Laihdutusleikkaus (lihavuusleikk.)
Would you like to react to this message? Create an account in a few clicks or log in to continue.

Virtsakiviä?

4 posters

Siirry alas

Virtsakiviä? Empty Virtsakiviä?

Viesti kirjoittaja Pallokala Su Kesä 24, 2012 2:13 pm

Mulle kyllä tuntuu iskevän kaikki mahdolliset vaivat aina kun
yhdestä pääsee eroon :/ .

Nyt sit vaivaa munuais/ virtsakivet. Kuulemma nopeasti laihduttaneille ja proteiineja reilummin syöville
tyypillinen vaiva.
Koko juhannus on kärvistelty kivuissa ja vti-oireissa. Antibiootin sain ensiavusta, mutta ei siitä tunnu
kovin apuja olevan. Kipulääkkeillä selviää ja maanantaina sit paremmin tutkimuksiin.

Minähän lisäsin proteiineja nyt keväästä, aloin mm. syömään noita ProFeel-tuotteita ja
proteiinijuomia ja välipalapatukoitakin silloin tällöin. Ei sit ehkä olisi pitänyt.

Onko muille leikkauksen jälkeen iskenyt tuo inha vaiva??
Pallokala
Pallokala

Viestien lukumäärä : 390
Registration date : 07.09.2010

Takaisin alkuun Siirry alas

Virtsakiviä? Empty Vs: Virtsakiviä?

Viesti kirjoittaja Kimby Su Kesä 24, 2012 5:34 pm

Ei sit ehkä olisi pitänyt.
Kyllä pitää. En ole aikaisemmin kuullut että proteiinit aiheuttaisi tällaisia vaivoja, aivan uutta minulle. Tiedän että esim. sappi ja kihtivaivoja tulee mutta ne johtuu nopeasta laihtumisesta, ei proteiinista. Meille leikautuille on ohjeet syödä runsaasti proteiinia ja se on elintärkeätä laihdutuksen aikana koska muuten kroppa rupeaa polttamaan lihaksia rasvan sijaan. Se voi olla hengenvaarallsita jos saa liian vähän proteiinia laihdutuksen aikana. Jenkeissä on raportotu sydänlihaksen rappeumia tästä johtuen.

Itse olen syönnyt nyt 3 vuotta vähintään 100g proteiinia päivässä. Tällä hetkellä on kovatreenikausi päällä ja syön 180g proteiinia päivässä. Ainoa ongelma on että kun hiilarit väkisnkin vähenee niin pitää huolehtia paksusuolen toiminnasta runsaalla kuidulla.

Oman käsityksen mukaan liian vähäinen veden juominen on kai yksi tavallisimmista virtsatieongelmien aiheuttaja.
Kimby
Kimby

Viestien lukumäärä : 644
Ikä : 53
Registration date : 28.11.2009

Viesti kirjoittaja Pallokala Su Kesä 24, 2012 6:11 pm

tohtori.fi:

Munuaiskivisairaudet yleistyvät ihmisten keskuudessa. Tästä syystä on hyvä tiedostaa muutamia varokeinoja, jos vain on mahdollista, että tämä kivulias sairaus voi osua omalle kohdalle.

1.Juo paljon vettä. Ihmisille, joilla on historiaa munuaiskivistä, suositellaan juovan 2,5-3 litraa vettä joka päivä.
2.Juo myös sitruunamehua. Sitruunamehu nostaa virtsan sitraattipitoisuutta, mikä puolestaan ehkäisee munuaiskivien syntyä.
3.Vältä oksalaattipitoisia ruokia. Jos olet altis kalsiumoksalaattikiville, vältä tiettyjä ruokia. Esimerkiksi raparperi, pinaatti, juurikkaat, kuten lehtijuurikas, vehnäalkiot, soijapavut, maapähkinä, okra, suklaa ja bataatti ovat oksalaattipitoisia ruokia, joiden syönti kannattaa harkita.
4.Syö vähemmän suolaa. Suolaa ei suositella syötävän enemmän kuin 1500 milligrammaa päivässä, mikä vastaa noin yhtä teelusikallista. Runsas suolan syönti lisää kalsiumin määrää veressä, jolloin munuaiskiviä saattaa syntyä.
5.Vähennä lihan syöntiä. Punaisen lihan proteiinit muodostavat virtsahappoja, mistä voi syntyä virtsahappokiviä, kuten myös kihtiä.
Pallokala
Pallokala

Viesti kirjoittaja Kimby Su Kesä 24, 2012 6:39 pm

Punaisen lihan proteiinit muodostavat virtsahappoja, mistä voi syntyä virtsahappokiviä
Aivan, mutta eipä siinä sun profeel juomassa ole tietääkseni pätkääkään punaista lihaa... Proteiina on monenlaista ja maitoproteiini on heraproteiini joka on kai niitä parhaiten imeytyviä. Mun mielestä sulla meni nyt sekaisin proteiinit ja punainen liha joka on kaksi aivan eri asiaa. ja tuossa listaassa ykkösenä on juurikin tuo juominen. Itse juon vähintään 3L puhdasta nestettä päivittäin.

Mulla on takana kaksi nopeata laihtumisjaksoa muttaman vuoden välein. Molemmilla kerroilla sain kihtioireita ja ohjeet vähentää lihan syöntiä. Tämä oli sisätauytilääkärin mukaan normaali sivuvaikutus nopeassa laihtumisessa. En kuitenkaan vähentänyt proteiinin syöntiä pätkääkään. Kihti hävisi kun painonlasku rahoittui. Mun mielestä se liittyi yksiselitteisesti painonlaskuun eikä siihen miten paljon proteiinia söin.
Kimby
Kimby

Viesti kirjoittaja Pallokala Su Kesä 24, 2012 8:17 pm

Googlailin eilen ja päädyin jonnekin kehonrakennusfoorumiinkin. Heillä kans on ollut noita munuaiskivivaivoja ja epäilivät yhteyttä proteiinilisiin.

Ihan sama mistä tulee mutta vit***mainen vaiva!! Sais nyt vaan oikeat lääkkeet, 3 päivää olen syönyt yksiä joista ei apuja :/ .
Pallokala
Pallokala

Viesti kirjoittaja Kimby Su Kesä 24, 2012 8:23 pm

Googlailin eilen ja päädyin jonnekin kehonrakennusfoorumiinkin. Heillä kans on ollut noita munuaiskivivaivoja ja epäilivät yhteyttä proteiinilisiin.
OK. Mä olen jonkun verran pyörinyt noilla foorumeilla mutta ei ole osunut mun slmiin vielä. Ota kuitenkin huomioon että noi hulluimmat bodarit syö kilon verran lihaa päivässä, että se on kyllä aika extreme-meininkiä. Mä olen nyt jonkun aikaa syönnyt 400g lihaa, 6 kanamuna päivässä ja alkaa tuntua että se tulee korvista ulos jo. Paino mulla vaan laskee vaikka mä tässä koitan lisätä lihasmassa.

Kotahan saada kivet läpi, ei ole varmaan kivaa. Mutta älä nyt missän tapuksessa lopeta proteiinin syöntiä, ainakaan Hera-proteiinin muodossa. Sittenhän on vielä pähkinät ja pavut joissa on aivan erilaisia protskuja.
Kimby
Kimby

Viesti kirjoittaja Pallokala Su Kesä 24, 2012 10:24 pm

Kunhan tästä nyt tokenen niin taidan kävästä ravintoterapeutin luona tarkistuttamassa mun syömiset.
Kaikki proteiinipitoinen maittaa hyvin, joten tuskin liian vähäiseksi tulee jäämään.

Tarvii nyt keskittyä tuohon juomispuoleen ekstrahyvin.
Pallokala
Pallokala

Viesti kirjoittaja Valma72 Su Kesä 24, 2012 11:26 pm

Tsemppiä siihen että selviät kurjasta ja kivuliaasta vaivasta.
Valma72
Valma72

Viestien lukumäärä : 43
Ikä : 52
Registration date : 28.05.2012

Viesti kirjoittaja Kimby Ma Kesä 25, 2012 6:08 am

Kunhan tästä nyt tokenen niin taidan kävästä ravintoterapeutin luona tarkistuttamassa mun syömiset.
Kaikki proteiinipitoinen maittaa hyvin, joten tuskin liian vähäiseksi tulee jäämään.

Tarvii nyt keskittyä tuohon juomispuoleen ekstrahyvin.
Ravintoterppojen ehdoton minimisuositus on 60g proteiinia päivässä. Suositus 100g. Sitten kun ei laihdu enää niin pitkäaiakaissuositus on 1g/painokilo. Kun treenataan ja halutaan lisätä lihasmassa on suositus 2g/painokilo. Valitettavan heikoille tää jää useimmilla, varsinkin naisilla on jotenkin vaikeata sisäistää tämän tärkeys. En tiedä johtuuko se siitä että proteiini yhdistetään lihaan ja ylisuuriin lihaksiin? Naiset ei kuitenkaan mitään ylisuuria lihaksia saa vaikka söisi 200g proteiinia ilman testosterinipiikkejä ja valtavasti treeniä. Yksi fitnessiä harrastava tuttu nainen syö massakauden aikana sen 200g proteiinia eikä se ole minkään bodarin näköinen.

Proteiini ja juominen molemmat antaa vauhtia aineenvaihdunnalle joten kaikki se on kotiinpäin.

Tästä voit itse laskea proteiinit ilmaisella kalorilaskurilla: http://kalorilaskuri.fi/ravintosisalto
Kimby
Kimby

Viesti kirjoittaja AnnukkaK Ma Kesä 25, 2012 10:15 pm

Aloin oikein miettiä, miksi itse syön liian vähän proteiinia. Yksi syy voisi olla, että pitkäaikaistyöttömänä totuin tiettyyn lautasmalliin. Söin itse vatsantäytteeksi pääasiassa leipää, makaronia ja perunaa, proteiinia vain mausteeksi, ja annoin kasvavien lasteni syödä ne lihakastikkeet ja broilerit. Nyt annoskoko on todella paljon pienempi, ja entisestä annoksesta voisi syödä saman määrän proteiiniruokaa ja rippusen hiilareita, mutta tottumus on vielä vahva ja aineiden suhteet tuppaavat pyrkimään entiseen malliin.

Viime yönä töissä söin evääksi kalkkunapihvin ja tomaatin, ja oli ihan syntinen olo näin tuhlaavaisesta ruokailusta. Että ei yhtään perunaa tai edes leipää sen pihvin alle... Very Happy
AnnukkaK
AnnukkaK

Viestien lukumäärä : 84
Registration date : 13.04.2011

Viesti kirjoittaja Kimby Ma Kesä 25, 2012 10:28 pm

Kananmuna on halvin proteiininlähde. Nykyisten suositusten mukaan 2kpl/päivä ei ole mikään ongelma. Itse olen 3 vuotta syönnyt 4-6 päivässä ja mun kolesterolit ovat aivan loistavat. Nykyisen yleisen ravintotiedon mukaan kehon oma kolesterolituotanto vähenee sitä mukaan kun keho saa sitä ulkopuolelta ravinnosta. Kananmunassa on 7g proteiinia ja n. 80 kcal. Eräiden ravintotieteilijöiden mallin mukaisesti jossa suositaan yhdellä aterialla vain proteiinia+hiilareita tai proteiinia+rasvoja, se edustaa erinomaista pakettia sisältäen vain proteiinia ja rasvoja. Länsimaisen ruokakulttuurin mukaan sekoitetaan kaikki protskut, hiilarit ja rasvat yhteen samaan ateriaan mutta on niitä jotka on sitä mieltä että hiilarit ja rasvat kannattaisi erottaa eri aterioihin päivän mittaan. Itse aion nyt vähän koittaa erottaa nää eri aterioihin ja vieläpä niin että aamulla enemmän hiilaripainoitteisesti ja illalla enemmän rasvaa protskun kera. Tämä perustuu siihen että keho osaa käyttää rasvaa hitaammin energiana yön mittaan kun sensijaan ylimääräiset hiilarit varastoituu heti rasvasoluihin.
Kimby
Kimby

Viesti kirjoittaja Sponsored content

Sponsored content

Takaisin alkuun

Oikeudet tällä foorumilla: