vatsavaivat
+2
Pia
isomahamamma
6 posters
Sivu 1 / 1
vatsavaivat
Millaisia vatsavaivoja on teillä, joille on tehty sleeve?onko oksentelua, närästystä, ripulia, ummetusta tms? itselläni on ollut ikäni happovaivoja ja ummetusta, ja pelkään että vähäisellä ruokamäärällä ummetus pahentuu. Mitenkäs on kuitupitoisten ruokien laita? Saako/voiko niitä syödä, ja kuinka pian? esim. ruisleipä, kaalit, porkkanat, yms., ja pitääkö paikkansa ettei voi koskaan enää juoda hiilihapotettuja juomia, esim. vichyä? olen kuullut tällaista..onko se kaikilla niin, että eka kuukausi leikk.jälkeen on vellimäistä ruokaa, ja seur.kuukausi sosemaista, ja sitten vasta normaalia ruokaa?
ja toinen asia: miten olette kestäneet sen eneilyn? inhoan pussisotkuja, ja ne eivät vie nälkää ainakaan minulla? eli miten sen kestää? ja tuleeko mitään ulos peräpäästä, jos pelkkää nutrilettia syö?
ja toinen asia: miten olette kestäneet sen eneilyn? inhoan pussisotkuja, ja ne eivät vie nälkää ainakaan minulla? eli miten sen kestää? ja tuleeko mitään ulos peräpäästä, jos pelkkää nutrilettia syö?
isomahamamma- Viestien lukumäärä : 36
Registration date : 26.02.2009
Vs: vatsavaivat
Itse eneilin 2.1-2.2 ja tiputin 133,4kg ---> 125kg eli 8,4 kg. Täytyy todeta, että ekan viikon mun elimistö oli sekaisin. Päätä särki ja verenpaineet oli korkeella, mut sit olo tasottui ja loppu menikin hyvin. Söin nutrilettiä eri muodoissa, suosikkeina naturdiet smoothie persikka&mango ja nutriletin suklaapatukat 1 kpl/päivä. Alkuun ei helppoa, mut niihinkin kyl tottuu kummasti. Vatsani ei kyllä suostunut toimimaan ennen ku ostin apteekista avuksi Agiocur- rakeita ja ne auttoivat. Minulle tehtiin sleeve 3.2 ja leikkauksen jälkeen vatsatoiminnassa ei ole ollut ongelmia. Leikkauksen jälkeisestä syömisestä sain ohjeen, että 6-8 viikkoa neste/soseruokia. Kaikkea olen pystynyt syömään mitä olen kokeillut lukuun ottamatta currylla maustettua ruokaa. Tähän asti kaikki mennyt hyvin tai loistavasti voisin sanoa!
Pia- Viestien lukumäärä : 63
Ikä : 41
Registration date : 12.10.2008
hei pia
Minkäkokoisia ruoka-annoksia nyt syöt ja kuinka monta kertaa päivässä? Minua pelottaa eniten että tulee oksetusta tai vatsahaava, koska -haava on ollut, ja vatsani herkkä muutenkin. Usein närästää ja polttelee, varsinkin tyhjällä mahalla, taipumusta on vatsakatarriin myös. Voiko juoda hiilihapollisia juomia, esim. vichyä leikk. jälkeen? Tämä kiinnostaa, koska en voi elää ilman vichyä!!Onko joitain rajoitteita, ruokia mitä ei saa koskaan enää syödä? Poistetaanko sappirakko sleevessa?Muistan lukeneeni jostain että se poistetaan koska nopea laihtuminen tekee monelle sappikiviä ja -kohtauksia. Pitääkö paikkansa?
isomahamamma- Viestien lukumäärä : 36
Registration date : 26.02.2009
Syön noin 1 dl annoksia kerrallaan, mutta juomaan pystyn vajaan 2 dl kerrallaan. Syön 4-5 kertaa päivässä + juomiset siinä välissä. Välillä sitä havahtuu ettei ole syönyt eikä juonut moneen tuntiin mitään, kun ei ole ruokahalua tai minkäänlaisia mielitekoja laisinkaan niin kuin oli ennen leikkausta. Vaikka olisi syömättä/juomatta niin minulle ei tule edes huono olo niin kuin tuli ennen leikkausta. Sen muistan, että ravitsemusterapeutti sanoi hiilihappojuotavien juomisesta, että se ei välttämättä onnistu leikkauksen jälkeen mutta sekin on niin taas ihmisestä kiinni. En ole itse kokeillut mitään limppareita vielä eikä kyllä edes tee mieli, sen paremmin en osaa vichy-asiaan vastata. Minulle oli itselleni tehty sappileikkaus jo aikaisemmin niin en tiedä mikä yleinen käytäntö sapen kohdalla on.
Pia- Viestien lukumäärä : 63
Ikä : 41
Registration date : 12.10.2008
Hei!
Minut sleevattiin 10.2. ja aloin syodä esim. munakokkelia jo neljäntenä päivänä leikkauksesta. Nyt syön ihan samaa kuin muukin perhe. Mitään vaivoja tai kipuja ei ole tullut. Olen syönyt tuoretta pullaakin ja näkkäriä (tosin hyvin pureskellen). Vatsakin on toiminut alkujärkytyksestä toivuttuaan. Sain sairaalasta jotain vatsantoimintaa edistävää tököttiä ja vatsa alkoi toimia muistaakseni n. viisi päivää leikkauksesta ja on ollut sen jälkeen ok. Ongelma minulla on se, että makea maistuu yhtä hyvältä kuin ennenkin. Lisäksi minun ei kannata syödä liian hitaasti. Silloin voisin jatkaa loputtomiin. Mutta reippaasti syöden maha täyttyy kyllä nopeasti. Huonoa on se, että täydet mahdollisuudet naposteluun ovat jäljellä
Tepa
Minut sleevattiin 10.2. ja aloin syodä esim. munakokkelia jo neljäntenä päivänä leikkauksesta. Nyt syön ihan samaa kuin muukin perhe. Mitään vaivoja tai kipuja ei ole tullut. Olen syönyt tuoretta pullaakin ja näkkäriä (tosin hyvin pureskellen). Vatsakin on toiminut alkujärkytyksestä toivuttuaan. Sain sairaalasta jotain vatsantoimintaa edistävää tököttiä ja vatsa alkoi toimia muistaakseni n. viisi päivää leikkauksesta ja on ollut sen jälkeen ok. Ongelma minulla on se, että makea maistuu yhtä hyvältä kuin ennenkin. Lisäksi minun ei kannata syödä liian hitaasti. Silloin voisin jatkaa loputtomiin. Mutta reippaasti syöden maha täyttyy kyllä nopeasti. Huonoa on se, että täydet mahdollisuudet naposteluun ovat jäljellä
Tepa
Tepa- Viestien lukumäärä : 16
Registration date : 08.09.2008
Minä en ainakaan pystynyt juomaan hiilihappoisia juomia pariin ensimmäiseen kuukauteen, mutta sen jälkeen kyllä sujuvasti. Jaa no taisin sentään jonkun siiderin juoda jo 5 viikon sairasloman loppupuolella...
Morrigan- Viestien lukumäärä : 27
Registration date : 07.09.2008
Eneilystä ja sen kestämisestä
Mulla on suurinpiirtein nyt toinen viikko takana ENEilyä ja koville ottaa. Taidan olla myös hieman allerginen jollekin niiden ainesosalle, koska mulla on ollut noin viikon verran allergista ihottumaa, onneks lievää. Mulla ei oiken myöskään nuo pussit pidä nälkää poissa, mutta 23.3 häämöttävä leikkaus laittaa kestämään mahan murinat.
Itse olen yrittänyt lievittää ENE-ahdistusta niin, että olen joskus korvannut yhden pussin kalkkuna tai kevytfeta salaatilla. Joskus olen ottanut muutaman viipaleen mahd. rasvatonta kalkkuna/broileri ohuen ohut leikkelesiivua ja muutaman kerran puolikkaan sämpylää. Mutta olen yrittänyt pitää tarkkaa huolta ettei kalorimäärät nouse yli 800 kcal päivässä. Eli jotain helpotusta kaikkein ahdistavimpina hetkinä, kun tuntuu ettei jaksa enää.
Painoa on tippunut suurinpiirtein 6-7 kg kahden ekan viikon aikana (töissä on ollu fyysisesti aika raskasta aikaa ja on ollu pakko jaksaa painaa) ja olo on ollu aika huono. Eli totta on se neuvo, ettei ihan kauheen kovaa fyysistä rasitusta kannata harrastaa ENE dietillä.
Muuta neuvoo mulla ei siis ole kun, että keskittyä rautaisella voimalla siihen leikkausajatukseen ja siihen että litistynyt maksa helpottaa sitä leikkausta. Näillä ajatuksilla mä olen hampaat irvessä litkinyt noi pussiruuat alas. Toinen helpottava ajatus on ollut se, että tätä ei kuitenkaan kestä lopun elämää vaan kyse on muutamista viikoista. Eli katse parempaan huomiseen auttaa aika hyvin.
Itse olen yrittänyt lievittää ENE-ahdistusta niin, että olen joskus korvannut yhden pussin kalkkuna tai kevytfeta salaatilla. Joskus olen ottanut muutaman viipaleen mahd. rasvatonta kalkkuna/broileri ohuen ohut leikkelesiivua ja muutaman kerran puolikkaan sämpylää. Mutta olen yrittänyt pitää tarkkaa huolta ettei kalorimäärät nouse yli 800 kcal päivässä. Eli jotain helpotusta kaikkein ahdistavimpina hetkinä, kun tuntuu ettei jaksa enää.
Painoa on tippunut suurinpiirtein 6-7 kg kahden ekan viikon aikana (töissä on ollu fyysisesti aika raskasta aikaa ja on ollu pakko jaksaa painaa) ja olo on ollu aika huono. Eli totta on se neuvo, ettei ihan kauheen kovaa fyysistä rasitusta kannata harrastaa ENE dietillä.
Muuta neuvoo mulla ei siis ole kun, että keskittyä rautaisella voimalla siihen leikkausajatukseen ja siihen että litistynyt maksa helpottaa sitä leikkausta. Näillä ajatuksilla mä olen hampaat irvessä litkinyt noi pussiruuat alas. Toinen helpottava ajatus on ollut se, että tätä ei kuitenkaan kestä lopun elämää vaan kyse on muutamista viikoista. Eli katse parempaan huomiseen auttaa aika hyvin.
Pupunen- Viestien lukumäärä : 8
Ikä : 51
Registration date : 21.02.2009
isomahamamma kirjoitti:Millaisia vatsavaivoja on teillä, joille on tehty sleeve?onko oksentelua, närästystä, ripulia, ummetusta tms? itselläni on ollut ikäni happovaivoja ja ummetusta, ja pelkään että vähäisellä ruokamäärällä ummetus pahentuu. Mitenkäs on kuitupitoisten ruokien laita? Saako/voiko niitä syödä, ja kuinka pian? esim. ruisleipä, kaalit, porkkanat, yms., ja pitääkö paikkansa ettei voi koskaan enää juoda hiilihapotettuja juomia, esim. vichyä? olen kuullut tällaista..onko se kaikilla niin, että eka kuukausi leikk.jälkeen on vellimäistä ruokaa, ja seur.kuukausi sosemaista, ja sitten vasta normaalia ruokaa?
Heippa!
Jostain syystä sinun yksityisviestisi ei tule perille. Minulle tulee ilmoitus, että olen saanut yksityisviestin sinulta, mutta mistään sitä ei löydy.
Milla-Riikka- Viestien lukumäärä : 39
Registration date : 25.02.2009
Sivu 1 / 1
Oikeudet tällä foorumilla:
Et voi vastata viesteihin tässä foorumissa