Diagnoosi sairaslomatodistuksessa?
+6
Luisfigo
Poutapilvi
Tantta
Riski_iita
Lyltsy
fat old lady
10 posters
Diagnoosi sairaslomatodistuksessa?
Onkohan sairaslomatodistuksessa pakko olla joku diagnoosi näkyvissä kun se toimitetaan työnantajalle?
Minua on siunattu pomolla, joka pitää joka palaverissa terveys-, liikunta-, ravitsemus- ja sairauspoissaololuentoa. Vuoden työntekijäksi valittiin painonvartioissa laihtunut työntekijä, tai aiemmin erilaisissa elämänmuutoksissa (tupakoinnin lopettaminen tms) kunnostautunut henkilö. Hän ei voi ymmärtää meikeläisenkaltaisia tapauksia alkuunkaan. Hänen ratkaisunsa joka asiaan tuntuu olevan porkkanan pureminen, juokseminen ja nukkuminen. Tällainen ihminen on luuseri, ja jos se vielä menee laihdutusleikkaukseen, osoittaa se olevansa oikea itsekuriton luusereiden luuseri! Pelkään saavani myöhemmin tuta nahoissani, tai ainakin henkisesti, enkä siksi haluaisi työnantajan tietävän leikkaukseen menon ja sairasloman syytä. Tietääkö kukaan, onko sitä pakko paljastaa?
Minua on siunattu pomolla, joka pitää joka palaverissa terveys-, liikunta-, ravitsemus- ja sairauspoissaololuentoa. Vuoden työntekijäksi valittiin painonvartioissa laihtunut työntekijä, tai aiemmin erilaisissa elämänmuutoksissa (tupakoinnin lopettaminen tms) kunnostautunut henkilö. Hän ei voi ymmärtää meikeläisenkaltaisia tapauksia alkuunkaan. Hänen ratkaisunsa joka asiaan tuntuu olevan porkkanan pureminen, juokseminen ja nukkuminen. Tällainen ihminen on luuseri, ja jos se vielä menee laihdutusleikkaukseen, osoittaa se olevansa oikea itsekuriton luusereiden luuseri! Pelkään saavani myöhemmin tuta nahoissani, tai ainakin henkisesti, enkä siksi haluaisi työnantajan tietävän leikkaukseen menon ja sairasloman syytä. Tietääkö kukaan, onko sitä pakko paljastaa?
fat old lady- Viestien lukumäärä : 66
Registration date : 22.08.2010
Vs: Diagnoosi sairaslomatodistuksessa?
Ei siihen kuten ei muihinkaan sairauslomatodistuksiin tule sairasloman syytä. Kela pyyteli sairauskertomusta työnantajan sairauspäivärahahakemuksen perusteella, mutta sekään siis ei mene työnantajalle tiedoksi.
On siis itsestäsi kiinni sanotko syytä työnantajalle.
On siis itsestäsi kiinni sanotko syytä työnantajalle.
Lyltsy- Viestien lukumäärä : 698
Ikä : 54
Registration date : 28.03.2010
Olen kyllä eri mieltä Lyltsyn kanssa siitä lukeeko sairaslomatodistuksessa diagnoosi vai ei. Kyllä kaikissa niissä ainakin lukee ( toiset toki vain dg. numeroin) jotka minun pöydälleni tulee. Mutta diagnoosit ovat luonnollisesti salassapitovelvollisuuden alaista tietoa, ehdottomasti.
Ja sinä Fat old Lady: inhottava tilanne, en toivoisi olevani alaisena tuollaiselle esimiehelle, mutta tunnistan "tyypin". Vaikka hän ei kertoisi työyhteisössä saikkusi syytä, niin tilanne on kurja. Toivottavasti et joudu asiasta kärsimään. Toisaaltahan fiksu esimies on tyytyväinen, kun ne laihat kuulemma sairastavatkin vähemmin, ja jaksavat tehdä töitä enemmin ;)
Ja sinä Fat old Lady: inhottava tilanne, en toivoisi olevani alaisena tuollaiselle esimiehelle, mutta tunnistan "tyypin". Vaikka hän ei kertoisi työyhteisössä saikkusi syytä, niin tilanne on kurja. Toivottavasti et joudu asiasta kärsimään. Toisaaltahan fiksu esimies on tyytyväinen, kun ne laihat kuulemma sairastavatkin vähemmin, ja jaksavat tehdä töitä enemmin ;)
Riski_iita- Viestien lukumäärä : 188
Registration date : 29.06.2010
En tieda Suomen kaytantoa, mutta taalla Belgiassa nakyy vain se, etta tutkittu on ja se miten pitkaan on sairas ja sitten se, etta saako sairaslomalla menna ulos vai ei (!).
Diagnoosia ei nay koodina eika sanallisena. Minusta on taysin vaarin jos se pitaa suomalaisissa todistuksissa nakya, diagnoosi on potilaan ja laakarin valinen asia.
Riski_iita sanoi, etta diagnoosit ovat salassapitovelvollisuuden alaista tietoa, mutta miten tuohon voi luottaa jos pomo tollanen kusiainen kuin fat old lady kertoi?
Diagnoosia ei nay koodina eika sanallisena. Minusta on taysin vaarin jos se pitaa suomalaisissa todistuksissa nakya, diagnoosi on potilaan ja laakarin valinen asia.
Riski_iita sanoi, etta diagnoosit ovat salassapitovelvollisuuden alaista tietoa, mutta miten tuohon voi luottaa jos pomo tollanen kusiainen kuin fat old lady kertoi?
Tantta- Viestien lukumäärä : 296
Registration date : 21.12.2009
Diagnoosinumero ja usein myös selite tulee sairaslomatodistukseen. Kela pyytää silti lisäksi vielä sairaskertomuksen. MUTTA sinulla on oikeus viedä ilman diagnoosia oleva sairaslomatodistus työnantajallesi ja hänen on se hyväksyttävä. Työnantajalle, kun ei lain mukaan kuulu sairautesi/ terveytesi. Tietyissä tapauksissa lääkäri kirjoittaa jo valmiiksi erikseen työnantajalle todistuksen ilman diagnoosia, mutta kannattaa sellainen pyytää. Saat sitten vain 2 erillistä todistusta, toinen kelalle, toinen työnantajalle.
Poutapilvi- Viestien lukumäärä : 807
Registration date : 24.02.2010
Mulla ainakin lääkärintodistukseen lääkäri oli kirjoittanut oikein suomeksi, että laihdutusleikkaus, todistus meni palkkahallintoon ja sitten luokseni tulivat erinäiset ihmiset ja alkoivat puhua leikkauksetsa: joo, meidän yks tuttukin on leikattu ja blää, blää... siis tosi salassapitovelvollista kyllä oli, mutta salassa ei pysynyt! Itse kommentoin vaan, että onnex samalla leikkasivat sen vatsalaukun eli palleatyränkin! Että se niistä salaisuuksista! Mitä asialle oikeen enää jälkeenpäin voisi edes tehdä????
Luisfigo- Viestien lukumäärä : 89
Registration date : 01.11.2009
Ei tarvitse sairausloma todistukseen laittaa syytä mutta silloin ei tartte työnantajankaan maksaa sairausajan palkkaa näin sanoi mulle kerran lääkäri kun kysyi laitetaanko minkä vuoksi olet sairauslomalla.
ritu- Viestien lukumäärä : 433
Registration date : 17.09.2008
Jooh mulla ainakin ollu aina sairaslomatodistuksessa diagnoosi, tosin juu välillä on vain dg ja numero.
Tosin mun työnantaja jo tietää asiasta että ei mulla olisi ees mitään salaamista...
Tosin mun työnantaja jo tietää asiasta että ei mulla olisi ees mitään salaamista...
Omppupomppu80- Viestien lukumäärä : 41
Registration date : 01.07.2010
Työnantajalle ei kuulu sairasloman syy. Eli palkkaa on maksettava. Mikäli työnantajalla syytä epäillä, että kyse esim. samasta sairaudesta, josta jo tullut maks. päiväraha täyteen, niin voi tiedustella asiaa lääkäriltä tai kelalta. Kelalle ainoastaan kuuluu sairasloman syy.
LUISFIGO ilmoita asiasta luottamusmiehelle. Salassapito tarkoittaa todella salassapitoa.
LUISFIGO ilmoita asiasta luottamusmiehelle. Salassapito tarkoittaa todella salassapitoa.
Työnantajan ABC kirjasta luettua:
Lääkärintodistuksessa tulee olla tieto sairauden syystä, joka usein ilmoitetaan ns. ICD-koodilla, sekä sairausloman pituus. Työnantajalla ei ole oikeutta saada lääkäriltä lisätietoja työntekijän sairaudesta, mutta hänen on saatava tietää syy sairauslomaan pystyäkseen toteamaan, onko hänellä sairausloman osalta palkanmaksuvelvollisuutta. ICD- koodien nimikkeet voi tarkistaa mm. interneitstä, josta ne löytyvät hakusanalla "ICD koodi"
Lääkärintodistuksessa tulee olla tieto sairauden syystä, joka usein ilmoitetaan ns. ICD-koodilla, sekä sairausloman pituus. Työnantajalla ei ole oikeutta saada lääkäriltä lisätietoja työntekijän sairaudesta, mutta hänen on saatava tietää syy sairauslomaan pystyäkseen toteamaan, onko hänellä sairausloman osalta palkanmaksuvelvollisuutta. ICD- koodien nimikkeet voi tarkistaa mm. interneitstä, josta ne löytyvät hakusanalla "ICD koodi"
Lupsu- Viestien lukumäärä : 26
Registration date : 15.03.2010
Mutta esim. mielenterveysongelmien takia sairaslomia kirjoitetaan mielenterveyspuolelta aina 2 kpl, toinen työnantajalle ilman diagnoosia sekä ilman lääkärin erikoisalaa.
Ainakin kunnallisella puolella esimiehellä on oikeus päättää hyväksyykö tämä todistuksen mutta siihen ei tarvitse laittaa kuin koodi muttei esim lihavuusleikkaus. Itselläni oli pelkkä koodi vaikka esimies tiesi asiasta etukäteen.
sirutarleena- Viestien lukumäärä : 27
Registration date : 11.01.2010
Oikeudet tällä foorumilla:
Et voi vastata viesteihin tässä foorumissa