Laihdutusleikkaus (lihavuusleikk.)
Would you like to react to this message? Create an account in a few clicks or log in to continue.

Uudessa Apu- lehdessä juttu leikkauksista!

+5
marja72
V.Hepo
tigertytto
turkutuulia
Tepa43
9 posters

Siirry alas

Uudessa Apu- lehdessä juttu leikkauksista! Empty Uudessa Apu- lehdessä juttu leikkauksista!

Viesti kirjoittaja Tepa43 Pe Loka 30, 2009 1:11 am

Kannessa Satu Silvo!
Juttu on ihan positiiinen ja leikkauksista on kerrottu lyhyesti ja ytimekkäästi mitä tehdään.
SE pisti silmään, että TUPAKAN POLTON LOPETTAMINEN ON EHDOTON JUTTU!

Lukekaa! study study study study study study study study study study study

T: Tepa 43
Tepa43
Tepa43

Viestien lukumäärä : 877
Ikä : 58
Paikkakunta : Eura
Registration date : 13.05.2009

Takaisin alkuun Siirry alas

Uudessa Apu- lehdessä juttu leikkauksista! Empty Vs: Uudessa Apu- lehdessä juttu leikkauksista!

Viesti kirjoittaja turkutuulia Pe Loka 30, 2009 2:36 am

Just nyt en millään pääse ostamaan tota lehteä Crying or Very sad MUT miks pitäs lopettaa tupakointi? Siis joo, tietysti terveydellisistä syistä mutta miksi just tän leikkauksen yhteydessä? Ite poltan "vaihtelevalla menestyksellä", tällä hetkellä suht vähän. Muutama kuukaus sit alotin uudestaan 7 kk:n tauon jälkeen... Tyhmää, tiedetään mutta nää on näitä! Eipä tää lihavuuskaan tiedon puutteesta johdu Neutral

turkutuulia

Viestien lukumäärä : 154
Paikkakunta : turku
Registration date : 20.10.2009

Takaisin alkuun Siirry alas

Uudessa Apu- lehdessä juttu leikkauksista! Empty Vs: Uudessa Apu- lehdessä juttu leikkauksista!

Viesti kirjoittaja Tepa43 Pe Loka 30, 2009 3:10 am

Ei siinä kerrota....miksi!!
Mutta lukee, että tupakointi pitää lopettaa!
Ja asiasta toiseen.... en nyt muista kuka kertoi ja pillä palstalla, mutta leikkauspäivänä oli vielä pistetty pois kun saatiin tietää, että tupakointi jatkuu!
Aika kovaa, mut kai siihen on syy!

Tsemppiä!
T: tepa 43
Tepa43
Tepa43

Viestien lukumäärä : 877
Ikä : 58
Paikkakunta : Eura
Registration date : 13.05.2009

Takaisin alkuun Siirry alas

Uudessa Apu- lehdessä juttu leikkauksista! Empty Vs: Uudessa Apu- lehdessä juttu leikkauksista!

Viesti kirjoittaja turkutuulia Pe Loka 30, 2009 3:27 am

Ok.... Liittyisköhän tulppariskiin? No, ens keskiviikkona menen sinne Tallinnaan ja kysyn asiaa. Tietenkään en aio valehdella tupakoinnistani; hullua se ois hengellään ehdoin tahdoin leikkiä. Tulee olemaan melkoinen henkinen romahdus jos mua ei leikata- mullahan toi BMI on kuitenkin melko alhainen,37. Tosin mun selkävaivat on sitä luokkaa että toivottavasti vaikutta asiaan. Pitänee kai ottaa magneettikuvat ja lääkärilausuntoja mukaan.
Ostin tänään jo varoiks Nutriletin Tropical smootheja (joita jossain toisessa ketjussa jo kehuinkin) ja vauvanruokia ensimmäisiksi viikoiks. Mitään muuta kuin tää leikkaus ei just nyt mielessä pyörikään drunken

turkutuulia

Viestien lukumäärä : 154
Paikkakunta : turku
Registration date : 20.10.2009

Takaisin alkuun Siirry alas

Uudessa Apu- lehdessä juttu leikkauksista! Empty Vs: Uudessa Apu- lehdessä juttu leikkauksista!

Viesti kirjoittaja tigertytto Pe Loka 30, 2009 5:18 am

Minä ihmettelen nyt että jos toi myrkky pitää lopettaa...niin miksi mulle ei olla kertaakaan sanottu siitä???siis ei kukaan lääkäri yms.. Rolling Eyes
tigertytto
tigertytto

Viestien lukumäärä : 1222
Paikkakunta : turku
Registration date : 16.02.2009

Takaisin alkuun Siirry alas

Uudessa Apu- lehdessä juttu leikkauksista! Empty Vs: Uudessa Apu- lehdessä juttu leikkauksista!

Viesti kirjoittaja V.Hepo Pe Loka 30, 2009 1:29 pm

Kyl se on se tulppariski.
Olin vasta siellä toisessa leikkauksessa ja sitäkään ei olis tehty jos olisin tupakoitsija.
Tupakoitsijan piti olla polttamatta viikko ennen leikkausta ja leikkauksen jälkeen ois saanu polttaa noin viikon kuluttua, mutta mieluummin vasta puolen vuoden päästä kun verenohennuslääkitys loppuu.
Ja toisekseen...nikotiini riippuvainen potilas on aika rasittava ku ei pääse röökille... Rolling Eyes
V.Hepo
V.Hepo

Viestien lukumäärä : 92
Paikkakunta : lappi
Registration date : 07.08.2009

Takaisin alkuun Siirry alas

Uudessa Apu- lehdessä juttu leikkauksista! Empty Vs: Uudessa Apu- lehdessä juttu leikkauksista!

Viesti kirjoittaja turkutuulia Pe Loka 30, 2009 3:09 pm

Tarkemmin mietittyäni: ei kysytty multakaan Pulssissa tupakoinnista mitään?! Olin siis jo saanut leikkausajankin. EHKÄ/toivottavasti asia olisi tullut sairaalahenkilökunnalta ilmi (lääkäri siitä ei sanonut mitään) mutta kyllästyin odottamaan siellä. Heidän piti ottaa minut heti lääkäristä päästyäni vastaan; tunnin odotin ja kyllästyiin....
Btw, V.Hepo: eikös joskus oo tutkittu että nikotiiniriippuvaiset toipuu jossain asioissa nopeammin kun tupakanhimo ajaa sängystä ylös ja röökille Question

turkutuulia

Viestien lukumäärä : 154
Paikkakunta : turku
Registration date : 20.10.2009

Takaisin alkuun Siirry alas

Uudessa Apu- lehdessä juttu leikkauksista! Empty Vs: Uudessa Apu- lehdessä juttu leikkauksista!

Viesti kirjoittaja marja72 Pe Loka 30, 2009 3:44 pm

turkutuulia: muista kysyä siellä Tallinnassa siitä verenohennuslääkkeestä. Saako sen siellä automaattisesti ja missä vaiheessa? Vai pitääkö tuoda oma lääke tullessaan ja pistääkin itse Very Happy

marja72

Viestien lukumäärä : 65
Ikä : 51
Paikkakunta : Espoo
Registration date : 10.10.2009

Takaisin alkuun Siirry alas

Uudessa Apu- lehdessä juttu leikkauksista! Empty Vs: Uudessa Apu- lehdessä juttu leikkauksista!

Viesti kirjoittaja turkutuulia La Loka 31, 2009 4:57 am

Marja! Siis pitäskö ne olla Marevania (isällä sellasta verenohennukseen) vai napapiikkejä? Ku oon kuullu että ihmiset on joutunu leikkausten jälkeen sellasia pisteleen viikkokaupalla Crying or Very sad Jos vaan piikitteleen joutuu ni voi kökkö; se onkin mulle tosi paha juttu!! Ja KIITOS muistutuksesta, tää pitää lisätä kysymyslistaan. Aloin jo pari päivää sit tekemään listaa kun asioita on niin paljon...

turkutuulia

Viestien lukumäärä : 154
Paikkakunta : turku
Registration date : 20.10.2009

Takaisin alkuun Siirry alas

Uudessa Apu- lehdessä juttu leikkauksista! Empty Vs: Uudessa Apu- lehdessä juttu leikkauksista!

Viesti kirjoittaja V.Hepo La Loka 31, 2009 5:20 am

V.Hepo: eikös joskus oo tutkittu että nikotiiniriippuvaiset toipuu jossain asioissa nopeammin kun tupakanhimo ajaa sängystä ylös ja röökille

Joo voihan se noin olla, mutta en silti sen puolesta menis leikkaukseen että lähtee sängystä nopeemmin pois..Very Happy. Munki leikkauksen jälkeen kun piti maata sängyssä liikkumatta melkeen kaks vrk ni se oli polttavalle leikkuutoverille hikistä ja tuskasta aikaa. Pään alla ei saanu olla edes tyynyä. Oli se kamalaa mullekki, mutta ei ollu nikotiinin tarvetta ainakaan. Korkeintaan tarve päästä kyljelleen. Ja kyllä se on totta että nikotiini aiheuttaa niin paljon näissä pahaa ennemmin ku hyvää.

Mulla on nyt verenohennukseen kaks pilleriä. Sain sairaalassa yhden napapiikin.Marevania ne ei ole..en nyt jaksa kaivaa paketista, mutta laihdutusleikkauksen jälkeen kaverini söi samaa mitä minä tähän omaan leikkaukseni jälkeiseen aikaan. En ede uskalla ajatella mitä kaikkee pitää sitten laihsutusleikkauksen jälkeen napsia. HUI. Ne tukisukat on kauheet. Koitappa tunkee yliläskiin koipeen semmosta..Voi luoja. Omaksi parhaaksihan se on, mutta olo oli just niinku nakilla kuoressa.

Näissäkin käytännöissa on sairaalakohtasia eroja. Kuten kaikissa leikkauksissa. Tullut huomattua tässä eripuolilla suomen maata asuessa ja leikkauksissa ollessa. Embarassed

Onneksi silti kaikista selviää hengissä vaikka toisessa on pakko käyttää tukisukkaa ja toisessa kysytään...jaa mitä ne semmoi on.
V.Hepo
V.Hepo

Viestien lukumäärä : 92
Paikkakunta : lappi
Registration date : 07.08.2009

Takaisin alkuun Siirry alas

Uudessa Apu- lehdessä juttu leikkauksista! Empty Vs: Uudessa Apu- lehdessä juttu leikkauksista!

Viesti kirjoittaja turkutuulia La Loka 31, 2009 3:42 pm

Mulla ei toi tupakan tuska aja ylös sängystä; saatan sairastellessani olla viikonkin polttamatta eli kun tupakkaa alkaa tekemään mieli , tiedä pahimman olevan ohi. Mutta makaaminen on tuskaa!! Mulla on selkä niin romuna etten oo pitkiin aikoihin voinut nukkua selälläni. Hammaslääkärillä ollessakin pitää saada tyynyjä polvitaipeisiin että pystyy olemaan. Ehkä osa selkävaivoista tästä hellittää jos sinne leikkaukseen hyväksytään...

turkutuulia

Viestien lukumäärä : 154
Paikkakunta : turku
Registration date : 20.10.2009

Takaisin alkuun Siirry alas

Uudessa Apu- lehdessä juttu leikkauksista! Empty Vs: Uudessa Apu- lehdessä juttu leikkauksista!

Viesti kirjoittaja marja72 La Loka 31, 2009 5:05 pm

Eirassa ainakin sanoivat että pistävät sen napapiikin. Ei sitä enää kotona tarvii pistää kun siinä vaiheessa on jo paljon jalkeilla. Eirassahan ollaan vaan 1 vrk leikkauksen jälkeen, ni ei sitä varmaan Virossakaan tarvii monena päivänä pistää. Mulla kanssa selkä niin romuna että en selälläni pysty muutamaa minuuttia kauempaa maata ja yleensä nukunkin vain vas. kyljellä. Hyvin äkkiä kyllä nousen heräämössä ylös venyttelemään vaikka kuinka mahaan sattuisi.
Mä kyllä vakaasti uskon että mut hyväksytään leikkaukseen, lähinnä kiinnostaa hinta ja kuinka pian sinne pääsee. Oletko turkutuulia miettinyt milloin leikkaukseen haluaisit mennä? Olisi mukava mennä samaan aikaan niin olisi "kohtalotoveri" koko ajan paikalla, mutta mä aloitan ma uudessa paikassa työt enkä kehtaisi heti jäädä saikulle, joten omaa leikkausta suunnittelen joulukuun alkuun.

marja72

Viestien lukumäärä : 65
Ikä : 51
Paikkakunta : Espoo
Registration date : 10.10.2009

Takaisin alkuun Siirry alas

Uudessa Apu- lehdessä juttu leikkauksista! Empty Vs: Uudessa Apu- lehdessä juttu leikkauksista!

Viesti kirjoittaja turkutuulia La Loka 31, 2009 10:59 pm

Mä oon ajatellut meneväni niin pian kuin mahdollista, ymmärsin että leikkaavat vain keskiviikkoisin eli eka mahis ois kai siis jo 11.11. HUIH Exclamation En kyllä millään jaksa uskoa että niin nopeasti sinne pääsisin...Mutta joo, mukavaahan se ois että vois jonkun kanssa jakaa tunnelmia; sinne kun ei varmaan ihmeemmin vierailijoita tuu vaa pistäytymään.
Mä oon puhunut töissä vaan sairaanhoitajalle tästä leikkauksesta ja tiedän että esimies ei riemastu asiasta mutta tässä tilanteessa on vain ajateltava itseään. Voisitko sä vaan vähän "huijata" työpaikassas ja sanoa että sait ihan yllättäen tään leikkausajan Rolling Eyes

turkutuulia

Viestien lukumäärä : 154
Paikkakunta : turku
Registration date : 20.10.2009

Takaisin alkuun Siirry alas

Uudessa Apu- lehdessä juttu leikkauksista! Empty Vs: Uudessa Apu- lehdessä juttu leikkauksista!

Viesti kirjoittaja imppa Su Marras 01, 2009 12:14 am

Itse olin tiistaina leikkauksessa ja iso pino lääkkeitä piti hommata kotia. Peijaksessa määrätään pistoksia viellä 2krt/vrk x 10 päivää. Siinnä halutaan estää tulppien syntyä, kun kyseessä on kuitenkin iso leikkaus. Ennemmin varman päälle, kuin...

imppa

Viestien lukumäärä : 28
Paikkakunta : kouvola
Registration date : 25.09.2009

Takaisin alkuun Siirry alas

Uudessa Apu- lehdessä juttu leikkauksista! Empty Vs: Uudessa Apu- lehdessä juttu leikkauksista!

Viesti kirjoittaja Luisfigo Su Marras 01, 2009 4:27 am

Hei! Joutuuko noita pistoksia veritulppavaaran vuoksi ottamaan jokainen, vai onko iästä riippuvainen? Kyseleepi jo kypsempi näinen 50-v?

Luisfigo

Viestien lukumäärä : 89
Paikkakunta : Vantaa
Registration date : 01.11.2009

Takaisin alkuun Siirry alas

Uudessa Apu- lehdessä juttu leikkauksista! Empty Vs: Uudessa Apu- lehdessä juttu leikkauksista!

Viesti kirjoittaja imppa Su Marras 01, 2009 5:12 am

Vaikea sanoa? Mutta voisin kuvitella ettei se ole iästä kiinni. Itse olen 36v ja painoindeksi 40

imppa

Viestien lukumäärä : 28
Paikkakunta : kouvola
Registration date : 25.09.2009

Takaisin alkuun Siirry alas

Uudessa Apu- lehdessä juttu leikkauksista! Empty Vs: Uudessa Apu- lehdessä juttu leikkauksista!

Viesti kirjoittaja sinny Su Marras 01, 2009 4:11 pm

Hei!Minut leikattiin peijaksessa 1.9.Klexane verenohennuspistoksia täytyy ennen leikkauspäivää pistää ed.iltana itse vatsanseutuun kerran (lääkeruiskun saa tulotarkastuksessa mukaan sairaalasta).Sairaalassa olo aikana se pistettiin aamulla ja illalla ja samoin vielä kotona piti pistää 10 vrk:n ajan aamuin illoin.Piti hakea reseptillä apteekista kotiutuessa se 10 pvän lääkeannos.Tyhjät lääkeruiskut vein sitten apteekkiin.Lisäksi sairaalassa jalassa oli kokoajan mittojen mukaiset tukisukat ja leikkauksen aikana ja tehohoidossa vielä säärten ympärillä pehmustetut suojukset jotka tekivät pientä pumppausta kokoajan. Joten hyvin yritetään ainakin peijaksessa ehkäistä mahdollista tulppaa. Pistämiseen vatsan seudullekin ihme kyllä hyvin tottui vaikka alussa tuntui oudolta. Very Happy

sinny

Viestien lukumäärä : 70
Paikkakunta : vantaa
Registration date : 14.04.2009

Takaisin alkuun Siirry alas

Uudessa Apu- lehdessä juttu leikkauksista! Empty Vs: Uudessa Apu- lehdessä juttu leikkauksista!

Viesti kirjoittaja sinny Su Marras 01, 2009 4:17 pm

Hei!joutuu ainakin peijaksessa leikattava ottamaan.Lisäksi mittojen mukaiset tukisukat kokoajan sairaalassa jalassa ja leikkauksessa ja tehohoidossa vielä säärten ympärillä pumppaavat pehmustetut suojukset .Hyvin yritetään ainakin peijaksessa ehkäistä mahdollinen veritulppa.Kyllä pistämiseenkin vatsan seudulle hyvin tottui.Joutuuhan diabeetikotkin päivittäin pistämään itseään.

sinny

Viestien lukumäärä : 70
Paikkakunta : vantaa
Registration date : 14.04.2009

Takaisin alkuun Siirry alas

Uudessa Apu- lehdessä juttu leikkauksista! Empty Vs: Uudessa Apu- lehdessä juttu leikkauksista!

Viesti kirjoittaja läskitär-69 Su Marras 01, 2009 11:21 pm

Meillä täällä Satakunnan keskussairaalassa napapiikkejä annetaan leikkauspäivänä ja kaikkina sairaalassaolopäivinä, paitsi kotiutuspäivänä eli mulle annettiin yhteensä kolmena päivänä.

Tosta tupakoinnista ajattelisin näin sairaanhoitajana myös niin, että tupakoitsijan keuhkot ovat pikkasen eri kunnossa kuin tupakoimattomien esim. nukutusta ajatellen ja sen jälkeistä keuhkojen puhtaana pitoa silmälläpitäen. Tupakoitsijan keuhkoista alkaa erittyä runsaasti limaa taukopäivinä ja niiden tuulettuminen on huonompaa ja tämä taas edesauttaa tulehdusten saamista.

Näin ihan vain itekseni pähkäilin, ei oo siis faktatietoa, mutta työelämässä koettua ja nähtyä...

läskitär-69

Viestien lukumäärä : 16
Ikä : 54
Paikkakunta : Satakunta
Registration date : 13.03.2009

Takaisin alkuun Siirry alas

Uudessa Apu- lehdessä juttu leikkauksista! Empty Vs: Uudessa Apu- lehdessä juttu leikkauksista!

Viesti kirjoittaja tigertytto Ma Marras 02, 2009 3:00 pm

Heips "läskitär-69"
Jos pystyisi lopettamaan tuon huonon tavan esim..viikko tai kaksi ennen leikkausta niin olisiko siitä siinä vaiheessa vielä apua edellä mainittuihin juttuihin???
Ajattelin vaan että kun eihän ne keuhkot ehdi puhdistua siitä kaikesta saastasta hetkessä kuitenkaan,eikö se vie vuosia..? Rolling Eyes
tigertytto
tigertytto

Viestien lukumäärä : 1222
Paikkakunta : turku
Registration date : 16.02.2009

Takaisin alkuun Siirry alas

Uudessa Apu- lehdessä juttu leikkauksista! Empty Vs: Uudessa Apu- lehdessä juttu leikkauksista!

Viesti kirjoittaja Sponsored content


Sponsored content


Takaisin alkuun Siirry alas

Takaisin alkuun

- Similar topics

 
Oikeudet tällä foorumilla:
Et voi vastata viesteihin tässä foorumissa