Laihdutusleikkaus (lihavuusleikk.)
Would you like to react to this message? Create an account in a few clicks or log in to continue.

Hei Pirkanmaalaiset ja kaikki muutkin leikkausta suunnittelevat, menijät ja leikatut!!!

5 posters

Siirry alas

Hei Pirkanmaalaiset ja kaikki muutkin leikkausta suunnittelevat, menijät ja leikatut!!! Empty Hei Pirkanmaalaiset ja kaikki muutkin leikkausta suunnittelevat, menijät ja leikatut!!!

Viesti kirjoittaja pumpulipallo To Tammi 23, 2014 7:29 pm

Hei vaan kaikille!!!

Olen uusi täällä (40v. suurperheen äiti) ja toivoisin kovasti tuoreita kokemuksia julkisen puolen hoitoketjusta Pirkanmaan alueella, onko tietoa millaiset on jonot tällä hetkellä? Miten prosessi etenee? Kuka leikkaa trella julkisella puolella? Olin tk.lääkärillä keskustelemassa toiveesta päästä leikkaukseen 3 viikkoa sitten, silloin sain lähetteen labroihin ja ekg:hen joissa kävin pari viikkoa sitten ja eilen oli rav.ter. aluesairaalassa. Hän sanoi että vuoden jonotus on. Sitten lupasi postittaa eneily ohjeet jotka tulevat varmaan lähipäivinä, ehkä ensi viikon alussa ja sitten samantien olisi tarkoitus aloittaa eneily jossa painon pitäisi pudota vähintään 8kg 4-8viikossa. Ensi viikon tiistaina on uusi aika tk.lääkärille labrojen tuloksia kuulemaan ja toivoisin tietysti lähetettä TAYS:iin mutta rav.ter. sanoi ettei sitä voi tehdä ennen eneilyn onnistumista, onko muillakin ollut näin että ensin eneily ja sitten vasta lähete TAYS:iin? Olen tässä lueskellut teidän kirjoituksia ja monilla tuntuu ollen ensin tayssit ja sitten vasta eneilyt? Olen nyt pitänyt kalorilaskurissa kirjaa reilut kaksi viikkoa ja ollut n. 1600 kcal. valiolla painoa tullut alas reilu kilo. BMI on mulla 40.3 eilisen mittauksen perusteella... Rolling Eyes

pumpulipallo

Viestien lukumäärä : 6
Paikkakunta : Pirkanmaa
Registration date : 09.01.2014

Takaisin alkuun Siirry alas

Hei Pirkanmaalaiset ja kaikki muutkin leikkausta suunnittelevat, menijät ja leikatut!!! Empty Vs: Hei Pirkanmaalaiset ja kaikki muutkin leikkausta suunnittelevat, menijät ja leikatut!!!

Viesti kirjoittaja Muriels To Tammi 23, 2014 9:19 pm

Mä oon Taysiin menossa leikaukkaukseen, mutta eneily ja kaikki tutkimukset on hoidettu Hämeenlinnassa. Täällä se meni niin, että ensin pakollinen ene-ryhmä, jossa ikään kuin todistetaan, että motivaatiota on ja pystyy laihduttaa ja sen jälkeen vasta laitettiin Taysiin eka lähete. Ja jos asiat etenee leikkaukseen, eneähän tulee sitten tietysti vielä ennen leikkausta.

Muriels

Viestien lukumäärä : 3
Paikkakunta : Häme
Registration date : 20.12.2013

Takaisin alkuun Siirry alas

Hei Pirkanmaalaiset ja kaikki muutkin leikkausta suunnittelevat, menijät ja leikatut!!! Empty Vs: Hei Pirkanmaalaiset ja kaikki muutkin leikkausta suunnittelevat, menijät ja leikatut!!!

Viesti kirjoittaja pumpulipallo To Tammi 23, 2014 10:23 pm

Moi! Ja kiitos vastauksesta! Koetin jo kerran vastata mutta teksti hävisi johonkin bittiviidakkoon Smile Joo samalta tuo marssisuunnitelma sitten kuulostaa, ainut ero vaan että kun asun peräkylillä niin täälläpäin ei ole ene ryhmää joten joudun eneilemään itsekseni..Eniten mietityttää että suostuvatko ensinkään leikkaamaan julkisella puolella kun tuo bmi on siinä rajoilla 40,3 eikä ole liitännäissairauksia, tosin vahvat sukurasitteet db, tules ja sydän- ja verisuoni sairauksiin ja vahva jojoiluhistoria on taustalla kuten tuntuu useimmilla täällä olevan ..Sulla on ilmeisesti jo leikkauspäivä sovittu ? Kuinka kauan sinulla on mennyt koko prosessiin ja millaista on ollut suhtautuminen eri portaissa? Tiedätkö onko gastroskopia pakollinen tayssissa ? Mä pahoin pelkään ettei onnistu sen tekeminen kun on niin herkkä kurkku että melkein oksennan jos siinä kun lääkäri katsoo nieluun lastan avulla...

pumpulipallo

Viestien lukumäärä : 6
Paikkakunta : Pirkanmaa
Registration date : 09.01.2014

Takaisin alkuun Siirry alas

Hei Pirkanmaalaiset ja kaikki muutkin leikkausta suunnittelevat, menijät ja leikatut!!! Empty Vs: Hei Pirkanmaalaiset ja kaikki muutkin leikkausta suunnittelevat, menijät ja leikatut!!!

Viesti kirjoittaja Muriels To Tammi 23, 2014 11:48 pm

Toukokuussa 2012 menin ekaa kertaa lääkäriltä kysymään olisiko leikkaus mahdollinen ja hän laittoi erittäin vastahakoisesti lähetteen Hämeenlinnaan ravitsemusterapeutille. Ton ekan lääkärin tapaamisen jälkeen suhtautuminen on ollut ihan suotuisaa joka paikassa.
Mä olisin mielelläni eneilly itsekseni, mutta oli pakko odottaa sitä ryhmää, joka alkoi lopulta muistaakseni sitten lokakuussa 2012, ja itsekin jouduin toiselta paikkakunnalta siellä kulkemaan. Sitten kun enestä oli selvitty laitettiin aika ultraan ja gastroskopiaan, joka käsittääkseni on pakollinen.
Leikkaus on nyt helmikuussa, joten onhan tuota aikaa tähän kulunut jo melkein 2 vuotta.
Se on ihan tapauskohtaista huolitaanko leikkaukseen vai ei, tietääkseni ilman liitännäissairauksia ja alle 40 bmi:lläkin on joku leikkauksen saanut, kun on ollut selviä sukurasitteita. Kokeilemallahan se vaan selviää  Smile

Muriels

Viestien lukumäärä : 3
Paikkakunta : Häme
Registration date : 20.12.2013

Takaisin alkuun Siirry alas

Hei Pirkanmaalaiset ja kaikki muutkin leikkausta suunnittelevat, menijät ja leikatut!!! Empty Vs: Hei Pirkanmaalaiset ja kaikki muutkin leikkausta suunnittelevat, menijät ja leikatut!!!

Viesti kirjoittaja pumpulipallo To Tammi 23, 2014 11:59 pm

Hiukan nihkee se tk lääkäri kieltämättä oli, mutta sain sentään ajan rav.terapeutille..Mun käsittääkseni se on niin että kunta josta lähetetään maksaa viulut, joten on ymmärrettävää ettei tk lääkäri lähetä kevein perustein... No nyt oottelen niitä eneily ohjeita postilaatikkoon, mä en tiedä onko mulla sitten minkäänlaista seurantaa tässä välissä, kun noissa nutrileteissä lukee että yli kolmea viikkoa ei saisi käyttää ilman terveydenhuollon tarkkailua..Ravitsemusterapeutilla tuntui olevan kova kiire jotta jäi asiat hieman epäselviksi mutta eiköhän ne tässä kerkee selviimään jos kaksikin vuotta koko prosessiin menee..

pumpulipallo

Viestien lukumäärä : 6
Paikkakunta : Pirkanmaa
Registration date : 09.01.2014

Takaisin alkuun Siirry alas

Hei Pirkanmaalaiset ja kaikki muutkin leikkausta suunnittelevat, menijät ja leikatut!!! Empty Vs: Hei Pirkanmaalaiset ja kaikki muutkin leikkausta suunnittelevat, menijät ja leikatut!!!

Viesti kirjoittaja BLOCCO Pe Tammi 24, 2014 3:45 pm

tervetuloa pumpulipallo meidän lihavuusleikkausihmisten joukkoon
Sinun kannattaa dokumentoida tuo JoJoiluhistoriasi sekä tehdä tarkka selvitys tuosta:
..."vahvat sukurasitteet db, tules ja sydän- ja verisuoni sairauksiin"

Ja eneilyn aikana kannattaa kyllä rohkeasti kysellä ravitsemusterapeutilta jos tulee ongelmia.

Vatsantähystys nyt on ammattilaisten suorittama nopea toimenpide, joten sitä ei kannata etukäteen turhaan pelätä - me muutkin olemme selvinneet siitä!

Meillä jokaisella on aina alkuun kiire leikkaukseen, mutta oma kokemukseni oli se, että parin vuoden projektin aikanakaan ei ihan pysynyt psyyke mukana siinä mitä tapahtui. Eli ei haittaa vaikka projekti kestäisi pitempäänkin, sillä sitä paremmin sen ehtii sisäistää. Ja kun meillä on leikkaus päämääränä, niin voin vakuuttaa, että se on vain välietappi, jonka jälkeen savotta vasta alkaa - eli se miten omaksumme loppuelämämme aikaisen ateriarytmin ja aterioiden sisällön!
Parhaiten kuulet kokemuksia TAYSin leikkauksista ym. lihavuusleikkaukseen liittyvistä kuvioista, kun tulet mukaan vertaistukiryhmään, josta enemmän tuolla:
https://laihdutusleikkaus.palstani.com/t2431-vertuli-63-244-56-119-3010-ja-11122014

seuraavan kerran olemme koolla 6.3., mutta sitä ennen voit halutessasi ottaa yhteyttä vaikka minuun yksityisviestillä

terv

BLOCCO

BLOCCO

Viestien lukumäärä : 201
Paikkakunta : Pirkanmaa/T:reen naapurista
Registration date : 19.10.2010

Takaisin alkuun Siirry alas

Hei Pirkanmaalaiset ja kaikki muutkin leikkausta suunnittelevat, menijät ja leikatut!!! Empty Vs: Hei Pirkanmaalaiset ja kaikki muutkin leikkausta suunnittelevat, menijät ja leikatut!!!

Viesti kirjoittaja pumpulipallo Pe Helmi 07, 2014 5:01 pm

Täällä taas!

Eneily- ohjeet sain ja 24.1.14 alkoi eneen valmistava dieetti ja itse ene sitten 29.1.14 jolloin oli lähtöpaino terkkarissa 109,4. Painoa tullut alas siitä  4,5 kg kotipuntarin mukaan, joten suunta melkoisen oikeanlainen ja eneä takana vasta 10 pv. Onkohan näin raju laihtuminen silti ihan terveellistä vai tasoittuuko alun rytinän jälkeen? Ensi ti sitten taas virallinen punnitus terkkarilla ja ke rav.te. soittelee miten on mennyt. Olen lisännyt nutreihin 1rkl 49% kuitua sisältävää elovena vehnälesettä sekä illalla 1 rkl liotettuja pellavansiemeniä illalla kylläisyyttä tuomaan ja syönyt uskollisesti n.250g tuoreita kasviksia ja saman verran kypsennettyjä ja aamulla 2dl sokeritonta valio mehukeittoa kun niihin on lupa tuon tays.in ohjeen mukaan. Lisäksi on ollut pakko ottaa vähän raejuustoa, tonnikalaa vedessä yms. proteiinia sekä tilkka rasvatonta maitoa kahviin. Joten en ole saavuttanut tuota maagista 800 kcal vaan päivittäinen saanti on ollut n. 1000kcal ja siitä huolimatta on lievä ketoosi kun olen tarkistellut aamuisin ketostixeillä.. Mitään ikäviä oireita ei ole ollut lukuunottamatta pientä pyörytystä ja huimausta sekä palelua josta selviää pukemalla lisää vaatetta niskaan..22.2 olis yhdet synttäribileet ja nyt jo hirvittää että miten siitä selviän kunnialla koska en halua eneillä niin että kaikki saa sen tietää ja juhlajuomaakin on varmaan tarjolla enkä tiedä uskallanko ottaa esim. yhtään mitään alkoholipitoista juomaa vai meneekö pienestäkin määrästä heti ihan sekaisin, jos teen niin että eneilen vielä koko päivän sinne iltapv.n saakka ennen juhlien alkamista? Onko kellään kokemusta mitä tapahtuu jos menee ns. lössiksi välissä päivä tai kaksi että miten vaikuttaa painonkehitykseen ja takaisin eneen palaamiseen?

pumpulipallo

Viestien lukumäärä : 6
Paikkakunta : Pirkanmaa
Registration date : 09.01.2014

Takaisin alkuun Siirry alas

Hei Pirkanmaalaiset ja kaikki muutkin leikkausta suunnittelevat, menijät ja leikatut!!! Empty Vs: Hei Pirkanmaalaiset ja kaikki muutkin leikkausta suunnittelevat, menijät ja leikatut!!!

Viesti kirjoittaja HyeeNa! La Helmi 08, 2014 6:19 pm

Jos meinaat kesken ENEn ryypätä, niin ennenkuin alat alkoholia nauttimaan niin syöt hiilareita, ja pitkin iltaa syöt vähän hiilareita. Hiilarit on ihan välttämättömiä jos meinaa ryyppäämään mennä kesken ENEn. Lisäksi tietenkin joudut tavallaan aloittamaan koko ENEn uusiksi, koska ketoosihan menee siinä poikki ja joudut sitten saavuttamaan ketoosin uudestaan.
Mieti nyt kuitenkin asiaa siltäkin kannalta, että synttäribileitä tulee ja menee, sä oot kuitenkin menossa vain kerran elämäs aikana tähän leikkaukseen. Onko ne bileet sen arvoisia, että haluat tärvellä ENEsi?
Painonpudotuksessa sillä nyt ei suurta merkitystä pitäisi olla. Smile
HyeeNa!
HyeeNa!

Viestien lukumäärä : 985
Paikkakunta : Tampere
Registration date : 26.08.2011

Takaisin alkuun Siirry alas

Hei Pirkanmaalaiset ja kaikki muutkin leikkausta suunnittelevat, menijät ja leikatut!!! Empty Vs: Hei Pirkanmaalaiset ja kaikki muutkin leikkausta suunnittelevat, menijät ja leikatut!!!

Viesti kirjoittaja Eija-Stiina La Helmi 08, 2014 8:15 pm

Kannattakos katkasta eneily. Itse sanoin vastaavassa tilanteessa että en voi nyt ottaa kun on antibiootti kuuri päällä. Se meni sillä pienellä valkoisella jutskalla. Ja silti oli hauskaa. Pakkaa vaan olemaan vaikeaa päästä taas alkuun tosa eneilyssä. Ei silti kaikilla. Very Happy

Eija-Stiina

Viestien lukumäärä : 288
Paikkakunta : Satakunta
Registration date : 27.06.2012

Takaisin alkuun Siirry alas

Hei Pirkanmaalaiset ja kaikki muutkin leikkausta suunnittelevat, menijät ja leikatut!!! Empty Vs: Hei Pirkanmaalaiset ja kaikki muutkin leikkausta suunnittelevat, menijät ja leikatut!!!

Viesti kirjoittaja pumpulipallo La Helmi 08, 2014 9:15 pm

Asiaa puhutte!

En haluaisi millään tärvellä eneä kun on lähtenyt niin hyvin menemään ja se ketoosiin pääseminen on se enen epämiellyttävin vaihe ! Mutta tiedätte varmaan että millasta se on  hilpeässä nousujohteisessa porukassa kun kaikki kumminkin jankuttaa että mikäs nyt on ja voit kai sä vähän ottaa jne..tuntee itsensä tylsimykseksi ja suurinpiirtein ilonpilaajaksi.. Ei se holi mulle itselleni mikään välttämättömyys ole,mutta kyllähän se vähän nostetta ujommalle antaa sosiaalisessa tilanteessa. Jos olis jonkun muun juhlat niin jättäisin suosiolla menemättä jollain varjolla, mutta kun sattuu olemaan parhaista parhaimman ystävän juhlat  Shocked . Arvasinhan mä etukäteen että näitäkin tilanteita tulee ja niissä pitäis osata toimia, ja pitäs osata ajatella itseä ja omia tavotteita eikä mennä muitten mieliksi. Ehkä mä tosiaan voisin pienen valkoisen valheen tähän sallia ja sanoa sen antibioottikuurin syyksi, kiitos vinkistä kun en osannut tuota itse keksiä  Embarassed

pumpulipallo

Viestien lukumäärä : 6
Paikkakunta : Pirkanmaa
Registration date : 09.01.2014

Takaisin alkuun Siirry alas

Hei Pirkanmaalaiset ja kaikki muutkin leikkausta suunnittelevat, menijät ja leikatut!!! Empty Vs: Hei Pirkanmaalaiset ja kaikki muutkin leikkausta suunnittelevat, menijät ja leikatut!!!

Viesti kirjoittaja Sponsored content


Sponsored content


Takaisin alkuun Siirry alas

Takaisin alkuun

- Similar topics

 
Oikeudet tällä foorumilla:
Et voi vastata viesteihin tässä foorumissa