Laihdutusleikkaus (lihavuusleikk.)
Would you like to react to this message? Create an account in a few clicks or log in to continue.

Ananaz Lahdesta vm -68

+4
annukka1955
Pellukka
Nanne Napaneera
Ananaz
8 posters

Siirry alas

Ananaz Lahdesta vm -68 Empty Ananaz Lahdesta vm -68

Viesti kirjoittaja Ananaz Pe Loka 04, 2013 5:41 am

sunny Hei.
Olen 44v Lahdessa asuva perheellinen nainen ja ylipainoa on kertynyt reilut 40 kg. Kaikki laihdutuskeinot on tullut kokeiltua vuosien varrella, mutta poikkeuksetta laihduttamisen jälkeen kilot ovat palanneet korkojen kera.

Nyt olen varannut ajan Terveystaloon ja toivon lääkärin suhtautuvan myötämielisesti haluuni päästä lihavuusleikkaukseen. BMI on 40. Minulla on kilpirauhasen vajaatoimintaa ja korkeat kolesteroliarvot; molempiin on lääkitys. Verenpaine on pysynyt suht. kohtuullisena, mutta sekä isälläni, että äidilläni on verenpaine- ja sydänlääkitys. Minä sairastuin neljä vuotta sitten työuupumukseen ja sen myötä masennukseen. Masennus hieman mietityttää, miten lääkäri mahtaa siihen suhtautua. Onko este leikkaukselle? Toivottavasti ei! Sairaalloinen ylipaino ei ainakaan ole helpottava asia.

1½ viikon kuluttua on lääkäriaika. Jännää!
Ananaz
Ananaz

Viestien lukumäärä : 16
Registration date : 01.10.2013

Takaisin alkuun Siirry alas

Ananaz Lahdesta vm -68 Empty Vs: Ananaz Lahdesta vm -68

Viesti kirjoittaja Nanne Napaneera Pe Loka 04, 2013 6:18 am

Tsemppiä Ananaz!sunny
Kertoilet vaan lääkärille niin kuin asia on ja meillä useammalla on varmaanhin jonkin asteista masennusta ylipainostamme, joten senkään en luulisi olevan suuri este leikkaukselle.I love you

Monestai tuo BMI 42 on se vähimmäisraja ollut leikkaukselle, mutta jos lihavuuden liitännäissairauksia(siulla kolesterolilääkitys)uskoisin lääkärin olevan myötämielinen.
Saattaa kyllä vielä kehoittaa yrittää laihduttamaan omin voiminkin(riippuu lääkäristä)
..mutta kuten itse kirjoittelit, ei kohdallasi painonpudotus menneisyydessäsi ole ollut pysyvää, joten senkin luulisi painavan vaakakupissa leikkausta puoltavana asiana.

Peukutukset täältä leikkausta puoltavalle vastaukselle! d Very Happy b
Nanne Napaneera
Nanne Napaneera

Viestien lukumäärä : 516
Registration date : 16.01.2013

Viesti kirjoittaja Ananaz Ma Loka 07, 2013 7:09 am

Kiitos Nanne Napaneera Very Happy 

Viikko vielä ja pääsen lääkäriin. Hirveän pitkältä tuntuu tämäkin aika, saati sitten kuukausien odotus leikkausajalle, mikäli olen siihen, painon ja sairauksien vuoksi, kunnallisella puolella oikeutettu Rolling Eyes
Ananaz
Ananaz

Viesti kirjoittaja Pellukka Ke Loka 09, 2013 3:24 am

Heippa vaan ja tervetuloa mukaan... sunny Ja tervetuloa jonottamisen maailmaan, tässä jos missä kysytään jonottamistaitoja. Itse kunnallisella jonottelen samalla alueella ja hiljaista on täällä, ei kuulu niin mitään. (Maltan vielä kuiten olla soittamatta päksiin TAAS).
Pellukka
Pellukka

Viestien lukumäärä : 303
Registration date : 29.08.2012

Viesti kirjoittaja Ananaz Ke Loka 09, 2013 3:57 am

Voi kauhistus! Miten ihmeessä jaksan odottaa noin kauan? Shocked 

Tuli jo ajatus, että jospa sittenkin hakeutuisi leikkaukseen jonnekin Baltian alueelle. Lainaakin voisi vähän ottaa... Kai sitä jotain säästyy, kun ei leikkauksen jälkeen pysty syömään enää paljon mitään ja herkut jää pois Wink
Ananaz
Ananaz

Viesti kirjoittaja Pellukka Ke Loka 09, 2013 4:04 am

Mä olisin varmaan mennyt yksityisen kautta, mutta meikäläisen tilanteessa siihen ei ollut mitään mahdollisuutta, joten nyt vaan sitten odotellaan... tosin mä olen jo odotuksen loppupuolella, kirurgilta(jos laittaa leikkausjonoon) menee noin 2 kk leikkuriin.... Razz 
Ja eipä mulla mitään kiirusta ole, olen kantanut tämä kilot mukanani jo yli 30 vuotta, joten ehkä mä vielä tämänkin jaksan.. Basketball

Pellukka
Pellukka

Viestien lukumäärä : 303
Registration date : 29.08.2012

Viesti kirjoittaja annukka1955 Ke Loka 09, 2013 4:15 am

Tervetuloa todella mukaan tänne odottajiin, oikein kohta ollaan ammattilaisia siinä hommassa. Ole pitkämielinen, ja armollinen itsellesi, voit pillastua välillä rauhassa, hermostua, hypätä ilosta kattoon. Eli tunteet kulkee laidasta laitaan, kun jotain tapahtuu.
Kun tulee jokin kutsu jollekin asiassasi. Eikun meidän mukaan vaan, täällä kyllä tsempataan!

annukka1955

Viestien lukumäärä : 219
Registration date : 21.07.2013

Viesti kirjoittaja meevin Ke Loka 09, 2013 1:30 pm

Jonottaminen, vaikka välillä ärsyttääkin, tekee loppujen lopuksi ihan hyvää. Ehtii todella miettiä asioita ja valmistautua kunnolla elämänmuutokseen. Itsellä mennyt nyt suunnilleen vuosi, ja ihan äkkiä se loppujen lopuksi on mennyt. Nyt vajaa 2kk leikkuuseen, jos nyt se aika pitää kutinsa, uskon senkin menevän ihan sukkelaan.

meevin

Viestien lukumäärä : 517
Registration date : 21.11.2012

Viesti kirjoittaja Eija-Stiina Ke Loka 09, 2013 2:53 pm

Itse koin hyväksiasiaksi loppujenlopuksi melkein vuoden odottamisen. Kerkiää pää mukaan muutokseen. On se henkisestikin iso muutos elämässä. Sitä vaan ei ennen leikkuuta osaa kuvitella. Leikkauksen jälkeen ymmärtää paljon paremmin. Koska se henkinen puoli tässä jää todella minimiin. Tai ei keskustella ollenkaan. Embarassed sunny 

Eija-Stiina

Viestien lukumäärä : 288
Registration date : 27.06.2012

Viesti kirjoittaja Nanne Napaneera To Loka 10, 2013 9:57 am

Kys:illä ei ilmeisesti kovin suuria jonoja(näin lääkärikin haasteli)

Oma eka käyntini oli TK lääkärillä 6/2012 en saanut lähettettä tietenkään heti Kys:iin, määräsi labrakokeisiin ja käynnin R.terapeutille.
Käynnin jälkeen painon pudottelua -16kg ja uusi käynti R.terapeutilla.
Tämän jälkeen soitto omalle lääkärille, jonka mielestä leikkuu kriteerit eivät täyty!?
(mm. BMI 43 ja 2tyypin diabetes jo ihan siinä nurkilla kolkuttelee, sen rasituskoe jo kertoi selkeästi..)

Hiillyinhin aikas paljon puhelimessa ja nieleskelin itkuakin välillä, niin alkoi vit**taa..
..vaan aikani kun suu vaahdossa puhelin, sain myöntävän vastauksen(väsytys taktiikallako? Wink )

Kliinisen ravitsemuksen yksikössä käynti 18.2.2013, jossa sisätautilääkäri ihmetteli oman TK lääkärin lausahdusta "kriteerien täyttymättömyydestä"?..hänen mielestään kun täytyvät vallan mainiosti.
.. ja nyt miun pikku masu operaatio+sappi pois poikkeen hämöttää jo 3.12 Razz 
Meni siis kaikkinensa vajaata 18kk siitä ihan eka käynnistä TK lääkärillä ja eka käynnistä sairaalassa(R.terapeutti ja sisätautilääkäri)10kk.

Vaikka alkuun tuntui että ei jaksais m i l l ä ä n odottaa, on tämä odotus/jonotus kyllä tarpeen..tällaiselle hätähousulle kuin miekin olen..Razz 

Tsemppia odotteluun!!!sunny
Nanne Napaneera
Nanne Napaneera

Viestien lukumäärä : 516
Registration date : 16.01.2013

Viesti kirjoittaja BLOCCO To Loka 10, 2013 7:23 pm

Hei Ananaz - ja tervetuloa kutistuvien joukkoon! Mutta malttia!
Kuten Nanne Napaneeraakin vuoden alussa rauhoittelin, niin
"Tiällä ei piä hötkyillä"

Sinulla on jo liitännäissairauksia ja varmasti tulisi lisää niitä, ellet saisi apua paino-ongelmaan. Toivotaan, että kriteerisi riittävät myös julkiselle puolelle. Kannattaisi koota koko laihdutushistoria, joka osoittaisi sen, että painoa kyllä saat pois, mutta se tulee takaisin.

Kun olemme menossa leikkaukseen, odotamme kärsimättöminä, jotta päästäisiin nopeasti. Näin jälkikäteen arvioiden ainakin omalla kohdallani oli hyväkin, että leikkauspäätöksestä meni yli 1 1/2 vuotta itse operaatioon. Ja ekan ENEn jälkeen roikuin löysässä hirressä 11 kk, ennen kuin sain tiedon leikkauspäivämäärästä.
Tuntuu että sekin oli hieman liian nopeasti, jotta olisi ihan aikuisen oikeasti pystynyt sisäistämään kaiken lihavuusleikkaukseen liittyvän. Ja nyt ajoittain vielä 2 v. leikkauksen jälkeenkin, vaikka kaikki on ohjeita noudattamalla mennyt upeasti, tuntuu välillä siltä, että hei haloo - missä nyt mennään.

En kyllä lähtisi sieltä Lahestakaan merta edemmäs kalaan. Leikkauksen jälkeen on kotiutuspäivänäkin turvallinen olo, kun tietää, että jos jotain komplikaatioita tai yllätyksiä tulee, niin ei kun taksilla keskussairaalaan ja homma on hallinnassa...

Ota rauhassa, tämä projekti vaatii meiltä kaikilta sisäistämistä.
Lihavuusleikkaus ei ole mikään kauneusleikkaus, joka hoituu pelkällä kirurgialla. Tämä ei ole myöskään mikään monista meidän kaikkien kokeilemista laihdutuskuureista. Lihavuusleikkaus on apuväline, joka mahdollistaa meille sen, että kun opimme uuden tavan aterioida, meillä on mahdollisuus saada ylipainoa pysyvästi pois. Mutta vain jos omaksumme loppu elämäksemme uudet ruokailu- juomis- ja liikuntatottumukset, niin meillä on mahdollisuudet elää normaalipainoisina tai ainakin vain lievästi lihavina! Saatamme myös saada useitakin pitkäaikaissairauksiamme paremmalle hoitotasolle ja estää uusien sairauksien tulon. Mutta tämä vaatii meiltä tiukkaa sitoutumista ja motivaatiota, jotta onnistumme.

Tsemppiä

BLOCCO

Viestien lukumäärä : 201
Registration date : 19.10.2010

Viesti kirjoittaja annukka1955 Ti Loka 15, 2013 2:03 am

Hei ananaz,
Juu tsemppiä vaan sulle kovasti, luin tuossa muiden rinnalla kulkijoiden kirjeitä sinulle ja kovasti hyviä ne olivat.
Kyllä täällä jalat maassa ollaan ja pysytään maan pinnalla ei siis hötkyillä. Kovasti on mullakin ollut kivaa olla tässä ryhmässä vaikka leikkaus mulla näyttää ettei toteudu, mutta yrittänyttä ei laiteta. Näin sanoo sananlasku. Eli suuntaan energiani omalla kohdalla uusiin ohjeisiin, ja obesiteettipoli tukee minua aivan varmasti. Tiedän sen, jos olen saanut epilepsian aivokuumeen seurauksena ja kädenhoitovirhe päälle + polvien luxatiot + monet monet leikkaukset. Siinä sitä nahka parkkiintuu, kummasti sitä kääntyy ja vaihtaa suuntaa tarvittaessa.

Toivon teille kaikille, joilla tuntuu ettei matka kulje miettimään
mikä on itsenne kannalta parasta, rauhallinen sopeutuminen, opettelu uuteen elämään, perehtyminen siihen, voimien keräily, jne....  siinäpä sitä.  Kaikkea hyvää ja eikun kirjoitellaan taas.

annukka1955

Viestien lukumäärä : 219
Registration date : 21.07.2013

Viesti kirjoittaja meevin Pe Marras 29, 2013 11:35 pm

Huomasinkin, että olet vissiin menossa yksityispuolelle. Ehdin jo ilostua, että joku lahdessa samaan aikaan maanantaina. Mutta onnea matkaan kumminkin, sama päivä meillä siis vaikka eri paikka.

meevin

Viestien lukumäärä : 517
Registration date : 21.11.2012

Viesti kirjoittaja NettaMaria La Helmi 01, 2014 3:05 pm

Hei Ananaz, sä taidat olla menossa samaan sairaalaan leikkaukseen kuin minä. Milloin sulla oli se leikkauspäivä, mulla on 25.2.2014. Olisi kiva kuulla sun kokemuksia, jos jaksaisit kirjoitella.

terveisin NettaMaria

NettaMaria

Viestien lukumäärä : 43
Ikä : 66
Registration date : 29.01.2014

Viesti kirjoittaja Sponsored content

Sponsored content

Takaisin alkuun

- Similar topics