Laihdutusleikkaus (lihavuusleikk.)
Would you like to react to this message? Create an account in a few clicks or log in to continue.

Lihavuusleikkaukseen...

+4
hansu
Simppa83
PyöreäMuoto
lihava89
8 posters

Siirry alas

Lihavuusleikkaukseen... Empty Lihavuusleikkaukseen...

Viesti kirjoittaja lihava89 Ti Marras 06, 2012 4:46 pm

Heippa,
liityin juuri tänne sivustolle.

Olen menossa ensi viikolla terveystalolle missä minulla on kirurgin ja ravintoterapeutin tapaaminen. tätä aikasemmin olen sähköpostitellut ja puhunut puhelimessa sairaanhoitajan kanssa. Voisko joku kertoa mitä oikeastaan tällä kirurgin tapaamisella tapahtuu?

sairaanhoitaja on sanonut että leikkaukselle ei ole esteitä, mutta onko tämä leikkaukseen pääsy vielä edes varmaa? minulla on painoindeksi 41,5. Suvulla on verenpainetautia, diabetestä, aivoverisuonenpullistumia ja aivoinfarkteja taustalla. Olen ollut ala-asteiältä saakka lihava. Ja laihdutuksia monia takana. Yksi merkittävin oli nutrilettillä tehty jolloin painoa tippu 11-14kg. Paino pysyi poissa n. vuoden päivät. ensimmäisen raskauden kohdalla napsahti raskausdiabetes, toisen raskauden kohdalla verenpaineet oli korkeat.

Olen vasta 23v. Mutta tuntuu että tuntuu olevan viimeinen vaihtoehtoni. Tuntuu että kaikki kokemuket mitä olen lukenut niin ihmiset on ollut yli 30v. Mutta ajattelen asian sillee, että kun paino on vaivannut minua niin pitkään että miksi minun pitäisi elää koko aikuisikäni lihavana kun ei näytä pysyvää painonpudotusta tapahtuvan. minulla kun on vielä lapsia, enkä meinaa jaksaa heidän kanssa touhuta. olen hirveän väsynyt, pienetkin asiat laittaa hengästymään ja paino stressaa päivittäin.

haluaisin ehkä vielä myöhemmin lisää lapsia, mutta en tässä vaiheessa halua hankkia ku jokaisesta raskaudesta on jäänyt 10-15kg, edellisen raskauden jälkeen sain vähäsen pudotettua painoa, reilu 5kg. mutta siihen tyssää. sillonkun olin 20kg kevyempi, yritin lisätä urheilua ja kokeilin mm. nyrkkeilyä ja lenkkeilyä. tuntuu vaan, että kaikki loppuu parissa kuukaudessa.

ainoo millä olen onnistunut, niin on nutrilett. tällöin syön säännöllisesti. mutta tuntuu että tällä hetkellä vatsaani mahtuu vaikka kuinka paljon ruokaa. ja olen yrittänyt pienentää lautaskokoa, mutta kun aina jää nälkä. ja nämä ainaiset pussikeitot alkaa vain ärsyttää. niin monta kertaa takana, että haluaisin nyt pysyvän tuloksen.

ONKO TÄÄLLÄ MUITA NUORIA AIKUISIA JOTKA ON OLLEET TAI MENOSSA LIHAVUUSLEIKKAUKSEEN?
toivon, ettei ikäni ole ainakana este tälle koska olenhan kuitenkin täysi-ikäinen. Sad ja sairaanhoitaja sanoi samaa. huuh. pelottaa tuleva kirurgin tapaaminen, pelottaa enemmän se, etteivät he tee tätä operaatioo minulle. olen ottanut selvää, lukenut toisten kokemuksia. ja minut on aiemmin tähystysleikattu kystan kanssa, eli yleensäkkin leikkausriskit ovat minulla tiedossa.
lihava89
lihava89

Viestien lukumäärä : 277
Ikä : 35
Registration date : 06.11.2012

Takaisin alkuun Siirry alas

Lihavuusleikkaukseen... Empty Vs: Lihavuusleikkaukseen...

Viesti kirjoittaja PyöreäMuoto Ke Marras 07, 2012 1:57 am

Heippa Very Happy

Ise kun kävin terveystalolla kirurgin vast.otolla,hän teki haastattelun ja sain kysellä asioita jokka askarrutti mieltä...hän olisi tehnyt myös tähystyksen,jos oisi tarve,mutta minulle ei sitä tarvinnut tehdä Smile

Tsemppiä paljon sulle cheers
PyöreäMuoto
PyöreäMuoto

Viestien lukumäärä : 73
Registration date : 15.10.2012

Viesti kirjoittaja lihava89 Ke Marras 07, 2012 3:06 am

Okei. Mua pelottaa kauheesti etten pääsiskään kyseiseen operaatioon :\ Onneks on mahdollisuus yksityiseen, kun on vanhempi vakuutus mikä korvaa. Eka meinasin ottaa yhteyttä kunnalliseen mut sit muistinki et mullahan on vakuutus. Pari soittoa ja luojan kiitos oli mahdollisuus kääntyä yksityisen puoleen.

Kiitos tsempeistä Smile
lihava89
lihava89

Viesti kirjoittaja Simppa83 Ke Marras 07, 2012 1:13 pm

en kyl koskaan kuullut vakuutuksen korvaavan , mutta itsekkin leikattiin 28 vuotiaana . Mutta asiaan siis kirurgin tapaamisella yleensä tapahtuu "ainakin omalla kohdalla" oli että hän selitti riskit ja hyödyt ja jotenkin testasi mun omistautumisen leikkaukseen, kun lautakunta kuulemma päättää leikataanko vai ei mutta leikkaava kirurgi puoltaa/ei puolla. ravitsemusterapeutilla taas puheltiin ENE kuurin aloittamisesta.
Simppa83
Simppa83

Viestien lukumäärä : 64
Ikä : 41
Registration date : 20.03.2012

Viesti kirjoittaja lihava89 Ke Marras 07, 2012 2:07 pm

Mulla on semmonen joustaturvavakuutus mikä on otettu sillonku oon syntynyt ja siinä ei ole rajotteita. Vakuutuskorvaa, kunhan kyse ei ole vain esteettisestä. Mutta kysehän on sairaalloisen lihavuudenhoidosta, oma hyvinvointi ja suvussa olevat sairaudet. Itselläni ei kyllä vielä ole mitään sairautta, mutta varmasti diabetes napsahtaa kohdalleni jos painoani ei saa alas :\

Soitin nimittäin vakuutusyhtiöön ja kysyin tästä, uudemmat vakuutukset mitkä on myönnetty joskus 2000-luvun puolella, eivät korvaa enää lihavuusleikkauksia. Muutenkin oon ihan tyytyväinen vakuutukseeni, koska siinä ei tosiaan ole niitä rajotteita. Ainoastaan 100e omavastuu. Nykysin noi vakuutukset meinaa olla ihan humpuukia, ei meinaa korvata mitään :\ Muistaakseni olen lukenut tältä palstalta että joku muukin on saanut vakuutusyhtiöltä korvauksen, niin on päässyt leikkaukseen? Silloin itsekkin nimittäin hogasin kysellä asiasta...

Mutta tosiaan, mietin vain, että mitä kaikkea tässä nyt on edessä. Ja kauankoha mahdollisesti menee yksityisellä, että leikkaukseen pääsee. 13.11 on siis tapaaminen kirurgin ja ravintoterapeutin kanssa. Sain ne onneksi samalle päivälle kun joudun matkustaa eri paikkakunnalle...

Voiko lääkäreille asettaa toiveita leikkausmenetelmästä vai päättävätkö he kokonaan mikä on paras? Kumpa saisin jo varmaa tietoa asiasta...
lihava89
lihava89

Viesti kirjoittaja hansu Ke Marras 07, 2012 8:04 pm

Painoindeksin mukaan olet "leikkauskelpoinen". Koska painoindeksisi on lähellä 40:ntä, pyytäisin merkitsemään alkuteksteihin ja suunnitelmiin lähtöpainon. Tällöin ei myöhemmin tarvitse vääntää vakuutusyhtiön kanssa kättä leikkauksen tarpeellisuudesta. Kelakin korvaa sairaspäivärahat helpommin, kun tieto lukee suoraan jo lausunnoissa.Kielteisen leikkauspäätöksen saatat saada, jos et kestä anestesiaa tai alustavissa tutkimuksissa tulisi vastaan ehdoton este leikkaukselle (esim. akuutti vatsahaava/kasvaimia...) Ja niiden tulosten pohjalta suositellaan leikkausmuotoa. Ensisijaisena nykyään tuntuu olevan tuo GBP, Sleeveä joutuu usein pyytämällä pyytämään.

Aikataulullisesti kyse muutamista kuukausista. Sisältää sen parjatun ja usein niin odotetun "viimeisen Ene-dietin... Allekirjoituksestani näkyy minun aikatauluni prosessissa yksityisellä puolella. Minä tosin olin jo työterveyden valvomalla dietillä ensimmäisellä lääkärikäynnilläni. Minulla meni vajaat 4 viikkoa ekasta käynnistä leikkausajankohtaan.
hansu
hansu

Viestien lukumäärä : 784
Ikä : 49
Registration date : 09.08.2010

Viesti kirjoittaja HyeeNa! Ke Marras 07, 2012 8:16 pm

Ei sun ikä ainakaan ole este. Mä oon 21 ja oon menossa leikkaukseen. (:
HyeeNa!
HyeeNa!

Viestien lukumäärä : 985
Registration date : 26.08.2011

Viesti kirjoittaja liianpaksuperhoseksi Pe Marras 09, 2012 3:17 am

Heipat ja tervetuloa mukaan!

Mä olen 26v ja mut leikattiin reilu 2vkoa sitten yksityisellä puolen ja vakuutus maksoi leikkaukseni Smile. Ekasta lääkärikäynnistäni siihen että olin leikkauksessa aikaa meni vajaa 2kk, että nopeaa on toiminta yksityisellä puolen!
Vakuutus korvasi minulle kaikki alustavat tutkimukset (omavastuu oli 102e) eli kahden eri lääkärin konsultaatiot, labrat ja vatsalaukun tähystyksen. Nämä piti ensin maksaa itse, mutta vakuutusyhtiö maksoi sitten takaisin kun sinne lähetti laskut+maksu kuitit. Kävin nämä alustavat tutkimukset tuolla Vaasassa Mehiläisessä. Heti ekalla käynnillä tapasin leikkaavan lääkärini Mikael Victorzonin.

Minulla on Kaleva vakuutuksen sairauskuluvakuutus jonka vanhempani ovat minulle ottaneet kun oon ollu aivan mukula ja terve Very Happy. Tästä siis suuri kiitos heille!

Painoindeksini ensimmäisen lääkärikäynnin yhteydessä oli 38,4 ja liitännäissairauksina minulla on tyypin 2 diabetes, (kilpirauhasen vajaatoiminta) ja pco-tyyppiset munasarjat.
Leikkaukseni oli siis 23.10 ja siitä tasan kaksi vkoa eteenpäin niin painoa oli tippunut jo 4kg. Ennen leikkausta tiputin ENE-dieetillä 8kg. Kokonais tiputus siis jo 12kg!!! cheers (omakehu Very Happy)

Mut leikattiin siis Helsingissä Laser Tilkassa ja siellä palvelu oli erinomaista! Hoitohenkilökunta oli mahtavaa porukkaa ja kirurgini huippu osaaja! Vaikka jännitinkin aivan tolkuttomasti, tunsin olevani hyvissä ja osaavissa käsissä!

Laser Tilkasta lähdettiin hakemaan maksusitoumusta vakuutusyhtiöltä vajaa 2vkoa ennen minulle varattua leikkausaikaa. Myönteinen päätös tulin vajaassa vkossa Smile. Ainoastaan sairaalassa yöpymisen osalta jäi itselleni maksettavaa. Vakuutusyhtiö korvasi n. 30e mikä on yöpymisen hinta julkisella puolen, itselleni jäi siis maksetavaa 400e. Mutta sen maksoin hymyssä suin sillä olinhan juuri saanut käteeni avaimet uuteen elämään! (Ja huippu vauhtia Smile )

Taisi tulla aika pitkä postaus, mutta toivottavasti siitä on "apua" sinulle. Minä en ainakaan usko, että leikkausta voitaisiin sinulta evätä ikääsi vedoten.

Ei muuta kuin tsemppiä ja onnea matkaan! Ja jos yksityiselle puolen lähdet niin vauhti on varsin nopea Smile.

liianpaksuperhoseksi

Viestien lukumäärä : 28
Registration date : 31.08.2012

Viesti kirjoittaja lihava89 Pe Marras 09, 2012 4:15 am

Kiitos paljon vastauksista Smile

Itselläni on If:llä vakuutus, vähän tympeän kuuloista palvelua tullut sähköisesti. Mutta kun soitin niin oli kyllä erittäin mukava ihminen sielä joka sano että kyllä vakuutus kattaisi tämän. Ja mulle ne sano, että korvaa yöpymisestä sen n. 60e. Sähköisesti ne laitto ettei korvaa ravintoterapeutin tapaamisia? Mutta mietin, että terveystalolla on pakettihinta, niin vakuutusyhtiö sano et vähentää siitä ravintoterapeutin kulut.

Noh saa nyt nähdä, puhelimessa puhu et laittais maksusitoumuksen, että terveystalo laskuttaisi suoraan vakuutusyhtiötä ku kyse on suuremmista summista. Smile
lihava89
lihava89

Viesti kirjoittaja trintilla Pe Marras 09, 2012 5:33 am

En osaa noista yksityisen leikkaustavoista sanoa muuta, kuin että jos olet eri tavoista ottanut selvää ja olet itse jonkun tietyn leikkaustavan puolella, puhu siitä kirurgille. Jos kirurgi ei ala milleen, mutta haluat edelleen tietyn leikkuun, kannattaa asiasta puhumista jatkaa.
Kyllä täältä palstalta on voinut rivien välistä lukea, että ensin kirurgi on ollut vastaan jotain leikkuuta (yleensä sleeveä) mutta jos potilas osoittaa tietävänsä ko.leikkuusta ja on asian miettinyt, niin kirurgikin muuttaa suhtautumistaan.. eli kannattaa puhua.
Loppupeleissä kyse on kuitenkin sinun loppu elämästäsi, ei kirurgin, eli vaadi hyvää hoitoa, ja hoitoa joka saa sinut tyytyväiseksi.
trintilla
trintilla

Viestien lukumäärä : 406
Registration date : 12.02.2012

Viesti kirjoittaja lihava89 Ma Marras 19, 2012 6:24 pm

Nonni. Olen tavannut kirurgin ja ravintoterapeutin. Sain hyväksytyn leikkauspäätöksen Smile

Nyt jännitän vakuutusyhtiön päätöstä. Oikeastaan, niitten kuuluu korvata. On sen verran vanha vakuutus ettei ole rajoitteita tässä asiassa. Puhelimessa olen käynyt läpi vakuutuksen ja sano, että jos kyse on sairauden hoidosta tai ettei kyse esteettisestä pelkästään niin korvaavat. Mutta nyt ollut vähä ongelmia muuten vakuutusyhtiön kanssa niin jännittää. Viime viikolla Terveystalo on laittanut maksusitoumuspyynnön joten odottelen jos tällä viikolla tulisi päätös.

Jos kaikki menee hyvin, leikkaus olisi jo 10.12.2012. Sain tupakoinnin lopettamislääkkeet mitkä aloitin ja tänää aloitin painonpudotuksen. Smile Mulle tuli aika yllätyksenä toi, että tupakointi pitää lopettaa viimeistään 3vko ennen leikkausta, mutta oon miettinyt noita lääkkeitä jo aikasemmin joten iso säästö on jos pääsen lopullisesti tupakasta eroon. Ja terveellistä tottakai Smile

Pitäkää mulle peukkuja että vakuutusyhtiö olisi kerranki mun puolella ja korvais tän operaation!
lihava89
lihava89

Viesti kirjoittaja trintilla Ma Marras 19, 2012 8:02 pm

Mahtavaa. Uppetaaa! Peukut on pystyssä.

Mie lopetin tupakoinnin lääkkeillä kolmisen vuotta sitten ja se oli paljon helpompaa kun olin uskaltanut toivoakaan. Tupakointihan on aina riski kun nukutetaan joten hyvä se on lopettaa, puhumattakaan kaikista muista riskeistä.

Miten sinulla kävi sen leikkaustavan valinnan kanssa, tehdäänkö ohitus vai sleeve?
trintilla
trintilla

Viesti kirjoittaja lihava89 Ma Marras 19, 2012 8:07 pm

Ohitusleikkaus. Kirurgi itse vähän niinkuin valitsi sen, koska mulla ei ollut oikeastaan mitään tiettyä valintaa. Näyttävästi ne useammin tekee ohitusleikkausta? Ainakin mulle heti sitä ehdotettiin, katsoin kyllä terveystalon sivuilta kummatkin leikkaus vaihtoehdot, mutta mulle oikeastaan käy kumpi vain ja annoin kirurgin valita parhaimman vaihtoehdon minulle Smile

Mä odotan niin malttamattomana vakuutusyhtiön päätöstä. Toivottavasti tulisi äkkiä, stressaa sekin että mitä jos ne nyt hylkääkin... äääh!

Mutta, viime tiistaina kun punnittiin niin paino oli 122kg. Nyt siitä sitten lähetään tiputtelee pusseilla. Tänää tosiaan nappasin ekan pillerit noita lääkkeitä tupakoinnin lopettamiseen.

Trintilla, kuinka nopeasti sulla alkoi lääkkeet vaikuttaa? Mun olis tarkoitus että tällä viikolla loppuu täysin. Koska ens maanantaina on 3vkoa leikkaukseen. Tarkoitus olisi että keskiviikkona ei enää polteta...
lihava89
lihava89

Viesti kirjoittaja etana Ti Marras 20, 2012 1:34 am

Minäkin olen menossa terveystalolle leikkaukseen, mutta vasta ens vuoden puolella.
Terveystalon pakettihintaan kuuluu leikkauspäivän asiat ja siitä vuosi eteenpäin kaikki mahdollinen. myös ravitsemusterapeutin käynnit. Kaikki nämä alku tutkimukset pitää maksaa itse. tai sinullahan ne menee vakuutuksen piikkiin,mutta eivät kuulu leikkaus pakettiin. Näin ainakin Oulussa ja samaa taloahan ne on etelässä ja täällä pohjosessa.
Minä kävin kirurgin juttusilla alku kuusta. ohitus tehdään minullekin. johtuneeko siitä että paastosokerit koholla ja takana raskausajan diabetes. ohitus kuulema vaikuttaa sokereihin paremmin kuin sleeve.
Tehtiinkö sinulle gastroskopia? minulle tehtiin ja onneksi en muistanut kuinka ikävä juttu se oli. toivotaan että se oli elämäni viimeinen letkutus.
Onnea tupakoinnin lopettamiseen! monelta jää tupakka kyllä pois leikkauksen jälkeen kun kuulema maistuu toooosi pahalle.
etana
etana

Viestien lukumäärä : 46
Registration date : 08.10.2012

Viesti kirjoittaja lihava89 Ti Marras 20, 2012 3:01 am

Mulle ei tehty sitä mahalaukun kuvausta tai sitä, eli ei tarvinu letkua niellä onneksi. Mä jo pelkäsin sitä valmiiksi... Hyi!

Mä en oo ite joutunut vielä kyllä maksamaan mitää käyntejä, kun mä ymmärsin että ne maksetaan sit siinä klimpissä? Eli vakuutusyhtiön piikkii ja vakuutusyhtiö laskuttaa sitten sen omavastuun verran minua. Ainoot mitä tietty ite maksoin oli noi lääkkeet ja sit noi labrat joudun maksaa, ne labrakokeet ei kuulu siihen pakettihintaa.

Mut en tiiä miten se sit menee, kun vakuutusyhtiö ei korvaa ainenkaa ravintoterapeutin käyntejä. Eli ne joudun ite maksaa. Ihmeellistä toimintaa mun mielestä vakuutusyhtiöltä. Sama kuin se, että jos joutuis jäämää vuodeosastolle pidemmäksi aikaa niin ne ei korvaa kun joku 60e edestä yöpymisiä.

Mutta, oon toiveikkaana. Vielä ei ole päätöstä tullut, mutta on kuulemma kyselleet lihavuusleikkauksen hintaerittelyä joten voi varmaan olla aika toiveikas että ne hyväksyy sen jos hintoja kyselee ? hope so.

lihava89
lihava89

Viesti kirjoittaja trintilla Ti Marras 20, 2012 6:02 am

Hip

Mie söin suunnilleen puolitoista viikkoa lääkkeitä ennen kuin poltin viimeisen tuapakan, mutta se on kaikille eri...
Jotkut kamut kerto, että ne ei pystyny muutaman lääkepäivän jälkeen polttamaan enää lainkaan kun tuli niin paha olo. Mulla ei tullut pahaa oloa, mutta noin viikko lääkkeitten aloittamisen jälkeen tupakka ei enää vaikuttanut... vaikka kävi tupakalla niin olo oli kuin ei olis käynytkään joten oli sama lopettaa.
Se mikä kannattaa muistaa, on että jos olet polttanut kauan niin syö noita lääkkeitäkin ainakin niin kauan kuin lääkäri suositteli ja lopeta tosi hitaasti. Jos lopetat lääkkeet liian aikaisin tai nopeasti niin riski, että alat polttamaaan uudestaan on suuri. Minä olin himotupakoitsija, polttanut 20 vuotta ja loppuajasta meni melkein kaksi askia päivässä, söin lääkkeitä puolivuotta lääkärin kehoituksesta, ja kyllä kannatti.

Etana, monet lääkärit suosittelee ohitusta diabeetikoille koska siitä on enemmän tutkimustuloksia. Minulla oli(on)2. tyypin diabetes, mutta minulle tehtiin sleeve (tallinnassa yksityisellä) ja diabetes lääkkeet ja leikkuu pöydälle. Ja ainakin toistaiseksi on sokerit pysynyt kurissa, leikkuusta nyt 7 kk.
trintilla
trintilla

Viesti kirjoittaja lihava89 La Marras 24, 2012 1:32 am

Kohta alkais varmaan kaikki asiat olemaan hanskassa.

Leikkauksen pitäisi olla reilu parin viikon päästä, 10.12. Vakuutusyhtiön päätöstä ei ole vielä tullut mutta ahkerasti oon niille soitellut ja vähä niinku vihreetä valoa näyttäis, eli varmaan alku viikosta sais mustaa valkosella.

Painon pudotuksen aloitin tän viikon maanantaina, nyt on lähtenyt n. 3kg. Pari viikkoa vielä aikaa tiputtaa mutta hyvin on mennyt. Syön tällä hetkellä noita tupakoinnin lopettamislääkkeitä ja musta tuntuu että ne vaikuttais myös ruokahaluun? Ei oo kauheesti maistunut :O

Pienellä jännityksellä ja kovalla odotuksella nyt mennään nää pari viikkoa Smile
lihava89
lihava89

Viesti kirjoittaja Sponsored content

Sponsored content

Takaisin alkuun

Oikeudet tällä foorumilla:
Et voi vastata viesteihin tässä foorumissa