Laihdutusleikkaus (lihavuusleikk.)
Would you like to react to this message? Create an account in a few clicks or log in to continue.

Huolena maksa-arvojen kohoaminen

+8
joku80
haaho
Bulla65
tigertytto
PMM77
maalu
ritu
Atolli54
12 posters

Siirry alas

Huolena maksa-arvojen kohoaminen Empty Huolena maksa-arvojen kohoaminen

Viesti kirjoittaja Atolli54 Ti Maalis 02, 2010 4:02 am

Minulle tehtiin toivomukseni mukaisesti sleeve-leikkaus 4.2.2010. Kävin tänään lopputarkastuksessa. Kaikki muut asiat olivat oikein hyvin, mutta maksa-arvot olivat seuraavat: P-ASAT 62 (viitearvo 15-35) ja P-ALAT 116 (viitearvo 10-45). Lääkäri mumisi jotain että se johtuu laihtumisesta. En tullut hullua hurskaammaksi siitä tiedosta. Osaatteko te muut leikatut kertoa miten teidän maksa-arvot muuttuivat leikkauksen jälkeen? Olen todella huolissani noista arvoista. Crying or Very sad Minulla ne olivat ennen leikkausta hiukan koholla, koska minulla on rasvamaksa lihavuuden vuoksi. En nauti alkoholia.
Ja kiitos kaikille, jotka olette kirjoittaneet tänne ja jakaneet arvokasta ja asiantuntevaa tietoa sekä ennen leikkausta ja leikkauksen jälkeen. Very Happy
Leikattu 4.2.2010, paino 112
1.3.2010 paino 105,4

Atolli54

Viestien lukumäärä : 27
Registration date : 27.10.2009

Takaisin alkuun Siirry alas

Huolena maksa-arvojen kohoaminen Empty Vs: Huolena maksa-arvojen kohoaminen

Viesti kirjoittaja ritu Ti Maalis 02, 2010 2:29 pm

Tuosta Maksaarvojen kohoamisesta en tiedä mutta nopea laihduttaminen voi aiheuttaa sappikiviä niinkuin minulle kävi nyt leikkauksesta (ohitus) aikaa reilu kolmekuukautta ja sappirakko täynnä niinsanottua hiekkaa, takana kaksi rajua sappikohtausta ja useita lievempiä milloin ei ole tarvinnut lähteä sairaalaan tiputukseen ja Perjantaina odottaa sappileikkaus ja tiehyeiden putsaus kun sitä hiekkaa kulkeutunut sappitiehyeisiin. Kannattaa suhtautua vakavasti sappeen jos sitä ei ole ennen poistettu, pitäisi saaha pakolliseksi laihdutusleikkauksen yhdeydessä ettei tarvitse heti uudestaan mahaa aukasta.

ritu

Viestien lukumäärä : 433
Registration date : 17.09.2008

Viesti kirjoittaja Atolli54 Ti Maalis 02, 2010 6:13 pm

Minulla ei ennen ole ollut sappivaivoja, joten en tiedä millaisia ne ovat. Voisitteko ystävällisesti kertoa mitä on odotettavissa ja onko mitään muuta keinoa kuin leikkaus saada ne ehkäistyä? En millään haluaisi uutta leikkausta!!!

Atolli54

Viestien lukumäärä : 27
Registration date : 27.10.2009

Viesti kirjoittaja ritu Ti Maalis 02, 2010 8:04 pm

Nuo sappi kohtaukset alkavat minulla noin tunti ruokailun jälkeen kun kipu alkaa ylä vatsalla ja yltyy aivan kamalaksi että on pakko lähteä sairaalaan jos ei Litagin auta ja vaikka minä olen kipupotilas niin minunkin luokituksella kipu on jotain 9,5 kymmenasteikolla ja jos hyvin käy eikä ole tullut tulehdusta sappeen tai haimaan niin minä olen selvinnyt aina sairaalasta kahdenvuorokauden tiputuksella, ja jos sappirakossa on kiviä niin ainut hoito vissiin on sapen poisto ja kun nopea laihtuminen saattaa aiheuttaa noita kiviä niin minkäs me tehdään kun on laihdutusleikattu.

ritu

Viesti kirjoittaja maalu Ke Huhti 21, 2010 4:04 am

Itse olen käynyt nyt polilla kaksi kertaa sappivaivojen kanssa. Ultrassa ei näy kiviä, mutta jotenkin sappi on krampissa. Se näkyy. Yritän selittää kirurgille että olisi tärkeää leikata sappi samalla. Toivottavasti suostuu.
Mulla vaan ongelmana se että jos sappi joudutaan poistamaan jo ennen lihavuusleikkausta, niin tulee kaksi leikkausta.

Toivottavasti kohtaukset hellittää..

Maalu

maalu

Viestien lukumäärä : 52
Registration date : 16.03.2010

Huolena maksa-arvojen kohoaminen Empty Maksa-arvoista ja sappivaivoista

Viesti kirjoittaja PMM77 Ke Huhti 21, 2010 3:24 pm

En uskois, että tarvii olla huolissaan.

Mullakin oli noussu maksa-arvot heti noin kuukausi leikkauksesta, paljon enemmänki kuin sulla, ja nyt ne on taas ihan normaalit. Lääkäri tuumas mulle, että joillain liittyy laihtumiseen, eikä ole vaarallista.

Ja sappirakko oli soraa täynnä jo neljä kuukautta leikkauksen jälkeen. Ens viikolla pääsen vihdoinki eroon koko rakosta. Kipukohtauksia oli silloin alkuvaiheessa paljon useammin, nyt hyvin harvakseltaan. Litalgin auttaa, toisinaan nopeammin, toisinaan vähän hitaammin.

Kaikenlaista se tuo mukanaan tuo laihtuminen, onneksi pääasiassa kuitenkin hyvää. :-)

PMM77

Viestien lukumäärä : 33
Registration date : 24.01.2009

Viesti kirjoittaja tigertytto Ke Huhti 21, 2010 6:34 pm

Tietäisköhän joku viisaampi täällä ..voiko nuita kiviä tulla jos on leikattu koko rakko pois jo vuosia sitten???
tigertytto
tigertytto

Viestien lukumäärä : 1222
Registration date : 16.02.2009

Viesti kirjoittaja Bulla65 Ke Huhti 21, 2010 6:57 pm

Moikka Tigertyttö! Mun käsittääkseni sappikiviä ei voi tulla, jos ei ole sappirakkoakaan.
Bulla65
Bulla65

Viestien lukumäärä : 540
Ikä : 59
Registration date : 14.04.2010

Viesti kirjoittaja tigertytto Ke Huhti 21, 2010 7:13 pm

Ok kiitos vastauksestasi Bulla65 (hymy-hyypiö)
tigertytto
tigertytto

Viestien lukumäärä : 1222
Registration date : 16.02.2009

Viesti kirjoittaja haaho To Huhti 22, 2010 3:55 pm

Atolli 54: lääkäri ei ihan selittänyt sinulle kunnolla mitä tarkoitti. Eli maksa-arvoi voivat lahtumisesta johtuen nousta tilapäisesti. Yleensä ne kontrolloidaan jonkin ajan kuluttua, että nähdään tilanne. Siinä vaiheessa kun laihtuminen hidastuu, palautuvat maksa-arvotkin normaaleiksi. Siitä ei oikeasti kannata olla huolissaan.

haaho

Viestien lukumäärä : 176
Ikä : 52
Registration date : 16.07.2009

Viesti kirjoittaja joku80 Pe Huhti 23, 2010 12:00 am

Auts... Nyt alkoi jännittää tuo sappivaiva-asia. Tuntuu olevan yleistäkin?

joku80

Viestien lukumäärä : 190
Registration date : 04.10.2008

Viesti kirjoittaja MAkaTA Su Huhti 25, 2010 9:45 pm

Kyllä sappikiviä ja kohtauksia voi olla sappirakon poiston jälkeenkin. Näin on ollut minulla ja lääkärikin on sen sanonut.

terveisin MakaTa

MAkaTA

Viestien lukumäärä : 5
Ikä : 72
Registration date : 30.07.2009

Viesti kirjoittaja ritu Ma Huhti 26, 2010 1:20 pm

MAkaTA: miten sappikohtaus voi tulla jos sappirakko on poistettu ja sappitiehyeistä on poistettu kaikki sapen kulkuun vaikeuttavat esteet (kivet) kun sappikohtauksen aiheuttaa justiinsa tuo sapen kulkemisen salpautuminen eli sappiumpi, olisin erittäin halukas kuulemaan kun minut yleensä tuo sappikohtaus vie sairaalaan ja tiputukseen muutamaksi päiväksi kun samalla tuo sappiumpi aiheuttaa ainakin minulle haimaarvojen nousun ja alkavan haimatulehduksen, Hirvittää että oliko tuo leikkaus turha ja ei vähennä minun sairaalassa viettämääni aikaa, ainakin sappikohtaukset ovat pysyneet pois kohta 2kk.

ritu

Viesti kirjoittaja Tepa43 Ma Huhti 26, 2010 3:33 pm

Mä oon saanut kaksi onneksi pientä, sappikipu kohtausta.....lääkäri sanoi mulle, että sappitiehyet ovat jäljellä ja niistä voi aiheutuu sitä kipua...ja mulla ärsytti panacod särkylääke nää kohtaukset!
Mut tosiaankin ne kesti vain hetken (minuutin pari) ei niin kuin ennen!

Tsemppiiiiiiiiiiiiiiii
Tepa43
Tepa43

Viestien lukumäärä : 877
Ikä : 58
Registration date : 13.05.2009

Viesti kirjoittaja mammamuumi Ke Huhti 28, 2010 2:26 am

Sappinestehän muodostuu maksassa ja kulkeutuu tiehyeitä pitkin varastoon sappirakkoon väkevöitymään. Eli kun sappirakko poistetaan sappinesteen muodostuminen ei pääty ja tästä johtuen voi edelleenkin tulla kipukohtauksia tai tuntemuksia.
Itsellä sappirakko poistettu 1994 ja edelleen joskus voi silloin tällöin tulla kiputuntemuksia entisen sappirakon tietämillä.

mammamuumi

Viestien lukumäärä : 50
Ikä : 59
Registration date : 16.09.2009

Viesti kirjoittaja terveysmatkailija Su Toukokuu 30, 2010 11:33 pm

Huh, helpotusta....
Minulla sleevestä 2 kk, maksa-arvo oli noussut 182:een kun normaalisti 30.
Säikähdin että nyt jotain kamalaa on tapahtumassa, mutta liittyykin nopeaan laihtumiseen?

terveysmatkailija

Viestien lukumäärä : 39
Registration date : 26.03.2010

Viesti kirjoittaja Sponsored content

Sponsored content

Takaisin alkuun

Oikeudet tällä foorumilla:
Et voi vastata viesteihin tässä foorumissa