Laihdutusleikkaus (lihavuusleikk.)
Would you like to react to this message? Create an account in a few clicks or log in to continue.

Päijät-hämäläisiä leikattuja tai sitä odottavia?

+7
MerSu
Elämä edessä
Rintasir
Anette
Paloma
Matami-xxl
xxxxl-tyttö
11 posters

Siirry alas

Päijät-hämäläisiä leikattuja tai sitä odottavia? Empty Päijät-hämäläisiä leikattuja tai sitä odottavia?

Viesti kirjoittaja xxxxl-tyttö La Syys 25, 2010 11:59 pm

Mahtaako täällä pyöriä "kohtalotovereita" tästä lähiseuduilta? Ja minkäslaisia kokemuksia teillä on ketkä on leikattu Lahdessa? Olis mukava kuulla kokemuksia lähialueen ihmisiltä. Vertaistukea kaipais kun ei ole lähipiirissä ketään jolla olisi kokemusta tästä.
Mulla h-hetki lähenee kovaa kyytiä. Enää kuusi viikkoa aikaa leikkaukseen! Tänää alkoi eneily, aika heikot olot ollu nyt päivän mittaan, päässä heittää ja väsyttää jatkuvasti, mutta jospa tähän pian tottuisi ja parempaan suuntaan lähtisi menemään..

xxxxl-tyttö

Viestien lukumäärä : 9
Registration date : 26.08.2010

Takaisin alkuun Siirry alas

Päijät-hämäläisiä leikattuja tai sitä odottavia? Empty Vs: Päijät-hämäläisiä leikattuja tai sitä odottavia?

Viesti kirjoittaja Matami-xxl Su Syys 26, 2010 12:35 am

Moikka ja tervetuloa joukkoon. Olen Riihimäeltä, mutta minut leikattiin Peijaksessa viime maanantaina. Kyllä se eneily siitä alkaa sujua. Kolme ensimmäistä päivää on vaikeita, mutta sitten helpottaa. Tsemppiä kovasti sinulle!
t. Matami

Matami-xxl

Viestien lukumäärä : 34
Registration date : 09.07.2009

Päijät-hämäläisiä leikattuja tai sitä odottavia? Empty Vs: Päijät-hämäläisiä leikattuja tai sitä odottavia?

Viesti kirjoittaja Paloma Su Syys 26, 2010 1:25 am

Pyörii pyörii...ja meitä on aika montakin. Rav.suunnittelija antoi tukihenkilön puhnronkin. Kannattaa kysellä.
Mulla on leikkausaika 12.10. Ene on ollut menossa nyt kolme viikkoa. Aluksi olin myös hyvin väsynyt, mutta toisella viikolla alkoi jo sujua paremmin. Soita rav.suunnittelijalle tai laita sähköpostia, häneltä saa kyllä apua ja tukea.
Tsemppiä eneen ja muutenkin. Pikkuhiljaa kevyemmin :)
Paloma
Paloma

Viestien lukumäärä : 137
Registration date : 14.11.2009

Viesti kirjoittaja Anette Su Syys 26, 2010 2:21 am

Lahteen menossa minäkin, suunniteltu leikkauspäivä 9.11 ja täysi eneily ensi tiistaista alkaen :)
Rav.terapeutin suosituksesta olen "harjoitellut" eneilyä reilun viikon eli siirtynyt osittain pusseille ja vähentänyt reilusti aterian annoskokoa, saas sitten nähdä kuin käy kun siirtyy kokonaan...

Anette

Viestien lukumäärä : 79
Ikä : 55
Registration date : 12.12.2009

Viesti kirjoittaja Rintasir Su Syys 26, 2010 3:53 pm

Lahdessa on useinkin leikattujen ja leikkauksesta kiinnostuneiden tapaamisia. Lähiaikoinakin suunnittelen kutsua. Riippuen siitä, koska on leikkausaikani. Minulle on kaksi vuotta sitten laitettu BIB-pallo ja siitä puolen vuoden päästä oli Sleeve eli maaliskuussa -09. Nyt sitten syksyn aikana tehdään DS. Olen tällainen "pitkänmatkan kulkija" näissä asioissa. Ja huomattavan iso vieläkin. Vaikka olen laihtunut n 80 kg.

Olen antanut luvan PHKS:n rav.ter.lle ja kir. sairaanhoitajille antaa puhelinnumeroani puhekumppania kaipaaville. Soitelkaa ihmeessä.

Terv. Sirpa
Rintasir
Rintasir

Viestien lukumäärä : 104
Registration date : 14.09.2008

Viesti kirjoittaja Elämä edessä Su Syys 26, 2010 4:02 pm

Hei Rintasir!
Kerrotko, mikä on DS? Kiitos!
Elämä edessä
Elämä edessä

Viestien lukumäärä : 883
Ikä : 70
Registration date : 01.11.2009

Viesti kirjoittaja Rintasir Su Syys 26, 2010 4:15 pm

Duodenal switch
Itse tiedän sen, että ohusuolta poistetaan niin paljon, että jää noin metri jäljelle.

Tässä lainaus Adminin kirjoittamaan selvitykseen toisessa yhteydessä, jos se auttaisi tajuamaan paremmin

"Leikkauksessa otetaan mahalaukusta osa kokonaan pois ja sen vetoisuudeksi leikkauksen jälkeen jää noin 200ml. Joissakin tiedoissa on eroja, haarukkana on 200-400ml.
Mahalaukun alaosasta, ennen pohjukaissuolta, tehdään ohitus ja se liitetään pätkällä ohutsuolta paksusuolen päästä. Ennen paksusuolta liitetään ohitettu suolenosa noin 75-100cm päähän paksusuolen alkua, josta haiman ja sapen nesteet kulkeutuvat paksusuoleen.

Tämä leikkaustapa on kaikkein radikaalein leikkausmuoto ja aiheuttaa hyvin paljon myös imeytymishäiriöitä. Syynä juuri tuo vähäinen määrä ohutsuolta.

Leikkauksen tulos on ylipainosta laskettuna hyvin suuri, jopa 70-90% ylipainosta saadaan tällä leikkaustavalla pois ensimmäisen 2 vuoden aikana leikkauksesta.
Tutkimustuloksia tästä on tehty jo useita vuosia ( yksi tutkimustulos vertaili 15 vuoden ajan potilaita).
Mutta kuten jo sanoin, tästä tulee myös paljon sairauksia seurauksena, joista suurin on juuri tuo imeytymishäiriö."

Tunnen yhden naisen, jolle on vuosi sitten tehty tämä operaatio. Hän voi hyvin. On laihtunut 55 kg ja mitään imeytymishäiriöitä ei ole ollut.
Kirurgi varoitti minua, että saattaa tulla ripulia, mutta tuttavani kertoi, ettei ole mitään ongelmia ollut. Aina on kerinnyt ajoissa...!

Viimeinen muokkaaja, Rintasir pvm Su Syys 26, 2010 5:54 pm, muokattu 1 kertaa
Rintasir
Rintasir

Viesti kirjoittaja Elämä edessä Su Syys 26, 2010 4:19 pm

Hei taas Rintasir ja kiitos vastauksesta!
Taas opin..
Elämä edessä
Elämä edessä

Viestien lukumäärä : 883
Ikä : 70
Registration date : 01.11.2009

Viesti kirjoittaja MerSu Su Syys 26, 2010 5:12 pm

Hei xxxxl-tyttö!
Tuoreita kokemuksia PHKS:sta...minut leikattiin viime tiistaina ja torstaina tulin kotiin (tosin lääkäri olis päästäny jo keskiviikkona, mutten itse kokenut olevani vielä siinä kunnossa, että pärjäisin kotona). Mulla tuota eneilyä kesti 5 viikkoa ennen leikkausta ja viimeinen viikko oli aika tiukkaa, kun painoa oli lähtenyt jo yli tavoitteen. Leikkaus itsessään meni mainiosti, aamulla noin klo 7 sairaalaan, leikkaussalissa jo ennen klo 8 ja unijukka kutsui siinä kahdeksan jälkeen. Papereista näin, että leikkaus oli aloitettu klo 9.07 ja lopetettu 10.33 - eli kesti noin 1,5 tuntia. Heräämössä heräilin siinä varttia vaille 12 ja siinä yhden seutuun siirrettiin osastolle. Kipuja oli jonkin verran, mutta lääkitys oli tosi hyvä, eli kannattaa rehellisesti pyytää lääkettä jos tarvii. Leikkauspäivän vietin sängyssä, koska jalkamansettien takia ei voinut vielä lähteä liikkeelle...Seuraavana aamuna sain MASU-aamupalan, eli pehmeää ruokaa, jota sai syödä sen minkä kykeni. Ihan hyvin on ruokaa mennyt sisään, yksi dumping-kohtaus tuli eilen, kun erehdyin syömään suklaatia...Sairaslomaa tuli 3 täyttä viikkoa, eli töihin pitäisi päästä 18.10. "Päksissä" oli kyllä tosi hyvä hoito ja muista tosiaan, että aina voit soittaa ravitsemussuunnittelijalle, jos eneilyssä tai muuten tulee mitään ongelmia.
Tsemppiä!!
MerSu
MerSu

Viestien lukumäärä : 2
Registration date : 17.08.2010

Viesti kirjoittaja Laihduttava Su Syys 26, 2010 5:13 pm

Rintasir, miksi sulle tehdään tuo DS eikä GBP:a?

Laihduttava

Viestien lukumäärä : 364
Registration date : 23.03.2010

http://kivinenpolku.blogspot.com

Viesti kirjoittaja xxxxl-tyttö Su Syys 26, 2010 5:41 pm

Anette; ollaan sitten samana päivänä menossa puukon alle! Ja itseasiassa taidetaan myös asua lähes naapureina muutenkin, ainakin paikkakunnan mukaan :)
Mullakin ene pitäisi alkaa vasta ensi tiistaina, mutta päätin aloittaa jo eilen, helpompaa kun on edes nämä kaksi vapaapäivää tässä alkuun. Arki ja työt pelottaa jo muutenkin, miten sitä oikein jaksaa, varsinkin kun töissä pitää liikkua ja touhuta lähes koko ajan. Mutta tottuuhan siihenkin.

Sirpa; jos täällä lähiseudilla järjestetään tapaamisia niin mielelläni tulisin minäkin mukaan. Vertaistukea ei voi koskaan olla liikaa :)

Mersu; hienoa että sulla sujunut leikkaus hyvin! Perässä tullaan :)

xxxxl-tyttö

Viesti kirjoittaja Rintasir Su Syys 26, 2010 6:01 pm

Laihduttava!
Minä olen edelleen sairaalloisen lihava. Kirurgin mukaan en GBP:llä laihtuisi tarpeeksi. DS:llä voisi olla mahdollisuus vielä -70 kg, joka olisi itse asiassa minun tavoitteenikin. Sittenkään en olisi vielä mikään pikkulikka. Mutta ihmisen mittainen kumminkin. Tuskin näköinen sittenkään, mutta jos saisi sitten niitä roikkoleikkauksia.

xxxxl-tyttö, ilmoitan seuraavasta tapaamisestamme täällä! Olen pahoillani, että unohdin edellisellä kerralla laittaa tänne viestiä. Onneksi ravintoterapeutti PHKS:stä oli kertonut monille ja oli paljon "uusia" paikalla, kun tapasimme kolme viikkoa sitten Kariston liikenneasemalla.

Alustavasti olen ajatellut tapaamista 17.10. luonani Lahdessa Kivistönmäellä! Vai olisiko se kurja ajatus tulla yksityiskotiin? Olemme usein tavanneet meillä nyyttikestien merkeissä! Tämä aika varmistuu, kunhan saan tietoa leikkausajastani.

Laittakaa yksityisviestiä, jos haluatte puhelinnumeroa ja osoitella.
Terv. -Sirpa
Rintasir
Rintasir

Viesti kirjoittaja vimpula Su Syys 26, 2010 10:38 pm

Mun leikkausaikani Päksissä on 2.11 ja ylihuomenna aloitan eneilyn. Nyt ensi kertaa alkaa uskoa, että tästä tulee totta! Olen 1,5 vuotta ehtinyt jo lueskella leikattujen kokemuksia ja tiedostan, että tulokset ja tuntemukset vaihtelevat hämmästyttävän suuresti. Ei voi kun toivoa, että omalla kohdalla kaikki menee hyvin...
vimpula
vimpula

Viestien lukumäärä : 27
Registration date : 04.11.2009

Viesti kirjoittaja Nipazu Ma Syys 27, 2010 1:48 am

Heips Ssirpa, taidetaan tietääkin toisemme "opiskeluympyröistä" jotka minulta jäi kun sain leikkauksesta ne komplikaatiot ja piiiiiitkän saikkarin ;D. Laita viestiä tapaamsesta, olisi todella kiva tavata! Ja ihanaa, että pääset taas leikkaukseen ja homma jatkuu....

Nipazu

Viestien lukumäärä : 33
Registration date : 08.08.2009

Viesti kirjoittaja Rintasir Ma Syys 27, 2010 2:43 am

Ahaa Nipazu. Olenkin kaivannut Sinua ja miettinyt, mitä Sinulle kuuluu?
Toivottavasti tapaamme pian.
Rintasir
Rintasir

Viesti kirjoittaja xxxxl-tyttö Ma Syys 27, 2010 3:12 am

Rintasir; kiva jos ilmoittelet tapaamisesta. Tulisin mielelläni mukaan. Paikalla ei mulle niin väliä, kunhan vaan löydän perille siellä suuressa cityssä, hih, mutta nyyttärimeininki ei oikein toimi näin enen aikaan, omat nutripussit kulkee kyllä mukana :) Mutta muuten tapaisin mielelläni samassa tilanteessa olevia ja jo leikattuja, näkisi ja kuulisi muiden kokemuksia ja tuntemuksia..

xxxxl-tyttö

Viesti kirjoittaja liiza Ti Syys 28, 2010 7:56 pm

Myös Päksiin menossa...ja tapaamiset kiinnostavat minuakin!

liiza

Viestien lukumäärä : 18
Ikä : 59
Registration date : 01.09.2009

Viesti kirjoittaja Rintasir Pe Loka 15, 2010 10:26 pm

30.11.10 Duodenal Switch!

Itse gastrokirurgian ylilääkäri sieltä soitteli. Miellyttävästi jutteli ja kertoi, että juuri tänään oli varmistunut, että norjalainen yliopistosairaalan kirurgi tulee minut operoimaan. Sama mies on ollut aiemminkin Lahdessa ja mm. siellä Vaasan konferenssissa viime kuussa. On kuulemma pätevä lääkäri.

Minun pitää olla valmis tiuhoihin seurantakäynteihin! Olen.
Pitää ehkä syödä valkuaista lisäravinteena leikkauksen jälkeen, vaikka onkin tarkoitus laihtua! Syön!
Voi tulla tiuhempia WC-käyntejä, kuin nykyään! Tiedän.
Jos tulee ripulia tai ongelmia, niin leikkaus voidaan korjata tai voidaan siirtää ohitusta! Tätä en tiennyt.

Kysyin Täytyykö eneillä? Arveli, ettei se ole tarpeen, kun ei maksa ole nyt niin suuressa osassa, kun operoidaan alempana, mutta ottaa selvää asiasta.
Kosketaanko sleeve-mahaan? Ei, vaan pohjukaissuolesta lähdetään leikkelemään ja ohutsuoleen alaosaa ja yhdistellään siellä sitten. (Eikö vain mennytkin meikäläisellä hyvin jakeluun.... hah!)
Vielä saattaa tulla käynti anestesiasssa, Muuten vain odottelen kirjallista kutsua. Ja rav.ter. käynti on 9.11.

Kyllä helpotti. Olen oikeastaan koko viikon jännittänyt tätä.
Nyt saa sitten 1½ kk jännittää itse operaatiota. Kuinkahan sen kanssa käy, kun pelkän tiedon kanssa hermoilin näin paljon.
Rintasir
Rintasir

Viesti kirjoittaja Sponsored content

Sponsored content

Takaisin alkuun

- Similar topics

Oikeudet tällä foorumilla:
Et voi vastata viesteihin tässä foorumissa