Laihdutusleikkaus (lihavuusleikk.)
Would you like to react to this message? Create an account in a few clicks or log in to continue.

Tesuma esittäytyy

+3
meevin
trintilla
Tesuma
7 posters

Siirry alas

Tesuma esittäytyy Empty Tesuma esittäytyy

Viesti kirjoittaja Tesuma Ke Helmi 27, 2013 4:19 pm

Hei,

Olen uusi tällä palstalla. Olen lukenut sivusta kirjoituksia pidempään, kun laihdutusleikkaus on pyörinyt mielessä pari vuotta.

Olen siis 36- vuotias nainen Oulusta. Syksyllä 2011 sairastuin keuhkokuumeeseen ja vointi ei tahtonut kohentua millään. Tämän vuoksi hakeuduin lääkäriin tutkimuksiin helmikuussa 2012. Samalla käynnillä todettiin verenpaineen olevan koholla ( 180/110 luokkaa sillä hetkellä), lisälyöntejä sydämessä sekä verensokeri oli mitattaessa 17. Lääkäri määräsi sokerirasitukseen todetetn, että tuo sokeri jo kertoo oleellisen eli kakkostyypin diabetes on. Sokerirasitusta ei voitu tehdä, koska paastosokeri oli liian korkea. Koko kevään juoksin lääkärissä väsymyksen, hengen ahdistuksen, rytmihäiriöiden yms. vuoksi. Diabetes ja verenpainelääkitys aloitettiin heti. Painoa oli tuolloin 144,1 kg (pituus 162cm), BMI 54,91. Tuo paino sai hätkähtämään ihan todella. Pyysin keväällä lähetettä painonhallintaryhmään, jonne pääsinkin lokakuussa 2012.

Taustalla on monenmoista laihdutuskokeilua vuosien ajalta, kuten muillakin palstalaisilla. Nyt painonhallintaryhmässä olen ollut enedietillä ja painoa on tällä hetkellä 126,4kg (BMI 48,16). Paino on pudonnut siis reilu 17kg. Painonhallintaryhmä jatkaa kevään ajan. Ryhmä on ollut hyvä. Meillä kävi kokemuskouluttaja puhumassa laihdutusleikkauksesta, jonka jälkeen lopullinen kypsyminen asiaan tapahtui itsellä. Ensi viikolla on lääkäriaika, jossa otan leikkausasian esille ja toivon saavani lähetteen eteenpäin. Painonhallintaryhmää vetävä sairaanhoitaja aikoi puhua asiasta etukäteen lääkärille.

Sinänänsä lienee niin että kriteerit pitäisi täyttyä. Ylipainoa on paljon. Ylipainosta on jo todettu olevan terveydellistä haittaa. Muita menetelmiä on kokeiltu. Toisaalta nyt tässä ammattilaisten vetämässä ryhmässä on tarkkaan kirjattu ylös edistyminen eli on todisteita siitä että motivaatiota on tehdä elämäntapamuutoksia ja enekin onnistuu. Pitkä on tie edessä vielä, mutta toiveena olisi joskus vielä olla edes lähellä normaalipainoa ja parempaa elämänlaatua.

Millaisia asioita te aikanaan nostitte lääkärikäynnillä esille että saitte leikkauslähetteen eteenpäin?

Tesuma

Viestien lukumäärä : 16
Registration date : 27.02.2013

Takaisin alkuun Siirry alas

Tesuma esittäytyy Empty Vs: Tesuma esittäytyy

Viesti kirjoittaja trintilla Ke Helmi 27, 2013 8:18 pm

En osaa tuohon lääkäri asiaan kommentoida kun itse lähdin Tallinnaan leikattavaksi kahdesta syystä a) eka lääkäri ei ottanut tosissaan b) puolitoista vuotta sitten Oulussa joutui leikkuulle pääsyä odottamaan 2-4 vuotta (ainakin ne jotka eivät Oulun kaupungissa asuneet)
Ymmärtääkseni tuo jonotusaika on nyt kuitenkin lyhentynyt joten ehkä tilanne on parempi.

Omasta kokemuksesta voin kertoa sen verran, että minulla oli tabletti lääkitys 2 tyypin diabetekseen, lääkkeet jätin leikkauspöydälle ja nyt 10kk myöhemmin sokerit ovat edelleen samalla tasolla kuin terveellä. Minulle siis on tehty sleeve leikkaus vaikka 2.tyypin diabeetikoille yleensä suositellaan (ja suomessa aina tehdään) ohitus.

Tervetuloa foorumille ja tsemppiä jatkoon Smile
trintilla
trintilla

Viestien lukumäärä : 406
Registration date : 12.02.2012

Viesti kirjoittaja meevin Ke Helmi 27, 2013 8:56 pm

Tervehdys ja tervetuloa. Mä itse sanoin vaan lääkärille, että alan olla kypsä tähän tilanteeseen kun kaikki laidutettu tulee aina korkojen kera takaisin. Ei muuta tarvinnut, kun on näitä liitännäisiä eli 2-tyypin DM, kohonnut verenpaine ja kolesteroli joihin lääkkeet, sitten vielä nivelvaivoja. Vaikka BMI on alle 40 sain siis lähetteen helposti, ja samoin rav.terapeutti lupasi suositella leikkaukseen. Kevään aikana tulossa sis.lääkärin vastaanotto joka sitten lopullisesti päättää lähettääkö kirurgille.

meevin

Viestien lukumäärä : 517
Registration date : 21.11.2012

Viesti kirjoittaja Tesuma Ke Helmi 27, 2013 9:30 pm

Kiitos vastauksestanne Meevin ja Trintilla Smile

Minullakin on kolesteroliarvot koholla ja siihen on nyt ensi viikolla lääkityksen aloitus mietinnässä. Ja lääkäriaika on nyt 1,5 vuotta vaivanneen polvi ja lonkkakivun vuoksi. Mikä lie siihen paljastuu syyksi sitten (nivelet?). Lääkäri jolla käyn on kyllä tähän saakka ollut hyvä ja luottavaisin mielin olen menossa vastaanotolle ensi viikolla.

Käsittääkseni Oulussa on tosiaan jonoa noin 1,5-2 vuotta tällä hetkellä. Näin minulle sanoi sairaanhoitaja painonhallintaryhästä ja eräs joka on käynyt OYS:ssa leikkaukseen liittyen sisätautilääkärin ja ravitsemusterapeutin juttusilla. Tiedän että jotku ovat päässeet nopeamminkin (alle vuodessa ) leikkauspöydälle. Varmaan näissäkin katsotaan jonkunlaista järjestystä sitten OYS:n sisälläkin? Tavoite on nyt saada lähete eteenpäin ja katsotaan mitä sitten tapahtuu. Toisaalta jonossa ollessa on aikaa yrittää pudottaa painoa ja pitää jo pudotetut kilot pois.

Tesuma

Viesti kirjoittaja anjuska To Helmi 28, 2013 3:11 am

Hei!
Minut leikattiin OYS:ssa 10.11-12. Minulla kesti n.10kk:ta päästä leikkaukseen Surprised Lähete laitettiin alkuvuodesta 2012. Mulla nopeutti leikkaukseen pääsyä tuo selkä. Olen tosi onnellinen nyt ja elämä hymyilee Smile olen ollut lähes vuoden s.lomalla ja nyt pääsen työkokeiluun heti maaliskuun alusta.

anjuska

Viestien lukumäärä : 37
Registration date : 23.10.2012

Viesti kirjoittaja Tesuma To Helmi 28, 2013 3:49 am

Kiitos Anjuska vastauksesta. 10 kuukautta on kyllä kohtuullinen aika leikkausjonossa. Toivottavasti itsekin pääsisin kohtuullisessa ajassa leikkauspöydälle.

Tesuma

Viesti kirjoittaja HyeeNa! To Helmi 28, 2013 6:05 am

Tervetuloa Tesuma!
Valitettavasti nuo leikkausajankohdat vaihtelee hirveästi. Monet puhuu suunnilleen vuodesta ja toisilla menee reippaasti yli. Mulla meni kans reilu vuosi, joka on sellainen suht. normaali odotteluaika. Tuo 10kk kuulostaa kyllä hämmentävän ripeältä, varsinkin kun on kyse OYS:ista..
HyeeNa!
HyeeNa!

Viestien lukumäärä : 985
Registration date : 26.08.2011

Viesti kirjoittaja Tesuma Pe Maalis 01, 2013 12:48 am

Näin olen ymmärtänyt että jonot vaihtelee. Tänään sairaanhoitaja juuri sanoi, että ne joilla on diabetes, tuki- ja liikuntaelinten sairauksia menee jonossa edelle. Itse olen tyytyväinen jos nyt pääsisin sinne jonoon ensin. Sitten on itsellä aikaa tehdä töitä asian eteen.

Tiistaina sitten tiedän asiasta enemmän. Hiukan kyllä jännittää lääkärin suhtautuminen.

Tesuma

Viesti kirjoittaja Elämä edessä Pe Maalis 01, 2013 2:01 pm

Tsemppiä Tesuma!
Tosi hyvin olet pudottanut painoa ja leikkurin jälkeen putoaa lisää, eikä tule takaisin!! Very Happy bounce sunny
Elämä edessä
Elämä edessä

Viestien lukumäärä : 883
Ikä : 70
Registration date : 01.11.2009

Viesti kirjoittaja matamiina Pe Maalis 01, 2013 10:31 pm

Hienosti olet saanut pudotettua! Se motivoi kyllä ihan hirveästi, kun miettii, että juuri NÄMÄ kilolukemat eivät enää ikinä meikäläisen puntarissa uudelleen näy Smile

Tervetuloa foorumille munkin puolesta!

matamiina

Viestien lukumäärä : 161
Registration date : 14.06.2012

Viesti kirjoittaja Tesuma Pe Maalis 01, 2013 10:55 pm

Kiitos Elämä edessä ja Matamiina Smile

Tein eilen lääkäriä varten ihan kirjallisen sepustuksen. Pituus, painohistoriani, laihdutusyritykset, mikä vaikutus painolla on ollut terveyteen, mitä sairauksia esiintyy suvussa, terveystottumukset (alkoholi, tupakka). Laitoin painonpudotuksen kiloina ja prosentteina sekä BMI:n. On ainakin kirjallisena vieressä faktaa jos tai kun tekee lähetettä eteenpäin Very Happy

Tesuma

Viesti kirjoittaja Sponsored content

Sponsored content

Takaisin alkuun

- Similar topics

Oikeudet tällä foorumilla:
Et voi vastata viesteihin tässä foorumissa