Leikkauksessa käyneet ja menijät muutama kysymys
5 posters
Sivu 1 / 1
Leikkauksessa käyneet ja menijät muutama kysymys
Olen menossa leikkaukseen 28.4 ja nyt haluaisinkin lukea muiden kokemuksia, sekä leikattujen ja leikkaamattomien.
Mimmonen oli olo ennen ja jälkeen leikkauksen? Kuinka kauan joutui olemaan sairaalassa? Kuinka pitkä sairasloma oli jne jne.
T:HippaHeikki
Mimmonen oli olo ennen ja jälkeen leikkauksen? Kuinka kauan joutui olemaan sairaalassa? Kuinka pitkä sairasloma oli jne jne.
T:HippaHeikki
HippaHeikki- Viestien lukumäärä : 37
Ikä : 55
Registration date : 24.09.2009
Vs: Leikkauksessa käyneet ja menijät muutama kysymys
Taysissa leikataan aina keskiviikkoisin, minä pääsin pois perjantaina aamupäivällä ja huonekaveri lauantaina. Tietysti sairaalassa oloaika riippuu omasta kunnosta, mutta minulle riitti hyvin tuo pari päivää. Sairauslomaa sain 3 viikkoa mutta kaksikin olisi riittänyt. Kotona ensimmäinen viikonloppu oli syömään ja juomaan opettelua, mutta vointi koheni heti kun aloin kävellä rauhallisesti ulkona. Pahoinvointikin hävisi kun tajusin ruveta syömään sellaista ruokaa mistä tykkään. Vatsan toiminta normalisoitui kun aloin mittaamaan juomiseni ja pidin huolta, että 1.5 litraa vettä muiden juomien lisäksi tulee juotua päivittäin. Kaiken kaikkiaan jokainen päivä oli edellistä helpompi, mahallaan aloin nukkumaan jo ensimmäisenä viikonloppuna. Tikit sulivat pois toisen viikon lopulla.
Nyt leikkauksesta on 9 viikkoa, enkä tietäisi olevani leikattu ellen välillä nostaisi paitaa ja näkisi pieniä arpia vatsalla. Maha pitää joskus syömisen jälkeen huvittavaa mulinaa, mutta ruoka maistuu, eikä mitään dumpingoireita ole tullut ankarankaan salmiakkimässäilyn jälkeen. Ruoka-annokset näyttävät olevan samaa luokkaa kuin hoikilla ihmisillä ruokalassa. Kirurgin kontrollissa kaikki arvot olivat hyvät, myös albumiini. Leikatuilla kuulemma saattaa tuo ravitsemusta kertova labra-arvo olla usein alussa matala. Olen yrittänyt pitää huolen, että syön joka päivä proteiinipitoista ja muutenkin täysipainoista ruokaa.
Liikunnan aloitin heti leikkauksen jälkeisenä viikonloppuna kävelylenkeillä ja neljännellä leikkauksen jälkeisenä viikkona aloitin jo ihan normaalin urheilun kuntosalilla. Minä olen alusta asti ollut hyväkuntoinen eikä olen mitään ongelmia tullut. Kun tätä palstaa lukee niin huomaa, että kaikilla ei alku ole ollut helppoa. Minun vointiini positiivisesti auttoi kaksi seikkaa: kävelylenkit ja pitsa, jonka tilasin ensimmäisenä lauantaina. Ilmeisesti pahoinvointini liittyi siihen, etten pystynyt syömään mitään sosekeittoa ja elimistö huusi ruokaa kolmen päivän paaston jälkeen. Pitsasta en kylläkään syönyt kuin puolikkaan yhdestä slicestä, mutta vointi parani heti. Liikunta puolestaan auttoi mahan kipristelyyn ja ehkä suolet hakivat oikeata paikkaansa mahaontelossa. Vointi tosiaan kohenee päivä päivältä ihan huomattavasti. Tsemppiä leikkaukseen, laita yksityisviestiä, jos haluat lisää kokemuksia Taysissa leikatulta.
Nyt leikkauksesta on 9 viikkoa, enkä tietäisi olevani leikattu ellen välillä nostaisi paitaa ja näkisi pieniä arpia vatsalla. Maha pitää joskus syömisen jälkeen huvittavaa mulinaa, mutta ruoka maistuu, eikä mitään dumpingoireita ole tullut ankarankaan salmiakkimässäilyn jälkeen. Ruoka-annokset näyttävät olevan samaa luokkaa kuin hoikilla ihmisillä ruokalassa. Kirurgin kontrollissa kaikki arvot olivat hyvät, myös albumiini. Leikatuilla kuulemma saattaa tuo ravitsemusta kertova labra-arvo olla usein alussa matala. Olen yrittänyt pitää huolen, että syön joka päivä proteiinipitoista ja muutenkin täysipainoista ruokaa.
Liikunnan aloitin heti leikkauksen jälkeisenä viikonloppuna kävelylenkeillä ja neljännellä leikkauksen jälkeisenä viikkona aloitin jo ihan normaalin urheilun kuntosalilla. Minä olen alusta asti ollut hyväkuntoinen eikä olen mitään ongelmia tullut. Kun tätä palstaa lukee niin huomaa, että kaikilla ei alku ole ollut helppoa. Minun vointiini positiivisesti auttoi kaksi seikkaa: kävelylenkit ja pitsa, jonka tilasin ensimmäisenä lauantaina. Ilmeisesti pahoinvointini liittyi siihen, etten pystynyt syömään mitään sosekeittoa ja elimistö huusi ruokaa kolmen päivän paaston jälkeen. Pitsasta en kylläkään syönyt kuin puolikkaan yhdestä slicestä, mutta vointi parani heti. Liikunta puolestaan auttoi mahan kipristelyyn ja ehkä suolet hakivat oikeata paikkaansa mahaontelossa. Vointi tosiaan kohenee päivä päivältä ihan huomattavasti. Tsemppiä leikkaukseen, laita yksityisviestiä, jos haluat lisää kokemuksia Taysissa leikatulta.
Viimeinen muokkaaja, haaho pvm Ti Huhti 20, 2010 12:41 pm, muokattu 2 kertaa
haaho- Viestien lukumäärä : 176
Ikä : 52
Registration date : 16.07.2009
Jos leikkaus jännittää niin pyydä esilääkitys :) Minä pyysin, enkä saliin kävellessäni tajunnut jännittää tai pelätä ollenkaan. Mikä on aika hyvä suoritus kun sairalaaan saapuessa olin ihan paniikissa.
Leikkauspäivä keskiviikko (siis heräämisen jälkeen) meni aikamoisessa tokkurassa. Kärsin myös pahoinvoinnista ja kipuja oli hieman. Heräämössä lääkittiin hyvin, ei siis tarvinnut kärvistellä. Osastolle pääsin puoli yhdeksän aikaan illalla, leikkaus oli joskus puolen päivän tienoilla.
Torstai aamuna poistettiin katetri ja nesteytys keskeytettiin. Aamulla piti myös heti nousta ylös ja lähteä kävelemään. Torstaina myös kaikki ruuat piti nauttia itse. Ei meinannut maistua. Torstaina oli vielä hiukan kipuja, mutta menivät lääkkeillä ohi.
Pääsin perjantaina kotiin ja sairaslomaa olisin saanut 2vkoa jos olisi tarvinnut. Mutta en tarvinnut kun menen muutenkin töihin vasta toukokuulla.
Nyt kun leikkausta rupeaa olemaan 2 vkoa kohta niin olo on melko lailla hyvä. Väsymystä on vielä ilmassa ja syömisiä kovasti opetellaan mutta muuten melkein tuntuu siltä kun ei olis koskaan leikattukaan :)
Leikkauspäivä keskiviikko (siis heräämisen jälkeen) meni aikamoisessa tokkurassa. Kärsin myös pahoinvoinnista ja kipuja oli hieman. Heräämössä lääkittiin hyvin, ei siis tarvinnut kärvistellä. Osastolle pääsin puoli yhdeksän aikaan illalla, leikkaus oli joskus puolen päivän tienoilla.
Torstai aamuna poistettiin katetri ja nesteytys keskeytettiin. Aamulla piti myös heti nousta ylös ja lähteä kävelemään. Torstaina myös kaikki ruuat piti nauttia itse. Ei meinannut maistua. Torstaina oli vielä hiukan kipuja, mutta menivät lääkkeillä ohi.
Pääsin perjantaina kotiin ja sairaslomaa olisin saanut 2vkoa jos olisi tarvinnut. Mutta en tarvinnut kun menen muutenkin töihin vasta toukokuulla.
Nyt kun leikkausta rupeaa olemaan 2 vkoa kohta niin olo on melko lailla hyvä. Väsymystä on vielä ilmassa ja syömisiä kovasti opetellaan mutta muuten melkein tuntuu siltä kun ei olis koskaan leikattukaan :)
moi.
mä oon tallinnann leikattuja.
sielä koko rumba kesti 6rk.
täälä 4vko saikkuu ja alko pikkuhiljaa putoo normisafka.
mulla tippunu 2vssa ylipainosta 85%
mä oon tallinnann leikattuja.
sielä koko rumba kesti 6rk.
täälä 4vko saikkuu ja alko pikkuhiljaa putoo normisafka.
mulla tippunu 2vssa ylipainosta 85%
luke64- Viestien lukumäärä : 58
Ikä : 60
Registration date : 10.11.2009
Mä sain kanssa diapamia puoli tuntia ennen leikkausta ja naureskelin hilpeästi mennessäni leikkaukseen. Mun mielestä se koko operaatio oli paljon helpompi kuin oli peloteltu. Parin viikon huonon olon (siis jopa vesi inhotti) ja selkäkivun (sairaalan sängyt!) jälkeen ei oikeastaan ole mitään ihmeellistä ollut. Ja kun sai syödä taas kiinteää ruokaa, ei syömisnautinto ole yhtään vähentynyt. Vähemmän jaksaa syödä ja makeeta ei tee enää mieli, kasvikset maistuu paremmin, siinä kaikki. Mutta keittoja ei pysty edes katsomaan :)
desperate- Viestien lukumäärä : 11
Registration date : 18.11.2009
Sivu 1 / 1
Oikeudet tällä foorumilla:
Et voi vastata viesteihin tässä foorumissa