Laihdutusleikkaus (lihavuusleikk.)
Would you like to react to this message? Create an account in a few clicks or log in to continue.

Lihavuusleikkaukseen?

+3
apila
Pallokala
tunis87
7 posters

Siirry alas

Lihavuusleikkaukseen? Empty Lihavuusleikkaukseen?

Viesti kirjoittaja tunis87 Pe Heinä 05, 2013 6:07 pm

Hei!

Olen 26-vuotias  perheenäiti ja painan 125 kiloa tällä hetkellä. Olen käytännössä aina ollut ylipainoinen. Jo ala-asteella painoin 60-70 kiloa, en muista enää tarkkaan. Yläasteella paino lähti kipuamaan vielä alemmas ja korkeimmillaan paino oli lapsen saadessani, n. 145 kg tai jopa enemmän (oli siitä turvotustakin 10 kg mutta silti valtava lukema). Sen jälkeen olen saanut 10 kg pois ihan vain järkevillä valinnoilla, mutta silti en pysty enää uskomaan että minusta tavallisin keinoin koskaan saataisiin normaalipainoista. Olen vuosien varrella kokeillut lukuisia eri laihdutustapoja aina ravitsemusterapeutilla käymisestä kaalikeittodieettiin, Painonvartijoiden pisteisiin, karppaamiseen, pussikeittoihin jne. Aina paino on tullut korkojen kera takaisin. Pidän terveellisestäkin ruoasta, mutta annokset ovat isoja ja pidän myös makeasta.

Viime aikoina on usein tuntunut, etten jaksaisi olla näin lihava. Se rajoittaa elämääni varmasti useammassa asiassa kuin edes tällä hetkellä tajuankaan. Esimerkkeinä voisi sanoa, etten jaksa esim. juosta, mikä on hankalaa vilkkaan pienen lapsen äitinä, enkä pysty käymään huvipuistossa, koska en mahdu laitteisiin. Sad(Rakastan huvipuistoja ja vuoristoratoja.) Hävettää aina, kun ei löydy tälle takapuolelle sopivaa tuolia, ja lentokoneessa tunnen myös noloutta ja häpeää koostani. Sekä minä että mieheni pelkäämme minun ennenaikaista kuolemaani.

Ajattelin alkaa omalääkärini vastaanotolla puhumaan halustani hakeutua lihavuusleikkaukseen. Terveysvaikutuksia ylipainosta on joitakin jo näkyvissä, vaikka olenkin näin nuori ja periaattessa melko terve painooni nähden. Kuitenkin jo nyt lonkka ja polvet ovat välillä kipeytyneet kovasti (enemmän silloin 20 kg sitten mutta ajoittain nykyäänkin) ja kärsin sappikivikohtauksista. Minulla on myös rannekanavaoireyhtymä. BMI on 47. Diabetesta ei ole ja kilpirauhasarvot ovat normaalit, ne on tutkittu vastikään.

Asun Lapissa ja olisi kiva saada omalta alueeltakin vertaistukea leikkaukseen hakeutumisessa (lähin sairaala on LKS).


Viimeinen muokkaaja, tunis87 pvm Ma Marras 18, 2013 7:06 pm, muokattu 3 kertaa (Raportin syy : osuvammaksi otsikko)
tunis87
tunis87

Viestien lukumäärä : 17
Paikkakunta : Kanta-Häme
Registration date : 05.07.2013

Takaisin alkuun Siirry alas

Lihavuusleikkaukseen? Empty Vs: Lihavuusleikkaukseen?

Viesti kirjoittaja Pallokala Pe Heinä 05, 2013 6:33 pm

Lihavuusleikkauksen kriteereissä ollaan suhteellisen tiukkoja, koska moni kunnallisesti leikkaukseen haluaa. Kun hakeudut lääkäriin, muista painottaa ennenkaikkea sitä, miten paino rajoittaa liikkumistasi kun aiheuttaa kipuja.
Myös diabetesriskistä, sydän ja veritautiriskeistä ja selän kunnosta kannattaa tuoda huolta voimakkaasti julki.

Kunnalliseen leikkaukseen pääseviltä edellytetään yleensä aktiivisia (valvottuja) laihdutusyrityksiä ennen jonoon pääsemistä. Saattaa olla että olet jo kokeillutkin laihdutuslääkkeet, terveyskeskuksen laihdutusryhmät ja vastaavat?
Jos et, varaudu henkisesti että jotain tällaista on edessä. Prosessi kestää vuodesta kolmeen, käytännöistä, lääkäristä ja potilaasta riippuen. Ole sitkeä ja jaksa, se kannattaa.
Pallokala
Pallokala

Viestien lukumäärä : 390
Paikkakunta : E-Savo
Registration date : 07.09.2010

Takaisin alkuun Siirry alas

Lihavuusleikkaukseen? Empty Vs: Lihavuusleikkaukseen?

Viesti kirjoittaja tunis87 Pe Heinä 05, 2013 6:37 pm

Olen varautunut 1-2 vuoden prosessiin, kun julkisella puolella haluaisin leikkauksen (olen opiskelija, ei mahdollista rahoittaa leikkausta itse).

Mulla on tosiaan niskat AINA jumissa, lisäksi asentovirhettä on mahdollisesti kertynyt vuosien varrella (nojaan eteenpäin liikaa), lisäksi tosiaan lonkkakipuja on ollut. Ja rannekanavaoireyhtymä n. pari vuotta, samoin sappikivivaivoja.

Kiitos tsempistä Pallokala! Luinkin tuolta sun upeasta muutoksesta, mahtavaa!
tunis87
tunis87

Viestien lukumäärä : 17
Paikkakunta : Kanta-Häme
Registration date : 05.07.2013

Takaisin alkuun Siirry alas

Lihavuusleikkaukseen? Empty Vs: Lihavuusleikkaukseen?

Viesti kirjoittaja tunis87 Pe Heinä 05, 2013 6:38 pm

Ai niin, ja olen käynyt läpi myös 2 vuoden psykoterapian ja se on kyllä tunnesyömisen poistanut lähes täysin. Smile
tunis87
tunis87

Viestien lukumäärä : 17
Paikkakunta : Kanta-Häme
Registration date : 05.07.2013

Takaisin alkuun Siirry alas

Lihavuusleikkaukseen? Empty Vs: Lihavuusleikkaukseen?

Viesti kirjoittaja apila Pe Heinä 05, 2013 7:42 pm

Hei Tunis ja tervetuloa joukkoon! Samassa veneessä kaikki ollaan! Itse lähdin yksityiselle puolelle ja kesällä kävin kirurgin vastaanotolla ja ravintoterapeutilla ja labroissa ja 19.8 on leikkaus. Tätä asiaa olen kyllä pohtinut kauan. Kaverilleni tehtiin leikkaus n. 2 vuotta sitten ja nyt on pudonnut hänellä 57 kg. Ja hän ei oikeastaan ikinä onnistunut laihduttamaan muutamaa kiloa enempää,joten hänen onnistumisensa vahvisti omaa päätöstäni. En halua olla iänkaiken ylipainoinen. Nyt olen kevennetyllä ruokavaliolla ja kohtapuoliiin siirryn eneilyyn. Aivan ihanaa...ja pelottavaakin, että leikkaus lähestyy =) Tsemppiä sulle!

apila

Viestien lukumäärä : 133
Paikkakunta : Riihimäki
Registration date : 01.06.2013

Takaisin alkuun Siirry alas

Lihavuusleikkaukseen? Empty Vs: Lihavuusleikkaukseen?

Viesti kirjoittaja tunis87 Pe Heinä 05, 2013 7:50 pm

Minäkin olen jo parin vuoden ajan leikkausta harkinnut ja miettinyt, aina aika ajoin..

Kiitos apila! Smile Mullakin on mielessä se, että nyt ois vielä aikaa viettää nuoruusvuosia normaali (tai lähes)painoisenakin ja ottaa kaikki irti lapsenkin kanssa vietetystä ajasta, mut ylipainoisena tuun menettämään niin paljon kaikkea ihanaa elämässäni, että en halua sitä. :/ Ja sit tosiaan se ennenaikainen kuolema pelottaa.
tunis87
tunis87

Viestien lukumäärä : 17
Paikkakunta : Kanta-Häme
Registration date : 05.07.2013

Takaisin alkuun Siirry alas

Lihavuusleikkaukseen? Empty Vs: Lihavuusleikkaukseen?

Viesti kirjoittaja hansu Pe Heinä 05, 2013 9:35 pm

Tervetuloa ja tsemppejä matkaan. Pohjoisessa ilmeisesti on (ollut) pitkät jonot leikkaukseen. Toivottavasti matkasi etenee suotuisasti.

Itse olen samoista painoluokista matkaani aloitellut kohta 3 vuotta sitten. Maksimipaino minulla ollut 134,8kg, tosin tähän prosessiin lähdin noin 120 kilon painosta. Leikkaus kannatti tehdä ainakin minun mielestäni, vaikka itsellä pieniä oheisharmeja siitä tullutkin.

Lasten kanssa jaksaa touhuta aivan eri tavalla ja huvipuiston laitteisiinkin jo mahtuu Smile . Ennen leikkausta en unelmoinutkaan niihin härveleihin ahtautuvani. Tänään piti lähteä kohti Kouvolaa ja Tykkimäen huvipuistoa, mutta sinne luvattiin ukonilmaa, joten hurvittelu siirtyi myöhäisempään ajankohtaan.
hansu
hansu

Viestien lukumäärä : 784
Ikä : 48
Paikkakunta : etelä-savo
Registration date : 09.08.2010

Takaisin alkuun Siirry alas

Lihavuusleikkaukseen? Empty Vs: Lihavuusleikkaukseen?

Viesti kirjoittaja tunis87 La Heinä 06, 2013 2:41 am

Kiitos tsempeistä! Nyt ainakin alkuun alan vielä laihduttamaan, jos saisin vaikka kuitenkin itse ne kilot pois, vaikka onhan se valtava urakka. Leikkaus on siis harkinnassa, mutta varsinaista lopullista päätöstä en ole vielä tehnyt. Voisin mä tän asian omalääkärilleni mainita, että sitäkin olen harkinnut.

Nyt kuitenkin karppausta rennoin ottein, että saa tuon syömispuolen taas raiteilleen kaiken alkuvuoden herkuttelun jälkeen. Smile
tunis87
tunis87

Viestien lukumäärä : 17
Paikkakunta : Kanta-Häme
Registration date : 05.07.2013

Takaisin alkuun Siirry alas

Lihavuusleikkaukseen? Empty Vs: Lihavuusleikkaukseen?

Viesti kirjoittaja tunis87 Ma Marras 18, 2013 7:04 pm

Täällä taas harkitaan tosissaan tätä leikkausta. Eräs tuttava on siinä käynyt ja mun epätoivo kilojen kanssa on taas yhdenlaisissa sfääreissä. Sad
tunis87
tunis87

Viestien lukumäärä : 17
Paikkakunta : Kanta-Häme
Registration date : 05.07.2013

Takaisin alkuun Siirry alas

Lihavuusleikkaukseen? Empty Vs: Lihavuusleikkaukseen?

Viesti kirjoittaja tunis87 Ma Marras 18, 2013 7:32 pm

Avaan vähän enemmänkin ajatuksiani. Tässä kesän aikana on tapahtunut useita kertoja sitä, että minulle huudellaan painostani julkisilla paikoilla. Nyt myös viikonloppuna kävi tällä tavalla, vaikka mielestäni olin ihan nättinä liikenteessä. Teinipoikien lauma kuitenkin minut nähdessään: "Hyi ssssaaaatana!!!" Tuntui tosi, tosi pahalta, vaikka yritin peittää sen ilmeettömyydellä.

Mietin kaikkia niitä tilanteita, kun joku hyväätarkoittava kanssaihminen on tarjonnut jotain dieetti-ideaa, kehottanut liikkumaan tai kuten kerran, puolituttu on työntänyt käteen ihan väärässä tilanteessa laihdutusryhmämainoksen ja sanonut, että kannattaa tulla mukaan. Sad Ja jokaisesta "hyvästä neuvosta" tulee vain entistä pahempi olo. Tunne siitä, että olen huono ihminen, kun en vain onnistu.

Ruokailurytmiä olen pyrkinyt säännöllistämään ja vähentämään napostelua ja onnistunutkin siinä. Lapsen ruokarytmi on hyvä ohje minullekin.

Mun bmi on nyt hieman yli 50.
tunis87
tunis87

Viestien lukumäärä : 17
Paikkakunta : Kanta-Häme
Registration date : 05.07.2013

Takaisin alkuun Siirry alas

Lihavuusleikkaukseen? Empty Vs: Lihavuusleikkaukseen?

Viesti kirjoittaja Nanne Napaneera Ma Marras 18, 2013 11:36 pm

tunis87 - lämpimästi voin suositella siulle leikkaukseen hakeutumista.I love you
 
..toki moni asia siinä voi askarruttaa ja peloittaakin, keskustelu leikkaukseen liittyen hoitohenkilökunnan kanssa varmasti auttaa(leikkaava lääkäri)

Itselläni leikkaus edessä 3.12 Smile 
Kesällä 2012 vaaka näytti hurjat luvut 144kg ja ajattelin että NYT riitti. Twisted Evil 
..olen ollut ene dieetillä vajaat 3vko ja painoa tippunut 6kg..vielä olisi työmaata edessä 7kg/16vrk mikäli sen lääkärin "määräämän" laihduttelen..lähtöpaino enelle miulla oli 133kg.
Pudotin painoa 2012 -15kg jotta TK lääkärin mielestä kriteerit täyttyvät ja sain lähetteen Kys:iin.

Miulla polven alkava rappeuma ja 2-tyypin diabetes ihan siinä nurkilla, ei onneksi lääkitystä, olen 48v
..sinä olet vielä nuori mutta kun ikää alkaa tulla, ongelmat ylipainon myötä lisääntyvät myös.
Verenpainetauti, kulumia/rappeumia/liikuntaelin sairauksia, diabetes, tulppariski jne..(itse sairastin massiivisen kehkoveritulpan v.2000)

Toivottavasti löydät siulle sen oikein ratkaisun laihtumisen tiellä.flower 
Nanne Napaneera
Nanne Napaneera

Viestien lukumäärä : 516
Paikkakunta : Kuopio
Registration date : 16.01.2013

Takaisin alkuun Siirry alas

Lihavuusleikkaukseen? Empty Vs: Lihavuusleikkaukseen?

Viesti kirjoittaja Pellukka Ti Marras 19, 2013 11:26 am

Minä itse mietin myös pitkään ja hartaasti leikkaukseen lähtemistä, ei asian eteenpäin laittaminen ollut todellakaan mitenkään helppoa... mutta en ainakaan vielä ole sitä katunut(tapaan kirurgin kuukauden päästä)...
Tosiaan aikani asiaa kypsyttelin omassa pienessä päässäni ja sitten eräänä kauniina päivänä tuli raja vastaan ja ollessani muista syistä lääkärin vastaanotolla, tokasin hälle, että nyt piisas, haluan lähetteen... eihän sitä tietenkään hetimiten siinä tullut vaan labroja ja sitten uusi tapaaminen ja sitten lähete leikkaavaan sairaalaan... ja matka alkoi. Mad 
Tsemppiä tielläsi Laughing I love you
Pellukka
Pellukka

Viestien lukumäärä : 303
Paikkakunta : Päijät-Häme
Registration date : 29.08.2012

Takaisin alkuun Siirry alas

Lihavuusleikkaukseen? Empty Vs: Lihavuusleikkaukseen?

Viesti kirjoittaja tunis87 Ti Elo 18, 2015 5:06 am

Pitkästä aikaa täällä. Kiitos viesteistä ja tsempeistä!

Huomenna menen lääkäriin, tuli vähän sattuman kautta tilaisuus käyttää huominen lääkäriaika lihavuusleikkausasiaan ja nyt aion sen todella tehdä. Jännittää pirusti! Purskahdan varmasti siellä itkuun. :/
tunis87
tunis87

Viestien lukumäärä : 17
Paikkakunta : Kanta-Häme
Registration date : 05.07.2013

Takaisin alkuun Siirry alas

Lihavuusleikkaukseen? Empty Vs: Lihavuusleikkaukseen?

Viesti kirjoittaja hellu Ti Syys 29, 2015 1:47 pm

Hei Tunis. Kuinka sun lääkärireissusi meni. Joko sait lähetteen? Luin tarinaasi ja ajattelin kirjoittaa. Itse olen tätä leikkausasiaa "mutustellut" viime syksystä asti. Joulukuun lopussa 14 kävin terveyskeskuksessa josta paperit lähti eteenpäin
Nyt olen jo jonottamassa leikkausaikaa. Siis reilu vuosi täällä etelämmässäkin menee ja asiaan ehtii sopeutua. Ahkeraan käyn myös täällä vertaistukikeskustelussa lukemassa onnistumisia. Minäkin haluan olla joskus vielä normaalipainoinen. Mun taivalta voit seurata Hellun höpinöitä...palstalla. Kirjoitellaan kuulumisia ja onnea taipaleellesi.

hellu

Viestien lukumäärä : 241
Paikkakunta : pirkanmaa
Registration date : 28.03.2015

Takaisin alkuun Siirry alas

Lihavuusleikkaukseen? Empty Vs: Lihavuusleikkaukseen?

Viesti kirjoittaja Sponsored content


Sponsored content


Takaisin alkuun Siirry alas

Takaisin alkuun


 
Oikeudet tällä foorumilla:
Et voi vastata viesteihin tässä foorumissa