Ilokilo esittäytyy
+7
etana
kilokato
HyeeNa!
Huugibuugi
maija411
Orkidea
ilokilo
11 posters
Sivu 1 / 2 • 1, 2
Ilokilo esittäytyy
Moikka kaikille. Itsellä leikkauspäivä on 31.10 ja kovasti on odottava mutta samalla mietteliäs mieli, tämä on varmasti hyvinkin yleistä koska kysymys on niin suuresta ja lopullisesta päätöksestä minkä olemme tehneet. Omalla kohdallani painoa on tällä hetkellä 144kg ja pituutta 181cm. Joskus vaaka on näyttänyt reilumpiakin lukemia, "huippuna" taitaa olla toissa talvinen 158kg. Alimmillaan paino on ollut 132kg tietämillä mutta olen juurkin se normaali jojo-laihduttaja joka tietää kuinka paino putoaa mutta myös sen kuinka se palaa takaisin, vieläpä niin harmittavan paljon helpommin. Ikää on 45v ja 2-tyypin diabetes joka pysyy lääkityksellä suht koht aisoissa. Myös veranpaine lääkitys löytyy. Olen ollut aina ylipainoinen, jo lapsesta saakka. Armeija aikaankin painoa oli "juhlavat" 132kg ja sadan kilon raja meni rikki aikanaan jo seitsemmännellä luokalla koulussa. Olen aina ollut painostani huolimatta suht liikkuvaa sorttia ja tehnyt fyysistä työtä joten kunto on ollut suht koht kohdallaan, mutta nyt iän ja varmasti myös heittelevien sokeriarvojen vuoksi liikkuminen on tuntunut vaikeammalta ja vaikeammalta. Eiköhän se liikkumisen into ja ilo löydy takaisin kun kiloja putoaa ja kannettava säkki sen mukana. Menen leikkaukseen yksityispuolelle, josta johtuen olen nyt suht nopeasti leikkaukseen menemässä sen jälkeen kun sen lopullisen päätökseni tein. Gastro on käyty, leikkaava lääkäri tehnyt tutkimukset ja "nukkumatti" jututtanut ja vertakin on imaistu ihan näytteeksi asti. Tulevalla viikolla ravitsemusterapeutin luokse ja sitten ENE:n aloitus.
Tässäpä avausviestini tänne ja yritän kirjoitella tänne omia ajatuksiani ja kokemuksiani leikkausta edeltävästä ja sen jälkeisesta elämästäni.
Tässäpä avausviestini tänne ja yritän kirjoitella tänne omia ajatuksiani ja kokemuksiani leikkausta edeltävästä ja sen jälkeisesta elämästäni.
ilokilo- Viestien lukumäärä : 11
Registration date : 01.10.2012
Vs: Ilokilo esittäytyy
Tervetuloa Ilokilo!
Onnea matkaan kohti pikkumasuisuutta!
Onnea matkaan kohti pikkumasuisuutta!
Orkidea- Viestien lukumäärä : 181
Registration date : 26.05.2011
Tervetuloa joukkoon ja Tsemppiä taipaleelle pikkumassujen joukkoon.
maija411- Viestien lukumäärä : 180
Registration date : 21.12.2011
Tervetuloa Ilokilo!
Huugibuugi- Viestien lukumäärä : 108
Registration date : 02.07.2012
Maanantaina sitten alkaa ENE. Nutrilett valmisteet on hankittu mutta viikonlopun vielä jos söisi suhteellisen normaalisti ja aloittaisi sitten arjen arkena. Joskus aikanaan olen kokeillut ENE:ä joten siinä mielessä homma ei jännitä että eikö siitä suoriutuisi, kolme viikkoa on kuitenkin suht lyhyt aika.
Gastroskopian tulokset pöllähtivät tänään postissa ja mukana resepti helikobakteerin häätölääkkeille. Onko kenelläkään kokemusta noiden lääkkeiden syömisestä yhtäaikaa ene-kuurin kanssa? Itselleni koko bakteerin olemassaolo tuli yllätyksenä koska mitään oireita ei ole ollut mutta nyt asiaa tutkittuani se onkin hyvin monella oireettomana. Onko muut joutuneet syömään häätökuurin ennen leikkausta?
Gastroskopian tulokset pöllähtivät tänään postissa ja mukana resepti helikobakteerin häätölääkkeille. Onko kenelläkään kokemusta noiden lääkkeiden syömisestä yhtäaikaa ene-kuurin kanssa? Itselleni koko bakteerin olemassaolo tuli yllätyksenä koska mitään oireita ei ole ollut mutta nyt asiaa tutkittuani se onkin hyvin monella oireettomana. Onko muut joutuneet syömään häätökuurin ennen leikkausta?
Minä olen elokuussa joutunut syömään helikon häätökuurin. aivan järkyttävä maku suussa koko kuurin ajan. maha oli myös vähän hellänä pari ekaa päivää. Tuskin pitäisi olla mitään kummempaa oireilua ENEn aikana kuin muutoinkaan. (:
HyeeNa!- Viestien lukumäärä : 985
Registration date : 26.08.2011
tervetuloa minunkin puolesta
kilokato- Viestien lukumäärä : 33
Registration date : 03.08.2012
Hei!
Minäkin olen menossa yksityiselle leikkaukseen. Leikataanko sinut Oulussa?
Minäkin olen menossa yksityiselle leikkaukseen. Leikataanko sinut Oulussa?
etana- Viestien lukumäärä : 46
Registration date : 08.10.2012
Oulussa minut leikataan. sinut myös? joko tiedät leikkauspäivän?
Ouluun terveystalolle menossa, mutta ihan alkutaipaleella koko homma. ens viikolla pitäisi saada kaikki tutkimusajat. mahdollisesti vasta ens vuoden puolella leikkaus. työni takia. ei vaan taho jaksaa odottaa että pääsis alkuun tässä "prosessissa"
työterveyslääkäri olisi kirjoittanut ehkä lähetteen, mutta siinä menee niin kauan ennenkuin mitään tapahtuu ja varmaan tulisi lähete vähintään pari kertaa takasi. oletko sinä kokeillut lähetteellä oys:siin?
jos tällä leikkauksella terveys paranee ja voin ehkäistä diabeteksen niin eiköhän se ole hintansa väärti
työterveyslääkäri olisi kirjoittanut ehkä lähetteen, mutta siinä menee niin kauan ennenkuin mitään tapahtuu ja varmaan tulisi lähete vähintään pari kertaa takasi. oletko sinä kokeillut lähetteellä oys:siin?
jos tällä leikkauksella terveys paranee ja voin ehkäistä diabeteksen niin eiköhän se ole hintansa väärti
Minulle on työterveyslääkäri laittanut kaksi lähetettä OYS:iin, mutta molemmat tulleet bumerangina takaisin. Syy: ei todistettua näyttöä laihdutusyrityksistä. Nyt sellainen löytyisi diabeteksen puhkeamisen jälkeen tehdyn laihdutuksen diabetesneuvojan valvonnassa myötä, mutta en jaksa enää lähteä OYS:n jonoon odottelemaan. Aika nopeasti itselläni on edennyt koko rulijanssi. Olen ihan samaa mieltä siitä että eiköhän tämä leikkaus vielä hintansa takaisin maksa terveyden muodossa. Tsemppiä sinulle myös.
Onnea leikkaukseen Ilokilo!
sinulla vielä muutama päivä H-hetkeen.
Viikon päästä minulla gastr. ja parin viikon päästä ravitsemust. odl:ssä. toivoisin leikkausta tammikuulle,mutta se selviää varmaan sitten viikon päästä. Jännittää!
sinulla vielä muutama päivä H-hetkeen.
Viikon päästä minulla gastr. ja parin viikon päästä ravitsemust. odl:ssä. toivoisin leikkausta tammikuulle,mutta se selviää varmaan sitten viikon päästä. Jännittää!
No nyt alkaa ENE:ily olla loppusuoralla. Huomen illalla ajattelin itselleni antaa luvan syödä ihan normaalisti, joskin tolkku pitää olla silloinkin. Leikkaushan on sitten keskiviikkona, vähän jo jännittää. ENE on sujunut aika vaihtelevasti, mutta ylpeänä voin sanoa että hieman reilu kolme viikkoa meni ilman yhtäkään retkahdusta. Ensimmäinen viikko oli aika kamala. Monta tekijää oli varmaankin syynä tähän. Yövuoro töissä, ENE:n aloittaminen ja lisäksi helikobakteerin häätö-kuuri kahden eri antibiootin voimin. Voi kyllä sanoa suoraan että veti miehen aika heikkoon happeen ja kaksi viimeistä yötä menikin sairaslomalla.
Kun antibioottikuuri loppui niin kaikki on ollut paljon helpompaa, verensokerit ovat kyllä välillä painuneet aika alas ja lääkemäärien kanssa on joutunut "kikkailemaan", samoin verenpaineet olivat välillä hieman matalalla.
Nyt viimeinen viikko on ollut viikoista selvästi helpoin. Aloitin ENE:ilyn Nutrilett pusseilla, mutta voin kyllä sanoa että ne maut eivät ole minua varten. Kaksi päivää pussittelin ja totesin että ei tule mitään ja vaihdoin ruoka-aine ENE:ilyyn. Laskin energiat tarkkaan että 800kcal ei ylity ja hiilihydraatit lähes nollaan. "Stiksailtu" on että ketoosi pysyi koko ajan päällä ja painokin tippui 146kilosta 134kiloon, eli ainakin itse olen hyvin tyytyväinen. Nesteethän tulevat takaisin kun normaalille ruualle ja hiilihydraateille palaan, mutta väliäkö noilla parilla kilolla nyt enää on. Ei muutakuin keskiviikkoa odottamaan. Jänskättää, mutta usko siihen että kaikki menee hyvin on kova.
Kun antibioottikuuri loppui niin kaikki on ollut paljon helpompaa, verensokerit ovat kyllä välillä painuneet aika alas ja lääkemäärien kanssa on joutunut "kikkailemaan", samoin verenpaineet olivat välillä hieman matalalla.
Nyt viimeinen viikko on ollut viikoista selvästi helpoin. Aloitin ENE:ilyn Nutrilett pusseilla, mutta voin kyllä sanoa että ne maut eivät ole minua varten. Kaksi päivää pussittelin ja totesin että ei tule mitään ja vaihdoin ruoka-aine ENE:ilyyn. Laskin energiat tarkkaan että 800kcal ei ylity ja hiilihydraatit lähes nollaan. "Stiksailtu" on että ketoosi pysyi koko ajan päällä ja painokin tippui 146kilosta 134kiloon, eli ainakin itse olen hyvin tyytyväinen. Nesteethän tulevat takaisin kun normaalille ruualle ja hiilihydraateille palaan, mutta väliäkö noilla parilla kilolla nyt enää on. Ei muutakuin keskiviikkoa odottamaan. Jänskättää, mutta usko siihen että kaikki menee hyvin on kova.
Hyvin kaikki menee. . Minulla tulee huomenna viikko leikkauksesta ja olen jo lähes kivuton. Syömisen opettelua tämä nyt on. Pittää syödä kahen tunnin välein. Juominen ei vielä onnistua, että menis 1,5l , mutta määrä kasvaa koko ajan. Tsemppiä keskiviikolle
stina66- Viestien lukumäärä : 92
Registration date : 16.02.2012
Hei Tsemppiä kovasti keskiviikolle Tulehan kertomaan,miten toipuminen etenee...itsekin menen samaan paikkaan leikkaukseen,tosin vasta marraskuun lopulla
...jouduttiinko sinulla muuttamaan sovittua leikkauspäivää helikobakteerin vuoksi? ..mulla otetaan verikokeesta heliko testi,toivottavasti ei tulis yllätyksenä häätö.
...jouduttiinko sinulla muuttamaan sovittua leikkauspäivää helikobakteerin vuoksi? ..mulla otetaan verikokeesta heliko testi,toivottavasti ei tulis yllätyksenä häätö.
PyöreäMuoto- Viestien lukumäärä : 73
Registration date : 15.10.2012
No nyt on sitten kotiuduttu leikkauksesta, tai oikeammin jo eilen illalla pääsin kotiin mutta eilen ei vielä koneelle ollut intoa. Yhden yön vain olin sairaalassa, kaikki on toistaiseksi sujunut suunnitelmien mukaan, kop kop. Heti leikkauksen jälkeen olin aika kivulias, mutta kuten sairaalassa sanottiin niin kipulääkkeet ovat juuri näitä tuntemuksia varten. Ensimmäinen yö meni hyvinkin pätkittäin nukkuessa, itse en osaa selällään nukkua ja kylkiasento ei ole ihan parhaita mahdollisia heti leikkauksen jälkeen. Nyt tämä toinen yö kotona tutussa sängyssä jo meni pidemmillä unilla, toki jokaisen asennon vaihtamisen huomaa ja tuntee. Nälän tunnetta ei ole, joten syöminen täytyy tehdä kellon mukaan. Mielihaluja ei tässä vaiheessa ole todellakaan ollut, pikemminkin päinvastoin, makean suuhun laittaminen tuntuisi huonolta ajatukselta. Aika arasti tässä ruokaan suhtautuu, pelko on että milloin sen ensimmäisen dumping-ilmiön kokee. No, sitä tuskin voi välttää. Vatsa on turvonneen ja "muokatun" oloinen, mutta sitähän se onkin. Jonkin verran vatsa "murisee" ja suoliääniä kuuluu, ja onpa niitä jokunen tainnut tulla tuolta peräpäästäkin.
Helikobakteerista vielä PyöreälleMuodolle. Bakteerin vuoksi ei leikkauspäivä siirtynyt, lääkäri kirjoitti vain häätökuurin jonka jälkeen kaikki oli ok. Jos sinulta bakteeri löytyy niin jos suinkin ehdit niin syö kuuri ennen kuin alat ENE:lle. Minulle kaksi antibioottia, ENE:ravinto ja vielä päälle yövuoro töissä tuntuivat todella huonolta yhdistelmältä.
Tässäpä tämän hetken mietteitä, ihan positiivisella mielellä olen ja tunne että tämä päivä on parempi kuin eilinen ja olettamus että näin jatkuu eteenkinpäin antaa uskoa lisää. Paino on korkeampi kuin sairaalaan mennessä, mutta se kuulemma kuuluu asiaan, sairaalan nesteytys ja turvotus aiheuttavat sen. Itse tein päätöksen että aion punnita itseni vain kerran viikossa, ettei painon putoamisesta tai putoamattomuudesta tule turhaa stressiä.
Helikobakteerista vielä PyöreälleMuodolle. Bakteerin vuoksi ei leikkauspäivä siirtynyt, lääkäri kirjoitti vain häätökuurin jonka jälkeen kaikki oli ok. Jos sinulta bakteeri löytyy niin jos suinkin ehdit niin syö kuuri ennen kuin alat ENE:lle. Minulle kaksi antibioottia, ENE:ravinto ja vielä päälle yövuoro töissä tuntuivat todella huonolta yhdistelmältä.
Tässäpä tämän hetken mietteitä, ihan positiivisella mielellä olen ja tunne että tämä päivä on parempi kuin eilinen ja olettamus että näin jatkuu eteenkinpäin antaa uskoa lisää. Paino on korkeampi kuin sairaalaan mennessä, mutta se kuulemma kuuluu asiaan, sairaalan nesteytys ja turvotus aiheuttavat sen. Itse tein päätöksen että aion punnita itseni vain kerran viikossa, ettei painon putoamisesta tai putoamattomuudesta tule turhaa stressiä.
Onnea, voimia toipumiseen
Onneks olkoon,kaikki tuntuu olevan ihan oorait!!
Mulla helikokokeet vasta viikon kuluttua,jotenka,jos bakteeri löytyy niin ene aikana se kuuri on tieten syötävä...tai sitten leikkuun jälkeen...itsekin olen vuorotyöläinen,jotenka haasteita löytyy
Tsemppiä toipumiseen ja muutenkin elämään.
Mulla helikokokeet vasta viikon kuluttua,jotenka,jos bakteeri löytyy niin ene aikana se kuuri on tieten syötävä...tai sitten leikkuun jälkeen...itsekin olen vuorotyöläinen,jotenka haasteita löytyy
Tsemppiä toipumiseen ja muutenkin elämään.
Tsemppiä toipumiseen ilokilo!
Maria-76- Viestien lukumäärä : 119
Ikä : 47
Registration date : 07.02.2012
Onnea Ilokilo!
hyvin on toipuminen sinulla alkanut kun vain yhden yön jouduit sairaalassa olemaan. sait varmaan hyvät ohjeet mukaan..
minulla ens viikolla eka käynti. ei hirmuisesti jännitä, ainakaan vielä. toivotaan että kertoisivat leikkauspäivän.
onnea toipumiseen!
hyvin on toipuminen sinulla alkanut kun vain yhden yön jouduit sairaalassa olemaan. sait varmaan hyvät ohjeet mukaan..
minulla ens viikolla eka käynti. ei hirmuisesti jännitä, ainakaan vielä. toivotaan että kertoisivat leikkauspäivän.
onnea toipumiseen!
Nyt on reilu viikko sairaslomailtu kotosalla. Tänään oli ensimmäinen punnituspäivä, viikossa kiloja oli lähtenyt 7,4 ja senttejä vyötäröltä 7. Tokihan alussa paino lähtee reilummin ja viikko sitten mukana oli vielä leikkauksen jälkeistä "pöhöä", mutta ihan mukavalta tuntui nuo lukemat.
Muuten viikko on mennyt oikein kivasti, ulkoilut ja pienet kävelylenkit olen aloitellut tällä viikolla ja viitenä päivänä kävellyt päivittäin 2-4km. Tuntee kyllä että kunto ei ole vielä palautunut, hikoiluttaa aika voimakkaasti. Ruokailuissa olen noudattanut tarkoin ohjeita, oikeastaan hapankorppu erittäin hyvin pureskeltuna, on ollut ainoa mikä menee ohi ohjeiden, siitä ei ole kyllä ollut mitään ongelmia nyt parina päivänä kun sitä olen nauttinut. Verensokerit ovat lähes normalisoituneet, ehkä hieman alemmaksi aamun lukema saisi mennä mutta tässä vaiheessa 6,0-6,4 välissä olevat lukemat kelvatkoon, jospa ne siitä vielä vähän laskisivat,lääkityshän lopetettiin leikkauspöydälle.
Kipuja ei oikeastaan ole juurikaan, edelleen sisuskalut tuntuvat "muokatuilta" mutta kipu on jo väärä sana tuntemuksille. Välillä meinaa vähän olla närästyksen omaisia tuntemuksia, ikään kuin jokin pala nousisi kurkkuun ja se pitää nielaista pois, mutta nämäkään eivät ihan hirveän yleisiä ole. Kaverini joka on leikattu n.2,5v sitten muisteli että hänellä oli samanlaisia ja niitä tulee vieläkin, joskin todella harvoin. Tässäpä taas jotain minun tarinastani, toivottavasti kaikki sujuu jatkossakin hyvin.
Ja kiitos kaikille muistamisesta ja tsemppaamisesta, samaa toivotan kaikille teille tuleville leikattaville ja jo leikatuille.
Muuten viikko on mennyt oikein kivasti, ulkoilut ja pienet kävelylenkit olen aloitellut tällä viikolla ja viitenä päivänä kävellyt päivittäin 2-4km. Tuntee kyllä että kunto ei ole vielä palautunut, hikoiluttaa aika voimakkaasti. Ruokailuissa olen noudattanut tarkoin ohjeita, oikeastaan hapankorppu erittäin hyvin pureskeltuna, on ollut ainoa mikä menee ohi ohjeiden, siitä ei ole kyllä ollut mitään ongelmia nyt parina päivänä kun sitä olen nauttinut. Verensokerit ovat lähes normalisoituneet, ehkä hieman alemmaksi aamun lukema saisi mennä mutta tässä vaiheessa 6,0-6,4 välissä olevat lukemat kelvatkoon, jospa ne siitä vielä vähän laskisivat,lääkityshän lopetettiin leikkauspöydälle.
Kipuja ei oikeastaan ole juurikaan, edelleen sisuskalut tuntuvat "muokatuilta" mutta kipu on jo väärä sana tuntemuksille. Välillä meinaa vähän olla närästyksen omaisia tuntemuksia, ikään kuin jokin pala nousisi kurkkuun ja se pitää nielaista pois, mutta nämäkään eivät ihan hirveän yleisiä ole. Kaverini joka on leikattu n.2,5v sitten muisteli että hänellä oli samanlaisia ja niitä tulee vieläkin, joskin todella harvoin. Tässäpä taas jotain minun tarinastani, toivottavasti kaikki sujuu jatkossakin hyvin.
Ja kiitos kaikille muistamisesta ja tsemppaamisesta, samaa toivotan kaikille teille tuleville leikattaville ja jo leikatuille.
Kiva kuulla kuulumisia . Kiva,että oot toipunut noin hyvin. Mulla sairausloma loppuu su ja kipuja ei oo muuta, kun yks haava on tulehtunut
Hyvältä vaikuttaa,HIENOA!!!
Nyt sitten reilu 2 viikko kotiutumisesta. Tänään oli punnituspäivä ja oikein kivalta vaikuttaa edelleen, -3,2kg viikossa ja kokonais-saldo -10,6kg kahdessa viikossa, ja mikä mukavinta niin vyötäröltä senttejä on lähtenyt 11.
Muuten viikko mennyt suht mukavasti. Tiistaina kävin työterveydessä poistattamassa tikit, kun itsesulavat eivät ainakaan minulla itsekseen lähteneet. No, tulipahan samalla alan ammattilaisella tarkistettua haavat ja kaikki oli ok. Jospa ensi viikolla jo kävisi uimahallissa. Pientä lämpöä on ollut kahtena päivänä, flunssaoireitakin on eli toivottavasti se johtuu vain siitä. Tänään onkin ollut lämmötön päivä.
Tällä viikolla "löysin" elintarvikkeen(herkun) joka ei yllättäen enää lainkaan maistunut ja toi aika "etovan" olon kun sitä yritin syödä. Eli suklaakakku ei uponnut kyllä lainkaan, muuten olen kahvin kanssa ihan tavallista pullaa pienen palan syönyt kahviin liotettuna, mutta eipä tuo makeampi kyllä maistunut yhtään, toisaalta hyvä niin.
Tässä taas pieni pala etenemisestä pienemmäksi mieheksi, ja toivottavasti myös terveemmäksi. Verensokerit aamuisin 5,5-6.2 välillä joten hyvältä näyttää sillä rintamalla.
Muuten viikko mennyt suht mukavasti. Tiistaina kävin työterveydessä poistattamassa tikit, kun itsesulavat eivät ainakaan minulla itsekseen lähteneet. No, tulipahan samalla alan ammattilaisella tarkistettua haavat ja kaikki oli ok. Jospa ensi viikolla jo kävisi uimahallissa. Pientä lämpöä on ollut kahtena päivänä, flunssaoireitakin on eli toivottavasti se johtuu vain siitä. Tänään onkin ollut lämmötön päivä.
Tällä viikolla "löysin" elintarvikkeen(herkun) joka ei yllättäen enää lainkaan maistunut ja toi aika "etovan" olon kun sitä yritin syödä. Eli suklaakakku ei uponnut kyllä lainkaan, muuten olen kahvin kanssa ihan tavallista pullaa pienen palan syönyt kahviin liotettuna, mutta eipä tuo makeampi kyllä maistunut yhtään, toisaalta hyvä niin.
Tässä taas pieni pala etenemisestä pienemmäksi mieheksi, ja toivottavasti myös terveemmäksi. Verensokerit aamuisin 5,5-6.2 välillä joten hyvältä näyttää sillä rintamalla.
Viime viikko menikin sitten ilman painon putoamista, kilo tuli takapakkia. Lienee ihan normaalia että nesteet ym. vaihtelevat, kun painoa on kahtena edellisenä viikkona tippunut aika reilusti. Muuten kaikki mennyt oikein kivasti, syöminen sujuu ilman ongelmia, eikä juomisen määräkään ole ongelma.
Eikun jatketaan.
Eikun jatketaan.
Sivu 1 / 2 • 1, 2
Oikeudet tällä foorumilla:
Et voi vastata viesteihin tässä foorumissa