Laihdutusleikkaus (lihavuusleikk.)
Would you like to react to this message? Create an account in a few clicks or log in to continue.

Mieliteot leikkauksen jälkeen?

+3
hansu
suski76
Punapippuri
7 posters

Siirry alas

Mieliteot leikkauksen jälkeen? Empty Mieliteot leikkauksen jälkeen?

Viesti kirjoittaja Punapippuri Ke Maalis 07, 2012 12:28 am

Itselläni ainakaan tuo liikasyöminen ei johdu nälästä vaan pikemminkin tavasta, mielihaluista ja siitä että syöminen on yksinkertaisesti kivaa. Kai siitä itse syömistapahtumasta saa jonkinlaista mielihyvää.

Siispä kysyisinkin teiltä jotka jo leikkauksen läpikäyneet: kuinka on käynyt teidän mielihalujenne, onko ainoa mikä estää syömästä liikaa vatsalaukun pienuus (ei mahdu) tai pahan olon pelko liikasyömisestä, vai onko mielihalutkin vähentyneet? Ohitusleikkauksessa lienee laihtumiseen osuutta myös vähemmällä kaloreiden imeytymisellä?

Oletteko muuttaneet myös totaalisesti ruokailutottumuksianne (ruuan laatu) vai onko vain annoskoot pinentyneet? Katsoin tuolata Youtubesta Terveystalon videon jossa kerrottiin ravinnosta leikkauksen jälkeen, aika ankealta näytti jos tuossa kaikki mitä saa syödä että laihtuisi...tuolla dietillä taatusti laihtuisi ilman leikkaustakin jos vaan jaksaisi noudattaa. Shocked

Eli siis onko luovuttava kaikesta hyvästä ja sitouduttava loppuelämäksi ankean värittömään ja mauttomaan ruokavalioon?

Lisäksi kysyisin mite vatsanne on kestänyt leikkauksen jälkeen esim mausteita, onko jotain muuta mistä on joutunut luopumaan kun vatsa ei ota enää vastaan?
Punapippuri
Punapippuri

Viestien lukumäärä : 32
Paikkakunta : Loppi
Registration date : 15.02.2012

Takaisin alkuun Siirry alas

Mieliteot leikkauksen jälkeen? Empty Vs: Mieliteot leikkauksen jälkeen?

Viesti kirjoittaja suski76 Ke Maalis 07, 2012 4:52 am

Heips... Smile kysymykseesi en osaa ihan varsinaisesti vastata, koska itselle 13.3.leikkuu vasta edessä (eli n. viikon päästä)

Mutta tuosta värittömästä ja mauttomasta tiedän sen verran, kun tuttuja joita leikattu....ihan normaalia ruokia syövät, eli keittoja kastikkeita pihvejä, pitsoja jne....määrät vain 1/5 entisestään. Monet käyvät ihan ravintoloissakin syömässä, kun monesta ravintolasta saa nykyään asian selittämällä lasten annoksen tai puolikkaan annoksen... Smile

suski76

Viestien lukumäärä : 116
Ikä : 47
Paikkakunta : Ulvila
Registration date : 04.10.2011

Takaisin alkuun Siirry alas

Mieliteot leikkauksen jälkeen? Empty Vs: Mieliteot leikkauksen jälkeen?

Viesti kirjoittaja hansu Ke Maalis 07, 2012 2:40 pm

Minä olen ollut tunnesyöppö ja ruuasta on aiemmin tullut tapa palkita itseään. On syöty suruun ja syöty iloon... Ja ruuathan eivät tietenkään ole olleet terveellisimmästä päästä. Huomaahan sen lähtöpainostanikin.

Minä syön normaalin ruuan nykyään. Entiset herkut eivät enää maistu samalta kuin ennen. Rasvaiset ruuat jätän suosiolla pois, koska maistuvat jo suussa pahalta. Mausteisia ruokia syön entiseen malliin. Maitorahka on ihanaa nykyään, ennen en sitä oikeastaan käyttänytkään. Mielihalut ja hyvältä maistuvat asiat muuntuvat leikkauksen myötä.

Ja kyllähän noita mielihaluja on. Joskus juhlilla tekisi mieli maistaa/syödä kaikkea. No se ei vain onnistu, vallittava parhaat päältä. Välillä iskee hirveä karkkihimo, syön ja kärsin dumpingista... Minulla ainakin mahan tilavuus viimeistään rajoittaa syötyjä määriä. Rupeaa nukuttamaan, jos paljon ruokaa nauttii. Ja minä kyllä itse ruoskin itseäni siihen 2dl maksimiannkseen. Yli jos syön, niin henkinen morkkis kyllä iskee ruuan päälle.

Jos tiivistäis: Nyt on hyvä, mistään ei tarvitse kokonaan luopua Very Happy
hansu
hansu

Viestien lukumäärä : 784
Ikä : 48
Paikkakunta : etelä-savo
Registration date : 09.08.2010

Takaisin alkuun Siirry alas

Mieliteot leikkauksen jälkeen? Empty Vs: Mieliteot leikkauksen jälkeen?

Viesti kirjoittaja tigertytto Ke Maalis 07, 2012 2:48 pm

Pystyn syömään mausteista ruokaa eikä mulla ole oikeestaan enää mitään mitä en pysty syömään.Mieliteot on jääneet joskaan ei niin suuressa määrin kuin ennen,mulla sama juttu kuin edellisillä,en syönyt nälkääni vaan ainoastaan mielitekoihin..komppaan hansun loppu sanoja...nyt on hyvä,mistään ei tarvitse kokonaan luopua Smile
tigertytto
tigertytto

Viestien lukumäärä : 1222
Paikkakunta : turku
Registration date : 16.02.2009

Takaisin alkuun Siirry alas

Mieliteot leikkauksen jälkeen? Empty Vs: Mieliteot leikkauksen jälkeen?

Viesti kirjoittaja toukka79 Ke Maalis 07, 2012 2:52 pm

Hei,

mistään en ole joutunut luopumaan. Kuitenkin yleensä tekee mieli eri ruokia kuin ennen. Silmät syövät edelleen enemmän kuin vatsa. Pystyn kuitenkin halutessani syömään sipsejä, karkkia, suklaata ja hampurilaisiakin, mutta huomattavasti vähemmän. Se on edelleen oma valinta ja vaaka kyllä kertoo, jos ruokavalio on väärä tai dumping, jos sorrun ylensyöntiin tai grillimakkaraan. Ensimmäistä ei kuitenkaan pahemmin tapahdu ja jälkimmäistä opin välttämään viimeisimmän laavukokemuksen jälkeen Very Happy

Jos tiivistäis: Ruoka on edelleen nautinto ja parasta on kohtuus kaikessa.
toukka79
toukka79

Viestien lukumäärä : 185
Paikkakunta : Tampere
Registration date : 05.08.2010

Takaisin alkuun Siirry alas

Mieliteot leikkauksen jälkeen? Empty Vs: Mieliteot leikkauksen jälkeen?

Viesti kirjoittaja Mies220 Ke Maalis 07, 2012 3:06 pm

Sen verran ovat mielihalut helpottaneet, että kaupassa käynti on aika erilaista entiseen verrattuna. Mitään ns. ylimääräistä ei tule ostettua. Kun ei ole nälkä niin ei tee mielikään.

Kaikkia ruokia pystyn syömään. Rahka ja riisipuuro ovat helpoimmat, jopa 300 grammaa. Kiinteässä ruoassa 100 grammaa on tarpeeksi. Vielä ei ole tullut sellaista ruokaa vastaan entisistä suosikeista, joka ei menisi alas. Mutta toisaalta ei kyllä ole entisenlainen hinkukaan ruokaan. Edelleen kokkaan mielelläni mutta nyt muut syövät.

Olen kyllä sitä mieltä, että enemmän ne leikkasivat pois heikosta luonteesta kuin mahasta.

Kaloreita tulee nyt 1200 päivässä. Mietin tuossa, että jos oikein yrittäisi, niin voisi päästä jopa tuplamäärään. Mutta se vaatisi jo sitten että keskittyisi koko ajan syömään.

Mies220

Viestien lukumäärä : 43
Paikkakunta : Riihimäki
Registration date : 19.03.2011

Takaisin alkuun Siirry alas

Mieliteot leikkauksen jälkeen? Empty Vs: Mieliteot leikkauksen jälkeen?

Viesti kirjoittaja hansu Ke Maalis 07, 2012 5:00 pm

Kyllä sitä saa tuon kalorimäärän kasvamaan päivän aikana huomattaviinkin mittasuhteisiin, jos kaikissa vaihtoehdoissa valitsee sen huomomman. Minä tankkasin niitä proteiinia ja vältin kevyttuotteita. Sitten laskeskelin tuossa noita kalorimääriäni ja totesin niiden alkavan hiljalleen nousta.

Leikkauksesta on kulunut jo sen verran aikaa, että ruokavalioon on alettava kiinnittämään ainakin minulla enemmän huomiota. Palautin ruokavalioon perunan, kasvikset ja hedelmät(suuremmissa määrin). Leipää en yhäkään syö paljoa, näkkileipää sen minkä otan. Etsin sitä kultaista keskitietä, millä sekä masu että minä olemme tyytyväisiä.
hansu
hansu

Viestien lukumäärä : 784
Ikä : 48
Paikkakunta : etelä-savo
Registration date : 09.08.2010

Takaisin alkuun Siirry alas

Mieliteot leikkauksen jälkeen? Empty Vs: Mieliteot leikkauksen jälkeen?

Viesti kirjoittaja Punapippuri Ke Maalis 07, 2012 6:33 pm

Kiitos kovasti kaikille vastauksista! Näin jo sieluni silmin itseni leikkauksen jälkeen kärvistelemässä kauravellilautasen kanssa kun muut syövät "kunnon ruokaa" Laughing

Tuossa viimeviikolla TV:ssä tulleessa ohjelmassa kyllä leikkaava lääkärikin sanoi että monilla ruokavalio muuttuu itsekseen leikkauksen myötä, johtunee jostain hormonaalisesta jutusta josta osa poistuu poistetun mahalaukunosan mukan..

Viikon verran tätä palstaa seuranneena alan itsekkin innostua leikkauksesta, jos vaan minut huolivat, aikaisemmin olin kovin epävarma siitä haluanko leikkausta (johtuen varmaan tiedon puutteesta).

No kahden viikon kuluttua labrat ja ravitsemusterapeutti ja siitä viikon kuluttua lääkäri, toivotaan parasta! sunny
Punapippuri
Punapippuri

Viestien lukumäärä : 32
Paikkakunta : Loppi
Registration date : 15.02.2012

Takaisin alkuun Siirry alas

Mieliteot leikkauksen jälkeen? Empty Vs: Mieliteot leikkauksen jälkeen?

Viesti kirjoittaja hansu To Maalis 08, 2012 2:12 pm

Kauravelliä??? No alkuun ehkä, mutta proteiinipitoisempaan vaihdettava. Mun ruokavalio koostuu maitotuotteista/Hyla, lihaa, kanaa, kalaa ja kananmunaa. Näistä pääsääntöinen ateria ja pereunaa/riisiä/makaroonia lisukkeena. Kasviksia ja hedelmiä välipalalla. Leivän syönti jää 2 palaan näkkäriä/päivä. Nekin juuri ennen yöunille menoa, että jaksaa yön hyvin nukkua. Sleep
hansu
hansu

Viestien lukumäärä : 784
Ikä : 48
Paikkakunta : etelä-savo
Registration date : 09.08.2010

Takaisin alkuun Siirry alas

Mieliteot leikkauksen jälkeen? Empty Vs: Mieliteot leikkauksen jälkeen?

Viesti kirjoittaja tipo57 Su Maalis 11, 2012 4:24 pm

Kaurapuuro on hyvää ja leipäki maistuu.kuitenki vaa yks pala nykyysin koko leivän sijasta
tipo57
tipo57

Viestien lukumäärä : 31
Paikkakunta : vaasa
Registration date : 10.12.2009

Takaisin alkuun Siirry alas

Mieliteot leikkauksen jälkeen? Empty Vs: Mieliteot leikkauksen jälkeen?

Viesti kirjoittaja Sponsored content


Sponsored content


Takaisin alkuun Siirry alas

Takaisin alkuun

- Similar topics

 
Oikeudet tällä foorumilla:
Et voi vastata viesteihin tässä foorumissa