Uusi elämä alkakoon!
+3
lootus75
dunbar
PMM77
7 posters
Uusi elämä alkakoon!
H-hetki alkaa olla lähellä...
Olen menossa leikkaukseen yksityiselle puolelle Ouluun 4.2.2009.
ENEä on takana puolitoista viikkoa, toinen samanlainen pätkä vielä edessä.
Kovasti jännittää, mutta olen intoa täynnä.
Kiva, että täältä löytyy kohtalotovereita uudelle polulle.
PMM77- Viestien lukumäärä : 33
Registration date : 24.01.2009
Onnea leikkaukseen...
Miten eneilet? Saatko litkut alas? Mä pelkään eniten niitä niitä litkuja, kun en vain saa Nutrilettia menemään alas....
dunbar- Viestien lukumäärä : 329
Registration date : 11.01.2009
VS: Onnea leikkaukseen...
Mulla menee alas ainoastaan Nutrifastit, pääasiassa käytössä on se suklaanmakuinen, vaihtelun vuoksi välillä jotain muutakin. Nutrilettit tosiaan on kauhean jauhoisia, en tykkää niistä ollenkaan. Allevolta olen joskus kokeillut jotain banaanin/vadelmanmakuista, siedettävä sekin.
Välillä on otettava nokasta kiinni, ja kulautettava vaan vauhdilla alas. Välillä ei töki lainkaan. Mutta kun on pakko, niin meneehän ne. Onhan tuota joskus tullu syötyä vain ja ainoastaan niitä 12 viikkoa putkeen. Mutta herkkua ne ei ole missään tapauksessa.
Ai niin, ja onhan Nutrilettilla sellainen 5-day quick start -paketti, jossa on paljon muutakin kuin juomajauheita (pastaa, patukoita, jne.). Päivän kalorimäärä jää silti reilusti alle tuhannen. Kokeilemisen arvoinen.
Välillä on otettava nokasta kiinni, ja kulautettava vaan vauhdilla alas. Välillä ei töki lainkaan. Mutta kun on pakko, niin meneehän ne. Onhan tuota joskus tullu syötyä vain ja ainoastaan niitä 12 viikkoa putkeen. Mutta herkkua ne ei ole missään tapauksessa.
Ai niin, ja onhan Nutrilettilla sellainen 5-day quick start -paketti, jossa on paljon muutakin kuin juomajauheita (pastaa, patukoita, jne.). Päivän kalorimäärä jää silti reilusti alle tuhannen. Kokeilemisen arvoinen.
dietit
PMM77 kirjoitti:Mulla menee alas ainoastaan Nutrifastit, pääasiassa käytössä on se suklaanmakuinen, vaihtelun vuoksi välillä jotain muutakin. Nutrilettit tosiaan on kauhean jauhoisia, en tykkää niistä ollenkaan. Allevolta olen joskus kokeillut jotain banaanin/vadelmanmakuista, siedettävä sekin.
Itse käytin allevoa ennen leikkausta kun sai syödä päivässä korkeintaan 600kcal, sellaisenaan annokset eivät ole mistään kotoisin mutta niistä saa ihan hyviä kun niitä maustaa jotenkin, maustaminenhan ei tietääkseni lisää kaloreita, näillä valmisteilla ja liikunnalla painoni putosi 10kg ennen leikkausta.
Itse leikkaus meni hyvin ja vaatteet käyvät isoiksi eli vaatevarastoa pitää uudistaa koko ajan, ainoa miinuspuoli on se että ihoa (rasvaa) jää roikkumaan ja se näyttää ilkeältä.
lootus75- Viestien lukumäärä : 91
Ikä : 48
Registration date : 21.09.2008
Vs: Uusi elämä alkakoon!
Onnea leikkaukseen
ritu- Viestien lukumäärä : 433
Registration date : 17.09.2008
Tsemppiä sinulle, pidän totisesti puolestasi peukkuja, onnistut varmasti, sisällä halusi...onnistumiseen...t.Helena
PMM77 kirjoitti:H-hetki alkaa olla lähellä...
Kotona jälleen...
Dodii...
Keskiviikkona puolenpäivän jälkeen leikattiin, ja tänään olen jo iltapäivällä kotiutunut. Kaikki meni kuuleman mukaan hyvin, leikkaus oli helppo ja nopea.
Juominen ja syöminen varsin vastenmielistä, helpottuu onneksi kerta toisensa perään.
Kipulääkkeeseen joudun yhä turvautumaan, varsinkin yötä vasten on pakko ottaa jotain, mutta kyllä on senkin puoleen pakko sanoa, että jotain paljon kammottavampaa odotin.
Kaikenpuolin positiivisin mielin etiäpäin...
Keskiviikkona puolenpäivän jälkeen leikattiin, ja tänään olen jo iltapäivällä kotiutunut. Kaikki meni kuuleman mukaan hyvin, leikkaus oli helppo ja nopea.
Juominen ja syöminen varsin vastenmielistä, helpottuu onneksi kerta toisensa perään.
Kipulääkkeeseen joudun yhä turvautumaan, varsinkin yötä vasten on pakko ottaa jotain, mutta kyllä on senkin puoleen pakko sanoa, että jotain paljon kammottavampaa odotin.
Kaikenpuolin positiivisin mielin etiäpäin...
Takana kuukausi
Nyt on leikkauksesta jo reilu kuukausi takana. Ja pakko on myöntää, ettei tämä mitään suoranaista ruusuilla tanssimista ole ollut.
Outo tunne mahassa muistuttaa itsestään päivittäin, ja edelleen juominen käy hieman kipeää. Tosi monet ruoat etovat, ja pahoinvointiakin on ollut aina välillä. Tuntemukset vaihtelevat päivittäin, välillä on hyviä, välilä vähän huonompia päiviä. Positiivisin mielin silti.
Hiemankin reippaampi liikunta aiheuttaa yleensä tunteen, että olisi täpötäydellä mahalla liikenteessä, vaikkei sinne olisi mitään laittanutkaan moneen tuntiin.
Psyyke-puolella on ollut aika rankkaa totutella ajatukseen, että ruoan ja syömisen tuoma mielihyvä on nyt kokonaan poissa.
Kaikesta huolimatta edelleen positiivisin mielin.
Ensimmäinen kontrollikäynti oli tasan kuukausi leikkauspäivän jälkeen, ja painoa oli pudonnut 6,3kg. ENEn kanssa yhteensä 12,9kg. Piristää kummasti mieltä.
Outo tunne mahassa muistuttaa itsestään päivittäin, ja edelleen juominen käy hieman kipeää. Tosi monet ruoat etovat, ja pahoinvointiakin on ollut aina välillä. Tuntemukset vaihtelevat päivittäin, välillä on hyviä, välilä vähän huonompia päiviä. Positiivisin mielin silti.
Hiemankin reippaampi liikunta aiheuttaa yleensä tunteen, että olisi täpötäydellä mahalla liikenteessä, vaikkei sinne olisi mitään laittanutkaan moneen tuntiin.
Psyyke-puolella on ollut aika rankkaa totutella ajatukseen, että ruoan ja syömisen tuoma mielihyvä on nyt kokonaan poissa.
Kaikesta huolimatta edelleen positiivisin mielin.
Ensimmäinen kontrollikäynti oli tasan kuukausi leikkauspäivän jälkeen, ja painoa oli pudonnut 6,3kg. ENEn kanssa yhteensä 12,9kg. Piristää kummasti mieltä.
Hei PMM77 ja onnea ilmeisen hyvin menneen leikkauksen johdosta. Minulla tulle ensi viikolla neljä viikkoa yksityisellä tehdystä sleevestä. Painoa on mennyt leikkauksen jälkeen reilut neljä kiloa.
On se jännää, miten eri tavalla leikkaus vaikuttaa eri ihmisellä. Sleevenhän pitäisi vähentää tosi tehokkaasti näläntunnetta, mutta minulla on kova nälkä tämän tästä. Eikä mieltymykseni makeaan ole hävinnyt minnekään. Eilenkin sorruin ottamaan lisää juustokakkua, kun meillä oli ruokavieraita. Tuli kyllä kauhea ähky, mutta ei sitä syödessä huomannut...
Ihaninta on minusta ollut huomata, miten paljon paremmin esim. sauvakävelylenkillä jaksaa.
Tsemppistä vain!
Tepa
P.S Paljonko ohitus yksityisellä kustansi?
On se jännää, miten eri tavalla leikkaus vaikuttaa eri ihmisellä. Sleevenhän pitäisi vähentää tosi tehokkaasti näläntunnetta, mutta minulla on kova nälkä tämän tästä. Eikä mieltymykseni makeaan ole hävinnyt minnekään. Eilenkin sorruin ottamaan lisää juustokakkua, kun meillä oli ruokavieraita. Tuli kyllä kauhea ähky, mutta ei sitä syödessä huomannut...
Ihaninta on minusta ollut huomata, miten paljon paremmin esim. sauvakävelylenkillä jaksaa.
Tsemppistä vain!
Tepa
P.S Paljonko ohitus yksityisellä kustansi?
Tepa- Viestien lukumäärä : 16
Registration date : 08.09.2008
suolen toiminta
Miten teillä sleeve-leikatuilla on suoli t oiminut, kun kuitujen määrä on olematon? Eli tuleeko mitään ulos ja kuinka usein? Itselläni jo ennestään ummetusta,ja jos joudun pussikuurille,miten maha toimii? Tätä oon miettiny ja ihmetellyt.
Toinen juttu: kuinka pahat kivut on leikk. jälkeen ja kuinka kauan kestä'ä? Mitä kipulääkettä saitte kotiin? Olen selkävikani takia joutunut jo 20 vuotta syömään kovia lääkkeitä, ja sietokyky kasvanut,eli ei tehoa enää mikään lääke.Antavatko sairaalassa kipupiikkejä?
Toinen juttu: kuinka pahat kivut on leikk. jälkeen ja kuinka kauan kestä'ä? Mitä kipulääkettä saitte kotiin? Olen selkävikani takia joutunut jo 20 vuotta syömään kovia lääkkeitä, ja sietokyky kasvanut,eli ei tehoa enää mikään lääke.Antavatko sairaalassa kipupiikkejä?
isomahamamma- Viestien lukumäärä : 36
Registration date : 26.02.2009
Vs: Suolen toiminta
Ihan samalla tavalla kuitujen saanti jää vähäiseksi myös ohitusleikatuilla, ei ainoastaan sleeveleikatuilla. Siihen vaan on kiinnitettävä tarkasti huomiota, ja suunnitellulla ruokavaliolla hankittava niitä kuituja. Nykyään se on jo aika helppoa, kun kuituja lisätään jopa mehuihin.
Mulla ainakin on toiminut suoli aikalailla normaalisti leikkauksen jälkeen, keskimäärin kerran joka päivä. Pyrin syömään päivittäin pienen annoksen puuroa ja pari palaa ruisleipää. Aika vähäiseksi se kuidun määrä silti jää.
En tiedä sleeveleikatuista, mutta ainakaan ohitusleikatut eivät voi käyttää lainkaan suolen sisältöä lisääviä ns.bulk-laksatiiveja. Niitä muita sopivanlaisia sitten ei voikaan käyttää säännöllisesti.
Ja tietysti liikunnalla on selvä vaikutus suolen toimintaan.
Mutta kannattaa kysyä lääkärilrä, millaisia neuvoja/ohjeita sillä on antaa.
Leikkauksen jälkeinen kipu oli yllättävän vähäistä. Odotin jotain paljon pahempaa. Heräämössä ja osastolla annettiin ensimmäisen vuorokauden aikana voimakkaampia kipulääkkeitä (opioideja; lähinnä oksikodonia, ensin suoneen, jatkossa suun kautta), toisesta päivästä lähtien päivät pärjäs annetuilla ketoprofeenilla (Ketorin, 50mg x 3) ja parasetamolilla (Pamol-F, 1000mg x 4), yöksi pyysin oma-aloitteisesti vahvempaa. Kotia kirjoitettiin ainoastaan ihan turha resepti parasetamolille, minä kyllä käytin kotona vielä pari - kolme päivää Ketorinia ja Panacodia omista varastoista. Mut tosin kotiutettiin jo 2vrk leikkauksen jälkeen, joissakin paikoissa pidetään sairaalassa 5vrk leikkauksesta.
Sun täytyy ottaa jo hyvissä ajoin ennen leikkausta lääkärin kanssa puheeksi tuo kipulääkitysasia. Eikä ne kivussa pidä, kunhan vaan osaa pyytää. Aina sitä lääkitystä ei osata tarjota tarpeeksi. Kivun tunteminen on niin yksilöllistä, ettei kukaan voi tulla väittämään, että turhaan pyydät.
Kaikki varmasti selviää, kun vaan otat puheeksi. Tsemppiä!
Mulla ainakin on toiminut suoli aikalailla normaalisti leikkauksen jälkeen, keskimäärin kerran joka päivä. Pyrin syömään päivittäin pienen annoksen puuroa ja pari palaa ruisleipää. Aika vähäiseksi se kuidun määrä silti jää.
En tiedä sleeveleikatuista, mutta ainakaan ohitusleikatut eivät voi käyttää lainkaan suolen sisältöä lisääviä ns.bulk-laksatiiveja. Niitä muita sopivanlaisia sitten ei voikaan käyttää säännöllisesti.
Ja tietysti liikunnalla on selvä vaikutus suolen toimintaan.
Mutta kannattaa kysyä lääkärilrä, millaisia neuvoja/ohjeita sillä on antaa.
Leikkauksen jälkeinen kipu oli yllättävän vähäistä. Odotin jotain paljon pahempaa. Heräämössä ja osastolla annettiin ensimmäisen vuorokauden aikana voimakkaampia kipulääkkeitä (opioideja; lähinnä oksikodonia, ensin suoneen, jatkossa suun kautta), toisesta päivästä lähtien päivät pärjäs annetuilla ketoprofeenilla (Ketorin, 50mg x 3) ja parasetamolilla (Pamol-F, 1000mg x 4), yöksi pyysin oma-aloitteisesti vahvempaa. Kotia kirjoitettiin ainoastaan ihan turha resepti parasetamolille, minä kyllä käytin kotona vielä pari - kolme päivää Ketorinia ja Panacodia omista varastoista. Mut tosin kotiutettiin jo 2vrk leikkauksen jälkeen, joissakin paikoissa pidetään sairaalassa 5vrk leikkauksesta.
Sun täytyy ottaa jo hyvissä ajoin ennen leikkausta lääkärin kanssa puheeksi tuo kipulääkitysasia. Eikä ne kivussa pidä, kunhan vaan osaa pyytää. Aina sitä lääkitystä ei osata tarjota tarpeeksi. Kivun tunteminen on niin yksilöllistä, ettei kukaan voi tulla väittämään, että turhaan pyydät.
Kaikki varmasti selviää, kun vaan otat puheeksi. Tsemppiä!
Kustannuksista...
Tepa kirjoitti:P.S Paljonko ohitus yksityisellä kustansi?
Itse leikkaus hoitopäivineen maksoi n. 10500€, mutta lisäkustannuksia tuli alkuvaiheen tutkimuksista (gastroskopia, labrat, ylävatsan uä, jne...) n. 1000€ ja leikkauksenjälkeisistä seurantakäynneistä (lääkäri, ravitsemusterapeutti, laihdutusvalmentaja) n. 1000€ seuraavan vuoden sisään.
Oikeudet tällä foorumilla:
Et voi vastata viesteihin tässä foorumissa