Kovaa jännitystä.
+9
Krisu75
suski76
Piuku
hansu
maija411
Soile
Orkidea
zelda
Simppa83
13 posters
Sivu 1 / 2 • 1, 2
Kovaa jännitystä.
terve olen 28v nuorukainen ja aika olisin 24.4 leikkaukseen ja nyt torstaina olisi ravitsemusterapeutille aika. Jännittää ihan pirusti ja nytkin olen ollut jo melkein 1kk nuttriletti+ näkkileipä paastolla noin 7kg tippunut 169cm ja vielläkin painoa se 122kg. Olen vaan kovasti huolestunut, että onko tuossa 1kk vlcd jaksossa "jonka joutuu käymään ennen leikkausta" joku tarvittava painon pudotus kg määrä. Olen toissa vuonna ollut 10vk Vlcd kuurilla sairaallan ryhmässä painoa tippui se 20kg takaisin kilot kuitenkin tulivat. Alkoi vaan niin paljon jännittämään ,kun sain tänään kuulla tuosta leikkaus ajasta osaisiko joku hiukan valaista tuota asiaa? Tietenkin saan sitten tietää, kun käyn ravitsemus terapeutilla. Jotenkin vaan tuntuu et on jäänyt yksin painelemaan asian kanssa . Mitenkäs muuten jälkeenpäin on tottunut ruokailuun enemmän proteiinipitoista ruokaa ?
Simppa83- Viestien lukumäärä : 64
Ikä : 41
Registration date : 20.03.2012
Vs: Kovaa jännitystä.
Heippa Simppa83!
Painonpudotus vaihtelee kai vähän sairaalasta riippuen.Tärkeintä ENE-dieetissä on että saadaan mahdollinen rasva pois maksan ympäriltä. Ravitsemusterapeutti tosiaan kertoo kaiken ja antaa hyvät ohjeet, älä huoli!!Nyt vaan reippain mielin kohti kevyempää elämää!!
Ruokaa tulee syötyä NIIN vähän, että helposti tulee ajateltua että aina löytyy proteiinia.Lihaa, kalaa, kanaa, kananmunaa raejuustoa ym.Toisaalta leikkauksen jälkeen ensimmäinen 2 viikkoa on liemiruoalla ja toiset 2 sosetta ja vasta sitten päästään syömään "normaalia"ruokaa!!
Kyllä kaikki sujuu omalla painollaan
Kokoajan laskevalla kylläkin
Z
Painonpudotus vaihtelee kai vähän sairaalasta riippuen.Tärkeintä ENE-dieetissä on että saadaan mahdollinen rasva pois maksan ympäriltä. Ravitsemusterapeutti tosiaan kertoo kaiken ja antaa hyvät ohjeet, älä huoli!!Nyt vaan reippain mielin kohti kevyempää elämää!!
Ruokaa tulee syötyä NIIN vähän, että helposti tulee ajateltua että aina löytyy proteiinia.Lihaa, kalaa, kanaa, kananmunaa raejuustoa ym.Toisaalta leikkauksen jälkeen ensimmäinen 2 viikkoa on liemiruoalla ja toiset 2 sosetta ja vasta sitten päästään syömään "normaalia"ruokaa!!
Kyllä kaikki sujuu omalla painollaan
Kokoajan laskevalla kylläkin
Z
zelda- Viestien lukumäärä : 73
Registration date : 30.09.2011
Heippa Simppa83!
Mitä täältä olen lukenut, niin haluttava ene-pudoitus vaihtelee tosiaan paikasta riippuen ja ilmeisesti myös potilaan lähtöpainosta. Yleisimmät on 5%, 8% ja 10%.
Uuten ruokavalioon tottuu todella nopeasti! Ekat viikot on sellanen tunne, että on pakko syödä koko ajan, siis kun se 2-3h menee aina nopeasti. Nälkä ei todellakaan tule, mutta kun on pakko syödä.. Ennen piti toppuutella itseään, ettei aina syö ja nyt pitää muistaa syödä! Niin se elämä muuttuu!
Paljon stemppiä viimeiseen eneilyyn!
Mitä täältä olen lukenut, niin haluttava ene-pudoitus vaihtelee tosiaan paikasta riippuen ja ilmeisesti myös potilaan lähtöpainosta. Yleisimmät on 5%, 8% ja 10%.
Uuten ruokavalioon tottuu todella nopeasti! Ekat viikot on sellanen tunne, että on pakko syödä koko ajan, siis kun se 2-3h menee aina nopeasti. Nälkä ei todellakaan tule, mutta kun on pakko syödä.. Ennen piti toppuutella itseään, ettei aina syö ja nyt pitää muistaa syödä! Niin se elämä muuttuu!
Paljon stemppiä viimeiseen eneilyyn!
Orkidea- Viestien lukumäärä : 181
Registration date : 26.05.2011
Tervetuloa palstalle ja tsemppiä eneilyyn ja loppurutistukseen. Kaikki menee kyllä hyvin kun noudattaa ohjeita eikä ala sooloilemaan. Mulla on huomenna leikkauksesta 6-viikkoa ja elämä tuntuu jo ihan "normaalilta" mitä nyt pitää olla juomapullo koko ajan mukana että tulee riittävästi juotua. Syömiset on pieniä määriä mutta melkeinpä kaikkea syön mitä ennenkin + kalkkiD ja multivitamiinit...Ja paino on tippunut kaikkiaan -15kg eli noin puolet 4-vk:n enellä ja loput leikkauksen jälkeen. Tyytyväinen olo;) Ja sä pääset samaan kunhan vaan tsemppaat!!!
Soile- Viestien lukumäärä : 622
Registration date : 20.06.2011
Joo kovasti eneily nyt on menossa ja Hyvät neuvot tuli ravitsemus terapeutilta nyt vaan leikkaus odotus menoss. Muuten miten teillä on noiden vitamiinien laita ,kun ravitsemusterapeutti ilmoitti että leikkauksen jälkeen 3kk välein joutuisin vitamiini pistoksen hakemaan.. onko teillä sama homma ?
Heips!
Toikin käytäntö kai sairaalasta kiinni. TYKSissä sai mukaan reseptit 3 kk multitabsii ja calsichewii sekä somacii joka on vatsasuoja lääke ja estää mm närästystä. jotkut saavat Bvitamiinit pistoksena. Eli vaikeen kysymyksen heit.
Mutta noin toimi TYKS.
Tsemppii sulle matkalle pikkumassuseks
Toikin käytäntö kai sairaalasta kiinni. TYKSissä sai mukaan reseptit 3 kk multitabsii ja calsichewii sekä somacii joka on vatsasuoja lääke ja estää mm närästystä. jotkut saavat Bvitamiinit pistoksena. Eli vaikeen kysymyksen heit.
Mutta noin toimi TYKS.
Tsemppii sulle matkalle pikkumassuseks
maija411- Viestien lukumäärä : 180
Registration date : 21.12.2011
Juu tääl kymenlaaksos ei kans mitään piikkei ole tullut, syödään purkista lopunelämää multivita plus ja kalkki+d-vitamiinia. Sh-piirikohtaisia tuntuu olevan nää ohjeet.
Se lääkehoito riippunee paljolti myös omista lähtöarvoista ennen leikkausta. Jos arvot jo lähtiessä matalat, niin piikkihoito on perustellusti edessä. Minulle riittänyt ainakin näin alkuvuosina Betolvex 1mg tabletti/päivä. Tällä arvot pysyneet hyvinä. Betolvex on tosin kallista ostaa, ei tule Kelan korvauksia. Pistettävään versioon luultavasti saa korvaukset, koska se aloitetaan vasta sairauden hoitoon, ei ennalta ehkäisyyn.
hansu- Viestien lukumäärä : 784
Ikä : 49
Registration date : 09.08.2010
Purkista menee joka päivä: betovlex, multitabs ja calsichew . Omatoimisesti suonenvetoon joka päivä mangnesiumia. Kallista tai ei, rahalla on vielä saanut. calsichewiin kannataa pyytää (ellei automaattisesti saa) 180kpl/prk:n reseptin johon saa kela korvauksen.
Piuku- Viestien lukumäärä : 189
Registration date : 26.10.2010
Tääl kymenlaaksossa ei saanu reseptejä just sen takia koska ei tuu kela-korvauksia noista vitamiineista ja kalkista kuulemma. Ja aika jännä juttu, että ei täällä ole myöskään mitattu mitään vitamiini ym arvojakaan, ennen eikä jälkeen leikkauksen. Olisin kyllä toivonut, koska väsymys on aika kova vieläkin näin 2kk leikkauksen jälkeen. Itse syön myös magnesiumia suonenvedon ehkäisyyn.
Apteekissa farmaseutti kertoi mulle että pyydä resepti calsichew 180kpl purkille, niin siitä saa kela korvauksen. Minä ostin kans hyllystä ensimmäisellä kertaa ja yllätyin ettei kela korvausta saanut. Mietin että miksi ihmeessä niistä reseptit yleensä kirjoitettiin. Kun olin 3 kk tarkastuksessa niin pyysin lääkäriltä nimenomaan tämän 180kpl reseptin sen takia, että saan kelakorvauksen. Tämä lääkäri oli vähän "aijaa", eikö pienemmästä saakkaan korvausta. Niipä se kirjoitti koko vuoden reseptin kerralla.
Mullekkin annettiin reseptit multitabsiin ja calsichewiin, mutta apteekissa sanottiin et tulee halvemmaks ilman. Sanottiin myös, että siinätapauksessa kalkista saa korvauksen jos sisältää myös D vitamiinia, mutta mun reseptissä sitä ei ollut. Pitää varmaan pyytää toi 180 kpl d vitamiinilla sitten ku lekurin tapaan.
maija411- Viestien lukumäärä : 180
Registration date : 21.12.2011
olen ymmärtänyt, että täällä satakunnassa ainakin saa B-pistokset Itsehain juuri tänään ekan satsin ampulleja apteekista. 3 kpl. ja maksoi reilut 7 euroa
suski76- Viestien lukumäärä : 116
Ikä : 48
Registration date : 04.10.2011
Minäkin kysyin niistä 3kk tarkastuksessa ja lekuri sanoi, että purkista otetaan jos suun kautta otettuna imeytyy. Pitää kysyä taas vuositarkastuksessa varsinkin kun kontrolli mun kohdalla nyt siirtyy Vaasasta Seinäjoelle.
sekin varmaan riippuu leikkauksesta...ohituksessa pitäisi olla niin, ettei B-vitsku imeydy
suski76- Viestien lukumäärä : 116
Ikä : 48
Registration date : 04.10.2011
No mulle tehty ohitus ja ainakin ensimmäisen 3kk aikana oli arvot normaalit joten oli imeytynyt ihan normaalisti. Lääkäri sanoi ettei pistoksena laiteta kuin syöpäpotilaille tai niille jotka jostain muusta syystä oksentavat jne... mutta tottakai ymmärrän, että eri sairaanhoito piireissä on usein erilaisia käytäntöjä ja näkemyksiä samoista asioista. Pääasia on tietysti että saa kaikki elimistölle tarvittavat vitamiinit tavalla tai toisella.
Joo itse en oikein tiedä kun kysyin minkälainen leikkaustoimeenpide tehdään mutta kovan närästyksen vuoksi luulen, että tuo ohitus leikkaus sanoi vaa kirurgi, että jos kovasti närästää niin ne suosittelevat ohitusta mutta sanoi kylläkin et leikkauspöydällä päätetään.
Mulla ainakin Seinäjoella kysyttiin noista B-vitamiineista että kumman tavan haluan, piikit vai tabut. No piikit otin ku muutenkin oon huono ottamaan suun kautta mitään ja onhan tuossa jo muutenkin otettavaa ku on kalsiumit ja monivitamiinit muistettavana.
Krisu75- Viestien lukumäärä : 121
Registration date : 25.11.2010
Aatelin päivittää statusta Eneily kivasti onnistunut nyt ollut eneilyssä ja -14kg huomenna lääkärin/osaston hoitajan haastattelu ja viikko leikkaukseen
Noniin lääkärillä/hoitajilla käyty ja tuli vihreää valoa elikkäs nyt ensi tiistaita ootellessa ja leikkausta jännitellessä ja operaatio tulee olemaan gastric bypass
Hienoa ja tsemppiä loppu ENEilyyn!
Jazzi- Viestien lukumäärä : 16
Registration date : 17.03.2012
Aatteli tästä viel kysästä, että ne kenelle tehtiin GBp niin sattuiko sen mahan ulkopuolisen pussin poisto paljon kuulemma sellainen laitetaan. Meinaan tämä haastatteleva sairaanhoitaja mainitsi siitä moneen otteeseen.
???sattuiko sen mahan ulkopuolisen pussin poisto paljon
Nyt joku on ymmärtänyt jotain väärin. Ei tule mitään ulkopuolista pussia. GPB:ssä vatsalaukku leikataan kahtia ja syöty ruoka kulkee vain sellaisen pienen munan kokoisen vatsalaukun osan läpi. Loppu vatsalaukusta jää sun sisuksiin tuottaamaan ruoansulatusneisteitä jotka valuvat "vanhaa" ohutsuolta pitkin yhdistyen ohutsuolen osaan joka tulee pienemmästä vatsalaukusta. Mitään pussukoita ei normaalisti tule ulkopuolelle eikä mitään pussuokoita poisteta normaalisti jälkikäteen.
Kimby- Viestien lukumäärä : 644
Ikä : 53
Registration date : 28.11.2009
Niin tarkoitin se pussi mikä otetaan päivä leikkauksen jälkeen millä katsotaan vuotaako liitokset.
Ellet sitten tarkoita dreeniä. Eli ainakin joilekin on laitettu dreeni leikkausen jälkeen(letku mahasta joka menee pussiin) jolla tarkkaillaan, että ei ole vuotoja.
Itselle tehtiin sleeve, ja oli tuo dreeni(letku) maksan alla ja sen poisto ei sattunut lainkaan.
Itselle tehtiin sleeve, ja oli tuo dreeni(letku) maksan alla ja sen poisto ei sattunut lainkaan.
trintilla- Viestien lukumäärä : 406
Registration date : 12.02.2012
Sivu 1 / 2 • 1, 2
Oikeudet tällä foorumilla:
Et voi vastata viesteihin tässä foorumissa