Laihdutusleikkaus (lihavuusleikk.)
Would you like to react to this message? Create an account in a few clicks or log in to continue.

kertokaa kokemuksia sleeve- ja ohitusleikkauksista

+6
Maiski
dunbar
Kukkis
Fisu
Inka
Dina
10 posters

Siirry alas

kertokaa kokemuksia sleeve- ja ohitusleikkauksista Empty kertokaa kokemuksia sleeve- ja ohitusleikkauksista

Viesti kirjoittaja Dina Pe Heinä 01, 2011 8:38 pm

Olen 47 vuotias oululainen nainen. Työterveyslääkäri ehdotti laihdutusleikkausta jo 2006, mutta vasta nyt itse päätin hyväksyä sen itselleni. Takanani on kymmenittäin laihdutusyrityksiä 25 vuoden ajalta. Tänään kävin laihdutusvalmentajalla ensikäynnillä ja leikkaus suoritetaan ODL:llä myöhemmin sovittuna aikana. BMI on minulla 38,8 ja painoa on 122,8 kg nyt ja pituutta 178. Minulla on nivelrikko polvissa ja verenpainetauti myös. ODL:ssä leikataan joko sleeve-leikkauksella tai ohitusleikkauksella laihdutusleikkaukset.Pitäisi päättää kumpaa leikkaustapaa käytettäisiin. Haluaisinkin nyt kuulla kokemuksianne ja tuntemuksianne omasta leikkauksestanne. Question

Dina

Viestien lukumäärä : 1
Paikkakunta : oulu
Registration date : 01.07.2011

Takaisin alkuun Siirry alas

kertokaa kokemuksia sleeve- ja ohitusleikkauksista Empty Vs: kertokaa kokemuksia sleeve- ja ohitusleikkauksista

Viesti kirjoittaja Inka Pe Heinä 01, 2011 9:09 pm

Hei Dina. Minut sleeve-leikattiin maanantaina ODL:ssä. Nyt opettelen elämää pikkumasun kanssa. Very Happy . Tervetuloa mukaan.
Inka
Inka

Viestien lukumäärä : 142
Paikkakunta : Oulu
Registration date : 10.06.2011

Takaisin alkuun Siirry alas

kertokaa kokemuksia sleeve- ja ohitusleikkauksista Empty Vs: kertokaa kokemuksia sleeve- ja ohitusleikkauksista

Viesti kirjoittaja Fisu La Heinä 02, 2011 2:20 am

Valitsin sleeveleikkauksen koska en halunnut mahdollisia komplikaatioita RNY-leikkauksesta (ohitus). En halunnut että minulle jää vatsan osa, jota ei voi katsoa gastroskoopilla tarpeen tullen, enkä halunnut että suoliani leikataan ja ommellaan uuteen järjestykseen.

Puoli vuotta ja BMI -12, olo on hyvä, labrat on hyvät, elämä on hyvä.. Very Happy

Jokainen leikkaus on kuitenkin iso juttu, ja kannattaa lukea kaikki mahdollinen ennen päätöstään. Suosittelen lämpimästi USAlaista laihdutusleikkausfoorumia, obesityhelp.com -ia, siellä on palstat joka leikkaustyypille, ja keskustelijoita/leikattuja tuhansia jopa 20v ajalta.

Fisu

Viestien lukumäärä : 99
Paikkakunta : Oulu
Registration date : 15.12.2010

Takaisin alkuun Siirry alas

kertokaa kokemuksia sleeve- ja ohitusleikkauksista Empty Vs: kertokaa kokemuksia sleeve- ja ohitusleikkauksista

Viesti kirjoittaja Kukkis Ma Heinä 04, 2011 1:37 am

Minut ohitusleikattiin 28.6.2011. Ohitus siksi että sleeve kuulemma tuppaa venymään uudelleen vuosien saatossa herkästi. Kirurgi sanoi että "vanhaa" mahaa pääsee katselee muilla keinoilla kuten UÄ:llä jos joskut tarvetta tulee, luotan hänen sanaansa.

Minun leikkauksesta siis vähän vajaa viikko ja jotenkin pelottavan helposti mennyt. Kivut on täysin hallinnassa, syönti eikä juominen tee lainkaan pahaa. Välillä on olo että leikattiinkohan mua ollenkaan. No, leikattiin hyvinkin, sen huomaa kun syö. Tulen täyteen vauvojen (5kk) sosepurkista. Se mikä ottaa eniten päähän on se ettei saa syödä ja juoda samaan aikaan, mä tykkään juoda maitoa ruuan kanssa. On myös hankalaa syödä 2-3h välein, mutta kaikkeen tottuu, uskon niin. Eiköhän se usein syöminen tule tavaksi ja luonnolliseksi osaksi elämää ajan kanssa. Lopettelen itse tässä samalla tupakan polttoa eli täydellinen elämänmuutos menossa. AIkas hurjaa.

Mutta tsemppiä sinulle!!!!

Kukkis

Viestien lukumäärä : 17
Paikkakunta : espoo
Registration date : 12.05.2011

Takaisin alkuun Siirry alas

kertokaa kokemuksia sleeve- ja ohitusleikkauksista Empty Vs: kertokaa kokemuksia sleeve- ja ohitusleikkauksista

Viesti kirjoittaja Fisu Ma Heinä 04, 2011 1:52 pm

Sleeve voi venyä ajan kanssa (parantuessaan se "venyy" eli kerrallaan voi syödä enemmän mahan parannuttua verrattaessa esim 1kk leikkauksesta) jos mahansa aina tunkee ähkyyn asti täyteen. Mutta sleeve on tehty mahalaukun vähiten venyvästä osasta, kun taas RNY pussukka on tehty venyvämmästä osasta. Eli jos venymistä pelkää, ei siitä tarvitse niin paljon huolehtia sleeven kohdalla (mikä ei tietty oikeuta ähkysyömistä). RNY:n ohituksen imeytymishäiriön vaikutus (kalorien imeytymiseen) loppuu 2-5 vuoden kuluttua leikkauksesta. Eli jokaisen leikkaustyypin kohdalla tulee oppia oikea elämäntyyli - ruuan laatu ja määrä + liikunta.

Fisu

Viestien lukumäärä : 99
Paikkakunta : Oulu
Registration date : 15.12.2010

Takaisin alkuun Siirry alas

kertokaa kokemuksia sleeve- ja ohitusleikkauksista Empty Vs: kertokaa kokemuksia sleeve- ja ohitusleikkauksista

Viesti kirjoittaja dunbar Ma Heinä 04, 2011 5:46 pm

Minut leikattiin tammikuussa ja allekirjoituksestani näet, miten paino on tippunut. Leikkaus meni hyvin ja olen toipunut nopeasti. Syömisen opettelu vei aluksi voimia, mutta nykyjään se menee jo omalla painollaan. Halusin ohituksen sen vuoksi, että sillä on kuulemma parempi vaikutus diabetekseen. En ole diabeetikko, mutta raskausajan diabetesten jälkeen minulla on suuri riski sairastua siihen. Lähtöpaino minulla oli myös suuri, joten ajattelin, että sleeve ei välttämättä riitä laihduttamaan. Sleevessä on se hyvä puoli, että senhän voi myöhemmin vielä muuttaa ohitukseksi. Rahaa ja aikaa siinä voi palaa, mutta sullahan tuota ylipainoa ei ole niin paljon, jotta voisit hyvin pärjätä sleevelläkin.

dunbar

Viestien lukumäärä : 329
Paikkakunta : Espoo
Registration date : 11.01.2009

Takaisin alkuun Siirry alas

kertokaa kokemuksia sleeve- ja ohitusleikkauksista Empty Vs: kertokaa kokemuksia sleeve- ja ohitusleikkauksista

Viesti kirjoittaja Maiski Ma Heinä 04, 2011 6:14 pm

Tervetuloa mukaan.
Minut leikattiin kohta 4vka sitten ODL:ssä, ohitus kirurgin suosituksesta.
10 pv leikkurista tulin omaa tyhmyyttäni todella kipeäksi (sorruin koviin muniin Wink ) Litalginista sain helpotusta turvottavaan ja oksettavaan oloon, jouduin yökkimään tosi rankasti.
Nyt olen hyvässä kunnossa, voin päivä päivältä paremmin, juoda voin jo vallan hyvin ruokailun yhteydessäkin. Liikkuminen sujuu hyvin, energia tason alhaisuuden kyllä huomaa nopeampana väsymisenä kuin ennen leikausta, tasoittuu varmaan pikkuhiljaa.
Ruokamäärät on pieniä, mutta nälkää ei ole, mielihalut bain eivät ole kadonneet! Embarassed
Maiski
Maiski

Viestien lukumäärä : 139
Ikä : 62
Paikkakunta : Pohjanmaa
Registration date : 15.03.2011

Takaisin alkuun Siirry alas

kertokaa kokemuksia sleeve- ja ohitusleikkauksista Empty Vs: kertokaa kokemuksia sleeve- ja ohitusleikkauksista

Viesti kirjoittaja Kimby Ma Heinä 04, 2011 8:20 pm

Lähtöpaino minulla oli myös suuri, joten ajattelin, että sleeve ei välttämättä riitä laihduttamaan.
Mitään tieteellistä näyttöä ei ole maailmassa olemassa joka väittäisi että sleeve antaa huonomman laihdutustuloksen. Suomessa on käynnissä maailman ensimäinen tutkimus aiheen tiimoilta ja tämän hetken (keskeneräiset) tulokset antaa sleevelle ja GBP samankaltaiset laihdutustulokset. Tulos on yksilöstä riippuvainen, ei leikkaustekniikasta.
Kimby
Kimby

Viestien lukumäärä : 644
Ikä : 52
Registration date : 28.11.2009

Takaisin alkuun Siirry alas

kertokaa kokemuksia sleeve- ja ohitusleikkauksista Empty Vs: kertokaa kokemuksia sleeve- ja ohitusleikkauksista

Viesti kirjoittaja AnnikaK Ke Heinä 13, 2011 3:49 am

lääkäri sano mulle että jos tehtäs eka sleeve koska sillä saa aikaan isompia painonpudoksua lyhyemmässä ajassa entä ohitus ja sit kun on paino alle 150kg niin sit ohitus.

Tämmönen suositus tuli mulle. Tosin tää tytön lyllerä painaa reippaat 200KG...

AnnikaK

Viestien lukumäärä : 67
Ikä : 36
Paikkakunta : tampere
Registration date : 13.04.2010

Takaisin alkuun Siirry alas

kertokaa kokemuksia sleeve- ja ohitusleikkauksista Empty Vs: kertokaa kokemuksia sleeve- ja ohitusleikkauksista

Viesti kirjoittaja Kimby Ke Heinä 13, 2011 4:37 am

Niin, kyllähän ne lekuritkin paljon puhuu mutun perusteella. Se että sleeve muka nopeammin antaisi tuloksia on ihan yhtä lailla mutua. Jos sinua kiinnostaa niin pyydä tohtorilta tieto mihin ne väitteet perustuu, ja loppujen lopuksi saat vastauksen ettei ainakaan mihinkään tieteelliseen näyttöön kun sellaista ei ole olemassa.

Jenkeissähän tehdään paljon tällaisia kaksoisleikkauksia. Eka sleeve ja sitten GBP. Perustelut sille on että yli 200 kg potilaat ovat suuressa riskissä ja silloin sleeve vähäisemmillä komplikaatioilla on turvallisempi tehdä. Ja GBP sitten tehdään kun uskotaan että se on vielä tehokkaampi. Aika tulee todennäköisesti näyttämään että syy kaksoisleikkauksen tehoon perustuu siihen että syöminen on taas jonkun aikaa vaikeampaa uuden leikkauksen jälkeen ja mahdollisesti venynyt pussukka saadaan uudestaan pieneksi. Voipi olla että toinen sleeve antaisi ihan saman tuloksen...

Itse en ole kuullut että suomessa olisi tehty kunnallisella puolella eka sleeve ja sitten GBP. Sen sijaan tiedän kaksikin tapausta jossa on tehty eka sleeve ja sitten DS joka onkin kertaluokkaa radikaalimpi kuin GBP. Perustelut oli ainakin toisessa tapauksessa oli että GBP ei tarjoaisi enää sleeven jälkeen mitään merkittävää etua.

Jos sinä AnnikaK päätät että sleeve riittä sulle niin sitten se riittää. Se riitti mullekin kun niin päätin. Sinusta se tulos on kiinni, ei toisesta leikkauksesta.
Kimby
Kimby

Viestien lukumäärä : 644
Ikä : 52
Registration date : 28.11.2009

Takaisin alkuun Siirry alas

kertokaa kokemuksia sleeve- ja ohitusleikkauksista Empty Vs: kertokaa kokemuksia sleeve- ja ohitusleikkauksista

Viesti kirjoittaja AnnikaK Ke Heinä 13, 2011 5:00 am

Mikä toi DS on? Oon aika huono näis lyhenteissä Very Happy

AnnikaK

Viestien lukumäärä : 67
Ikä : 36
Paikkakunta : tampere
Registration date : 13.04.2010

Takaisin alkuun Siirry alas

kertokaa kokemuksia sleeve- ja ohitusleikkauksista Empty Vs: kertokaa kokemuksia sleeve- ja ohitusleikkauksista

Viesti kirjoittaja Kimby Ke Heinä 13, 2011 5:21 am

Ahh jo sori. Duodenal switch. Noita ei ole suomessa tehty kuin muutama ja aina ulkomaisen kirurgin tekemänä. Tuo on jo todella radikaali toimenpide ja imeytmishäikät ovat taattuja ja monelle jää pysyvästi uloste melkein ripuliksi loppuelämän.

http://en.wikipedia.org/wiki/Duodenal_switch
Kimby
Kimby

Viestien lukumäärä : 644
Ikä : 52
Registration date : 28.11.2009

Takaisin alkuun Siirry alas

kertokaa kokemuksia sleeve- ja ohitusleikkauksista Empty Vs: kertokaa kokemuksia sleeve- ja ohitusleikkauksista

Viesti kirjoittaja AnnikaK Ke Heinä 13, 2011 5:31 am

no sitä riskii en halua!! hui...

AnnikaK

Viestien lukumäärä : 67
Ikä : 36
Paikkakunta : tampere
Registration date : 13.04.2010

Takaisin alkuun Siirry alas

kertokaa kokemuksia sleeve- ja ohitusleikkauksista Empty Vs: kertokaa kokemuksia sleeve- ja ohitusleikkauksista

Viesti kirjoittaja FatLady To Heinä 14, 2011 6:34 am

Moi

Minulle tehtiin heti suoraan Duodenal Switch ja ainakaan toistaiseksi ei ole tullut imeytymishäiriöitä sen enempää kuin muillekkaan leikatuille.
Päivittäin otan 2 tbl Ideos ja 1 tbl Multivita+.
En siis tarvise B-vitamiiniä, rautaa tms. vitamiini/hivenainelisiä joita jotkut Sleeve/GbP leikatutkin tarvitsevat.
Vatsa/uloste on kylläkin pehmeää puuroa ja jos syön jotain rasvaista niin silloin ripulilla.
Ulostuskertoja 2-3 vuorokaudessa, ennen leikkausta vatsani toimi1-2 krt/vrk joten ei merkittävää muutosta siinäkään ja itseään saa siis syyttää jos syö liikaa rasvaista tai turhia hiilareita/valkoisia vehnää joka aiheuttaa taas kaasun muodostumista niinkuin monelle muullekin, muillatavoin leikatulle.

DS-leikatuille Sleeve-maha jätetään hieman suuremmaksi kuin normi Sleevessä joten syöminen ja juominen samanaikaisesti on mahdollista, minä en ole ruokajuomaa lähes koskaan kuitenkaan muista juoda..
Nykyään juotavaa (vettä) mahtuu kerrallaan tyhjään vatsaa n 4 dl, kertonee jotain masuni koosta näin 2-v. synttäreiden alla Wink
(Normi leikkamaton vatsalaukku on 1-1,5 litraa)

Elokuun lopulla tulee 2-vuotta leikkauksesta, painoa pudonnut -70 kg sunny

Leikkaukseen jäivät verenpainelääke+diureetti, dm2 tablettilääke + pitkävaikutteinen insuliini, jotka otin viimeks´ leikkausta edeltävänä iltana... lol! lol!
FatLady
FatLady

Viestien lukumäärä : 22
Paikkakunta : Nurmijärvi
Registration date : 23.06.2009

Takaisin alkuun Siirry alas

kertokaa kokemuksia sleeve- ja ohitusleikkauksista Empty Vs: kertokaa kokemuksia sleeve- ja ohitusleikkauksista

Viesti kirjoittaja Bulla65 To Heinä 14, 2011 2:31 pm

Kiitos kirjoituksestasi Fatlady...tai siis ennemminkin entinen Fatlady, sua pitänee kutsua nykyään Slimladyksi Smile. Oli kiva kuulla DS-leikatun kokemuksia, tuo on sen verran harvinainen leikkaus täällä Suomessa, joten monikaan ei ole kuullut siitä mitään. Itseni on jo leikattu (GBP 24.5.11), joten ei ole ajankohtainen asia siinä mielessä, ihan vaan mielenkiinnosta on kiva kuulla eri menetelmistä. Todella hienoa, että sulla on mennyt kaikki noin hyvin ja onnittelut mahtavasta painonpudotuksesta!
Bulla65
Bulla65

Viestien lukumäärä : 540
Ikä : 58
Paikkakunta : Suomi
Registration date : 14.04.2010

Takaisin alkuun Siirry alas

kertokaa kokemuksia sleeve- ja ohitusleikkauksista Empty Vs: kertokaa kokemuksia sleeve- ja ohitusleikkauksista

Viesti kirjoittaja Sponsored content


Sponsored content


Takaisin alkuun Siirry alas

Takaisin alkuun

- Similar topics

 
Oikeudet tällä foorumilla:
Et voi vastata viesteihin tässä foorumissa