Leikkauksen jälkeinen elämä ????
+2
Lyltsy
minä
6 posters
Leikkauksen jälkeinen elämä ????
Moikka. Mulle tehtiin GBP 19.5.10 sen jälkeinen olo on jotenkin outo. Voimat ovat täysin kadonneet, olen todella väsynyt. Aterioitten jälkeen on vaikea pysyä hereillä. Pitääkö se todella paikkansa, että aterian jälkeen ei saa mennä makuu asentoon tuntiin, se vaikuttaa kuulemma ruuan sulamiseen?
Myöskään aterian jälkeen ei saa nauttia juomia 1/2 tuntiin? Syödä ja juoda ei saa samalla aterialla, juomiset tulee hoitaa aterioitten välillä.
Tulisi syödä 4-6 ateriaa päivässä, mulla menee vain max3. kyllä se päivä menee aika laskemiseksi, kun aina tulisi olla sen tunnin ylhäällä.
Onko kellään tietoo, noista ohjeistuksista?
Kiitos
Myöskään aterian jälkeen ei saa nauttia juomia 1/2 tuntiin? Syödä ja juoda ei saa samalla aterialla, juomiset tulee hoitaa aterioitten välillä.
Tulisi syödä 4-6 ateriaa päivässä, mulla menee vain max3. kyllä se päivä menee aika laskemiseksi, kun aina tulisi olla sen tunnin ylhäällä.
Onko kellään tietoo, noista ohjeistuksista?
Kiitos
minä- Viestien lukumäärä : 48
Registration date : 22.03.2010
Vs: Leikkauksen jälkeinen elämä ????
Mulle tehtiin GBP 17.5.2010. Mulle ei ole annettu mitään makuuasentokieltoja. Syön jo kaikkea ruokaa, eikä mikään muu paitsi makea ja tosi rasvainen tuota ongelmia.
Mä kyllä siemailen pikkasen vettä tottumuksesta usein myös aterialla. Mutta pääosin juon aterioiden välillä.
Syötkö riittävästi, syötkö proteiinia riittävästi? Sitä pitäisi saada vähintään 60 g päivässä, sitä voi täydentää esim. proteiinijuomalla, jota saa apteekista, jossa on 10g / desi. Liha, kala, juusto, rahka, jugurtti, maito, jäätelö, kananmuna, näistä saa proteiineja, eli se ruoka mitä syöt pitäisi pääosin olla näitä.
Juotko riittävästi, 1.5 litraa pitäisi saada juotua?
Mulle ohje oli että alkuun 6-8 ateriaa päivässä, sitten se vakiintuu ehkä tuohon kuuteen myöhemmin.
Mä kyllä siemailen pikkasen vettä tottumuksesta usein myös aterialla. Mutta pääosin juon aterioiden välillä.
Syötkö riittävästi, syötkö proteiinia riittävästi? Sitä pitäisi saada vähintään 60 g päivässä, sitä voi täydentää esim. proteiinijuomalla, jota saa apteekista, jossa on 10g / desi. Liha, kala, juusto, rahka, jugurtti, maito, jäätelö, kananmuna, näistä saa proteiineja, eli se ruoka mitä syöt pitäisi pääosin olla näitä.
Juotko riittävästi, 1.5 litraa pitäisi saada juotua?
Mulle ohje oli että alkuun 6-8 ateriaa päivässä, sitten se vakiintuu ehkä tuohon kuuteen myöhemmin.
Lyltsy- Viestien lukumäärä : 698
Ikä : 54
Registration date : 28.03.2010
Moikka. Kiitos vastauksesta. = ))
Juon kyllä riittävästi, laitan sen ylös ja lasken päivän mittaan.
Syön kalaa, soijaa, juustoa, jogurttia. En syö lihaa, kanaa, kalkkunaa, makkaroita, en ole syönyt 34 vuoteen.
No, täytyy seurailla.
Juon kyllä riittävästi, laitan sen ylös ja lasken päivän mittaan.
Syön kalaa, soijaa, juustoa, jogurttia. En syö lihaa, kanaa, kalkkunaa, makkaroita, en ole syönyt 34 vuoteen.
No, täytyy seurailla.
Toipuminen ja kaikki tuntemukset on varmaankin todella yksilöllisiä...Muistan ite olleeni leikkauksen jälkeen viikkokausia tosi väsynyt ja just ruokailun jälkeen nukahti ihan väkisin. Jos en käynyt makuulle; saatoin nukkua istualleni. Enkä ole koskaan ollut mikään ruokalepojen ottaja... Joku lääkäri mulle sillon sanoikin että tuokin oli normaalia- elimistöllä kun on niin paljon "raskaampaa" heti leikkauksen jälkeen käsitellä ravintoa ja kun vielä paraneminenkin on käynnissä niin se aiheuttaa väsymystä. Tuntui ihan loogiselta selitykseltä.... Hyvää vointia joka tapauksessa!
turkutuulia- Viestien lukumäärä : 154
Registration date : 20.10.2009
Moi, miut leikattiin 10.5. ja on tosi väsyny olo. Hemoglobiini on niin alhanen vielä, 30 vähemmän kun normaalisti, että luulen sen johtuvan siitä, pitää alotella rauta kuuri. Onhan se opettelua nyt kaikki syömä ja juomajutut, kaipa se elimistökin on vähän ihmeissään.
Onnekas13- Viestien lukumäärä : 91
Registration date : 04.08.2009
Heippa, mulla oli kamala vasymys monta viikkoa leikkauksen jalkeen , vaikka verenhukka leikkauksessa oli minimaalinen eika hemoglobiini oikeastaan pudonnut lainkaan.
Torkahtelin pitkin paivaa sohvalla. Pikkuhiljaa se siita vaheni ja nyt, kohta puolen vuoden kuluttua leikkauksesta, tuntuu, etta olen elamani kunnossa. Ei vasyta eika vaivaa mikaan muukaan.
Leikkauksen jalkeen maha piti peliansa, kuplintaa, kurinaa, ilmavaivoja ja ripulia piisas. Mutta kaikki sekin alkaa olla lennytta aikaa. Ilmavaivoja tosin tulee vielakin helposti. Esim purkka on aivan hemmetin paha. Samoin liian nopeasti syoty liharuoka. Mutta kun nama tietaa niin ei ongelmaa.
Onnea kaikille uusille vatsoille!
Torkahtelin pitkin paivaa sohvalla. Pikkuhiljaa se siita vaheni ja nyt, kohta puolen vuoden kuluttua leikkauksesta, tuntuu, etta olen elamani kunnossa. Ei vasyta eika vaivaa mikaan muukaan.
Leikkauksen jalkeen maha piti peliansa, kuplintaa, kurinaa, ilmavaivoja ja ripulia piisas. Mutta kaikki sekin alkaa olla lennytta aikaa. Ilmavaivoja tosin tulee vielakin helposti. Esim purkka on aivan hemmetin paha. Samoin liian nopeasti syoty liharuoka. Mutta kun nama tietaa niin ei ongelmaa.
Onnea kaikille uusille vatsoille!
Tantta- Viestien lukumäärä : 296
Registration date : 21.12.2009
No joo. Hyvä kuulla, että on muitakin väsyneitä. Siis positiivisessa mielessä hyviä uutisia minulle. Mulle sanottiin, että en saa syödä vitamiineja nyt. Ne ottaa kuukauden kuluttua verikokeita, joista ne kuulemma näkee vitamiinien ja raudan tarpeen ja sen täytyykö mun syödä niitä loppuelämä, vaikka työterveyslääkäri sanoi, että ei se kuukaudessa selviä. Ota sitten selvää noista. = )).
19/4/2009 Kirurgin tapaaminen. 102kg
17/5/2010 Gastroskopia, vatsan UÄ, 98,0kg
19/5/2010 GBP leikkaus. 98,0kg
31/5/2010 94,0kg
2/6/2010 91,2kg Kiitos vastauksista.
19/4/2009 Kirurgin tapaaminen. 102kg
17/5/2010 Gastroskopia, vatsan UÄ, 98,0kg
19/5/2010 GBP leikkaus. 98,0kg
31/5/2010 94,0kg
2/6/2010 91,2kg Kiitos vastauksista.
Heippa!
Minut kanssa leikattiin ke 26.5 Tayssissa.
Olin tosi väsynyt leikkauksen jälkeen mutta siitä se toipuminen kuitenkin sitten lähti. Torstaina jaksoin olla jo enemmän hereillä.
Onko kaikilla ollu leikkauksen jälkeen ripulia? Mulla on päinvastaisia ongelmia. :O/ Nytten on tehnyt luumusose ja mallasuute kauppaansa. Ja tavallista maitoa olen myös, vaikka luultavasti olen laktoositon ainakin ollut.
Ja vaikka pinaattikeittoa menee varmaan 2 dl niin silti ei tuu ähky olo, mietkinkin että onkohan mulle laitettu isompi pussi..? :)
Onko kaikilla paino lähtenyt heti laskuun? Mulla on paino noussu nytten 800g siitä mitä se oli leikkaus aamuna.
Iltaisin kyllä huomaa olevansa aika väsynyt.
Satu
Minut kanssa leikattiin ke 26.5 Tayssissa.
Olin tosi väsynyt leikkauksen jälkeen mutta siitä se toipuminen kuitenkin sitten lähti. Torstaina jaksoin olla jo enemmän hereillä.
Onko kaikilla ollu leikkauksen jälkeen ripulia? Mulla on päinvastaisia ongelmia. :O/ Nytten on tehnyt luumusose ja mallasuute kauppaansa. Ja tavallista maitoa olen myös, vaikka luultavasti olen laktoositon ainakin ollut.
Ja vaikka pinaattikeittoa menee varmaan 2 dl niin silti ei tuu ähky olo, mietkinkin että onkohan mulle laitettu isompi pussi..? :)
Onko kaikilla paino lähtenyt heti laskuun? Mulla on paino noussu nytten 800g siitä mitä se oli leikkaus aamuna.
Iltaisin kyllä huomaa olevansa aika väsynyt.
Satu
SandeN73- Viestien lukumäärä : 7
Ikä : 51
Registration date : 26.02.2010
Mulla oli alkuunsa suolisto aivan sekaisin, ihan löysää ulostetta tuli. Nyt on normalisoitunut.Paino taitaa mullakin heitellä.
Oikeudet tällä foorumilla:
Et voi vastata viesteihin tässä foorumissa