Kannattaakohan käydä kysymässä lähetettä toiselta lääkäriltä?
+2
suski76
Pontso
6 posters
Kannattaakohan käydä kysymässä lähetettä toiselta lääkäriltä?
Kävin pari viikkoa sitten tk-lääkärillä pyytämässä lähetettä, kun painoindeksi on 52 (sairauksia tosin ei ole). Lääkäri vaikutti varsin positiiviselta, sanoi laittavansa lähetteen, jos verikokeissa ei ilmene kilpparivikaa tai muuta estettä. Soitin sitten kokeiden tuloksia, eikä niissä löytynyt mitään, mutta lääkäri oli kuitenkin liittänyt mukaan tiedon, että ei laita lähetettä.
Soitin sitten lääkärille ja hän sanoi soittaneensa kirurgille, joka oli sanonut, että turha laittaa lähetettä kun ei ole diabetesta tai muuta sairautta. Nyt pitää kuulemma koittaa puolen vuoden ajan, että onnistuisiko painonpudotus perinteisin keinoin (onnistuu, tosin ei pysyvästi) ja sain sen käsityksen, että jos onnistuu, niin en leikkaukseen pääse. No eipä tuota laihdutusta kovin vaikea ole sabotoida Olin kyllä varautunut siihen että saatetaan vaatia eneilyä motivaation osoitukseksi, mutta en tätä.
Olisikohan siis järkevää käydä vaikka yksityisellä pyytämässä lähetettä vai lieneekö ihan turhaa? En millään haluaisi siirtää lähetteen lähtöä puolella vuodella, kun se odotus on muutenkin pitkä.
Soitin sitten lääkärille ja hän sanoi soittaneensa kirurgille, joka oli sanonut, että turha laittaa lähetettä kun ei ole diabetesta tai muuta sairautta. Nyt pitää kuulemma koittaa puolen vuoden ajan, että onnistuisiko painonpudotus perinteisin keinoin (onnistuu, tosin ei pysyvästi) ja sain sen käsityksen, että jos onnistuu, niin en leikkaukseen pääse. No eipä tuota laihdutusta kovin vaikea ole sabotoida Olin kyllä varautunut siihen että saatetaan vaatia eneilyä motivaation osoitukseksi, mutta en tätä.
Olisikohan siis järkevää käydä vaikka yksityisellä pyytämässä lähetettä vai lieneekö ihan turhaa? En millään haluaisi siirtää lähetteen lähtöä puolella vuodella, kun se odotus on muutenkin pitkä.
Pontso- Viestien lukumäärä : 3
Registration date : 28.05.2012
Vs: Kannattaakohan käydä kysymässä lähetettä toiselta lääkäriltä?
Moikka...Itseni aikoinaan TK:n lääkäri nauroi ulos (lähtötilanne 158 cm, 135 kg..ei mitään sairauksia). Kävin ja maksoin yksityisellä ja vajaan puolen vuoden päästä olin leikkauspöydällä..ja ihan kunnallisella puolella leikattiin
suski76- Viestien lukumäärä : 116
Ikä : 48
Registration date : 04.10.2011
Tuo lääkärin mainitsema painonpudotus pitää tapahtua kunnallisen sairaanhoidon kautta jos ne sen itse vaativat ja siihen pääse vain lähetteellä. Soita sille lääkärille ja kerro että haluat heidän valvomaan laihdutusryhmään jota he itse vaativat. Tuolla BMI:llä on aivan sama onko muita sairauksia tai ei. Sairaanhoitopiiristä riippuen niin raja ilman liitännäissairauksia on 40-45 BMI mutta missään ei näytetä ovea jos BMI on +50. Nyt on vain käynyt niin että se TK-lääkäri on näistä kuvioista ihan pihalla joten sun on ne sille kerrottava. Ihan turhaan hakeudut mihinkään muualle laihdutusryhmään, kuten esim. painonvartijat, sillä sitä ei kuitenkaan hyväksytä ellei se ole kunnallisen sairaanhoidon valvoma ryhmä. Onnea uudelle yritykselle!
Kimby- Viestien lukumäärä : 644
Ikä : 53
Registration date : 28.11.2009
Lääkäri sanoi, että laihdutus tapahtuisi terveyskeskuksessa sairaanhoitajan ohjeilla ja valvonnassa, eli punnitus kerran kuukaudessa. Mikä siinä laihdutusryhmässä on siis tarkoitusena? Osoittaa, että pystyy laihduttaa, vai se että ei pysty? Koska lääkäri tosiaan puhui siihen malliin, että jos paino putoaa, leikkausta ei edes harkita ja mulla on 20 vuoden laihdutuskokemuksen jälkeen usko mennyt siihen, että pystyn laihtua pysyvästi perinteisin keinoin.
Terve Pontso!
Kannatan tuota Suskin tapaa mennä asiassa eteenpäin! Sinnikkäästi vaan tunget itsesi leikkaukseen! Minun ollessani sairaalan laihdutusryhmässä katsottiin eduksi se, että laihduin, pystyin olemaan pienillä ruokamäärillä, eikä ollut ahmimistaipumusta. Se laihtuminen siis oli edellytys leikkuuseen pääsylle, eikä missään nimessä pois sulkenut leikkuuseen pääsyä.
Kannatan tuota Suskin tapaa mennä asiassa eteenpäin! Sinnikkäästi vaan tunget itsesi leikkaukseen! Minun ollessani sairaalan laihdutusryhmässä katsottiin eduksi se, että laihduin, pystyin olemaan pienillä ruokamäärillä, eikä ollut ahmimistaipumusta. Se laihtuminen siis oli edellytys leikkuuseen pääsylle, eikä missään nimessä pois sulkenut leikkuuseen pääsyä.
Elämä edessä- Viestien lukumäärä : 883
Ikä : 70
Registration date : 01.11.2009
Joo'o, meilläpäin on tapana ottaa kans tuo 6kk laihdutusjakso, ei kaikilla mutta joillakin ja tarkoituksena ei kyllä todellakaan ole se että jos laihdut, et pääse leikkaukseen vaan päinvastoin sillä testataan leikkaukseen pyrkivän motiivia ja katsotaan pystyykö hän sitoutumaan prosessiin. Kyllä sun tk lääkäri on nyt kääntäny nää asiat ihan päälaelleen!
HyeeNa!- Viestien lukumäärä : 985
Registration date : 26.08.2011
Suski siis ilmeisesti kävi hakemassa sen lähetteen yksityiseltä ja sitten leikattiin kunnallisesti? Minäkin alan oleman tällä kannalla jos toi TK-lekuri on noin taukki. Mikä ihmeen motivaatio olisi laihtua jos se olisi automaattinen stoppi leikkaukseen, ja toisaalta mikä idea olisi tahallaan olla laihtumatta jotta pääsisi leikkuuseen? Eihän tuossa nyt ole järkeä tippaakaan. Oletko varma että et ymmärtänyt väärin? Kylllä kaikialla muualla käydään punnituksessa sitä varten että pystyy osoittamaan että pystyy laihtumaan.
Mutta vaihtoehto olisi varata aika yksityiseltä sisätautilääkäriltä. Hän taatusti laittaa lähetteen koska täytät viralliset kriteerit ihan helposti.
Mutta vaihtoehto olisi varata aika yksityiseltä sisätautilääkäriltä. Hän taatusti laittaa lähetteen koska täytät viralliset kriteerit ihan helposti.
Kimby- Viestien lukumäärä : 644
Ikä : 53
Registration date : 28.11.2009
Kiitos vastuksista, olenkin saanut paljon mietittävää. Pitänee varmaan koittaa vielä keskustella tuon lääkärin kanssa ja jos asiat eivät selkene, ottaa yhteyttä yksityiselle puolelle.
Meillä satakunnassa meni mulla näin...
Lokakuussa 2011 soitin lääkäritalolle ja kysyin puhelimessa aikaa sellaiselle ihmiselle, jolta voisin saada lähetteen laihdutusleikkaukseen kunnaliselle puolelle)...aika tuli ja kävin siellä. Puhuimme laihdutus kokemuksista, joita minulla yli kymmenen kertaa painonvartioissa, kerran keventäjissä ja satoja kertoja vaan ihan ittekseni...ei tarvinnut niistä mitään mustaa valkosella. sanoi, että olen leikkauskelpoinen VAIKKEI MINULLA OLLUTKAAN MITÄÄN YLIPANOSTA JOHTUVIA SAIRAUKSIA...Bmi on n. 52.
Kului muutama kuukausi, kun tuli aika keskussairaalaan muistaakseni sisätauti lääkärille ja sitä ennen oli labrat. Menin sinne ja sain kuulla että labrat muuten ok, mutta maksa-arvot koholla, kuten kuulemma yleensä ylipainoisilla. Juttelimme ja juuri ongelmani onkin se, että saan painoa pudotettua (suurin pudotus aikoinaan n. 30 kg) mutten pidettyä. LÄÄKÄRI SANOIKIN, ETTÄ SE HYÖTY JOTA LEIKKAUKSESTA HAETAAN, ON SE ETTÄ JOJOILU LOPPUU JA PUDOTUKSESTA TULEE PYSYVÄ.
Näytti vihreää valoa ja sitten odottamaan aikaa gastroskopiaan ja vatsan alue myös ultrattiin. niihin tuli aika tammikuussa 2012 ja ne olivat muuten ok, mutta rasvaa maksan ympärillä, joka siis yleensä normaalia.
Sitten kävin taas lekurilla ja leikkaavalla lääkärillä ja ravitsemusterapeutilla. EI TARVINNUT MITÄÄN KOE LAIHDUTUKSIA, EIKÄ LAIHDUTUSRYHMIÄ TÄÄLLÄ PORISSA. Ainut mikä siis oli, oli se 4 viikon ened-jakso juuri ennen leikkausta, sillä sen tarkoitus on ainoastaan pienentään maksan ympärillä olevaa rasvaa, sillä maksa on hieman tiellä leikkauksessa. Tammikuun lopulla tulikin leikkauspäätös ja leikkaukseni oli 13.maaliskuuta 2012
eneilyllä (muutamien repsahdustenkin saattelemana) sain pois 11 kg/ 4 vk. ja leikkaavan lääkärin mukaan maksa oli pienentynyt hienosti ja olin helppo leikattava. Minulle tehtiin ohitus...ELI NÄIN MEILLÄ PORISSA
Lokakuussa 2011 soitin lääkäritalolle ja kysyin puhelimessa aikaa sellaiselle ihmiselle, jolta voisin saada lähetteen laihdutusleikkaukseen kunnaliselle puolelle)...aika tuli ja kävin siellä. Puhuimme laihdutus kokemuksista, joita minulla yli kymmenen kertaa painonvartioissa, kerran keventäjissä ja satoja kertoja vaan ihan ittekseni...ei tarvinnut niistä mitään mustaa valkosella. sanoi, että olen leikkauskelpoinen VAIKKEI MINULLA OLLUTKAAN MITÄÄN YLIPANOSTA JOHTUVIA SAIRAUKSIA...Bmi on n. 52.
Kului muutama kuukausi, kun tuli aika keskussairaalaan muistaakseni sisätauti lääkärille ja sitä ennen oli labrat. Menin sinne ja sain kuulla että labrat muuten ok, mutta maksa-arvot koholla, kuten kuulemma yleensä ylipainoisilla. Juttelimme ja juuri ongelmani onkin se, että saan painoa pudotettua (suurin pudotus aikoinaan n. 30 kg) mutten pidettyä. LÄÄKÄRI SANOIKIN, ETTÄ SE HYÖTY JOTA LEIKKAUKSESTA HAETAAN, ON SE ETTÄ JOJOILU LOPPUU JA PUDOTUKSESTA TULEE PYSYVÄ.
Näytti vihreää valoa ja sitten odottamaan aikaa gastroskopiaan ja vatsan alue myös ultrattiin. niihin tuli aika tammikuussa 2012 ja ne olivat muuten ok, mutta rasvaa maksan ympärillä, joka siis yleensä normaalia.
Sitten kävin taas lekurilla ja leikkaavalla lääkärillä ja ravitsemusterapeutilla. EI TARVINNUT MITÄÄN KOE LAIHDUTUKSIA, EIKÄ LAIHDUTUSRYHMIÄ TÄÄLLÄ PORISSA. Ainut mikä siis oli, oli se 4 viikon ened-jakso juuri ennen leikkausta, sillä sen tarkoitus on ainoastaan pienentään maksan ympärillä olevaa rasvaa, sillä maksa on hieman tiellä leikkauksessa. Tammikuun lopulla tulikin leikkauspäätös ja leikkaukseni oli 13.maaliskuuta 2012
eneilyllä (muutamien repsahdustenkin saattelemana) sain pois 11 kg/ 4 vk. ja leikkaavan lääkärin mukaan maksa oli pienentynyt hienosti ja olin helppo leikattava. Minulle tehtiin ohitus...ELI NÄIN MEILLÄ PORISSA
suski76- Viestien lukumäärä : 116
Ikä : 48
Registration date : 04.10.2011
Heips!
Aika uskomatonta, että et päässyt. Itse pääsin omasta mielestäni liiankin helpolla. Työterveyden kautta. Mutta kannattaa jatkaa yrittämistä, tsemiä.
Aika uskomatonta, että et päässyt. Itse pääsin omasta mielestäni liiankin helpolla. Työterveyden kautta. Mutta kannattaa jatkaa yrittämistä, tsemiä.
lillipulla- Viestien lukumäärä : 7
Registration date : 25.03.2012
Oikeudet tällä foorumilla:
Et voi vastata viesteihin tässä foorumissa