Laihdutusleikkaus (lihavuusleikk.)
Would you like to react to this message? Create an account in a few clicks or log in to continue.

GBP 5kk sitten ,verta oksennuksessa?

+19
Sun
dunbar
Anna
Krisu75
tigertytto
SirpaMc
ritu
tiikos
Gilraen84
Ruustinna
Kimby
2FatToFly
Lyltsy
Elämä edessä
Laihduttava
Poutapilvi
kissus nytkö jo
Megamisu
muuminmamman4
23 posters

Sivu 2 / 2 Edellinen  1, 2

Siirry alas

GBP 5kk sitten ,verta oksennuksessa? - Sivu 2 Empty Vs: GBP 5kk sitten ,verta oksennuksessa?

Viesti kirjoittaja Kimby Ke Helmi 09, 2011 4:41 am

Kunnallisella puolella vatsa-haava ja tarve syödä tulehduskipulääkkeitä ovat vasta-aiheita leikkaukselle. Näin ollen sen ei pitäisi olla mikään uutinen. Juuri tämän takiahan tehdään se gastroskopia ja otetaan Helico-näyte ennen leikkausta. Ainakin minulle tätä informoitiin ekalla sitätautilääkärin käynnillä sekä suullisesti että papereiden muodossa joita sain kotiin vietäväksi.

Sirdalud ei ole kipulääke vaan lihasrelaksantti josta voi tulla hyvinkin raukea olo. Juuri tän takia toimii monella iltaisin myös unilääkkeenä.

Nimenomaan reseptivapaat (ibuprofeeni ja ketoprofeeni) ovat vatsan limakalvolle myrkkyä. Jos kroonista kipuhoitoa tarvitsee myöhemmin elämässä niin kyllä vaihtoehtoja on olemassa paljonkin reseptivalmisteista.
Kimby
Kimby

Viestien lukumäärä : 644
Ikä : 52
Registration date : 28.11.2009

Takaisin alkuun Siirry alas

GBP 5kk sitten ,verta oksennuksessa? - Sivu 2 Empty Vs: GBP 5kk sitten ,verta oksennuksessa?

Viesti kirjoittaja Krisu75 Ke Helmi 09, 2011 5:06 am

Ihmettelen minäkin sitä Sirdaludia... Mulla määrätty päänsärkyyn niska-hartia seudun jumittaessa, eli relaxantiksi... Mulla menee tällä hetkellä olkapää kipuihin Tradolan Retard 500mg 1 x 2 sekä Burana 600mg 1 x 2 tai ParaTabs 1g 1 x 2!!! Eli kovat on lääkkeet, mutta toivottavasti pääsen tällä kuulla jo jostain eroon ku leikkaus pitäis olla loppukuusta. Kauhistuttaa jo pelkkä ajatuskin, että joutuisin syömään noin paljon lääkkeitä mahdollisen ohituksenkin jälkeen!!! Toivossa on hyvä elää...
Krisu75
Krisu75

Viestien lukumäärä : 121
Paikkakunta : Etelä-Pohjanmaa
Registration date : 25.11.2010

Takaisin alkuun Siirry alas

GBP 5kk sitten ,verta oksennuksessa? - Sivu 2 Empty Vs: GBP 5kk sitten ,verta oksennuksessa?

Viesti kirjoittaja Kimby Ke Helmi 09, 2011 5:17 am

Niska-hartiajumitukset irtoaa kiropakrtikolla/OMT-fysiolla/hierojalla. Kyllä minkän söin vuosia ketoriinia siihen mutta en enää leikkauksen jälkeen. Huomenna meen taas niksautettavaksi. 3-5 kertaa keväällä ja syksyllä pitää kipulääkkeet loitolla. Järjetöntä vuositolkulla vaan vaimentaa oireita pillereillä sen sijaan että niitä voi hoitaa niin ettei niitä tule alkuunkaan. Mulla menee niskanikamat jumiin niin ettei liiku luonnollisesti enää ja tulee kipuja. Pätevä ammattimies sanamukaisesti nitkuttaa niitä liikkuviksi.
Kimby
Kimby

Viestien lukumäärä : 644
Ikä : 52
Registration date : 28.11.2009

Takaisin alkuun Siirry alas

GBP 5kk sitten ,verta oksennuksessa? - Sivu 2 Empty Vs: GBP 5kk sitten ,verta oksennuksessa?

Viesti kirjoittaja Anna Ke Helmi 09, 2011 4:57 pm

Jos vanhemmiten tulee kipeäksi, onneksi on kipulaastareita! Tosin ne vasta jytyjä ovat!! Smile

Anna

Viestien lukumäärä : 39
Ikä : 38
Paikkakunta : Valkeakoski
Registration date : 21.01.2011

Takaisin alkuun Siirry alas

GBP 5kk sitten ,verta oksennuksessa? - Sivu 2 Empty Vs: GBP 5kk sitten ,verta oksennuksessa?

Viesti kirjoittaja dunbar To Helmi 10, 2011 8:02 am

Muumimamman4- rakastatko itseäsi tarpeeksi? Heitä ne Buranat roskiin ja hae jotain parempaa kipulääkettä lääkäristä. Hoida se maha kuntoon. Tiedän että aina ei ole aikaa itselle ja viimeiseksi sitä vähää aikaa itseensä tuhlaa...

dunbar

Viestien lukumäärä : 329
Paikkakunta : Espoo
Registration date : 11.01.2009

Takaisin alkuun Siirry alas

GBP 5kk sitten ,verta oksennuksessa? - Sivu 2 Empty Vs: GBP 5kk sitten ,verta oksennuksessa?

Viesti kirjoittaja Sun To Helmi 10, 2011 3:53 pm

dunbar, johan se muuminmamma kertoi saaneensa eri lääkkeet.

Tuosta ajatuksesta, ettei voisi iskeä vatsalaukun syöpä. Tietenkin se voi iskeä, vaikka vatsalaukkua onkin vähemmän jäljellä. Ikävä kyllä elämä on kaikkinensa arpapeliä, vaikka siihen itse voikin jonkun verran vaikuttaa.

Varmaankaan jokainen lääkäri ei kerro riskeistä tarpeeksi, luotetaan siihen, että potilas ottaa asioista itse selvää. Ikävä kyllä tietoa ei vaan aina ole edes saatavilla potilaille, tai se on niin vaikeaselkoista, että siitä ei saa tolkkua.

Kannattaa siis aina kysyä erikseen lääkäriltä ne mahdolliset haittavaikutukset ja mistä voisi tietoa saada lisää, onko esim. jotain julkaisuja asiasta.

Sun

Viestien lukumäärä : 158
Paikkakunta : Etelä-Savo
Registration date : 31.01.2011

Takaisin alkuun Siirry alas

GBP 5kk sitten ,verta oksennuksessa? - Sivu 2 Empty Vs: GBP 5kk sitten ,verta oksennuksessa?

Viesti kirjoittaja dunbar To Helmi 10, 2011 11:29 pm

Peijaksen kirurgi sanoi, että Buranasta jne voi tulla vatsahaava ohitusleikatuille siihen jäljelle jääneeseen pussukkaan johon ei enää tähystämällä pääse tarkistamaan tilannetta. Sun- kirjoitin ehkä turhan kärkkäästi muuminmammalle, mutta jokainen näillä sivuilla palstaillut tietää tuon Buranan vaarat. Siksi kyseenalaistin hänen aikaisemman lääkkeiden käytön.

dunbar

Viestien lukumäärä : 329
Paikkakunta : Espoo
Registration date : 11.01.2009

Takaisin alkuun Siirry alas

GBP 5kk sitten ,verta oksennuksessa? - Sivu 2 Empty Vs: GBP 5kk sitten ,verta oksennuksessa?

Viesti kirjoittaja Ann Pe Helmi 11, 2011 5:14 am

Tästä kipulääkeasiasta ei varmaa tutkimustietoa ole ja Burana ei välttämättä ole sen vaarallisempaa meille leikatuille kun muutkaan kipulääkkeet! Monissa paikoissa leikkaavat kirurgit antavat leikkauksen jälkeisen kivun hoitoon nimenomaan Buranaa. Tässä kuten monessa muussakin lihavuusleikkauksiin liittyvissä hoidoissa ja toimintatavoissa käytännöt vaihtelevat suuresti ja yhtä oikeaa totuutta ei tällä hetkellä ole vielä tarjolla. Mahahaava mm. voi olla monen muunkin tekijän aiheuttama, eikä pelkästään tulehduskipulääkkeiden käytöstä johtuvaa. Hämmentävää!? Kyllä vaan, mutta lääketiede ei ole eksakti tiede ja mikä sopii yhdelle ei aina sovi toiselle...

Ann
Ann

Viestien lukumäärä : 94
Paikkakunta : Pääkaupunkiseutu
Registration date : 02.08.2010

Takaisin alkuun Siirry alas

GBP 5kk sitten ,verta oksennuksessa? - Sivu 2 Empty Vs: GBP 5kk sitten ,verta oksennuksessa?

Viesti kirjoittaja Kimby Pe Helmi 11, 2011 5:46 am

No kyllä ibuprofeenin ja ketoprofeenin ärsyttävä vaikutus vatsan limakalvolle on ihan yleistä tietoa jo tässä vaiheessa. Mikään sisätautilääkäri ei tänä päivänä kirjoita Buranareseptiä jos olet kertonut etä sulla on, tai on ollut vatsahaava. Kun kyselin voinko käyttää Ketoprofeenia suppoja jos se ärsyttäisi vähemmän pikkumasua, niin kolme lekuria on vastannut ettei se vähennä sen vatsan limakalvon ärsytystä lainkaan vaikka niitä ei suun kautta edes popsi. Vaikutus tulee siis myöskin verenkierron kautta vaikuttavasta lääkeaineesta. Ortopedi olisi kyllä kirjoittanut mulle ihan mitä vaan tabuja mutta painotankin tässä että sisätautilääkäri tai gastrokirurgi ei sitä tee vatsahaavapotilaalle.

http://www.astrazeneca.fi/apteekeille/?itemId=386822

"7. Onko käsikaupan kipulääkkeistä (maksimiannostuksena otettuna, pidempien ajanjaksojen ajan) elimistölle enemmän haittaa kuin täsmälääkkeistä?

Nykykäsityksen mukaan on. Käsikauppakipulääkkeet aiheuttavat merkittävää mahan limakalvon ärsytystä ja pahentavat mahahaavataipumusta. Tällaisia sivuvaikutuksia ei ole todettu liittyvän täsmälääkkeiden pitkäaikaiskäyttöön. Täsmälääkkeitä ei kuitenkaan ole tarkoitettu päivittäiskäyttöön, ja jos tilanne on siihen johtanut, on syytä ottaa yhteys lääkäriin."

10. Voiko kipulääkkeiden käyttöä jatkaa vaikka on aikaisemmin todettu vatsahaava, jos samalla ottaa Ranimexia?

Ei voi. Vatsahaavapotilaan ei pidä käyttää lainkaan tiettyjä tulehduskipulääkkeitä, jotka ärsyttävät vatsaa ja voivat aiheuttaa uuden vatsahaavan. Ranimex ei tätä estä, vaikka helpottaakin oloa. Jos vatsahaava on todettu, on käytettävä sellaisia kipulääkkeitä, jotka eivät ärsytä mahaa. Migreenin uudet täsmälääkkeet, triptaanit, eivät ärsytä vatsaa. Myös ergotamiini (Anervan) sopii myös vatsahaavapotilaalle. Osasta kipulääkkeitä puuttuu vatsaa ärsyttävä ominaisuus, ja ne sopivat paremmin vatsahaavapotilaalle."
Kimby
Kimby

Viestien lukumäärä : 644
Ikä : 52
Registration date : 28.11.2009

Takaisin alkuun Siirry alas

GBP 5kk sitten ,verta oksennuksessa? - Sivu 2 Empty Vs: GBP 5kk sitten ,verta oksennuksessa?

Viesti kirjoittaja Poutapilvi Pe Helmi 11, 2011 9:49 am

Peijaksessa sain Buranaa leikkauksen jälkeen toukokuussa. Hoitaja sanoi, että ohjeistus oli juuri muuttunut eikä ollut enää ehdottomasti "ei" listalla. Riippuen tapauksesta ja lääkäristä miten antavat luvan Buranaa/ibuprofeiinia käyttää.

Toki sen ärsyttävä vaikutus sekä pitkäaikaisen käytön vaikutus mm. lapsettomuuteen on tiedossa, joten aina on tapauskohtaisesti arvioitava hyödyt ja haitat. Itselleni ei paracetamol (Panadol yms.) auta lainkaan ja enemmin olen sitten ilman.

Olen kyllä muutaman Buranan ottanut päänsärkyyn, mutta aina vatsansuojakalvolääkke alle.

Muumimammalle joka tapauksessa pikaisia paranemisia ilman itsesyytöksiä! Niistä ei ole apua, turhaa murhetta ja stressiä vain. Jokainen meistä tekee parhaansa ja opetteluhan tämä koko leikkauksen jälkeinen elämä on varsin pitkän aikaa.


Viimeinen muokkaaja, Poutapilvi pvm Su Helmi 13, 2011 12:13 am, muokattu 1 kertaa
Poutapilvi
Poutapilvi

Viestien lukumäärä : 807
Paikkakunta : Pääkaupunkiseutu
Registration date : 24.02.2010

Takaisin alkuun Siirry alas

GBP 5kk sitten ,verta oksennuksessa? - Sivu 2 Empty Vs: GBP 5kk sitten ,verta oksennuksessa?

Viesti kirjoittaja ritu Pe Helmi 11, 2011 1:26 pm

KYSin mukaan burana myrkkyä pikku mahalle ja suurta ihmetystä aiheutti kun kerroin että jossain määrätään ja heidän mielipide että ei saa buranaa käyttää edes satnnaisesti.

ritu

Viestien lukumäärä : 433
Paikkakunta : Savo
Registration date : 17.09.2008

Takaisin alkuun Siirry alas

GBP 5kk sitten ,verta oksennuksessa? - Sivu 2 Empty Vs: GBP 5kk sitten ,verta oksennuksessa?

Viesti kirjoittaja Ann Pe Helmi 11, 2011 5:33 pm

Kimby olet aivan oikeassa, että ärsyttävä vaikutus tiedetään. Mutta ei tarkoita suoraan sitä, ettei sopisi lihavuusleikatuille tai "normaalimahaisille". Niinkuin totesin jo edellä yksi sopii yhdelle ja toinen toiselle. Tässäkin tapauksessa ollaan yksilöitä. Toivotaan kuitenkin, että kipulääkeasiassa saataisiin yhtenäiset käytännöt eli lisää hyvää ja kattavaa tutkimustietoa.
Poutis ilmaisi asian ihan hyvin, lääkkeet kun harvoin tekevät vaan pelkästään hyvää niin tapauskohtaisesti arvoidaan kyseisen ihmisen kohdalla hyödyt ja haitat.
Kaikessa hoidossa on tärkeää muistaa myös oma vastuu ja kuunella itseään ja omaa kroppaansa. Valistuneisuus on myös hyvä ja tärkeä asia. Jokainehan itse kuitenkin viimekädessä tekee päätöksen siitä, mitä hoitoja ja lääkkeitä käyttää.

Ja yhdyn jälleen Poutikseen Smile Muuminmammalle kaikkea hyvää ja paranemisia! Keskustelu taisi lähteä jälleen vähän rönsyilemään Smile

Ann
Ann

Viestien lukumäärä : 94
Paikkakunta : Pääkaupunkiseutu
Registration date : 02.08.2010

Takaisin alkuun Siirry alas

GBP 5kk sitten ,verta oksennuksessa? - Sivu 2 Empty Vs: GBP 5kk sitten ,verta oksennuksessa?

Viesti kirjoittaja Kimby Pe Helmi 11, 2011 8:16 pm

Kirjotin jo aikaisemmin että olen hyvinkin tietoinen käytäntöjen vaihtelusta.

Mutta.

Nythän puhutaan aktiivisesta vatsahaavasta, johon ei taatusti mikään täydessä ymmärryksessä oleva aikuisten oikea lekuri (terveyskeskuslekurit ovat erikseen) kirjoita Buranaa lääkkeeksi.
Kimby
Kimby

Viestien lukumäärä : 644
Ikä : 52
Registration date : 28.11.2009

Takaisin alkuun Siirry alas

GBP 5kk sitten ,verta oksennuksessa? - Sivu 2 Empty Vs: GBP 5kk sitten ,verta oksennuksessa?

Viesti kirjoittaja muuminmamman4 La Helmi 12, 2011 3:20 pm

Hohhoijaa! Mitä h.... te kysenalaisette mun kirjoitusta? En tiennyt että olen tilivelvollinen selittämään tarkalleen syyn mihin mikäkin lääke on määrätty! Mutta koska minua ei valehtelijaksi leimata niin tässä sitten!
Vaasan LEIKKAAVA lääkäri kirjotti minulle reseptin panadolille JA BURANALLE!
Jälkeen päin minulle on kirjoitettu lisää buranaa koska minulla on ongelmia ´niska/hartia ja alaselän kanssa!! JOO minulla on mahahaavaa MUTTA minä en selittele lääkärille että minulla on tämä ja tämä vaiva joten aina kävelen ulos buranareseptin kanssa! Nyt viimeks kun kävin sain eri lääkkeet (mitkä tonne kirjotin) SIIS mahalle lääkkeet ovat nyt LITALGIN ja PANADOL ja SOMAC, lisäks vielä GAVISCON! Minun toiseen kipuun on SIRDALUD!!!! Elikkä sirdalud auttaa myös kipuun VAIKKA onkin KYSEESSÄ lihasrelax lääke! SE kipu poistuu kun menee mömmö oloon!!! Menikö nyt perille!! Kiitos ja erittäin hyvää viikonloppua ..............
muuminmamman4
muuminmamman4

Viestien lukumäärä : 307
Ikä : 48
Paikkakunta : Helsinki
Registration date : 18.03.2010

Takaisin alkuun Siirry alas

GBP 5kk sitten ,verta oksennuksessa? - Sivu 2 Empty Vs: GBP 5kk sitten ,verta oksennuksessa?

Viesti kirjoittaja dunbar La Helmi 12, 2011 5:51 pm

Muuminmamman- et tietenkään ole tilivelvollinen meille. Itsehän aloitit aiheen... Ihmettelen leikkavan lääkärin Burana reseptiä ja toivottavasti kaikki muut täällä ottavat oppia kokemuksistasi. Hauskaa viikonloppua sinullekin!

dunbar

Viestien lukumäärä : 329
Paikkakunta : Espoo
Registration date : 11.01.2009

Takaisin alkuun Siirry alas

GBP 5kk sitten ,verta oksennuksessa? - Sivu 2 Empty Vs: GBP 5kk sitten ,verta oksennuksessa?

Viesti kirjoittaja Laihduttava La Helmi 12, 2011 10:14 pm

Dunbar, Vaasassa kaikki leikatut saavan myös leikkauksen jälkeisen kivun hoitoon buranaa ja panadolia. Ihan siltä leikkaavalta kirurgilta.
Kuten joku jo aiemminkin sanoi, tästä oli tehty tutkimuksia ja todettu, että tämä käy leikkauskivun hoitoon myös meille. Joten se on Vaasassa ihan yleisessä käytössä.

Laihduttava

Viestien lukumäärä : 364
Paikkakunta : Pohjanmaa
Registration date : 23.03.2010

http://kivinenpolku.blogspot.com

Takaisin alkuun Siirry alas

GBP 5kk sitten ,verta oksennuksessa? - Sivu 2 Empty Vs: GBP 5kk sitten ,verta oksennuksessa?

Viesti kirjoittaja Adele La Helmi 12, 2011 10:22 pm

Jep, näin on! Mulle leikkaava kirurgi (joka leikkaa myös tampereella) sanoi, että joskus voin ottaa buranaa lonkkakipuihini, mutta kirjoitti mobic-reseptin em.vaivaan!

Adele

Viestien lukumäärä : 81
Paikkakunta : Pohjanmaa
Registration date : 28.05.2010

Takaisin alkuun Siirry alas

GBP 5kk sitten ,verta oksennuksessa? - Sivu 2 Empty Vs: GBP 5kk sitten ,verta oksennuksessa?

Viesti kirjoittaja bulleriina Su Helmi 13, 2011 3:40 am

Moi!

Tää mene ihan of topic, mutta on pakko: muuminmamman sun kasvot ovat kaunistuneet ja kaventuneet aivan uskomattoman paljon!!!!

bulleriina

Viestien lukumäärä : 182
Paikkakunta : Kouvola
Registration date : 09.04.2009

Takaisin alkuun Siirry alas

GBP 5kk sitten ,verta oksennuksessa? - Sivu 2 Empty Vs: GBP 5kk sitten ,verta oksennuksessa?

Viesti kirjoittaja muuminmamman4 Su Helmi 13, 2011 4:12 pm

Voi kiitos bulleriina I love you
muuminmamman4
muuminmamman4

Viestien lukumäärä : 307
Ikä : 48
Paikkakunta : Helsinki
Registration date : 18.03.2010

Takaisin alkuun Siirry alas

GBP 5kk sitten ,verta oksennuksessa? - Sivu 2 Empty Vs: GBP 5kk sitten ,verta oksennuksessa?

Viesti kirjoittaja Lyltsy Su Helmi 13, 2011 4:52 pm

Mä yhdyn noihin bulleriinan sanoihin, hehkeältä näytät, vatsavaivoista huolimatta Smile
Lyltsy
Lyltsy

Viestien lukumäärä : 698
Ikä : 54
Paikkakunta : Espoo
Registration date : 28.03.2010

Takaisin alkuun Siirry alas

GBP 5kk sitten ,verta oksennuksessa? - Sivu 2 Empty Vs: GBP 5kk sitten ,verta oksennuksessa?

Viesti kirjoittaja Wee2be Ti Helmi 15, 2011 12:51 am

Kyllä mullekin terveystalosta ihan buranaa määrättiin..

Muumimamman on todellakin hehkeä Smile Ja kapoisa kasvoiltaan ainakin kun mikä!

Parane pian!
Wee2be
Wee2be

Viestien lukumäärä : 287
Ikä : 42
Paikkakunta : Vantaa
Registration date : 29.05.2010

http://wee2be.vuodatus.net

Takaisin alkuun Siirry alas

GBP 5kk sitten ,verta oksennuksessa? - Sivu 2 Empty Vs: GBP 5kk sitten ,verta oksennuksessa?

Viesti kirjoittaja Sponsored content


Sponsored content


Takaisin alkuun Siirry alas

Sivu 2 / 2 Edellinen  1, 2

Takaisin alkuun


 
Oikeudet tällä foorumilla:
Et voi vastata viesteihin tässä foorumissa