Laihdutusleikkaus (lihavuusleikk.)
Would you like to react to this message? Create an account in a few clicks or log in to continue.

Leikkaustavan valinta

+3
2FatToFly
Paloma
Tatti
7 posters

Siirry alas

Leikkaustavan valinta Empty Leikkaustavan valinta

Viesti kirjoittaja Tatti Pe Loka 15, 2010 4:55 pm

Olen 48v. nainen Helsiingistä. Minulle lähetettiin leikkausaika 1.11., joka ei työtilanteen vuoksi sopinut. Uusi aika lienee helmikuulla 2011. Tapasin kuitenkin kirurgin, joka yllätyksekseni kysyi kumman leikkauksen haluan. Olin näet olettanut heidän ilman muuta arvioivan minulle sopivimman leikkaustavan. Kerroin arasti ajatelleeni sleeve-leikkausta, huolenani mahdolliset suolistokomplikaatiot. Minulla on paha laktoosi-intoleranssi sekä myös aiemmin on ollut lievästi ärtynyt suoli. (Toisin sanoen paljon kokemusta sekä vatsavaivoista, laihduttamisesta eri keinoin että katkerasta ja itsetuntoa nakertavasta painon takaisin kertymisestä.)
(Lisäksi minulla on lääkitys sekä verenpaineeseen, korkeaan kolestroliin että masennukseen. Masennuslääkkeelläni on kolestroliarvoja nostava haittavaikutus.)

Olen nyt kukenut leikkausvaihoehtojen eri puolia mm seuraavilta sivuilta www.healtierweight.co.uk

Kaipaisin kuitenkin samaa pohtineiden ajatuksia ja tietämystä, jonka pohjalta olette kyenneet muodostamaan oman kantanne leikkaustapaan.

Olen aloittanut 10% painonpudotuksen ennen leikkausta (ENE). Pudotin samalla menetelmällä painoa 2009 keväällä reilut 13 kg /10vko ja onnistuin pitämään painon vajaan vuoden verran melko samoissa lukemissa kunnes vääjäämättä paino nousi ja uuvuin välillä täysin painon tarkkailuun. Nyt olen taas saanut kiini asenteesta ja 113,3 kg oli tämän aamun tilanne.

Kiitos jo etukäteen mahdollisista valinta ja päätös vaikuttimienne jakamisesta!


Tatti

Viestien lukumäärä : 3
Paikkakunta : Helsinki
Registration date : 15.10.2010

Takaisin alkuun Siirry alas

Leikkaustavan valinta Empty Vs: Leikkaustavan valinta

Viesti kirjoittaja Paloma Pe Loka 15, 2010 5:02 pm

Mielestäni jokainen tekee päätöksen siltä pohjalta, millaista tietoa saa ja mitä kirurgi suosittelee.
Meillä täällä Päijät-Hämeessä tehdään vain bypass-leikkauksia niiden paremman ja pysyvämmän tuloksen vuoksi. Siihen en osaa sanoa mitään, miksi täällä on sisätautilääkärit ja gastrokirurgit tulleet tuohon tulokseen.
Täällä siis vain bypass on mahdollinen, mutta en valita. Leikkaus meni osaltani erittäin hyvin. Nyt vain opettelen uusia tapoja syödä.
Voisi olla hyvä, että keskustelisit vielä ravitsemussuunnittelijan tai lääkärisi kanssa parhaasta leikkaustavasta juuri sinulle.
Nuo oheissairaudet lienevät myös olennaisia ottaa huomioon. Ne todellakin voivat vaikuttaa siihen, mikä tapa on paras.

Voimia ja jaksamista!
Paloma
Paloma

Viestien lukumäärä : 137
Paikkakunta : Lahti
Registration date : 14.11.2009

Takaisin alkuun Siirry alas

Leikkaustavan valinta Empty Vs: Leikkaustavan valinta

Viesti kirjoittaja Tatti Pe Loka 15, 2010 7:05 pm

Kiitos neuvosta ja nopeasta kommentista, toivotan sinulle hyvää toipumista leikkauksesta.

Aiempaan viestiini oli jäänyt virhe osoitteeseen, korjattuna:
www.healthierweight.co.uk

(osoitteesta jäi yksi h-kirjain puuttumaan)

Tatti

Viestien lukumäärä : 3
Paikkakunta : Helsinki
Registration date : 15.10.2010

Takaisin alkuun Siirry alas

Leikkaustavan valinta Empty Vs: Leikkaustavan valinta

Viesti kirjoittaja 2FatToFly Pe Loka 15, 2010 8:27 pm

Itse mitään vielä mistään tietämättömänä, toivoisin saavani vaikuttaa leikkaustavan valintaan. En siis teidä mitä Turussa suositaan tai miten nuo kriteerit määritellään mietittäessä kumpaa tapaa käytetään.

Itse olen jotenkin alitajuisesti päätynyt siihen, että haluaisin tuon bypass-muodon, en tiedä miksi. Ehkä joku alitajinen pelko pikku hiljaa suurenevasta pikkumahasta? Tiedä sitten.

No, joulukuussa tapaamaan kirurgia.

2FatToFly

Viestien lukumäärä : 234
Paikkakunta : suomenmaa
Registration date : 09.06.2010

Takaisin alkuun Siirry alas

Leikkaustavan valinta Empty Vs: Leikkaustavan valinta

Viesti kirjoittaja Poutapilvi Pe Loka 15, 2010 10:15 pm

Itse olin ainoastaan Sleeven kannalla, koska on pienempi muutos ja ruoka-aineiden imeytymiset eivät juurikaan muutu.

GBP en olisi mennyt vaan enemmin jättänyt koko homman väliin.

Pidemmän aikavälin tutkimuksia leikkaustuloksista ei vielä juurikaan ole, mutta kirurgit arvelevat GBP tuottavan paremmat tulokset. 2v. seurannassa tulokset olleet samoja molemmilla tavoilla.

Tiedän parikin GBP leikattu, joilta paino pudonnut heikosti: Toisella 20kg/2v. ja painaa nyt 100kg. Kovasti pettynyt tulokseen. Toinen on sukulaismies, joka painaa nyt 5v. leikkauksesta saman tai enemmän kuin ennen leikkausta. Näitä "epäonnistuneita" tapauksia löytyy varmasti molemmista tavoista.

Kannattaa varmasti yhdessä lääkärin kanssa punnita vaihtoehdot (Peijaksessa arvotaan leikkaustapa mikäli potilaalla itsellään ei toivomuksia tai jotain syytä miksi toinen tapa olisi valittava). Jos lähtöpaino ei ole valtavan iso suosittelisin itse sleeveä. Aikaa myöten mahalaukku toki voi venyä väärällä ruokailutavalla taas, mutta jäljelle jää aina GBP leikkausvaihtoehto. Sleeveä ei tehdä mielellään yli 60v. koska heille leikkauksen uusiminen GBP:ksi on liki mahdotonta, kun mielellään ei yli 65v. enää leikata.
Poutapilvi
Poutapilvi

Viestien lukumäärä : 807
Paikkakunta : Pääkaupunkiseutu
Registration date : 24.02.2010

Takaisin alkuun Siirry alas

Leikkaustavan valinta Empty Vs: Leikkaustavan valinta

Viesti kirjoittaja Paloma La Loka 16, 2010 2:10 am

http://www.terveyskirjasto.fi/terveyskirjasto/tk.koti?p_artikkeli=dlk00845

Tuossa on hyvää tekstiä, josta voi löytää apua leikkaustavan valinnassa.
Paloma
Paloma

Viestien lukumäärä : 137
Paikkakunta : Lahti
Registration date : 14.11.2009

Takaisin alkuun Siirry alas

Leikkaustavan valinta Empty Vs: Leikkaustavan valinta

Viesti kirjoittaja Rintasir La Loka 16, 2010 3:04 am

Kyllä PHKS:ssa tehdään Sleevejä. Olin ensimmäinen sleeve-leikatttu 10.3.09. Nyt menen 30.11.10 kakkosleikkaukseen Duodenal Switch:n. Minulle ei tehty GBP:tä, koska olin liian iso. Nyt sitä ei kannata enää tehdä, kun sillä en enää laihtuisi tarpeeksi, vaan DS:llä on vielä mahdollisuuksia. Olen kolmas DS PHKS:ssa. Keväällä on leikattu kaksi miestä. DS:iä ei koko maassa ole tehty vielä montaa ja aina on ollut leikkaamassa ulkomaalainen lääkäri, kun suomalaiset kirurgit opettelevat tekniikkaa. DS:ssä on vielä isompi vaara imeytymishäiriöihin, kuin GBP:ssä. Silti olen valmis siihen, vaikka aluksi kauhistutti, kun ensimmäisen kerran siitä kuulin. Olin aikoinani tyytyväinen, kun sain Sleeven, mutta en ole sillä laihtunut kuin 20 kg. Tosin ennen sitä laihduin n. 60 kg.
Rintasir
Rintasir

Viestien lukumäärä : 104
Paikkakunta : Lahti
Registration date : 14.09.2008

Takaisin alkuun Siirry alas

Leikkaustavan valinta Empty Leikkaustavan valinta

Viesti kirjoittaja aino.tenkku La Loka 16, 2010 4:40 am

Olen uusi täällä. On mielenkiintoista lukea viestejä. Minulla on leikkauspäivä TI 9.11. ja nyt siis dietti alkanut. Minulle on puhuttu alusta alkaen mahalaukun ohitusleikkauksesta. En edes tiedä mitään muista vaihtoehdoista. Tehdäänköhän Tampereella vain näitä ohitusleikkauksia. En ymmärtänyt kaikkia nimiä, joita viesteissä käytettiin. Minä luotan lääkäriin. Minä iloitsen siitä, että pääsin jonon. Prosessin aloitin lähes vuosi sitten ja helmi-maaliskuussa sain tietää, että minut hyväksytään jonoon, vaikka olen ehkä vanhin..... täytän marraskuussa 65v.
Minusta on tärkeää saada vertaistukea !! Asun Tampereella, mutta myös Seinäjoella ja Hesassa käyn melko usein. Olisi mukava jutella face to face jonkun kanssa.

aino.tenkku

Viestien lukumäärä : 21
Paikkakunta : Tampere
Registration date : 15.10.2010

Takaisin alkuun Siirry alas

Leikkaustavan valinta Empty Vs: Leikkaustavan valinta

Viesti kirjoittaja Elämä edessä La Loka 16, 2010 4:14 pm

Hei vaan aino.tenkku ja tervetuloa joukkoon!
Elämä edessä
Elämä edessä

Viestien lukumäärä : 883
Ikä : 69
Paikkakunta : Mikkeli
Registration date : 01.11.2009

Takaisin alkuun Siirry alas

Leikkaustavan valinta Empty Vs: Leikkaustavan valinta

Viesti kirjoittaja aino.tenkku La Loka 16, 2010 5:31 pm

Kiitos ELÄMÄ EDESSÄ ! sinulla on upea nimimerkki. Kun nyt odotan leikkausta, niin todella ajattelen elämä ennen leikkausta ja sen jälkeen. Riskinsä on pienemmissäkin leikkauksissa. Olen pyrkinyt valmistautunut henkisesti kaikkeen, vaikka tietty haluan uskoa, että elämä leikkauksen jälkeen on helpompaa ja saan seurata lasteni ja heidän perheittensä elämää pidempään. Se vaihe, kun pitää miettiä pääseekö leikkaukseen, on raskas. Varmasti tosi vaikeaa, jos itse pitää ottaa kantaa , millä tavalla leikataan. Itse ajattelen aina, että asiantuntijat ratkaisevat. Olin kerran siinä tilanteessa, että lähettänyt lääkäri oli ajatellut perinteistä sappileikkausta, kun oli samalla napatyrän vuoksi verkon laittaminen. Leikkauspäivän aamuna tapasin lomalta tulleen nuoren kirurgin, joka sanoi, että papereissa on näin, mutta minä kyllä leikkaisin tähystämällä. Sanoin, että sinä teet niinkuin sinusta on hyvä; minä en sano mitään, sillä en ole asiantuntija tällä alueella. Tähystämällä leikattiin.Ajattelin, että tekniikka menee eteenpäin ja vanhempi ei tiennyt, että kaksikin asiaa onnistuu tähystämällä.
USKO TULEVAAN ITSEKULLEKIN ...... OLETTE MISSÄ VAIHEESSA TAHANSA PROSESSIA

aino.tenkku

Viestien lukumäärä : 21
Paikkakunta : Tampere
Registration date : 15.10.2010

Takaisin alkuun Siirry alas

Leikkaustavan valinta Empty Vs: Leikkaustavan valinta

Viesti kirjoittaja Elämä edessä La Loka 16, 2010 5:38 pm

Heipä vaan!
Niin minäkin aion tehdä, jos kysytään minun mielipidettäni leikkaustapaan= annan viisaampien päättää parhaiten. Mutta sanon sen, että jos voivat ottaa samalla "nuijanukutuksella" sappirakonkin, niin olisi hyvä!
Elämä edessä
Elämä edessä

Viestien lukumäärä : 883
Ikä : 69
Paikkakunta : Mikkeli
Registration date : 01.11.2009

Takaisin alkuun Siirry alas

Leikkaustavan valinta Empty Vs: Leikkaustavan valinta

Viesti kirjoittaja Rintasir La Loka 16, 2010 11:47 pm

Tervetuloa Tenkku.

Tiedän erään Railin Padasjoelta, joka leikattiin vuosi sitten kesällä. Hän oli silloin 66 v. Mitä ihmeellisintä, hänellä ei ollut mitään kipuja leikkauksen jälkeen. Kaikkii sujui upeasti ja paino on pudonnut humisten. Tapasin hänet sairaalassa ja yhden kerran ennen sitä. Nyt tapasin kuukausi sitten Lahtelaisten tapaamisessa ja kuin eri ihminen olisi tullut paikalle. Niin hoikka ja nuorekas nainen. Ei kuulemma meinaa tututkaan tuntea, kuin äänestä. Ikävä kyllä Raili ei ole täällä foorumilla, Olisitte voineet vaihtaa kokemuksia.

Samassa tapaamisessa oli mukana ensimmäistä kertaa 67-vuotias rouva Orimattilasta. Hänellä oli mennyt kaikki hienosti sairaalassa ja EI MITÄÄN KIPUJA! Siis kummallista. Kummallakaan tuntemallani "iäkkäämmällä" leikatulla ei kipukynnystä!
"Nuoremmat vikisee kaikesta", Itsekin olin ensimmäisen päivän ja yön tosi kipeä, vaikka tehtiin vain mahalaukun osapoisto eli Sleeve.

Toivottavasti löydät jonkun vertaistukihenkilön, jonka kanssa voit jutella kasvokkain. Jos puhelinjuttuseura kelpaa, niin minullekin voi soitella. Laita yksityisviesti, jos kiinnostaa. Voin kyllä kysyä Raililtakin, voinko antaa hänen puhelinnumeronsa Sinulle.
Rintasir
Rintasir

Viestien lukumäärä : 104
Paikkakunta : Lahti
Registration date : 14.09.2008

Takaisin alkuun Siirry alas

Leikkaustavan valinta Empty Vs: Leikkaustavan valinta

Viesti kirjoittaja aino.tenkku Su Loka 17, 2010 12:36 am

Kiitos infosta Rintasir ! Tosi mukava kuulla, että paikkakuntakohtaisia tapaamisiakin on olemassa. Lieneeköhän Tampereella ? Täällä on ilmeisesti leikattu toistaiseksi melko vähän. Tänä syksynä on lisätty; tamperelaiset leikataan Hatanpään sairaalassa ja ympäristökunnista tulevat TAYS:ssa. Hatanpään lääkäri on tullut Vaasasta ja kertoi tehneensä siellä 100 onnistunutta leikkausta. Treella hän aloitti tänä syksynä leikkaukset. Minut hän tähysti kesäkuussa.
OLen heikko vielä tämän foorumin käytössä. Eli en tiedä, miten lähettäisin sinulle yksityisviestin. Minä voin antaa tässä mail-osoitteeni: aino.tenkku@gmail.com.

aino.tenkku

Viestien lukumäärä : 21
Paikkakunta : Tampere
Registration date : 15.10.2010

Takaisin alkuun Siirry alas

Leikkaustavan valinta Empty Vs: Leikkaustavan valinta

Viesti kirjoittaja Sponsored content


Sponsored content


Takaisin alkuun Siirry alas

Takaisin alkuun

- Similar topics

 
Oikeudet tällä foorumilla:
Et voi vastata viesteihin tässä foorumissa