Laihdutusleikkaus (lihavuusleikk.)
Would you like to react to this message? Create an account in a few clicks or log in to continue.

Kävin tänään terveyskeskuslääkärillä puhumassa leikkauksesta

+3
Elämä edessä
tuulahdus
Nasu
7 posters

Siirry alas

Kävin tänään terveyskeskuslääkärillä puhumassa leikkauksesta Empty Kävin tänään terveyskeskuslääkärillä puhumassa leikkauksesta

Viesti kirjoittaja Nasu Ke Loka 24, 2012 11:47 pm

Hei pitkästä aikaa! Kävin tänään ekan kerran terveyskeskuslääkärin juttusilla ylipainoasiasta ja otin esille myös vatsalaukunohitusasian. Minun yllätykseksi lääkäri tuumasi että painoindeksin on oltava alle 33 että hän edes tekee lähetettä Shocked Olin ihan ihmeissäni koska aina olen kuullut että painoindeksin on oltava vähintään 40 että leikkausasiaa edes harkitaan. Kysyin voinko päästä edes tähän prosessiin mukaan eli siihen että pääsisin ravitsemusterapeutille, psykologille ja ehken sisätautilääkärille ja myöhemmin kirurgille joka sitten arvioisi loppupeleissä voinko päästä leikkaukseen. Tähän lääkäri totesi että hän laittaa lähetteen ravitsemusterapeutille ja painonhallintaryhmään mutta näin suurella painoindeksillä (36) ei lähetettä heru sisätautilääkärille. Meneekö tämä nyt ihan niin kuin pitäisi? Tiedän että leikkaukseen voi hakea montaa eri reittiä (työterveyslääkäri/terveyskeskuslääkäri) mutta tosi yllärinä tuli se että lähetettä ei heru tällä painoindeksillä. Ymmärrän että painoa on pudotettava ennen leikkausta ja osoitettava motivaatio, mutta tosiaan luulin että tässä alussa saisi lähetteen edes sisätautilääkärille. Varmasti riippuu paikkakunnasta ja lääkäristä miten suhtautuvat asiaan. Minun pitää siis nyt laihduttaa ainakin 18 kg ennen kuin saan edes lähetettä tavan lääkäriltä eteenpäin. 18 kg:n pudotuksen jälkeen painoindeksini olisi 31, 2. Mitäs ootte muut mieltä? Oletteko saaneet lähetettä jo alussa? Tiedän että kuitenkin koko prosessiin menee ainakin vuosi joten voisinhan yrittää pudottaa painoa tässä samalla kun kävisin sisätautilääkärillä ja muilla tahoilla. Question

Nasu

Viestien lukumäärä : 4
Registration date : 11.08.2012

Takaisin alkuun Siirry alas

Kävin tänään terveyskeskuslääkärillä puhumassa leikkauksesta Empty Vs: Kävin tänään terveyskeskuslääkärillä puhumassa leikkauksesta

Viesti kirjoittaja tuulahdus To Loka 25, 2012 1:40 am

Oudolta kuullostaa. Mitä järkeä on BMI 33:lla mennä leikkaukseen? Eihän kyse ole BMI 43? Ennemminkin oon kuullu jutuista, että pitäis olla yli BMI 40 ennen kuin leikkaukseen pääsis. Paitsi jos on ylipainosta johtuvia sairauksia, verenpainetta, diabetesta jne.
Oisko mahdollista kysyä toisen lekurin mielipidettä?
tuulahdus
tuulahdus

Viestien lukumäärä : 86
Registration date : 16.11.2011

Kävin tänään terveyskeskuslääkärillä puhumassa leikkauksesta Empty Vs: Kävin tänään terveyskeskuslääkärillä puhumassa leikkauksesta

Viesti kirjoittaja Nasu To Loka 25, 2012 2:43 am

Kiitos Tuulahdus viestistä Smile Lääkäri teki paperille laskelmia ja niissä luki että alle 33 pitää BMI:n olla. Mulla tällä hetkellä noin 36. Ihmettelin samaa itsekin koska olen aina kuullut ja lukenut että BMI:n tulee olla vähintään 40 että leikkausta edes harkitaan ja jos on alle niin pitää olla just niitä rinnakkaissairauksia. Varmaan yrittää lääkäri tallä tapaa saada minut laihduttamaan konservatiivisin keinoin. Olin kyllä kirjoittanut ylös laihdutushistoriani ja näytin sen lääkärille. Olen pudottanut 70 kg painoa jojona ja en saa pidettyä painoa alhaalla. Onko muille käynyt näin että lääkäri laittaa dietille samoin tein ja ei tee lähetettä kirugille tai sisätautilääkärille ennen kuin paino pudonnut alle BM 33:n?

Nasu

Viestien lukumäärä : 4
Registration date : 11.08.2012

Viesti kirjoittaja Elämä edessä To Loka 25, 2012 3:01 am

Terve Nasu!
Oudolta kuullostaa! Sinulla on todennäköisesti jo nyt ehkä liian pieni BMI leikkuriin, jos ei ole oheissairauksia. Mene vaan toiselle lääkärille, älä jättäydy tuon yhden lääkärin armoille! Olisi hyvä, että saisit lähtöpainosi esim. ravintoterapeutin kirjaamaksi, ennen kuin alat tiputtamaan sitä. Silloin sinulla on todistusaineistoa siitä, mistä luvusta olet lähtenyt. Sinnikkäästi vaan eteenpäin! Very Happy
Elämä edessä
Elämä edessä

Viestien lukumäärä : 883
Ikä : 70
Registration date : 01.11.2009

Viesti kirjoittaja HyeeNa! Pe Loka 26, 2012 1:52 pm

Inhottavaa sanoa tätä mutta mä en usko että ilman oheissairauksia tolla BMI:llä ei tuu pääsemään leikkaukseen missään. Mutta ota yhteyttä toiseen lääkäriin ja käy selvittämässä asia kuitenkin. Itse mainitsisin tuon aikaisemman lääkärin nimenkin että osaavat sitten vinkata hälle että hän on nyt kyllä todellakin täysin väärässä ton BMI:n suhteen.
HyeeNa!
HyeeNa!

Viestien lukumäärä : 985
Registration date : 26.08.2011

Viesti kirjoittaja janette Pe Loka 26, 2012 11:10 pm

Toi on kyllä niin raivostuttavaa lääkäriltä. Tosi epäreilua että näin iso asia on kiinni jostain lääkärin mielipiteestä/pvän mielialasta. Mene ehdottomasti toiselle lekurille.
janette
janette

Viestien lukumäärä : 72
Ikä : 47
Registration date : 05.03.2012

Viesti kirjoittaja AnnukkaK Ti Loka 30, 2012 2:18 am

Oikeaa tietoa löytyy osoitteesta www.foteg.fi.

Esimerkiksi:

Lihavuuskirurgia on tarkoitettu hoidoksi ainoastaan vaikeasta tai sairaalloisesta lihavuudesta kärsivälle. Leikkaushoitoon hakeutuvan painoindeksin (BMI) tulee olla yli 40 tai jos lihavuuteen liittyy jokin sairaus, riittää painoindeksin 35 ylittyminen. Suomessa leikkaushoito on tarkoitettu 18-60 -vuotiaille ja tarkkaan harkituissa yksilöllisissä tapauksissa yläikäraja voidaan nostaa 65 ikävuoteen. Teini-ikäisille ei Suomessa ole ainakaan toistaiseksi tehty lihavuusleikkauksia.

Leikkaukseen tulevan täytyy olla kokeillut aiemmin lihavuuden perushoitoja, kuten laihdutusryhmiä ja lääkehoitoa. Lihavuuden taustalla oleva mahdollinen endokrinologinen sairaus täytyy olla poissuljettu. Potilaan täytyy pystyä sitoutumaan leikkauksen jälkeiseen elämäntapamuutokseen ja seurantaan. 4-6 viikkoa ennen leikkausta potilas pitää Erittäin NiukkaEnergisen dietin, jonka tarkoitus on saada rasvaa poistumaan erityisesti maksasta, mikä helpottaa leikkausta teknisesti ja tekee leikkauksesta turvallisemman.

Lisäksi tuossa painoindeksissä on myös yläraja, eli yli 50 BMI ei leikata ainakaan Tampereella kunnallisesti nukutukseen liittyvien riskien takia.
Onkohan se terveyskeskuslääkäri sotkenut asiat ja luuli, että puhutaan maharoikkojen eli roikkuvan vatsanahan leikkauksesta?
AnnukkaK
AnnukkaK

Viestien lukumäärä : 84
Registration date : 13.04.2011

Viesti kirjoittaja Simppa83 Ke Loka 31, 2012 12:17 pm

itsellä meni kyllä yksityisen kautta lähete yleiselle ja sieltä tuli sisätauti lääkärille/rterapeutille aika sieltä pääsi ene-ryhmään/uudestaa sisätauti lekurille sitten sain kirurgille ajan. mutta itelläkin oli se bmi 40+ ja verenpainetauti/kolesterooli ylhäällä.
Simppa83
Simppa83

Viestien lukumäärä : 64
Ikä : 41
Registration date : 20.03.2012

Viesti kirjoittaja Sponsored content

Sponsored content

Takaisin alkuun

- Similar topics

Oikeudet tällä foorumilla:
Et voi vastata viesteihin tässä foorumissa