomaan, että pysyisit voimissasi... Ja parempaa kohti olet menossa!!!

Tirlittan

Viestien lukumäärä : 117
Paikkakunta : tampere
Registration date : 13.09.2009

Takaisin alkuun Siirry alas

APUA PAHOINVOINTIIN? Empty Vs: APUA PAHOINVOINTIIN?

Viesti kirjoittaja marja72 Su Joulu 27, 2009 8:51 pm

Lukaisin uudestaan ne ohjeet ja siinä oli että nimeomaan pahoinvointi on yleistä muutaman viikon ajan ei siis oksentelu, luin siis ensiksi väärin (ohjeet ovat englanniksi) Very Happy Oksentelu on yleistä silloin jos syö liikaa tässä alkuvaiheessa mutta ei näillä ruokamäärillä varmaan kukaan liikaa syö...

marja72

Viestien lukumäärä : 65
Ikä : 51
Paikkakunta : Espoo
Registration date : 10.10.2009

Takaisin alkuun Siirry alas

APUA PAHOINVOINTIIN? Empty Vs: APUA PAHOINVOINTIIN?

Viesti kirjoittaja turkutuulia Ti Joulu 29, 2009 8:24 pm

Eihän toi pahoinvointi mua ihan kokonaan ole unohtanut mutta PALJON vähemmällä yrjötyksellä olen päässyt jo kaks päivää. Tänään ei vielä mitää, joten koputtelen varoiksi päätäni rabbit Luin ruotsalaisesta vastaavalta palstalta että tää saattaa johtua "riutumisesta" eli siis kun syö lian vähän elimistö reagoi näin. Ja pitäisi vaan sisulla syödä/juoda normaalisti vaikka kuinka tekisi huonoa. Tavallaan ihan loogista...

turkutuulia

Viestien lukumäärä : 154
Paikkakunta : turku
Registration date : 20.10.2009

Takaisin alkuun Siirry alas

APUA PAHOINVOINTIIN? Empty Vs: APUA PAHOINVOINTIIN?

Viesti kirjoittaja Tirlittan Ti Joulu 29, 2009 8:36 pm

Vähän toi sama tulle mullekin mieleen, koska ennen leikkaustakin joskus huomasi, että jos oli syönyt tosi vähän tai huonosti, niin yöks-olohan siitä tuli! Joten yritä vaan syödä ja juoda. Huomasin itse, että alussa oli hyvä, jos juomakin oli "ravinteikasta", eli Actimelia, Gefilusjuomaa, piimää tms. sillä muuten voi olla vaikea saada kaloreita täyteen.

Tsempitykset vaan syömiseen ja juomiseen!!!

Tirlittan

Viestien lukumäärä : 117
Paikkakunta : tampere
Registration date : 13.09.2009

Takaisin alkuun Siirry alas

APUA PAHOINVOINTIIN? Empty Vs: APUA PAHOINVOINTIIN?

Viesti kirjoittaja Jemima-61 Pe Tammi 01, 2010 8:27 pm

Mulla ensimmäinen kuukausi leikkauksen(gbp) jälkeen oli pelkkää pahoinvointia.9 kertaa 10:stä syömisestä kuvotti, n.2-3 kertaa tosi pahasti. Jos piti liian pitkän välin syömisessä(kerkesi tulemaan ontto olo)pahoinvointi oli taattu.Mulla olikin laukussa vakituiseen banaani,josta haukkasin muutaman palan tunnin välein.Se auttoi,myös vasemmalla kyljellä makuu vei kuvotuksen nopeimmin pois.Se mitä söi ei vaikuttanut mitenkään pahoinvointiin,eikä oikeastaan määräkään.Liikaa en pystynyt syömään(täyteen) toisinaan vain yksi lusikallinen riitti kuvotukseen toisinaan meni parikymmentä ilman mitään.Ainoa mikä auttoi tosissaan oli aika: toisen kuukauden aikana pahoinvointi rupesi harvenemaan ja nyt lähes 3kk:ta leikkauksesta pahoinvointi yllättää n.kerran 5-7 päivässä ja menee ohi 10 minuutin loikoilulla vas.kyljellä.Tuli muuten raskausajat mieleen, sympatiseerasin siskoani joka oli pahoinvoipa koko 9 kk samaan aikaan.Kyllä se sullakin varmaan helppaa,kärsivällisyyttä!Hyvää Uutta Vuotta!!!
Jemima-61
Jemima-61

Viestien lukumäärä : 35
Paikkakunta : rauma
Registration date : 20.10.2009

Takaisin alkuun Siirry alas

APUA PAHOINVOINTIIN? Empty Vs: APUA PAHOINVOINTIIN?

Viesti kirjoittaja turkutuulia La Tammi 02, 2010 4:34 pm

Moi Jemima-61!!
Kuulostaa tutulta sun olotilas. Ja jotenkin lohduttavaa että ainakin sulla aika auttoi tähän vaivaan. Tosin mulla on niin että aina ruokailun välit mä voin pahoin; makaan vaan kun en muutakaan voi. Ja vasta kun alkaa tulla nälkä; pahoinvointi helpottaa. Koskaan ei tosiaankaan tiedä mikä se yrjötyksen aiheuttaa. Vasemmalla kyljellä minäkin makoilen, siinä on tosissaan joku taika! Mäkin muuten sanoin kaverille että kyllä niin saa kaikki raskauspahoinvoinnista kärsivät nyt mun sympatiat puolelleen, on tää niin kurjaa.
Mutta täytyy vaan kärsiä ja TOIVOA parempia aikoja!Hyvää Uutta Vuotta sinnekin!

turkutuulia

Viestien lukumäärä : 154
Paikkakunta : turku
Registration date : 20.10.2009

Takaisin alkuun Siirry alas

APUA PAHOINVOINTIIN? Empty Vs: APUA PAHOINVOINTIIN?

Viesti kirjoittaja ritu La Tammi 02, 2010 5:50 pm

Moi Turkutuulia
Oletkos ottanut yhteyttä leikanneeseen sairaalaan tuon pahoinvoinnin takia koska eihän se elämä tuollaista voi olla ja onkos siellä uudessa masussa jotain häikkää. Esm: minut leikattu jo marraskuualussa (ohitus) eikä mitään pahoinvointia paitsi heräämössä kun yhdenkerran puklasin ja siihen antoivat lääkettä ja siihen pahoinvointi loppui ei tee enää mikään ruoka huonoa vaikka ei ole tehnyt koko aikan.
Minun mielestäni eihän näitten leikkauksien tarkoitus ole aiheuttaa pahoinvointia ja jos päätät ottaa yhteyttä terveydenhoitoon niin elä ota yhteyttä terveyskeskukseen sillä nämä ovat niin uusia asioita että siellä ei tietämys riitä vaan ota yhteyttä leikanneeseen sairaalaan.

ritu

Viestien lukumäärä : 433
Paikkakunta : Savo
Registration date : 17.09.2008

Takaisin alkuun Siirry alas

APUA PAHOINVOINTIIN? Empty Vs: APUA PAHOINVOINTIIN?

Viesti kirjoittaja turkutuulia Ke Tammi 06, 2010 2:47 am

Hei ritu! Mä olin yksityisesti Tallinnassa leikkauksessa eli sinne en oo vielä hetkeen menossa. MUTTA Tyksissä olin gastroenterologin juttusilla ja kuvauksissa eikä vikaa löytynyt. Eli tässä vaan kropan toipuminen on TOSI hankalaa. Lääkäri sanoi että voi mennä pitkäkin aika ennenkuin helpottaa.. Tänään on ensimmäinen kerta yhteentoista päivään etten ole voinut pahoin ja tää tuntuu uskomattoman hienolta Smile Toivottavasti näitä päiviä tulee lisää, toi pahoinvointi vie KAIKKI voimat ja kun ei voi mitään syödä; tulee vielä aivan apaattiseks ja toivottomaks.

turkutuulia

Viestien lukumäärä : 154
Paikkakunta : turku
Registration date : 20.10.2009

Takaisin alkuun Siirry alas

APUA PAHOINVOINTIIN? Empty Vs: APUA PAHOINVOINTIIN?

Viesti kirjoittaja Tepa43 Ke Tammi 06, 2010 3:56 pm

Tsemppii turkutuulia!

Syö nyt vähän aikaa vain sellaisia ruokia josta todella pidät ja TOSI HITAASTI pieninä suupaloina.........kiire pois ota vaikka muutama askel välillä jotta varmasti et ota seuraavaa suullista liian pian...........tehoo ainakin mulla.

Huomaan heti kun innostun jotain syömään niin jos meneee liian nopeesti niin tulee semmonen etova olo!

Tsemppii kyl se siitä!

T: Tepa 43
Tepa43
Tepa43

Viestien lukumäärä : 877
Ikä : 58
Paikkakunta : Eura
Registration date : 13.05.2009

Takaisin alkuun Siirry alas

APUA PAHOINVOINTIIN? Empty Vs: APUA PAHOINVOINTIIN?

Viesti kirjoittaja Tepa43 Ke Tammi 06, 2010 3:58 pm

Piti vielä sanomani, että en oo koskaan ollu keittojen /soseiden ystävä enkä oo vieläkään joten keitot/soseet jäi sairaalaan!
Tepa43
Tepa43

Viestien lukumäärä : 877
Ikä : 58
Paikkakunta : Eura
Registration date : 13.05.2009

Takaisin alkuun Siirry alas

APUA PAHOINVOINTIIN? Empty Vs: APUA PAHOINVOINTIIN?

Viesti kirjoittaja turkutuulia Pe Tammi 08, 2010 12:30 am

Hitaasti oon syönyt mutta aina ei oo väliä mitä suuhunsa laittaa; ni se saattaa kuvottaa. Eilen "söin" sipulikeiton lientä ja tänään sain sitä alas muutaman lusikallisen ni oli pakko lähteä pöydän vierestä kun alko etomaan. Piimä on parasta, ja onneks se maistuu edelleen. Nälkä mulla on normaalisti mutta kun syöminen on mitä on; mieluummin jättää ruokailun väliin ja juo vain piimää. Tämän päivän oon onneks selvinnyt pelkällä etomisella, se kyökkiminen tällä leikatulla vatsalla kun ei varsinaisesti oo mitään mieltäylentävää. Tuntuu että ihan "aikataulussa" en voi töihin palata koska tää olo on mitä on ja toisina päivinä saatan vain maata tuntikausia kun en muutakaan voi....
Tällä hetkellä ainoa ilonaihe on se, että olen ollut ilman tupakkaa 7.12 alkaen- siis leikkauksen takia. Jostain on yritettävä ilonaihetta löytää Exclamation

turkutuulia

Viestien lukumäärä : 154
Paikkakunta : turku
Registration date : 20.10.2009

Takaisin alkuun Siirry alas

APUA PAHOINVOINTIIN? Empty Vs: APUA PAHOINVOINTIIN?

Viesti kirjoittaja Tirlittan Pe Tammi 08, 2010 12:41 am

Miten toi voikaan olla sulla noin vaikeaa!!! Ihan on paha mieli sun puolestasi, etenkin kun itse on voinut niin kauhean hyvin. Mutta unohdit sä turkutuulia yhden hyvän puolen, ja se on se, että olet tolla piimädietilläsi taatusti LAIHTUNUT! Voi kun mä toivoisin, että sun olosi alkaisi nyt jo kohentua...

Tirlittan

Viestien lukumäärä : 117
Paikkakunta : tampere
Registration date : 13.09.2009

Takaisin alkuun Siirry alas

APUA PAHOINVOINTIIN? Empty Vs: APUA PAHOINVOINTIIN?

Viesti kirjoittaja Tepa43 Pe Tammi 08, 2010 2:06 am

Taas löyty herkku joka uppos ...kylläkin vähän kerrallaan..lihahyytelö.
En muista sanoinko aikaisemmin mutta näkkäri(maito/koulunäkkäri) mätitahnalla nam kyl uppoo koko leipä ....menee ihan velliksi suussa!

Kun mä aattelen sipulikeittoo niin mua etooooo!

vielä peruna ja nakkikastike uppoo!

Tsemppii koita jaksaa!
Tepa43
Tepa43

Viestien lukumäärä : 877
Ikä : 58
Paikkakunta : Eura
Registration date : 13.05.2009

Takaisin alkuun Siirry alas

APUA PAHOINVOINTIIN? Empty Vs: APUA PAHOINVOINTIIN?

Viesti kirjoittaja musti0205 Ti Tammi 12, 2010 1:28 pm

Idea Hei vaan mulla on kans vähän onkelmia ollut ruan suhteen
mutta kun laitan kaiken soseeks niin sitten on alkanut mennä alas eikä isompia onkelmia Tepa sanoi että hitaasti täytyy syödä.
mulla menee aina välillä liian nopeasti ja sitten alkaa etoa kuola alkaa tulla suusta ulos .paha tunne vatsas niinkuin ilma lukko suun ja vatsan välis
Syy liian nopea syöminen .ja ei muista kun aloittaa uuden aterian piimä jogurtit viilit soseet menee alas kivuttomasti kunhan ei vaan ole sokeroituja
sokeri on mulla pahasta
kokeile nyt hitaasti syödä Iloista Tammikuuta
musti0205
musti0205

Viestien lukumäärä : 44
Paikkakunta : Harjavalta
Registration date : 25.08.2009

Takaisin alkuun Siirry alas

APUA PAHOINVOINTIIN? Empty Vs: APUA PAHOINVOINTIIN?

Viesti kirjoittaja Sponsored content


Sponsored content


Takaisin alkuun Siirry alas

Takaisin alkuun

- Similar topics

 
Oikeudet tällä foorumilla:
Et voi vastata viesteihin tässä foorumissa