marja72 ja turkutuulia
3 posters
marja72 ja turkutuulia
Halusin kysyä Teiltä, että mitä kuuluu, kuinka voitte? Taisitte molemmat käydä Viron puolella leikkauksessa?
Olikohan siellä suomenkielentaitoisia henkilöitä vai millä kielellä tulisi kommunikoida?
Kiitos
Olikohan siellä suomenkielentaitoisia henkilöitä vai millä kielellä tulisi kommunikoida?
Kiitos
minä- Viestien lukumäärä : 48
Registration date : 22.03.2010
Vs: marja72 ja turkutuulia
Hei! En oo hetkeen täällä käynytkään-olipas kiva että joku "kaipailee"! Virossa käytiin juu, Tallinnassa Taastava kirurgia kliinikillä. Mulla oli sama tilanne kuin sulla, liian hoikka ja liian terve julkiselle puolelle- niinkuin tuolla oon kertonut. Suomea siellä puhui vain teho-osastolta yks nukkumatti ja joku erikoissairaanhoitaja. Leikkaava kirurgi puhui englantia eli ei kyllä ihan pelkällä suomenkielellä pärjää. Tai siis ehkä pärjää mutta jää varmaan askarruttavia asioita epäselväksi. Lisäks siellä oli fysioterapeutti joka puhui mun kanssa (tosi) huonoa ruotsia. Eli vähän kaikki kielet siellä tuli käytettyä ;) Mä soitin klinikalle kun varasin aikaa ja puhuin englantia, hyvin se menee vaikkei täydellistä kieltä puhukaan.
Ja tää vointi... Mulla oli alkuun TOSI vaikeeta. Varmaan oot tuolta Leikkaus Virossa -ketjusta jo lukenut mun matkasta. Eli niistä ei sen enempää. Mutta kyllä se vointi mullakin on vaan kohentunut!!! Syöminen sujuu jo ilman isoja vaikeuksia, samoin juominen, muutaman lasin viiniäkin olen juonut. Haavakivut vähenee viikko viikolta- nekin mulla on jostain ihmeen syystä ollu järkyt. Nyt tulin just töistä (laivalta) ja melkein koko passi meni krampeitta vaikka kiirettä piti. Jotenkin tuntui vaan että kaikki muut paranee niin nopeasti ja mä vaan kärsin mutta näköjään mun aikataulu vaan on vähän eri.... Ruokahalut menee vielä tosi helposti ja ruuan tarvii olla hyvää että viittin edes syödä. Karkkia oon syönyt muutaman kerran ja myönnettävä on että liian hyvältä se maistuu edelleen!!!!! Mutta kun ennen söin säkillisen joka päivä, nyt oon 3.5 kuukaudessa syönyt sen muistaakseni 3 kertaa; ei tästä kannata stressata.Töissä oli viimeiset 4 päivää "pahaa" ruokaa eli join vaan piimää, otin yhden proteiinipirtelön joka päivä ja söin siivun näkkileipää. Eli aivan liian vähän ja ravintoarvot oli ihan hukassa.... Tänään mulla on ollut ripuli??? eli mikään ei pysy sisällä. Ja tietty nyt mietinkin onko tää tavallinen ripuli vai johtuuko jostain leikkaukseen liittyvästä...
Verenpaine mulla on muuten laskenut suht normaalille tasolle (ennen 130/98 ja nyt 125/82) eli selvä terveydellinen hyöty on huomattavissa. Mun bmi on laskenut n.36sta noin 30iin. Eli kiloja on tippunut n.15. Kysele lisää jos haluat tietoa. Nyt oon tosin lähdössä lomalle eli viimeistään sen jälkeen vastailen!
Ja tää vointi... Mulla oli alkuun TOSI vaikeeta. Varmaan oot tuolta Leikkaus Virossa -ketjusta jo lukenut mun matkasta. Eli niistä ei sen enempää. Mutta kyllä se vointi mullakin on vaan kohentunut!!! Syöminen sujuu jo ilman isoja vaikeuksia, samoin juominen, muutaman lasin viiniäkin olen juonut. Haavakivut vähenee viikko viikolta- nekin mulla on jostain ihmeen syystä ollu järkyt. Nyt tulin just töistä (laivalta) ja melkein koko passi meni krampeitta vaikka kiirettä piti. Jotenkin tuntui vaan että kaikki muut paranee niin nopeasti ja mä vaan kärsin mutta näköjään mun aikataulu vaan on vähän eri.... Ruokahalut menee vielä tosi helposti ja ruuan tarvii olla hyvää että viittin edes syödä. Karkkia oon syönyt muutaman kerran ja myönnettävä on että liian hyvältä se maistuu edelleen!!!!! Mutta kun ennen söin säkillisen joka päivä, nyt oon 3.5 kuukaudessa syönyt sen muistaakseni 3 kertaa; ei tästä kannata stressata.Töissä oli viimeiset 4 päivää "pahaa" ruokaa eli join vaan piimää, otin yhden proteiinipirtelön joka päivä ja söin siivun näkkileipää. Eli aivan liian vähän ja ravintoarvot oli ihan hukassa.... Tänään mulla on ollut ripuli??? eli mikään ei pysy sisällä. Ja tietty nyt mietinkin onko tää tavallinen ripuli vai johtuuko jostain leikkaukseen liittyvästä...
Verenpaine mulla on muuten laskenut suht normaalille tasolle (ennen 130/98 ja nyt 125/82) eli selvä terveydellinen hyöty on huomattavissa. Mun bmi on laskenut n.36sta noin 30iin. Eli kiloja on tippunut n.15. Kysele lisää jos haluat tietoa. Nyt oon tosin lähdössä lomalle eli viimeistään sen jälkeen vastailen!
turkutuulia- Viestien lukumäärä : 154
Registration date : 20.10.2009
Kiitos ja onnea. Kai se toipuminen on yksilöllistä.
Paljonko sillä leikkaus viillolla on pituutta? Onko se pysty vai vaaka suoraan?
Miten sen toimenpiteen jälkeen sairaslomat ja jälkitarkastukset, tikkien poisto?
Yksityiselle olen menossa, mutta en tiedä vielä koti vai ulkomaa. Hintahaitari on aika mieletön, siihen verrattuna, että pitää itse maksaa ja tavallisena "duunarina" tulee vertailtua ja mietittyä.
Paljonko sillä leikkaus viillolla on pituutta? Onko se pysty vai vaaka suoraan?
Miten sen toimenpiteen jälkeen sairaslomat ja jälkitarkastukset, tikkien poisto?
Yksityiselle olen menossa, mutta en tiedä vielä koti vai ulkomaa. Hintahaitari on aika mieletön, siihen verrattuna, että pitää itse maksaa ja tavallisena "duunarina" tulee vertailtua ja mietittyä.
Viimeinen vilkaisu ja sitten lomalle!! Arpi on pystysuoraan, navasta rintalastaan asti eli piiiitkä on. Hyvin siisti ommeltu eli oli vain 1 tai 2 tikkiä mitkä poistettiin terveyskeskuksessa. Se arpi on jotenkin "sisäänpäin" ommeltu. Sairauslomaa hain heti kotiuduttuani Suomesta, kun ne virolaiset reseptitkään ei ois täällä kelvannut. Oon vaihdellen ollut arvauskeskuksessa ja yksityisellä puolella lääkärillä, ja kun suolistoa kuvattiin; sain arvauskeskuksesta Tyksiin lähetteen. Adamsonin klinikalla tehdään muuten leikkaus tähystyksenä, hinta on n.6500 euroa. Tää mun leikkaus maksoi 4300 eli raha ratkaisi- enkä ois pankista enempää lainaa saanutkaan..... Mä jouduin niitten kaikkien selkkausteni takia olemaan siellä sairaalassa oletettua kauemmin mutta toi normaali summa kattoi sen koska eivät ainakaan laskua perään lähettäneet noista ylimääräsistä päivistä..
turkutuulia- Viestien lukumäärä : 154
Registration date : 20.10.2009
KIITOS, oikein mukavaa lomaa =)).
Mun leikkaus sujui todella hyvin eikä mitään komplikaatioita ole ollut. Haavakivut hävisivät viikossa ja haava on parantunut todella hyvin. Haava on samanpituinen kuin turkutuulialla. Viron kieli on aika paljon samanlainen kuin suomenkin joten kommunikaatio oli mielestäni helppoa, viroa, suomea ja englantia sekaisin:) Mulla paino nyt pudonnut 16kg mutta ruokahalu on toooodella huiono. Hemoglobiini on laskenut 84 kun en ole saanut syötyä riittävän terveellisesti. Juominen sujuu ilman ongelmia.
Ollaan turkutuulian kanssa puhuttu että mentäisiin toukokuussa klinikalle näyttäytymään joten jos valitset Taastavan ja leikkaus on toukokuussa niin ilmoittele meille niin voitaisiin ajoittaa käynti samaan aikaan ja tulla suakin moikkaamaan:)
Ollaan turkutuulian kanssa puhuttu että mentäisiin toukokuussa klinikalle näyttäytymään joten jos valitset Taastavan ja leikkaus on toukokuussa niin ilmoittele meille niin voitaisiin ajoittaa käynti samaan aikaan ja tulla suakin moikkaamaan:)
marja72- Viestien lukumäärä : 65
Ikä : 52
Registration date : 10.10.2009
Oikeudet tällä foorumilla:
Et voi vastata viesteihin tässä foorumissa