Laihdutusleikkaus (lihavuusleikk.)
Would you like to react to this message? Create an account in a few clicks or log in to continue.

Helpotusta ENE (VLCD)-dieettiin

+26
EMH
Piitu
saimaannorppa
Kelsius
Laihduttava
ni72
Paloma
maalu
haaho
MRA123
Luisfigo
kyllönen
Tepa43
lilli
turkutuulia
Susanne
isomahamamma
Tangotar-70
Morrigan
Milla-Riikka
Rozeanne
Tepa
ritu
Apotar
TankkiMami
Admin
30 posters

Sivu 2 / 2 Edellinen  1, 2

Siirry alas

Helpotusta ENE (VLCD)-dieettiin - Sivu 2 Empty Vs: Helpotusta ENE (VLCD)-dieettiin

Viesti kirjoittaja MRA123 Pe Helmi 05, 2010 4:45 pm

Jee, ENE-dieetti loppui! -11kg lähti!
Olen tosi tyytyväinen, nyt yritän karppailla ja saada vielä sitä kautta painoa hilattua alas.
Oli kyllä koettelemus toi dieetti, mutta loppuun asti jaksoin. Nostan hattua kaikille ENEn suorittaneille, varsinkin niille jotka eneilly pidempään, ite olin 5vkoa.
MRA123
MRA123

Viestien lukumäärä : 595
Ikä : 52
Paikkakunta : Lempäälä
Registration date : 29.09.2009

Takaisin alkuun Siirry alas

Helpotusta ENE (VLCD)-dieettiin - Sivu 2 Empty Vs: Helpotusta ENE (VLCD)-dieettiin

Viesti kirjoittaja kyllönen La Helmi 06, 2010 3:52 am

Minä olen olut 4 viikkoa. Paino on puonut noin 8 kg. Nyt aijon pikkuhiljaa mennä normaaliruokaan. Nyt pitää suunnitella mitä suuhun panee. Lääkärin ehdotus oli 2-4 viikkoa enellä. Minulla ei olut vaikeata olla dietillä.

kyllönen

Viestien lukumäärä : 20
Paikkakunta : suomussalmi
Registration date : 09.12.2009

Takaisin alkuun Siirry alas

Helpotusta ENE (VLCD)-dieettiin - Sivu 2 Empty Vs: Helpotusta ENE (VLCD)-dieettiin

Viesti kirjoittaja haaho Su Helmi 07, 2010 10:50 pm

Huomasin minäkin kun innoissani ostin niitä smoothieita, että ne eivät olekaan enejä. Eli jos niitä juo viisi päivässä, saa n. 1000 kaloria, enellä niitä tulee vain reilut 500. Nyyh, ja niin hyviä kun ne olivat.

haaho

Viestien lukumäärä : 176
Ikä : 51
Paikkakunta : Tampere
Registration date : 16.07.2009

Takaisin alkuun Siirry alas

Helpotusta ENE (VLCD)-dieettiin - Sivu 2 Empty ene dietiistä

Viesti kirjoittaja maalu Ke Maalis 17, 2010 4:24 pm

MInä ymmärsin ravitsemusterapeutin puheista että jos voi laihduttaa jo ennen kun ene-dieetti alkaa niin välttämättä ene-dieetillä ei tarvi olla niin kauaa aikaa. Tai mikäli pystyt normaaliruokavaliolla laihduttamaan 10kg
kuukaudessa, ei sitä kukaan tiedä mitä olet syönyt tai olet ollut syömättä. Ene-dieetin tarkoitus on saada keho ns. ketoositilaan joka on vastaava kuin paastossa eli ei sitä nälän tunnetta tule.

Ravitsemusterapetutti kehoitti myös ns. harjoittelemaan niitä ene juttuja jo ennen varsinaista koitosta, koska leikkaukseen pääse on oikeesti kiinni siitä että pystytkö laihduttamaan ennen leikkausta.

Maksan koko täytyy kuulemma saada pienemmäksi ennen leikkausta ettei ole "tiellä" ja kun maksassa on aina rasvaa niin tämä rasva saadaan pienemmäksi laihdutuksella.

maalu

Viestien lukumäärä : 52
Paikkakunta : pori
Registration date : 16.03.2010

Takaisin alkuun Siirry alas

Helpotusta ENE (VLCD)-dieettiin - Sivu 2 Empty Vs: Helpotusta ENE (VLCD)-dieettiin

Viesti kirjoittaja Tepa43 Ke Maalis 17, 2010 8:19 pm

TERVE TAAS!

Täällä on ollut hyvii pudotuksii...............älkää enää antako tulla takas.....jos meinaa tulla niin menkää taas pusseille!

Tsemppiiiiiiiii KAIKILLE!
Tepa43
Tepa43

Viestien lukumäärä : 877
Ikä : 58
Paikkakunta : Eura
Registration date : 13.05.2009

Takaisin alkuun Siirry alas

Helpotusta ENE (VLCD)-dieettiin - Sivu 2 Empty Vs: Helpotusta ENE (VLCD)-dieettiin

Viesti kirjoittaja Paloma Su Kesä 06, 2010 6:28 pm

Olin toukokuun lopussa gastrokirurgin juttusilla. Hän kannusti selkein sanoin suhtautumaan hyvin vakavasti eneen ja suositteli mieluummin käytettäväksi pussieneä. Perusteli sen sillä, että totaalikieltäytyminen ruuan mutustelusta voi olla lopulta helpompaa kuin syömäily. Tämä on varmaan ihan totta ainakin minun kohdallani. Jollekin toiselle sopii toinen tapa.
Hän selosti enen merkityksen hyvin perusteellisesti. Bypass-leikkausta ei voida tehdä, ellei maksa kutistu. Hassua oli se, että hitaalla laihduttamisella tätä kutistumista ei niin tehokkaasti tapahdu. Hän sanoikin, että nyt ennen leikkausta ei pitäisi laihduttaa "normaaleilla" menetelmillä vaan syödä terveellisesti ja pitää paino nykytasolla. Tuntui tosi hauskalta, kun aina aiemmin on melkein komennettu laihduttamaan :)
Nyt sitten odottelen kutsua vielä anestesialääkäriltä ja sen jälkeen ravitsemussuunnittelijan kanssa käyn läpi ene-ohjeet. Viimeistään loka-marraskuussa on leikkaus Päijät-Hämeen keskussairaalassa.

Syksyllä kaikki on toisin!
Paloma
Paloma

Viestien lukumäärä : 137
Paikkakunta : Lahti
Registration date : 14.11.2009

Takaisin alkuun Siirry alas

Helpotusta ENE (VLCD)-dieettiin - Sivu 2 Empty Vs: Helpotusta ENE (VLCD)-dieettiin

Viesti kirjoittaja ni72 Su Syys 12, 2010 11:48 pm

Sain ainakin sen käsityksen omalta rav.terapeutilta että pirtelöt ja patukat ei kuulu joukkoon niitä ei saa ened dietissä käyttää .Ei myöskään se 5päivän teho startti pakkaus kuulu tähän.
ni72
ni72

Viestien lukumäärä : 59
Paikkakunta : rauma
Registration date : 12.09.2010

Takaisin alkuun Siirry alas

Helpotusta ENE (VLCD)-dieettiin - Sivu 2 Empty Vs: Helpotusta ENE (VLCD)-dieettiin

Viesti kirjoittaja Laihduttava Ma Syys 13, 2010 12:09 am

Mitä tarkoitetaan pirtelöillä? Makean makuisia pussejako? Niitä kyllä saa ainakin ihan takuulla käyttää, niissä ei ole sen enempää kaloreita/hiilareita mitä suolaisissakaan pusseissa.

Mä en ainakaan itse saa suolaisia pusseja alas lainkaan, joten aiemminkin kun olen 10 viikkoa ollut enellä, söin pelkkiä makeita. Ja painoa lähti 25 kg.

Laihduttava

Viestien lukumäärä : 364
Paikkakunta : Pohjanmaa
Registration date : 23.03.2010

http://kivinenpolku.blogspot.com

Takaisin alkuun Siirry alas

Helpotusta ENE (VLCD)-dieettiin - Sivu 2 Empty Vs: Helpotusta ENE (VLCD)-dieettiin

Viesti kirjoittaja ni72 Ma Syys 13, 2010 12:16 am

Ne on ne tetrassa olevat valmis pirtelöt!!! Valmis juoma siis onkos siin 2-3dl valmista juomaa!???
ni72
ni72

Viestien lukumäärä : 59
Paikkakunta : rauma
Registration date : 12.09.2010

Takaisin alkuun Siirry alas

Helpotusta ENE (VLCD)-dieettiin - Sivu 2 Empty Vs: Helpotusta ENE (VLCD)-dieettiin

Viesti kirjoittaja Laihduttava Ma Syys 13, 2010 2:23 am

Ah joo! Mä jo ihmettelinkin, että eikö noita makeita pusseja saisi muka juoda =D

Laihduttava

Viestien lukumäärä : 364
Paikkakunta : Pohjanmaa
Registration date : 23.03.2010

http://kivinenpolku.blogspot.com

Takaisin alkuun Siirry alas

Helpotusta ENE (VLCD)-dieettiin - Sivu 2 Empty Vs: Helpotusta ENE (VLCD)-dieettiin

Viesti kirjoittaja ni72 Ma Syys 13, 2010 2:44 am

Nää on niin uus juttu mulle käytin vaan väärää nimeä kun tarkotin toista:)
ni72
ni72

Viestien lukumäärä : 59
Paikkakunta : rauma
Registration date : 12.09.2010

Takaisin alkuun Siirry alas

Helpotusta ENE (VLCD)-dieettiin - Sivu 2 Empty Vs: Helpotusta ENE (VLCD)-dieettiin

Viesti kirjoittaja Laihduttava Ma Syys 13, 2010 3:32 am

Eiku mä luulen, että sä käytit ihan oikeaa nimeä. Mä en vaan muistanu, että niitäkin saa purkeissa =D.

Laihduttava

Viestien lukumäärä : 364
Paikkakunta : Pohjanmaa
Registration date : 23.03.2010

http://kivinenpolku.blogspot.com

Takaisin alkuun Siirry alas

Helpotusta ENE (VLCD)-dieettiin - Sivu 2 Empty Vs: Helpotusta ENE (VLCD)-dieettiin

Viesti kirjoittaja ni72 Ti Tammi 11, 2011 3:40 am

Mulle sanottiin ei patukoita ollenkaan.
ni72
ni72

Viestien lukumäärä : 59
Paikkakunta : rauma
Registration date : 12.09.2010

Takaisin alkuun Siirry alas

Helpotusta ENE (VLCD)-dieettiin - Sivu 2 Empty Vs: Helpotusta ENE (VLCD)-dieettiin

Viesti kirjoittaja ni72 Ti Tammi 11, 2011 6:41 pm

Minulla on toinen eneily tulossa 4viikon jakso .Kyllä ne jotenkin saa alas ne pussi ruuat kun maustelee ja sekottelee mutta voihan sitä sekoittaa keskenään kuhan pystyy ne kalorit kurissa Very Happy Olen aloittanut vuoden alussa kevyemmän ruokavaljon ja siitä sitten kevennetään edelleen pikkuhiljaa kunnes lähtölaskenta alkaa viimeiseen 4 viikkoon. Edellisetä pussi keitto kokeilusta tuli 2 unetonta yötä isoine kipuineen oikeaan kylkeen ja lääkäri käski lopettaa ja aloittaa seuraavaksi rauhallisemmin.
Tonnikalaa ja kanaa erimuodoissa ollu tällä viikolla ens viikolla varmaan kana ja tonnikalaa:D
ni72
ni72

Viestien lukumäärä : 59
Paikkakunta : rauma
Registration date : 12.09.2010

Takaisin alkuun Siirry alas

Helpotusta ENE (VLCD)-dieettiin - Sivu 2 Empty Vs: Helpotusta ENE (VLCD)-dieettiin

Viesti kirjoittaja Kelsius La Tammi 15, 2011 6:27 pm

Omat keinot ENE-dieettiin

Päätin käyttää pusseja, koska se on selkeämpää, ja saa tarvittavat hivenaineet varmasti.

Minulle Nutrilett kanakeiton korvike maistuu parhaalta. Sen parantamiseksi lisään joukkoon vaihtelevasti hyppysellisen hapankaalia, vihannessekoitusta, paprikaa, kanan rintafilettä tai sieniä (herkkus., tattia tai kantarelliä).

Mausteita myös vaihtelevasti mm. vahva Tabasco, curry, paprikajauhe, Provancen yrttisekoitus, musta- ja valkopippuri.

Välipaloiksi mm. kaalia, tomaattia, porkkanaa, lanttusuikaleita ja kurkkua. Noiden pureskelu ja reilut mausteet auttavat ainakin minua tuntemaan pussikeitot "oikeaksi" ruuaksi. Olen myös syönyt silloin tällöin patukan, koska monasti en syö kuin 5 pussia/ vrk. Sekä lisäksi pari litraa vettä päivässä.

Noilla eväillä pudonnut välillä 26 XII - 14 I (eli vajaa kolme viikkoa) reilut 6 kg. Aloitin jo vähän aikaisemmin keventämään ruokavaliota, ja rav. terapeutilla tehdystä punnituksesta (8 XII) pudonnut reilut 10 kg. Tavoite (8%) on 14 kg. Helpommin tuntuu menevän kuin luulin.


Viimeinen muokkaaja, Kelsius pvm Su Tammi 16, 2011 6:37 pm, muokattu 2 kertaa

Kelsius

Viestien lukumäärä : 83
Paikkakunta : Lahti
Registration date : 14.01.2011

Takaisin alkuun Siirry alas

Helpotusta ENE (VLCD)-dieettiin - Sivu 2 Empty Vs: Helpotusta ENE (VLCD)-dieettiin

Viesti kirjoittaja saimaannorppa Su Tammi 16, 2011 2:54 am

Tarkoitetaankohan tässän nyt niitä Tropical-pirtelöitä, en muista merkkiä? Valmis ateriankorvike tetrassa, pilli mukana. Mikä niissä voi olla kiellettyä? Tai patukoissa?
Olen tuota samaa nutrilett-kanakeittoa syönyt, ja broi..paloja mukaan. Menee jotenkin alas...
Mutta mulla se ongelma että nuo pussit ei pidä nälkää kuin pari tuntia maksimissaan. Sitten on niin kiljuva nälkä että pakko syödä oikeaa ruokaa, paistan usein pari munaa, ne pitää nälkää. Mulla on myös sappivaivaa, joka tuntuu oik. kylkikaaren kohdalla, ja voi olla tosi kipeä, kaali ja lanttu yms. ei sovi ollenkaan, enkä voi syödä hirveesti rehuja.Sen karmean nälän saan liikunnasta, ja ulkoilusta, kun olen riippuvainen siitäkin (kuten ruuasta).Onko hyviä vinkkejä millä sen hirmunälän saisi kuriin??? Pelottaa etten pysty pussi-eneen.

saimaannorppa

Viestien lukumäärä : 126
Paikkakunta : helsinki
Registration date : 06.01.2011

Takaisin alkuun Siirry alas

Helpotusta ENE (VLCD)-dieettiin - Sivu 2 Empty Vs: Helpotusta ENE (VLCD)-dieettiin

Viesti kirjoittaja ni72 Su Tammi 16, 2011 4:09 am

No mun se ravitsemusterapeutti sanoi et niis patukos ja muis ei ened totteissa on enemmän kaloreita ja niist ei tule ns. niukkaenergistä. Mutta tosin en ole tutkinut niitä.Mulla pysyin nälkä pis kun sit pupelsin tomaattia kurkkua ym ain väil niin ei ehtiny nälkä tulee paitsi jos oli liian pitkä väli ruokailuiden välillä.KYl SAIMAANNORPPA siihen pystyy Nm ruoka on hyvääVery Happy
MUlla on se 4vk pian edes ja olen valmistellu perhettäni siihen kun aloitan ettei tulla tarjoamaan kaikkee mulle ja sanota et"mitähän seuraavaksi syön" Very Happy .
ni72
ni72

Viestien lukumäärä : 59
Paikkakunta : rauma
Registration date : 12.09.2010

Takaisin alkuun Siirry alas

Helpotusta ENE (VLCD)-dieettiin - Sivu 2 Empty Vs: Helpotusta ENE (VLCD)-dieettiin

Viesti kirjoittaja Piitu Ma Maalis 14, 2011 1:31 am

Mulle RT antoi seuraavan ohjeen: 1 patukka = 1 smoothie = 2 pussia. VÄLILLÄ voi pusseja korvata noilla patukoilla tahi smootheilla.

Piitu

Viestien lukumäärä : 218
Paikkakunta : Pirkanmaa
Registration date : 14.12.2010

Takaisin alkuun Siirry alas

Helpotusta ENE (VLCD)-dieettiin - Sivu 2 Empty Vs: Helpotusta ENE (VLCD)-dieettiin

Viesti kirjoittaja EMH Ti Toukokuu 22, 2012 10:44 pm

5 päivää ollut ENE:llä ja olen pärjännyt ja kaikista mavuista olen pitänyt. Ainoa ongelma tahtoo olla kun niissä on laktoosia niin menee maha sekaisin ja nipistelee. Muuten ihmeen hyvin mennyt. Olen nyt % päivää ollut siullä dietillä. Leikkuu olis 11.6. -12 toivottavasti. Maanataina soittavat uudestaan. Olen uusi kirjoittaja täällä ja ekaq kertaa enkä tiedä mites tää oikein toimii Smile

EMH

Viestien lukumäärä : 2
Paikkakunta : Haapavesi
Registration date : 19.04.2012

Takaisin alkuun Siirry alas

Helpotusta ENE (VLCD)-dieettiin - Sivu 2 Empty Vs: Helpotusta ENE (VLCD)-dieettiin

Viesti kirjoittaja EMH Ti Toukokuu 22, 2012 10:46 pm

siis 5 päivää

EMH

Viestien lukumäärä : 2
Paikkakunta : Haapavesi
Registration date : 19.04.2012

Takaisin alkuun Siirry alas

Helpotusta ENE (VLCD)-dieettiin - Sivu 2 Empty Vs: Helpotusta ENE (VLCD)-dieettiin

Viesti kirjoittaja Tuhti Ke Toukokuu 23, 2012 12:39 am

Mulla on nyt eneilyä takana 9 päivää, paino laskee hyvin mutta suolaisen himo on kova. Makeat pussit ei meinaa mennä alas millään, ja lähinnä kasviskeitto maistuu parhaiten. Yritän sitä maustaa eri tavoin, lisukkeeksi olen laittanut vähän kasviksia, chiliä, jalapenoa, hillosipulia silloin tällöin.

Töihin otan evääksi smoothien, se on kätevintä, mutta lasken sen kahdeksi normipussiksi eli syön sitten vain 3 pussia lopun päivän aikana.

Leikkaukseen saakka kun tällä tavoin jaksais.. nälkää kestän hyvin mutta mieliteot on pahoja!
Tuhti
Tuhti

Viestien lukumäärä : 24
Paikkakunta :
Registration date : 28.02.2012

Takaisin alkuun Siirry alas

Helpotusta ENE (VLCD)-dieettiin - Sivu 2 Empty Vs: Helpotusta ENE (VLCD)-dieettiin

Viesti kirjoittaja nanay Ke Syys 12, 2012 3:44 pm

1 viikko eneilyä takana ja paino pudonnut 5,6kg. Eilen maistoin ekaa kertaa patukan kun olin pahassa paikassa enkä päässyt syömään, aamupalastakin oli jo 7 tuntia aikaa. Patukka maistui taivaalliselta ja tyydytti makeanhimon täysin! Tai ei sitä makeanhimoa oikeastaan ole ollut vaan mielitekoja, jätskiä, johon olen heikkona. Nyt vielä kolmisen viikkoa eneilyä, olen myös tehnyt kaalikeittoa, se on taivaallisen hyvää, laitan tosin vaan sipulia ja porkkanoita, mausteita ja vähärasvaista jauhelihaa joskus.

nanay

Viestien lukumäärä : 14
Paikkakunta : Helsinki
Registration date : 19.08.2012

Takaisin alkuun Siirry alas

Helpotusta ENE (VLCD)-dieettiin - Sivu 2 Empty Vs: Helpotusta ENE (VLCD)-dieettiin

Viesti kirjoittaja Kaisuli Su Loka 07, 2012 2:03 am

Moro Smile

Mulla alkoi eneily viime tiistaina Smile

Kauhun sekaisin tuntein aloitin ja ihan oikeasti ensimmäistä suklaapirtelöhörppyä pelkäsin! Very Happy No, eihän se mitenkään voi vastata Hesen tms. suklaapirtelöä, mutta kyllä se minulle on ihan hyvin maistunut!

Ostin varastoon jo etukäteen monia eri makuja Ene-juttuja (keitot ja pirtelöt) jotta ei heti kyllästyisi yhteen makuun!

Oon menny suunnilleen 4xpirtelö + 1xkeitto/pvä...Kun ne keitot ei jotenki uppoa niin hyvin...Menettelee, mutta yks/pvä riittää!

Tuunailen noita keittoja sitten erilaisilla mausteilla jotka lisään keitinveteen ja sitten oon "paistanu" pannulla esim. sipulia ja paprikaa sinne keittoon kaveriksi.
Myös keittovihannekset on ihan jees varsinkin kanakeiton kanssa.

Hyödynnän sallittuja vihanneksia muutenkin ja keittelen niitä ja maustan tai "paistan" pannulla ja maustan ja syön ns. lämpimän aterian sitten niin Smile Ajattelin myös tehdä omaa sosetta kasviksista jota voi keittoihin sitten lisätä vähän rakennetta antamaan!

Normiarjessakin on vkonloppu ollut aina ruokienkin suhteen odotettu aika ja yleensä on syöty jotain parempaa vkonloppuruokaa. Nyt ene-dieetillä olen sallinut itselleni vkonlopun aikana max. 200gr lihaa/kalaa/kanaa ja mahdollisimman vähärasvaista ja ehdottoman maustamatonta! + sitten lauantaina korvaan 2 pirtelöä yhdellä nutrilettin patukalla. Sen pilkon pieniksi ja mutustelen ja ai, että on muka hyvää! Very Happy

Tällä tavalla jaksan paremmin arjen noiden pelkkien pirtelöiden + keittojen kanssa ja kasviksilla kun tietää, että vkonloppuna voi lisätä ruokaan sitten vähän proteiinia! + tuo patukka on vähän niinku herkku.

Yllättävän hyvin olen jaksanut nämä pvät ja tuloksia on tullut! Tänään taisin saavuttaa ketoosin, sillä ensimmäistä kertaa en nälkää ole tuntenut KOKO päivänä!

Vielä ei olet leikkauspvästä tietoa, mutta tarkoitus on mennä näillä meiningeillä sinne saakka! Eli veikkaisin, että reilu kuukausi eneillään täällä! Smile Fiilis ihan ok ja tämä passaa minulle tämä tyyli!

Tuotteina on tällä hetkellä pelkästään Nutrilett ja makuina: kasviskeitto, kanakeitto, tomaattikeitto, mokkapirtelö, suklaapirtelö, metsämarjapirtelö ja mustikkapirtelö! Smile

Kerron mielelläni muutenkin kokemuksiani!

Ja vielä yks...voisiko joku kertoa, että onko tuosta vkonlopun 200gr lihaa/kalaa/kanaa kovin paljon haittaa? Olen laskenut, että kalorimäärä ei ylity yli sen 800kalorin tuostakaan huolimatta!

Kaisuli

Viestien lukumäärä : 16
Paikkakunta : Kiiminki
Registration date : 27.09.2012

Takaisin alkuun Siirry alas

Helpotusta ENE (VLCD)-dieettiin - Sivu 2 Empty Vs: Helpotusta ENE (VLCD)-dieettiin

Viesti kirjoittaja koskpir Su Loka 07, 2012 6:58 am

Hienolta ja suunnitelmalliselta kuulostaa tuo sinun eneilysi. Minäkin käytin vain Nutrilettiä. Aluksi söin vain niitä, mutta kun lisäsin ruokavalioon noita pakastevihanneksia mikrossa lämmitettynä ja keittoon sekoitettuna, alkoi paino tippua entista enemmän. Koskaan ennen ei ole motivaatio riittänyt pitkään eneilyyn, mutta kun palkintona on pääsy leikkaukseen, ENEily kyllä onnistuu. Tsemppiä sinulle! Jatka samaan malliin!
koskpir
koskpir

Viestien lukumäärä : 68
Paikkakunta : Helsinki
Registration date : 10.10.2011

Takaisin alkuun Siirry alas

Helpotusta ENE (VLCD)-dieettiin - Sivu 2 Empty Vs: Helpotusta ENE (VLCD)-dieettiin

Viesti kirjoittaja Sponsored content


Sponsored content


Takaisin alkuun Siirry alas

Sivu 2 / 2 Edellinen  1, 2

Takaisin alkuun

- Similar topics

 
Oikeudet tällä foorumilla:
Et voi vastata viesteihin tässä foorumissa