Laihdutusleikkaus (lihavuusleikk.)
Would you like to react to this message? Create an account in a few clicks or log in to continue.

Neuvoa kaivataan! Leikatun kipulääkitys, välilevyn pullistuma..

5 posters

Siirry alas

Neuvoa kaivataan! Leikatun kipulääkitys, välilevyn pullistuma.. Empty Neuvoa kaivataan! Leikatun kipulääkitys, välilevyn pullistuma..

Viesti kirjoittaja Dreamer Pe Helmi 14, 2014 3:20 pm

Hei, olisipa kiva jos täältä saisi neuvoa, kun sekä ortopedi että työterveyslääkäri vain kohauttelee olkiaan...
Olen nyt puoli vuotta kärsinyt lanneselän ja iskias kivusta. Aluksi olin pari viikkoa sairaslomalla, sitten sinnittelin töissä (vanhusten hoitotyö) kivusta huolimatta kunnes ei enää yksinkertaisesti pystynyt.. Nyt olen ollut melkein 2 kuukautta sairauslomalla lukuunottamatta 3 päivää jotka kävin töissä koittamassa. Magneettikuvassa näkyi välilevynpullistuma ja eilen puhelimessa lääkäri oli sitä mieltä että koitetaan tämä kevät kevyemmällä/osa-aikaisella työllä ja odotettavissa on että selkä paranee. Ongelmana tosiaan kivun hoidossa on ollut viime huhtikuussa tehty mahalaukun ohitusleikkaus, Panadol ei auta ollenkaan, Panacodia söin pari kuuria aluksi, apua ei juurikaan ollut, vain hetkellinen hyvänolon tunne kun lääke alkoi vaikuttamaan :-/
Itse haluaisin jo todellakin töihin, seinät kaatuu kotona päälle, mutta ilman kunnollista lääkitystä ei tule mitään kun pienetkin kumarrukset ja kevyen taakan nosto aiheuttaa kipua. Onko teillä kenelläkään tietoa voiko leikattu syödä tällaisessa tapauksessa tulehduskipulääkkeitä vatsansuojalääkkeen kanssa. Käsittääkseni on tullut uusiakin lääkkeitä joissa vatsansuoja on valmiina? Mitähän muita vaihtoehtoja on? Lääkärihän näistä asioista päättää, mutta lähinnä ajattelin kartoittaa itse vaihtoehtoja, jotta lääkäri voi ottaa niistä selvää.

Leikkaukseen olen ollut tyytyväinen, tosin painon putoaminen on hidastunut todella paljon ja jumivaihe on kestänyt pitkään vaikka salilla olen käynytkin selän ehdoilla. Nestemääriin ja proteiinin saantiin olen nyt koittanut kiinnittää huomiota. Proteiinijauhe on pitänyt ottaa käyttöön, muuten en sitä saa tarpeeksi millään..

Dreamer

Viestien lukumäärä : 52
Paikkakunta : Kangasala
Registration date : 01.03.2012

Takaisin alkuun Siirry alas

Neuvoa kaivataan! Leikatun kipulääkitys, välilevyn pullistuma.. Empty Vs: Neuvoa kaivataan! Leikatun kipulääkitys, välilevyn pullistuma..

Viesti kirjoittaja Kimby Pe Helmi 14, 2014 6:20 pm

Kyllä HUSin kanta on ettei tulehduskipulääkkeitä saa syödä GBP jälkeen. Itsekin joudun syömään kipulääkkeitä nivelrikon takia ja menu koostuu opiaateista kuten Panacod, Tramal ja sitten pitkävaikutteinen Tramal Retard. Itsekin olen mun ortpedille kertonut mitä kipulääkkeitä voin syödä ja mitä ei, ja silloin opiaatit jää ainoaksi vaihtoehdoksi jos ei Parasetamoli (se ainoa tulehduskipulääke mitä saa syödä) auta. Tramalia saa syödä jopa 400 mg vuorokaudessa mutta itse en ole 200mg enempää tarvinnut. Se on sitten henkilökohtaista miten työnteko opiaateilla onnistuu koska ne voi väsyttää ja sekoittaa nuppia aika hyvin.
Kimby
Kimby

Viestien lukumäärä : 644
Ikä : 52
Registration date : 28.11.2009

Takaisin alkuun Siirry alas

Neuvoa kaivataan! Leikatun kipulääkitys, välilevyn pullistuma.. Empty Vs: Neuvoa kaivataan! Leikatun kipulääkitys, välilevyn pullistuma..

Viesti kirjoittaja Eija-Stiina Pe Helmi 14, 2014 6:47 pm

Siis välilevyn pullistuma ja kevyemmällä hoitotyöllä. Saankos kysyä et miten se tulee onnistumaan. Eikös se välilevynpullistuma pitäs hoitaa ekaks kuntoon. Siinähän on halvausvaara. Itse olen selästäni sairaseläkkeellä ja pikkasen ihmettelin . Ja olen ollut Ortonissa hoidossa jossa on hyvät hoidot. Elä men liian aikasin töihin vaan hoida selkäsi kuntoon. Tuttuni joilla on ollut pullistumia, toiset leikattu ja toiset kuntouttamalla kuntoon. Pullistuman mukaan. Tsemppiä  pale 

Eija-Stiina

Viestien lukumäärä : 288
Paikkakunta : Satakunta
Registration date : 27.06.2012

Takaisin alkuun Siirry alas

Neuvoa kaivataan! Leikatun kipulääkitys, välilevyn pullistuma.. Empty Vs: Neuvoa kaivataan! Leikatun kipulääkitys, välilevyn pullistuma..

Viesti kirjoittaja Dreamer La Helmi 15, 2014 7:09 pm

Kiitos Kimby vastauksestasi, tuota mä vähän pelkäsinkin. Täytyy ehkä koittaa Tramalia ja jos ei sovi niin sitten täytyy vaan kärsiä. Väsyneenä ja nuppi sekaisin en voi työskennellä, autolla ajoa on paljon päivän aikana ja lääkkeiden jakoa ym..
Eija-Stiina: itse en ole vielä edes nähnyt magneettikuvia enkä lausuntoa, puhelimessa lääkäri vain sanoi ettei ole kyse mistään kovin isosta pullistumasta. Leikkausta ei tässä vaiheessa suunnitella, kuulemma nykyään ei leikata kuin tosi vakavat tapaukset. Itseäni tosin mietityttää se että sekä työterveyslääkäri että ortopedi ovat enemmänkin keskittyneet vain siihen iskiaskipuun vaikka olen yrittänyt painottaa että sen kanssa jo nykyään pärjään suurinpiirtein, pahempaa on alaselän jatkuva särky, johon ei helpotusta tunnu tulevan vaikka kuinka noudatan saatuja treeniohjeita ja vältän kuormitusta :-/ johtuuko sitten sekin pullistumasta vai röntgenkuvissa todetuista kulumista. Ikää mulla on vasta 33 v. Joten työvuosia olis edessä vielä paljon... Työn keventämistä on nyt selvitellyt esimies ja henkilöstösuunnittelijat, maanantaina palaveerataan että mitä mahdollisuuksia on. Yhtenä vaihtoehtona olisi hyödyntää mun toista tutkintoa, jolloin voisin tehdä toimistotyötä, muita vaihtoehtoja siirtyminen kotihoidosta osastolle, jossa olisi apuvälineitä eikä nostoja ja yksintyöskentelyä niin paljon ja tarvittaessa tekisin lyhyempää päivää. Työterveyslääkäri on sitä mieltä että tämä kevät mentäisiin erityisjärjestelyillä ja sitten selkä on kunnossa ja voin palata omaan työhöni..

Dreamer

Viestien lukumäärä : 52
Paikkakunta : Kangasala
Registration date : 01.03.2012

Takaisin alkuun Siirry alas

Neuvoa kaivataan! Leikatun kipulääkitys, välilevyn pullistuma.. Empty Vs: Neuvoa kaivataan! Leikatun kipulääkitys, välilevyn pullistuma..

Viesti kirjoittaja hansu Su Helmi 16, 2014 12:09 am

Minulla itsellä samantapainen tilanne. Hoitotyötä teen ja selkä /iskias äittelee aina ajoittain. Välillä menee vuosikin ilman ongelmia ja sitten joku pieni väärä kiero/nosto, jonka jälkeen kipuilu jälleen alkaa. Itsellä kivut lähinnä leposärkynä oikeassa jalassa. Kipu säteilee polvea myöten. Ajoittain kävellessä tulee sähköiskumainen vihlaisu ja jalka tuntuu pettävän alta. Eniten vaivaa tuttavat huonot yöunet ja liian vähäiseksi jäävä lepo ajoittain.

Minulla on käytössä Tramal 50mg särkyyn. Lisänä otan Panadolia tarpeen mukaisesti. Resepti kirjoitettu vuodeksi ja isolla annosmäärällä. Otan sitä tarvittaessa, en tosin ole 100mg/vrk enempää tarvinnut kuin harvoin. Selkääni ei kuvattu, koska tilanne oli taas kerran lauennut ennen magneettikuvaan menoa ja päälinjaushan oli, että oireetonta selkää ei kuvata. Käsky kävi palata asiaan, kun ongelmia tulee. Kuvaukseen on tosin aina niin pitkät jonot, että en ole enää viitsinyt tyrkylle edes yrittää.

Toimistotyö ei välttämättä ole vastaus tilanteeseesi. Minulla ainakin istuminen ja varsinkin runsas sellainen pahentaa tilannetta entisestään. Olenkin jatkanut nykyään vain sitkeästi työn tekoa ja ottanut särkylääkettä tarvittaessa. Leikkausta en edes ajattele. Jossain oli vastikään tutkimus siitä, että keskimääräinen hyöty leikkauksesta on noin kolme vuotta. En tiedä todenperäisyydestä. Oma appiukko halvaantui kyseisessä leikkauksessa, joten se vaihtoehto ei minua mitenkään viehätä. Tasapainottelen siis asian kanssa.
hansu
hansu

Viestien lukumäärä : 784
Ikä : 48
Paikkakunta : etelä-savo
Registration date : 09.08.2010

Takaisin alkuun Siirry alas

Neuvoa kaivataan! Leikatun kipulääkitys, välilevyn pullistuma.. Empty Vs: Neuvoa kaivataan! Leikatun kipulääkitys, välilevyn pullistuma..

Viesti kirjoittaja neirilla67 Ma Loka 17, 2016 2:56 am

Täällä hoitsu jonka välilevyn pullistuma on leikattu. Aluksi meni muutama vuosi hyvin mutta sitten ennen kilpirauhasen vajaatoiminnan löytymista lihoin 25 kiloa ja vasta sitten sain lääkityksen. Selkä alkoi oireilemaan painosta ja ilmeni, että hermojuuret ovat vahingoittuneet leikkauksessa. Nyt on liikunta yms kielletty ja norpan 30mg laastari selässä temgesis tabut lisänä.
Minut on kipupolin lääkäri laittanut lähetteen laidutusleikkaukseen.
Teillä ei kuitenkaan ole ongelmana tuo paino niin kuin minulla selkä kipuun.

neirilla67

Viestien lukumäärä : 5
Paikkakunta : järvenpää
Registration date : 16.10.2016

Takaisin alkuun Siirry alas

Neuvoa kaivataan! Leikatun kipulääkitys, välilevyn pullistuma.. Empty Vs: Neuvoa kaivataan! Leikatun kipulääkitys, välilevyn pullistuma..

Viesti kirjoittaja Sponsored content


Sponsored content


Takaisin alkuun Siirry alas

Takaisin alkuun

- Similar topics

 
Oikeudet tällä foorumilla:
Et voi vastata viesteihin tässä foorumissa