Laihdutusleikkaus (lihavuusleikk.)
Would you like to react to this message? Create an account in a few clicks or log in to continue.

Pyyntö leikatuille

+2
Tepa43
SofiaDorotea45
6 posters

Siirry alas

Pyyntö leikatuille Empty Pyyntö leikatuille

Viesti kirjoittaja SofiaDorotea45 La Huhti 24, 2010 8:14 pm

Saisinko leikkauksessa jo olevilta ruokaohjeita/vinkkeja koskien hyvin ravitsevia mini-aterioita?
SofiaDorotea45
SofiaDorotea45

Viestien lukumäärä : 19
Registration date : 19.04.2010

Takaisin alkuun Siirry alas

Pyyntö leikatuille Empty Vs: Pyyntö leikatuille

Viesti kirjoittaja Tepa43 Ma Huhti 26, 2010 4:44 am

Mut leikattiin 15.12.-09
Ja nyt syön mitä mielitekee siis en oo vielä niin syventyny tuohon ravintorikkaus puoleen! mul on toukokuussa sisätauti lääkäsin aika ja sillon tutkitaan nuo veriarvot näkee sitten onko jotain puutoksii! Hb Mulla on tällä hetkellä 169 eli en ainakaan aneemiseksi ole tullut näillä vähäisillä syömisillä!Saan juotuu sen 2l vettä, mutta empä juuri muuta (ehdi)! se vitamiini piikkikin on ottamatta kun lääkäri sanoi,että oota niin kauan kun nää verikokeet on katottu!
Että näillä menään täällä toistaiseksi!
Tepa43
Tepa43

Viestien lukumäärä : 877
Ikä : 58
Registration date : 13.05.2009

Viesti kirjoittaja Tantta Ma Huhti 26, 2010 5:29 pm

Mut on leikattu samana paivana kuin Tepa, ja ma syon myos ihan mita huvittaa. Kokolihasta olen siirtynyt enemman jauhelihan, broilerin ja kalan kuluttajaksi. Perunoita menee kaikin tavoin valmistettuina ja vihanneksia.
Aamiainen useimmiten on viipale tummaa leipaa, voita ja kinkkua tai/ja juustoa kahvin kera. Valipala on omena tai appelsiini, lounas voi olla keittoa voleivan kera, jalkkariksi makeuttamaton jugurtti tai hedelma, valipala hedelma ja paivallinen ehka haudutettuja juureksia ja broilerinkoipi tai pari siipea, jalkkariksi riittaa silloin pelkka kahvi.
Lounas voi olla myos yksi peruna ja jauhelihakastiketta, jalkkariksi hedelma. Tai pieni possunkyljys ja sekavihanneksia. Tai pieni pala paistettua lohta keitetyn riisin ja salaatin kera. Joskus syon ateriaksi pienen palan pitsaa tai jauhelihapihvin valkosipuliperunoiten kanssa. Eli siis ihan mita mieli tekee, paitsi ei kovin sokerisia asioita, niista ma tulen kippeeksi. Rasvaa syon joka paiva, aina kun otan leipaa, laitan paalle oikeata voita, ei mitaan margariineja, eika milloinkaan kevyttuotteita.
Nailla on nyt lahteny 42kg ja jos liikaa alkaa paino jumittaa, niin sitten karsitaan hiilihydraatteja. Viela ei ole ollut syyta, mutta sekin paiva varmaan viela tulee.
Tantta
Tantta

Viestien lukumäärä : 296
Registration date : 21.12.2009

Viesti kirjoittaja SofiaDorotea45 Ma Huhti 26, 2010 8:12 pm

Kiitos vastauksista:))
Kopsasin netistä tällaisen esimerkin:
Aamupala:
1-2 dl maitoon keitettyä puuroa tai
1 pehmeä täysjyväinen leipä, margariinia, täyslihaleikkele
tai
1-2 dl jogurttia/viiliä ja 1-2 rkl mysliä

Kahvia tai teetä ja vettä aterian jälkeen

Välipala:
1-2 dl jogurttia / viiliä ja marjoja / lastenmarjasose (esim. Piltti)

Lounas:
50-100 g kalaa / kanaa ja 0,5-1 dl perunamuhennosta

kypsennettyjä tai hienonnettuja kasviksia

Välipala:
1-2 dl marjakiisseliä / marjapuuroa

Välipala:
1-2 dl jogurttia / viiliä / rahkaa / raejuustoa

Päivällinen:
1- 1,5 dl Pinaattikeitto ja kanamuna (silputtuna)

Iltapala:
1 viipale pehmeää täysjyväleipää, päälle margariinia ja täyslihaleikkele

1 raastettu omena/päärynä tai lastenhedelmäsose

Lisäksi päivän aikana:
1-2 l energiattomia juomia (vesi, kivennäisvesi, tee, mehu) aterioiden välillä

1-3 prk täydennysravintojuomaa tarpeen mukaan

Proteiinin riittävä saanti on tärkeää. Hyviä proteiinilähteitä ovat maitotaloustuotteet, erityisesti rahka, raejuusto, kala, kana, kanamuna ja liha. Maitotaloustuotteita tulisi syödä 6 dl päivässä ja lisäksi muutama viipale juustoa. Kalaa olisi hyvä syödä 2-3 kertaa viikossa lajeja vaihdellen. Päivittäin ruokavaliossa tulee pääaterioilla (lounas ja päivällinen) olla lihaa, kalaa, kanaa, kananmunaa tai soijatuotteita 50-100g per ateria.
SofiaDorotea45
SofiaDorotea45

Viestien lukumäärä : 19
Registration date : 19.04.2010

Viesti kirjoittaja haaho Ti Huhti 27, 2010 12:53 am

Pari ekaa viikkoa joutuu katsomaan, että proteiineja tulee tarpeeksi, mutta en minä ainakaan ole mitään mini-aterioita syönyt vaan ihan sitä samaa ruokaa kuin muutkin mutta vaan pienempiä annoksia. Edelleen tarkkailen, että muistan syödä riittävästi proteiineja ja rasvaa, mutta tärkeintä on aterioiden säännöllisyys, ettei tule sitten liian nälkäisenä syötyä liikaa. Tuo ohje on tietysti ideaali, mutta aika pian sitä alkaa syödä ilman, että tarvitsee enää koko leikkausta ajatellakaan. Esim. tänään olen syönyt: aamupala: lasi piimää, välipala, kahvia ja omena, lounas: lihakeittoa, näkkileipä, levite, juusto, leikkele ja lasi piimää. Iltapäivällä söin ruisleipää, levitettä kinkkuleikettä ja salaattia. Päivälliseksi kalaa ja muusia sitten vielä illalla syön jotain iltapalaa, esim. jugurtin tai leipää ja teetä. Näin jälkiviisaana olisi voinut aamulla syödä enemmänkin, mutta en minä ainakaan väkisin syö, jos ei kerran maita. Viikonloppuisin listaan tulee lisäksi salmiakkia ja jotain muutakin hyvää.

haaho

Viestien lukumäärä : 176
Ikä : 52
Registration date : 16.07.2009

Viesti kirjoittaja ritu Ti Huhti 27, 2010 1:25 pm

Minuun ei ole mitenkään vaikuttanut nuo ruokaohjeet kun alusta asti olen syönyt mitä mieli tekee eli ihan tavallista kotiruokaa ainut on se että annokset ovat pieniä samoin ruokarytmi kun aamusta ei tee mieli mitään niin se tahtoo painottua illalle niinkuin ennenkin ja RT mielestä ruokapäiväkirjani näytti hyvältä ja saan kaikki tarvittavat ravintoaineet.

ritu

Viestien lukumäärä : 433
Registration date : 17.09.2008

Viesti kirjoittaja Tantta Ti Huhti 27, 2010 4:27 pm

Ma olisin varmaan tullut hulluksi jos olisin edes yrittanyt syoda noitten ohjeitten mukaan, punniten sata kerta paivassa kaikki mahdolliset asiat.
Ma olen syonyt just mita on mieli tehnyt ja niin paljon, etta on tuntunut riittavan.
Olen just ollut 4kk tarkastuksessa ja kaikki mahdolliset verikokeet on otettu, mineraalit, vitamiinit, maksat ym. Ja kaikki tulokset oli hyvat. Maksa-arvot oli pikkusen ylakanttiin, mutta vahemman kuin ennen leikkausta ja kirurgi sanoi, etta laihtumisen myota ne normalisoituu kokonaan. Han kehotti jatkamaan syomista samaan malliin ja oli kovasti tyytyvainen kaikkiin tuloksiin seka painonpudotukseen.
Nuo ravintoterapeutit ottaa kaiken niin viimeisen paalle tarkasti, etta ma en jaksa niita seurata. Toki he tekeevat hyvaa tyota, mutta vahan vahemmallakin punnaamisella parjaa varsin hyvin. Tule paljon vahemman stressiakin.
Tietysti alussa, kun ei viela tieda mita syoda ja milloin, on hyva seurata niita annettuja ohjeita, kunnes kroppa alkaa kertoa miten tata elamaa nyt ruvetaan elamaan. Ja sitten tietysti pitaa muistaa, etta me ollaan yksiloita, mika sopii yhdelle, ei sovi toiselle.
Hyvaa jatkoa vaan kaikille ja onnea syomiseen.
Tantta
Tantta

Viestien lukumäärä : 296
Registration date : 21.12.2009

Viesti kirjoittaja mamuska Ti Huhti 27, 2010 11:52 pm

Hei! Minulla on nyt leikkauksesta 12 päivää. Kotiin tulon jälkeen olen syönyt tavallista ruokaa kuin ennenkin. Määrät ovat kuitenkin sellasii kissan aterioiden kokoisia, että ihan naurattaa. Enempää ei mene kuin pikku teevadillinen. Kiloja mennyt ehkä n.4.
Kaikista vaikeinta mulla on toi hitaasti syöminen ja sit ettei nälissään ota enempää. Aika pian aterian jälkeen tulee se paha olo ja on pakko joskus pulauttaa takasin, varsinkin jos on yrittänyt juoda aterian aikana!
Vieläkin tuntuu tosi oudolta tajuta, että on käynyt siellä leikkauksessa ja että tää nyt on sit loppuelämän valinta...
kai sitä joskus sen tajuaa, kun alkaa kunnolla meneen tota painoo alas.
mamuska
mamuska

Viestien lukumäärä : 37
Registration date : 23.04.2009

Viesti kirjoittaja Sponsored content

Sponsored content

Takaisin alkuun

- Similar topics

Oikeudet tällä foorumilla: