Laihdutusleikkaus (lihavuusleikk.)
Would you like to react to this message? Create an account in a few clicks or log in to continue.

Mikä on suurin BMI,joka vielä leikataan?

4 posters

Siirry alas

Mikä on suurin BMI,joka vielä leikataan? Empty Mikä on suurin BMI,joka vielä leikataan?

Viesti kirjoittaja Milla-Riikka La Helmi 28, 2009 4:37 am

Onko kenelläkään tietoa, että kuinka suuri BMI voi olla, että leikkaavat. Joissakin kirjoituksissa on ollut sellaista tietoa, että BMI pitää olla vähintään se 40, mutta voi olla alhaisempikin, jos on jo muita sairauksia, kuten diabetes, sydän- ja verisuonitauti jne., confused mutta mikä on korkein BMI, joka vielä leikataan vai onko sellaista lainkaan. Mitä riskejä siinä on,jos BMI on yli 50 tai yli 60 tai yli 70 tai yli 80.

Jos BMI on liian korkea ( ja mikä se sitten on liian korkea ) niin laihdutetaanko henkilöä sairaalassa vai laitetaanko hänelle se pallo vatsaan vai jääkö hän vain odottamaan, että kuinka kauan jaksaa elää sellaisella painolla. Exclamation Exclamation Exclamation Exclamation Exclamation Exclamation Exclamation Exclamation

Olen joskus katsonut TV-ohjelmia, joissa on leikattu hyvinkin lihavia ihmisiä, mutta ne eivät ole olleet Suomen sairaaloissa tehtyjä leikkauksia.

Jos leikkausta ei voida tehdä syystä tai toisesta tähystysleikkauksella niin voidaanko laihdutusleikkaus tehdä avoleikkauksena ja mitkä riskit siinä on verrattuna tähystysleikkaukseen. Question Question Question Question Question Question Question

Milla-Riikka

Viestien lukumäärä : 39
Registration date : 25.02.2009

Takaisin alkuun Siirry alas

Mikä on suurin BMI,joka vielä leikataan? Empty Vs: Mikä on suurin BMI,joka vielä leikataan?

Viesti kirjoittaja Tangotar-70 La Helmi 28, 2009 3:54 pm

Mulle KYS:n ravintoterapeutti sanoi, että olen BMI-rajan sisällä, mutta yhtään ei saa enää nousta. Mun BMI oli tuolloin 55, eli se lienee siis jonkinlainen yläraja? Lääkäri kehotti pudottamaan painoa leikkauspäätöstä odotellessa, koska leikkauksissa on aina omat riskinsä. Painon pudottaminen vähentää riskejä ja edesauttaa parantumista ja toipumista. alien
Tangotar-70
Tangotar-70

Viestien lukumäärä : 57
Registration date : 03.12.2008

Mikä on suurin BMI,joka vielä leikataan? Empty Vs: Mikä on suurin BMI,joka vielä leikataan?

Viesti kirjoittaja Milla-Riikka La Helmi 28, 2009 6:35 pm

Tangotar-70 kirjoitti:Mulle KYS:n ravintoterapeutti sanoi, että olen BMI-rajan sisällä, mutta yhtään ei saa enää nousta. Mun BMI oli tuolloin 55, eli se lienee siis jonkinlainen yläraja? Lääkäri kehotti pudottamaan painoa leikkauspäätöstä odotellessa, koska leikkauksissa on aina omat riskinsä. Painon pudottaminen vähentää riskejä ja edesauttaa parantumista ja toipumista. alien

Siksi kysyin, kun olen kuullut, että se olisi 150 kg, mutta ei sitten olekaan, kun olen huomannut tuolla kirjoituksissa montakin yli 150:sta aina tuonne lähelle 200 kg. Tuo BMi on varmaan luotettavampi, kun onhan sillä pituudellakin merkityksensä eikä vain kilomäärällä. sunny

Milla-Riikka

Viesti kirjoittaja Morrigan Su Maalis 01, 2009 4:43 am

Mulla oli aloittaessa BMI 64 ja leikkaukseen mennessä 60 eli painoa oli 170kg. Ohitusleikkausta ei pystytä tekemään kovin korkeilla painoindekseillä ja luulisin tuon 60-65 olevan sleevenkin raja. Ongelmaksi tulee vatsaontelon sisällä olevan rasvan määrä ja tietenkin nukutus on sen suurempi riski mitä korkeampi paino on.
Morrigan
Morrigan

Viestien lukumäärä : 27
Registration date : 07.09.2008

Viesti kirjoittaja Milla-Riikka Ti Maalis 03, 2009 6:46 am

Morrigan kirjoitti:Mulla oli aloittaessa BMI 64 ja leikkaukseen mennessä 60 eli painoa oli 170kg. Ohitusleikkausta ei pystytä tekemään kovin korkeilla painoindekseillä ja luulisin tuon 60-65 olevan sleevenkin raja. Ongelmaksi tulee vatsaontelon sisällä olevan rasvan määrä ja tietenkin nukutus on sen suurempi riski mitä korkeampi paino on.

Minulle on vieläkin epäselvä, mikä leikkaustapa on tuo sleeve ja mikä se toinen vaihtoehto on? flower

Milla-Riikka

Viesti kirjoittaja Morrigan Ke Maalis 04, 2009 12:20 am

eli sleeve on se missä poistetaan vain osa vatsalaukusta ja ohitus eli gbp on se missä ns. siirretään sivuun suurin osa vatsalaukusta sekä n. 1,5m ohutsuolta.
Morrigan
Morrigan

Viesti kirjoittaja Milla-Riikka Ke Maalis 04, 2009 5:04 am

Morrigan kirjoitti:eli sleeve on se missä poistetaan vain osa vatsalaukusta ja ohitus eli gbp on se missä ns. siirretään sivuun suurin osa vatsalaukusta sekä n. 1,5m ohutsuolta.

Kumpi ompi parempi ja miksi???

Milla-Riikka

Viesti kirjoittaja Morrigan Ke Maalis 04, 2009 10:04 pm

No mun mielestä tietenkin sleeve on parempi, kun sen olen itselleni halunnut Laughing Molemmissa leikkauksissa on etunsa ja ongelmansa. Sleevessä ongelmallisinta on ehkä pienempi odotettu painon lasku ja suurempi riski lihomiseen, jos elintapojaan ei muuta pysyvästi. Riski lihomiseen on toki ohituksleikatuillakin. Suurimpana etuna pidän sleevessä sitä, ettei syöminen tuota ongelmia ja imeytymishäiriöitä ei ole. Lisäksi leikkaus on riskittömämpi, koska suoliliitoksia ei ole. Ohitusleikkauksen etuja ovat nopea painon putoaminen ja saavutetun painon ylläpito on suurimmalle osalle helpompaa. Huonona pidän sitä, että se on ihan arpapeliä kenellä minkäkin ruoka aineen syöminen tuottaa ylivoimaisia ongelmia ja jos ongelmia tulee niin täysipainoisen ruokavalion ylläpitäminen vaatii valtavia ponnisteluja.

Mutta nämä on siis vain minun omia näkemyksiäni ja suurin osa ohitusleikatuista on täysin tyytyväisiä oloonsa ongelmista huolimatta.
Morrigan
Morrigan

Mikä on suurin BMI,joka vielä leikataan? Empty Suurin "sallittu" BMI ennen leikkausta

Viesti kirjoittaja hillosilmä To Maalis 12, 2009 1:52 pm

Olen menossa leikkaukseen Tampereelle joskus tämän vuoden puolella ja viimeksi olen käynyt ravitsemusneuvojan juttusilla 17.2.2009. Tuolla käynnillä painoni oli 145kg ja pituus on 160cm, laihduttaa pitää ennen leikkausta paino alle 130kg, jotta BMI olisi alle 50, mikä on kuulemma rajana Tampereella.
Nyt olen ollut reilun kolme viikkoa ENE-kuurilla harjoituksen vuoksi,jotta nähdään onnistuuko se myös ennen leikkausta ja tällä hetkellä painoa on pudonnut tuosta huippulukemasta 9,6 kg. pig Välillä meinaa kyllä lipsua...
hillosilmä
hillosilmä

Viestien lukumäärä : 9
Registration date : 08.12.2008

Viesti kirjoittaja Sponsored content

Sponsored content

Takaisin alkuun

- Similar topics

Oikeudet tällä foorumilla:
Et voi vastata viesteihin tässä foorumissa