Laihdutusleikkaus (lihavuusleikk.)
Would you like to react to this message? Create an account in a few clicks or log in to continue.

Mitä sisätautien polilla (Satks:ssa) tapahtuu?

+2
Möhköfantti
Lilly
6 posters

Siirry alas

Mitä sisätautien polilla (Satks:ssa) tapahtuu? Empty Mitä sisätautien polilla (Satks:ssa) tapahtuu?

Viesti kirjoittaja Lilly Su Joulu 12, 2010 8:12 am

Heippa!

Eka viestini tänne, jännittävää. Vasta tämän palstan löysinkin, onneksi ja murheeksi Smile Ajatukset melkolailla sekaisin kaikesta painoon liittyvästäkään.

Mulla tilanne on siis se, että kävin Turussa Ava-klinikalla miehen kanssa. Lasta koitettu luomusti kaksi vuotta tuloksetta. Sieltä melko tylysti todettiin, että he eivät voi auttaa runsaan ylipainoni takia. Ylin mahdollinen paino hoitoihin ja tutkimuksiin saisi minulla olla n. 95kg, nyt 127kg. Lääkäri teki sen sijaan lähetteen Tyksiin laihdutuspolille, ja sieltä siirsivät sen Satakunnan keskussairaalaan sinne kuuluvana.

Satks:sta on sisätautien polilta tullut kirje, että lähetteeni on saapunut ja aika tulee noin 3-6kk kuluessa. Miksi sisätautien polilta, en ymmärrä? Onko siellä oma laihdutuspoli vai...? Kirje on tullut marraskuun alkupuoliskolla. Aika siis kolmen kuukauden aikaframia noudatten tammi-helmikuussa, mutta jonojen takia kai ehkä myöhemmin. Nyt jännitys on kova, sillä minä en alkuunkaan tiedä, mitä lääkäriajalta pitäisi odottaa. En tiedä, mitä Ava:n lääkäri on lähetteeseen kirjoittanut tai mitään muutakaan. En oikeastaan edes tiedä mitä odottaa. Olen aiemmin käynyt omassa terkkarissa hakemassa apua terkkarilta; tämä valopää käski minun liikkua enemmän, olla syömättä sipsejä ja kertoi mokoma vielä, että tärkeintä on syödä vähemmän kuin kuluttaa! cyclops Olin todella yllättynyt, että kas kun en ollut ennen tajunnut tätä helppoutta Very Happy

Nyt olen alkanut kuitenkin kypsytellä ajatusta leikkauksesta yhtenä vaihtoehtona. Se sopivimmalta tuntuisi. Olen kuitenkin nuori, 22, joten en tiedä liekö se este. Liitännäissairauksia ei ole, mutta riskit ovat kovat niin diabetekseen kuin verenpainetautiin. Ovulaatio-ongelmia on reilusti. Mahdollinen raskautumisen lykkäys ei minua haittaisi, jos leikkaus minulle toisi paremman elämän ja joskus mahdollisuuden lapsen saantiin. Kysymyksiä ja mietityttäneitä asioita on paljon, mutta aika kivasti täältä löysinkin jo vastauksia. Eniten mietityttää kuitenkin se, että mitä siellä lääkärissä on odotettavissa? Suspect Question

Lilly

Viestien lukumäärä : 14
Paikkakunta : Satakunta
Registration date : 12.12.2010

Takaisin alkuun Siirry alas

Mitä sisätautien polilla (Satks:ssa) tapahtuu? Empty Vs: Mitä sisätautien polilla (Satks:ssa) tapahtuu?

Viesti kirjoittaja Möhköfantti Su Joulu 12, 2010 8:57 am

Tervetuloa joukkoon! Oletteko kysyneet väestöliiton puolelta jos menisitte sille puolelle tutkimuksiin. Itse kävin oulun väestöliitossa aikoinaan ja siellä lääkärit vaan totesi että onhan tuo ylipaino (sillon n.140kg) yksi tekijä joka aiheuttaa lapsettomuutta mutta hoitoihin päästiin ja kaksi poikaa mulla tällähetkellä Smile
Möhköfantti
Möhköfantti

Viestien lukumäärä : 156
Paikkakunta : oulun seutu
Registration date : 14.11.2010

Takaisin alkuun Siirry alas

Mitä sisätautien polilla (Satks:ssa) tapahtuu? Empty Vs: Mitä sisätautien polilla (Satks:ssa) tapahtuu?

Viesti kirjoittaja Elämä edessä Su Joulu 12, 2010 4:07 pm

Hei Lilly!
Tervetuloa!!
Sinulle en osaa sanoa muuta kuin että mene pelkäämättä sinne lääkärille! Täällä on paljon nuoria äitejä, jotka ovat leikkauksen jälkeen tulleet onnellisesti raskaaksi, sinuakin autetaan! Ihan oikeassa olet= olet nuori ja aika on puolellasi!
Elämä edessä
Elämä edessä

Viestien lukumäärä : 883
Ikä : 69
Paikkakunta : Mikkeli
Registration date : 01.11.2009

Takaisin alkuun Siirry alas

Mitä sisätautien polilla (Satks:ssa) tapahtuu? Empty Vs: Mitä sisätautien polilla (Satks:ssa) tapahtuu?

Viesti kirjoittaja Lilly Su Joulu 12, 2010 9:00 pm

Möhköfantti: Ei olla käyty kuin Avalla ja mua lisäksi gynellä tietty tutkittu. Varsinaista vikaa ei ultrassa yms. löydy, vaan ylipaino vaikuttaisi olevan se suurin syy. Lienen liian lihava tulemaan raskaaksi :'( Mies tutkittu ja uimarit ok. Jos saa udella niin oliko sulla jokin todettu/löydetty syy, että ei luonnollisin menetelmin onnistunut? Minä olisin halunnut siihen manasarjojen aukiolotutkimukseen, mutta se sitten tyssäsi.

Elämä edessä: Kiitos, pää pystyssä koitetaan mennä. Jännittää vain kovasti, kun en yhtään tiedä mitä siellä tuleman pitää. En varmaan enää milloinkaan mene lääkäriin, jos siellä on nyt vastassa joku kertomassa, ettei saa syödä liikaa niin laihtuu Very Happy Painonvartijoissa pudotettu kymmenen kiloa, itsenäisesti aina muutamia kiloja keskimäärin koko elämäni. Reductilit määrätty joskus tk:sta. Tiedän tasan tarkasti jo koulutukseni vuoksi, miten tulisi laihduttaa.

Nyt vain kovasti mietityttää, että mikä on seuraava vaihtoehto? Ajatus leikkauksesta on nyt alkanut mietityttää ja kriteerit mielestäni täyttäisin, BMI:kin 47 päälle. Mutta mistäs tietäisin, onko tämä nyt se sitten? Kamalin tilanne tietenkin olisi, että tsemppaan itseni nyt tähän ja siellä vastapäässä lääkäri sanoo miettimättä ei. Rolling Eyes

Lilly

Viestien lukumäärä : 14
Paikkakunta : Satakunta
Registration date : 12.12.2010

Takaisin alkuun Siirry alas

Mitä sisätautien polilla (Satks:ssa) tapahtuu? Empty Vs: Mitä sisätautien polilla (Satks:ssa) tapahtuu?

Viesti kirjoittaja Möhköfantti Su Joulu 12, 2010 9:41 pm

Laitoin sulle viestii yksärillä Very Happy
Möhköfantti
Möhköfantti

Viestien lukumäärä : 156
Paikkakunta : oulun seutu
Registration date : 14.11.2010

Takaisin alkuun Siirry alas

Mitä sisätautien polilla (Satks:ssa) tapahtuu? Empty Vs: Mitä sisätautien polilla (Satks:ssa) tapahtuu?

Viesti kirjoittaja Lilly Su Joulu 12, 2010 10:50 pm

Kiitti Smile

Lilly

Viestien lukumäärä : 14
Paikkakunta : Satakunta
Registration date : 12.12.2010

Takaisin alkuun Siirry alas

Mitä sisätautien polilla (Satks:ssa) tapahtuu? Empty Vs: Mitä sisätautien polilla (Satks:ssa) tapahtuu?

Viesti kirjoittaja hansu Ma Joulu 13, 2010 12:52 am

Minulla on nyt kolme lasta. Raskaaksi olen aina tullut luonnon menetelmin painonpudotuksen jälkeen. Joka kerta ne pudotetut kilot ovat kuitenkin tulleet takaisin. Paino pyörinyt samoissa lukemissa kuin sinullakin, raskaudet alkaneet, kun paino ollut alle 100kg.

Viimeisin lapsista, nyt 4-vuotias tyttö sai alkunsa sappikohtauksen jälkeen, kun puuroa vahvempaa ei uskaltanut syödä reiluun pariin kuukauteen. Tätä edeltävästi raskautumista koetettu yksityislääkärin hoitojen kautta- Tuloksetta. Sitten heitin haaveeni romukoppaan ja totesin että antaa olla. Ehkäisyä en edes harkinnut, koska hoidotkaan eivät olleet tuottaneet tulosta. Takana oli jo kolme vuotta tuloksetonta yrittämistä.

Vatsakivut jatkuivat alkukeväästä ja hakeuduin jatkotutkimuksiin. Lääkäri ultrassa vain totesi, että kivet on ja kasvamaan päin, mutta älkää huoliko nämä kivet poistuu itsestään yhdeksän kuukauden sisällä... Voi sitä riemua! Kauan kaivattu pikkuneiti saapui maailmaan. Tosin raskausaikana jouduin sinne sappileikkaukseen ja koko sappirakko poistettiin kerrasta.
hansu
hansu

Viestien lukumäärä : 784
Ikä : 48
Paikkakunta : etelä-savo
Registration date : 09.08.2010

Takaisin alkuun Siirry alas

Mitä sisätautien polilla (Satks:ssa) tapahtuu? Empty Vs: Mitä sisätautien polilla (Satks:ssa) tapahtuu?

Viesti kirjoittaja Lilly La Joulu 18, 2010 7:12 pm

Hansu: Olen lukenut tekstisi nyt ehkäpä kaksikymmentä kertaa tämän viikon aikana... Niin lohdullista! Siihen minäkin jaksan ja haluan vielä uskoa, että kun painon saan joihinkin järjellisiin lukemiin, käy perheen perustaminen kuin muiltakin.

Aika 29.12. Sitä ennen verikokeet (Hb, kolesterolit, kilpirauhasarvo ja sitten joku kumman P-RA? Mikä se on?) ja kolme-viisi päivää ruokapäiväkirjaa. Lisäksi syömistapakysely sinne myös mukana. Eikös nuo kyselyt et ravitsemusterapeuttia varten, vai sille lääkärille? Kun ymmärtääkseni mä tapaan vain lääkärin. Jännittää nyt jo kaameasti, ja viel olis puolitoista viikkoa jännättävää! silent

Lilly

Viestien lukumäärä : 14
Paikkakunta : Satakunta
Registration date : 12.12.2010

Takaisin alkuun Siirry alas

Mitä sisätautien polilla (Satks:ssa) tapahtuu? Empty Vs: Mitä sisätautien polilla (Satks:ssa) tapahtuu?

Viesti kirjoittaja Poutapilvi Su Joulu 19, 2010 5:14 am

Eroavaisuuksia näköjään lapsettomuushoidossa lihavien kohdalla on ja paljon. Itse olen ollut useammalla eri klinikalla hoidossa vuosien saatossa, myös julkisella puolella BMI ollessa aina yli 40. Ei ole painosta valitettu, ainoastaan todettu, että saattaa vaikuttaa raskaaksituloon ja, että jo 10% painonpudotus auttaa kovasti.

Toki painonpudotuksesta on hyötyä ja kannattaakin miettiä maksaako hoidoista mielummin lihavana vai parantaako omia mahiksiaan ensin ja sitten maksaa, jos tarvitsee. Sinuna kuitenkin menisin SSG:hen (munajohtimien aukiolon selvittäminen), jos sitä mietit. Ei maksa kuin 130€ luokkaa eikä tutkimuksena ole paha. Buranan voimin selvisi hyvin. Varaa aika väestöliittoon tai ihan omalle gynelle (tarkista, että hän voi tehdä tutkimuksen).
Poutapilvi
Poutapilvi

Viestien lukumäärä : 807
Paikkakunta : Pääkaupunkiseutu
Registration date : 24.02.2010

Takaisin alkuun Siirry alas

Mitä sisätautien polilla (Satks:ssa) tapahtuu? Empty Vs: Mitä sisätautien polilla (Satks:ssa) tapahtuu?

Viesti kirjoittaja Tepa43 Ti Tammi 04, 2011 6:46 am

Tsemppiiiiiiiiii sulle vauva ja tässä paino asiassa! Smile

T: toinen satakuntalainen............
Tepa43
Tepa43

Viestien lukumäärä : 877
Ikä : 58
Paikkakunta : Eura
Registration date : 13.05.2009

Takaisin alkuun Siirry alas

Mitä sisätautien polilla (Satks:ssa) tapahtuu? Empty Vs: Mitä sisätautien polilla (Satks:ssa) tapahtuu?

Viesti kirjoittaja Lilly To Tammi 06, 2011 2:13 am

Tepa: kiitos, sähän asut melkeen naapurissa... Wink

poutapilvi: Siksihän me Avalle hakeuduttiin, että olisin päässyt siihen tutkimukseen... Mahdollisia hoitoja kokeillaan julkisella, jos niikseen olis ollut. Mutta se tosiaan tyssäsi heti, kun emäntä on lihava. Ehkä hakeudun väestöliitolle teettämään tuon vielä jossain vaiheessa.

Lilly

Viestien lukumäärä : 14
Paikkakunta : Satakunta
Registration date : 12.12.2010

Takaisin alkuun Siirry alas

Mitä sisätautien polilla (Satks:ssa) tapahtuu? Empty Vs: Mitä sisätautien polilla (Satks:ssa) tapahtuu?

Viesti kirjoittaja hansu To Tammi 06, 2011 3:29 am

Monesti nämä asiat ovat pienestä kiinni. Kertaakaan en ole tarkoituksella painoa pudottanut raskautumistarkoitusta varten. Raskaudet ovat vain alkaneet aina laihtumisen myötä. Isännälle naureskelin tuossa, että nyt voisi tärpätä nopeastikin... Tosin meillä lapsiluku on jo täynnä. Yhteis päätös. Tuotanto on lopetettu, toiminta jatkuu...
hansu
hansu

Viestien lukumäärä : 784
Ikä : 48
Paikkakunta : etelä-savo
Registration date : 09.08.2010

Takaisin alkuun Siirry alas

Mitä sisätautien polilla (Satks:ssa) tapahtuu? Empty Vs: Mitä sisätautien polilla (Satks:ssa) tapahtuu?

Viesti kirjoittaja Sponsored content


Sponsored content


Takaisin alkuun Siirry alas

Takaisin alkuun

- Similar topics

 
Oikeudet tällä foorumilla:
Et voi vastata viesteihin tässä foorumissa