Kuinka moni on valinnut ohitusleikkauksen ja kuka sleeven?
+8
Tikrustiina75
terveysmatkailija
haaho
ritu
tigertytto
hylje
Kimby
AnnikaK
12 posters
Kuinka moni on valinnut ohitusleikkauksen ja kuka sleeven?
Elikkä kumman olet valinnut ja miksi?
Oletko katunut?
Paljonko on painoa pudonnut?
Oletko katunut?
Paljonko on painoa pudonnut?
Viimeinen muokkaaja, AnnikaK pvm Pe Huhti 16, 2010 6:31 am, muokattu 1 kertaa
AnnikaK- Viestien lukumäärä : 67
Ikä : 36
Registration date : 13.04.2010
Vs: Kuinka moni on valinnut ohitusleikkauksen ja kuka sleeven?
Pantaa ei enää tehdä. Taisit sekoitta sleeven ja pannan. Nykyään siis tehdään ohitus ja sleeve. Mitään valmista vastausta paremmuuten ei ole. Sen takia Suomessa tehdään hyvin laaja tutkimus aiheesta. Sleevessä ei muuteta anatomiaa joten komplikaatioiden mahdollisuus pitkällä tähtäimellä on kai pienempi. Ohituksessa pätkitään ohutsuolta pois joka periaatteessa huonontaa ravinnon imeytymistä. Se voi olla sekä hyvä että huono asia. Itse osallistun tutkimukseen jolloin leikkaustekniikka arvotaan. Mulle osallistumien tutkimukseen oli ikäänkuin helpotus jolloin mun ei tarvinnut itse tehdä valintaa. Mulle tehtiin sleeve. Tiedän että jotkut haluavat ehdottomasti jomman kumman tehtävän jostain periaatteelliesta syystä. Mulla ei edelleenkään ole mielipidettä asiassa sunntaan eikä toiseen.
Itse olen sitä mieltä että homma kusee jokatapauksessa jos ei osaa muutta elämäntapaa leikkauksen jälkeen. Aivan sama kumpi leikkaus on tehty niin sen homman pystyy ihan itse tuhoamaan. Kun on sisäistänyt koko homman ideaa niin leikkaus on apukeino jonka kanssa on hieman helpompi hillitä omaa ravinnonsaantia ja pitkällä tähtäimellä saada homma tasapainoon.
Mikäli sillä on tässä vaiheessa koulutusta merkitystä, niin painoa on pudonnut nyt yhteensä 40 kg, mutta vielä pitäisi toinen mokoma saada pois. Katotaan sitten 1,5 vuoden kuluttua miten sillä saralla homma etenee. Tämä kun ei ole mikään hetimullekaikkinytvalmisvastaus tyyppinen jutska.
Itse olen sitä mieltä että homma kusee jokatapauksessa jos ei osaa muutta elämäntapaa leikkauksen jälkeen. Aivan sama kumpi leikkaus on tehty niin sen homman pystyy ihan itse tuhoamaan. Kun on sisäistänyt koko homman ideaa niin leikkaus on apukeino jonka kanssa on hieman helpompi hillitä omaa ravinnonsaantia ja pitkällä tähtäimellä saada homma tasapainoon.
Mikäli sillä on tässä vaiheessa koulutusta merkitystä, niin painoa on pudonnut nyt yhteensä 40 kg, mutta vielä pitäisi toinen mokoma saada pois. Katotaan sitten 1,5 vuoden kuluttua miten sillä saralla homma etenee. Tämä kun ei ole mikään hetimullekaikkinytvalmisvastaus tyyppinen jutska.
Kimby- Viestien lukumäärä : 644
Ikä : 53
Registration date : 28.11.2009
Miksi jompaa kumpaa suositellaan? Siis että miksi joilleki sleeve on parempi entä ohitus? itellä saman verran pudotettavaa... maanantaina lähetteen perään..
AnnikaK- Viestien lukumäärä : 67
Ikä : 36
Registration date : 13.04.2010
Mun ymmärtääkseni on niin että jos sopii toiseen leikkaukseen sopii myöskin toiseen. Tietty jotkut sairaudet voi vaikutta asiaan. Ennemminkin näen asian niin että ohitusta on tehty jo 30 vuotta ja sen hyödyt ja toisaalta mahdolliset haitat tunnetaan aika hyvin. Sleeve on kehitetty juuri sen takia että se on myöskin tehokas mutta riskit ja mahdolliset ongelmat on pienemmät. Ja sitten kaikki kirurgit ei edes hanskaa vielä tuota sleeveä ja sen takia tekevät vain ohitusta. Kunnallisella puolella Suomessa hanskataan kyllä molemmat tekniikat ainakin isoimmissa sairaaloissa. Mutta tietyt yksityiset tekee sitten vain ohituksia.
Meinasi unohtua sanoa että sleeven yksi etu on se että sen voi myöhemmin muutta ohitukseksi jos ei haluttua tulosta synny. Ohitus kun on niin se on sitten siinä. Takaisin et saa sitä suolenpätkää vaikka ehkä joskus tarttisitkin.
Meinasi unohtua sanoa että sleeven yksi etu on se että sen voi myöhemmin muutta ohitukseksi jos ei haluttua tulosta synny. Ohitus kun on niin se on sitten siinä. Takaisin et saa sitä suolenpätkää vaikka ehkä joskus tarttisitkin.
Kimby- Viestien lukumäärä : 644
Ikä : 53
Registration date : 28.11.2009
esim pallea tyrä estää sleeven tekemisen,
ja esim jos diabetes lääkäri suosittelee ohitusta.
nämä lisäyksenä _kimbyn hyvään kerrontaan
ja esim jos diabetes lääkäri suosittelee ohitusta.
nämä lisäyksenä _kimbyn hyvään kerrontaan
hylje- Viestien lukumäärä : 185
Ikä : 61
Registration date : 04.08.2009
Juuh mun piti lisätä sama juttu...eli mulle valittiin ohitus koska mulla on palleatyrä ja närästystä ja sleevessä kuulemma närästys saattaa mennä pahemmaksi.
tigertytto- Viestien lukumäärä : 1222
Registration date : 16.02.2009
Ohitusta ei välttämättä pystytä tekemään vaikka se olisi suunniteltu jos on liikaa kiinnikkeitä edellisiltä leikkauksilta sekä jos maksa liian suuri tai mahassa liikaa rasvaa ettei pystytä tekee ohitusta ja onhan tapauksia ettei kumpaakaan ole pystytty tekemään vaan haavat suljettu samantien.
ritu- Viestien lukumäärä : 433
Registration date : 17.09.2008
Ohoooo...sekin mahdollisuus vielä...en olekkaan ennen kuullut että ei kumpaakaan voisi tehdä.Voe voe..saas nähdä mitä tästäkin tullooo..olen odottanut nyt varmaan puolitoista vuotta ja vielä on odotettavaa syyskuuhun asti..olispas se vähemmän kiva juttu kun kaiken tämän jälkeen ei voiskaan leikata ollenkaan..Tiedätkö ritu mitä niissä tapauksissa on ollut esteenä jos ei olla voitu tehdä kumpaakaan leikkaus muotoa???
Tampereella tällä hetkellä tehdään lähes poikkeuksetta ohitusleikkaus, sleeveä tehdään, mikäli ohitus ei jostain syystä kirurgin mukaan onnistuisi. Tampereella ei siis tällä hetkellä saa leikkausmuotoa itse päättää tai valita.
haaho- Viestien lukumäärä : 176
Ikä : 52
Registration date : 16.07.2009
Tigertyttö: Mulle sanoi KYSin leikkaava kirurki että on KYSissä sattunut muutama tapaus joissa ei ole noudatettu ene kuuria ja vatsassta ei ole sulanut tarpeeksi rasvaa eikä maksanympäriltä niin ei ole voitu tehdä mitään mutta nyttemmin ihmiset ovat motivoituneempia ja nouvattavat vähäenergistä diettiä niin yleensä sleeve onnistuu jos ohitusta ei voida tehdä joka KYSissä on aina etusijalla.
ritu- Viestien lukumäärä : 433
Registration date : 17.09.2008
Ok kiitti ritu tiedosta.
Sleeven valitsin
Valitsin sleeven ja kävin yksityisellä. Sleeve siksi, että ohitusleikkauksessa ohitetaan osa ohutsuolta, joten ravintoaineita imeytyy vähemmän kuin normaalisti ja lisäravinteillakaan ei aina saada korjattua puutostiloja.
Sleevessä imeytyminen on normaalia ja koska minulla oli "vain" 44 kg ylimääräistä, ajattelin että se riittää. Ohitus laihduttaa enemmän kuin sleeve joten todella isoille se on ehkä parempi vaihtoehto.
Sleeve on minulle myös siksi sopivampi, että kärsin migreenistä ja ohitusleikkauksessa ymmärtääkseni estyy tiettyjen ruoka-aineiden ja lääkkeiden käyttö koska syöty tavara menee suoraan ohutsuoleen. Tarvitsen lääkkeeni joten sleeve ei muuta lääkityksiäni.
Olen laihtunut 2 kuukaudessa (kuukausi ennen leikkausta ja vajaa kuukausi jälkeen leikkauksen) yhteensä 17 kg joten olen todella tyytyväinen. Nälkää koin vain ennen leikkausta, leikkauksen jälkeen en ole ollut nälkäinen.
Sleevessä imeytyminen on normaalia ja koska minulla oli "vain" 44 kg ylimääräistä, ajattelin että se riittää. Ohitus laihduttaa enemmän kuin sleeve joten todella isoille se on ehkä parempi vaihtoehto.
Sleeve on minulle myös siksi sopivampi, että kärsin migreenistä ja ohitusleikkauksessa ymmärtääkseni estyy tiettyjen ruoka-aineiden ja lääkkeiden käyttö koska syöty tavara menee suoraan ohutsuoleen. Tarvitsen lääkkeeni joten sleeve ei muuta lääkityksiäni.
Olen laihtunut 2 kuukaudessa (kuukausi ennen leikkausta ja vajaa kuukausi jälkeen leikkauksen) yhteensä 17 kg joten olen todella tyytyväinen. Nälkää koin vain ennen leikkausta, leikkauksen jälkeen en ole ollut nälkäinen.
terveysmatkailija- Viestien lukumäärä : 39
Registration date : 26.03.2010
Itselleni tehtiin ohitus vaikka ylipainoa oli vain 50 kg. Ja syy siihen valintaan oli arpa. Osallistun Tyksissä tehtävään tutkimukseen jossa tuo leikkaus muoto arvottiin. Ja painoa on tippunut yhteensä 38 kg tosin viimeiset kaks kuukautta se on ollut paikoillaan mutta nyt on lähtenyt alas päin uudestaan. JA omasta leikkauksesta on aikaa kohta 8 kk:tta.
Tikrustiina75- Viestien lukumäärä : 201
Ikä : 49
Registration date : 12.01.2009
en valinnut kumpaakaan katsottiin arvalla ja sleev tuli
ukkomara- Viestien lukumäärä : 38
Ikä : 62
Registration date : 01.10.2009
Arvalla minunkin leikkaustapani valittiin, Sleeve. Leikkaus tehtiin 17.5.2010.
On pallea-, sekä napatyrä, ei haitannut. Lisäksi joskus 70-luvulla sappirakkoleikkaus, josta arpi rintalastasta napaan. Ei haitannut.
Tässä uutta opetellaan vaihtelevalla menestyksellä, ei tahdo upota tarpeeksi nesteitä / vrk. Mutta sinnikkäästi yritän.
Hyvää vointia kaikille leikatuille ja tsemppiä odottaville. Kannattaa pohtia ja ottaa selvää kaikesta mieltä askarruttavasta ennen leikkauspäätöstä.
Työterv.lääkärillä 08/2009
Sisätautilääkäri 12/2009
Gastroskopia 03/2010
Kirurgin tapaaminen 05/2010
Ravintoterapeutti 05/2010
Arvottu leikkaustapa Sleeve 17.5.2010
Paino 12/2009 150 kg tasan
Paino 05/2010 132 kg tasan (sain aika hyvin Nutriletillä painoa pois)
Uusi elämä on alkanut.
On pallea-, sekä napatyrä, ei haitannut. Lisäksi joskus 70-luvulla sappirakkoleikkaus, josta arpi rintalastasta napaan. Ei haitannut.
Tässä uutta opetellaan vaihtelevalla menestyksellä, ei tahdo upota tarpeeksi nesteitä / vrk. Mutta sinnikkäästi yritän.
Hyvää vointia kaikille leikatuille ja tsemppiä odottaville. Kannattaa pohtia ja ottaa selvää kaikesta mieltä askarruttavasta ennen leikkauspäätöstä.
Työterv.lääkärillä 08/2009
Sisätautilääkäri 12/2009
Gastroskopia 03/2010
Kirurgin tapaaminen 05/2010
Ravintoterapeutti 05/2010
Arvottu leikkaustapa Sleeve 17.5.2010
Paino 12/2009 150 kg tasan
Paino 05/2010 132 kg tasan (sain aika hyvin Nutriletillä painoa pois)
Uusi elämä on alkanut.
Öme1955- Viestien lukumäärä : 11
Ikä : 69
Registration date : 18.12.2009
Porissa leikataan ensisijaisesti GBP sitten sleeve jos ei GBP onnistu!
Siis mulle tehtiin GBP ja oon tyytyväinen! :)
Vajaa 5 kiloo jos vielä putoo niin oon normaalipainoinen!
(uskon, että pääsen siihen, onhan leikkuusta vasta 5kk!)
TSEMPPIIIIIIIII KAIKILLE!
Siis mulle tehtiin GBP ja oon tyytyväinen! :)
Vajaa 5 kiloo jos vielä putoo niin oon normaalipainoinen!
(uskon, että pääsen siihen, onhan leikkuusta vasta 5kk!)
TSEMPPIIIIIIIII KAIKILLE!
Tepa43- Viestien lukumäärä : 877
Ikä : 58
Registration date : 13.05.2009
mahtavasti sait enedietillä painoo pois Öme
ukkomara- Viestien lukumäärä : 38
Ikä : 62
Registration date : 01.10.2009
Loistavaa Tepa! :)
joku80- Viestien lukumäärä : 190
Registration date : 04.10.2008
Oikeudet tällä foorumilla:
Et voi vastata viesteihin tässä foorumissa