Loppujännitys, toivottavasti
+10
HyeeNa!
Virpsu
Metsänpeikko
Soile
Aurora
Massiivi
Pallokala
Leppis
Orkidea
AnnukkaK
14 posters
Loppujännitys, toivottavasti
Hei taas. Tänne kirjoittelin viime keväänä, mutta sitten mennä hurahti vuosi...
Viime keväänä sovittiin TAYSin ravitsemushenkilön kanssa, että ollaan ja odotellaan, yritetään pitää tämä paino ja odotetaan leikkausaikaa. Siinä kesän ja syksyn mittaan paino putosi hissukseen noin kahdeksan kiloa, enemmänkin olisi voinut mutta onneksi edes oikea suunta. Joulun alla paino virallisessa punnituksessa 143,2. Pari viikkoa ennen joulua tuli soitto, että nyt olisi peruutusaika 21.12. Iski paniikki ja kieltäydyin, mikä on kyllä kaduttanut. Olen "aina" tehnyt jouluruuat koko porukalle, nykyään meitä on pöydässä kahdeksan, mutta ruokaahan saa kaupasta, ei minun olisi tarvinnut olla kotona sitä kokkaamassa. Olisin mennyt vaan! Sitten nimittäin ei uutta leikkausaikaa ihan heti kuulunut...
Mutta viime viikolla soitti taas TAYS ja nyt on sovittu leikkausaika 13.4.2012. Viimeinen raivokas ene-kuuri meneillään. Pelottaa, koska paino oli päässyt näiden viimeisen 3 kk aikana nousemaan viitisen kiloa, että meneekö enellä tarpeeksi alas... painoindeksiin 50 olisi matkaa enen alusta 8 kg ja aikaa 4 viikkoa... Meni se viimeksikin, mutta nyt olin jo havahtunut painonnousuun ja ollut lähes enellä jo viikon ennen soittoa, joten alun nesteenpoisto-painonputoaminen on tehty jo ennen tätä virallista punnitusta.
Elämänmuutos etenee.
Viime keväänä sovittiin TAYSin ravitsemushenkilön kanssa, että ollaan ja odotellaan, yritetään pitää tämä paino ja odotetaan leikkausaikaa. Siinä kesän ja syksyn mittaan paino putosi hissukseen noin kahdeksan kiloa, enemmänkin olisi voinut mutta onneksi edes oikea suunta. Joulun alla paino virallisessa punnituksessa 143,2. Pari viikkoa ennen joulua tuli soitto, että nyt olisi peruutusaika 21.12. Iski paniikki ja kieltäydyin, mikä on kyllä kaduttanut. Olen "aina" tehnyt jouluruuat koko porukalle, nykyään meitä on pöydässä kahdeksan, mutta ruokaahan saa kaupasta, ei minun olisi tarvinnut olla kotona sitä kokkaamassa. Olisin mennyt vaan! Sitten nimittäin ei uutta leikkausaikaa ihan heti kuulunut...
Mutta viime viikolla soitti taas TAYS ja nyt on sovittu leikkausaika 13.4.2012. Viimeinen raivokas ene-kuuri meneillään. Pelottaa, koska paino oli päässyt näiden viimeisen 3 kk aikana nousemaan viitisen kiloa, että meneekö enellä tarpeeksi alas... painoindeksiin 50 olisi matkaa enen alusta 8 kg ja aikaa 4 viikkoa... Meni se viimeksikin, mutta nyt olin jo havahtunut painonnousuun ja ollut lähes enellä jo viikon ennen soittoa, joten alun nesteenpoisto-painonputoaminen on tehty jo ennen tätä virallista punnitusta.
Elämänmuutos etenee.
AnnukkaK- Viestien lukumäärä : 84
Registration date : 13.04.2011
Vs: Loppujännitys, toivottavasti
Paljon stemppiä AnukkaK Eneilyyn. Painonpudotustavoitteesi on todellakin saavutettavissa!!! Muista juoda vettä paljon!
Orkidea- Viestien lukumäärä : 181
Registration date : 26.05.2011
Onnea uudesta leikkuuajasta. Et varmaan päästä tätä käsistäsi. Muutaman kilon kun vielä puristat, niin eiköhän se siitä.
Leppis- Viestien lukumäärä : 352
Registration date : 17.06.2011
Hienosti jo paino laskenutkin Annukalla. Nyt iloisin mielin enellä ja kohta leikkaus. Huippua!
Pallokala- Viestien lukumäärä : 390
Registration date : 07.09.2010
Päivä kerrallaan eneilet niin kyllä se siitä!
Massiivi- Viestien lukumäärä : 134
Registration date : 30.01.2012
Olet pudottanut ihan mielettömästi painoa, mikäli lukemia oikein muistan
Tsempit loppumetreille.
Tsempit loppumetreille.
Aurora- Viestien lukumäärä : 190
Registration date : 29.04.2011
Täältä myös tsemppausta viimemetreille, kyllä se sisulla menee ja lopussa kiitos seisoo;)
Soile- Viestien lukumäärä : 622
Registration date : 20.06.2011
Ihanaan aikaan vuodesta sulla tuo leikkaus. Kesää kohti kun mennään, niin sulla vain kilot tippuu ja olo kevenee! Sattui myös hauskalle päivälle sinulla leikkauspäivä; jatkossa 13. päivä perjantai tulee aina muistuttamaan sinua siitä, kuinka vanha elo jäi taakse ja uusi alkoi. Hyvän tuurin päivä! Onnea matkaan. Käyn täällä aina silloin tällöin lueskelemassa muiden, edeltä kulkevien kokemuksia ja nyt on taas yksi reipas, kenen kuulumisia odotella. Lykkyä pyttyyn vaan!
Metsänpeikko- Viestien lukumäärä : 25
Registration date : 07.02.2012
No niin, TAYSin ravitsemushenkilö soitti. Kahdessa viikossa olen pudottanut ruokaenellä 4,5 kg, mutta se on vain hyvä alku. TAYSin kirurgi on kuulemma tarkka siitä, että ennen leikkausta on pudotettava 8-10 kg, ja minulla on siis kaksi viikkoa aikaa pudottaa ainakin 4 kg. Muuten asia selvä, mutta kun nyt on tulossa yhdistyksen vuosikokous, perjantaista sunnuntaihin siinä kaveriporukassa, jota tapaa vain kerran vuodessa. Aikomus oli syödä ja juoda, mutta nyt pitää olla tiukkana... Hirvittää, kuinka käy. Hotellissa kun ei ole mahdollisuutta keitellä parsakaalia, pitää olla ostoruuan varassa, eikä ravintoloiden menuita ole suunniteltu 700 kalorin päiväsaantia varten. Luulenpa, että pari viimeistä päivää ennen punnitusta menee vesilinjalla...
Yritä jaksaa olla tiukkana ja eneillä loppuun asti, tämähän on elämäsi viimeinen eneily . Ymmärrän, että olisi ihana syödä ja juoda viikonloppuna, mutta muista, että näitä kokouksia teillä tulee jatkossakin olemaan, joten silloin voipi jo irroitella hyvillä mielin . Tämä vaativa leikkaus on niin suuri asia elämässäsi, että kannattaa ottaa se tosissaan. Lisäksi mitä enemmän saat painoa pois ennen leikkausta sen parempi, vähemmän komplikaatioriskejä yms. Minut leikattiin viime viikon keskiviikkona ja nyt todellakin ymmärrän kuinka isosta leikkauksesta ja siitä palautumisesta on kyse, ei ole ihan pikku juttu. Leikkauksen jälkeen voit olla ylpeä itsestäsi, kun nyt jaksat kituuttaa muutaman viikon.
Nauti viikonlopusta ja hyvästä seurasta! Onko hotellissa tarjolla jotain hemmotteluhoitoja? Jos on, mene niihin rentoutumaan ja nauttimaan elämästä
Mukavaa viikonloppua!
Nauti viikonlopusta ja hyvästä seurasta! Onko hotellissa tarjolla jotain hemmotteluhoitoja? Jos on, mene niihin rentoutumaan ja nauttimaan elämästä
Mukavaa viikonloppua!
Virpsu- Viestien lukumäärä : 58
Registration date : 20.02.2012
Komppaan Virpsua, olisi varmasti ihana viettää aikaa ystävien kanssa syöden ja juoden enkä minä sitä ole kieltämässä, mutta mieti onko se loppupeleissä sen arvoista sen rinnalla että saat onnistuneen enen ja sen myötä pienemmät komplikaatioriskit? Ja eihän yhdestä kerrasta masentua kannata, niitä tulee toisia, joissa saa syödä, vaikkakin hieman eri mittasuhteissa. (:
Osa on täällä sillä kannalla että ENE vedetään niin tiukkalinjaisesti eikä mitään muuta sallita kuin pusseja (ehkä jotain keittovihanneksia siihen päälle), toiset on taas sillä kannalla että jos kerran sortuu niin ei se koko hommaa kaada. Itse olen sillä kannalla että kun se ENE kerran on niin sitä ei mennä sotkemaan ylimääräisyyksillä, mutta itsehän sinä päätät mitä mieltä olet ja mitä teet.. (:
Tsemppiä!
HyeeNa!- Viestien lukumäärä : 985
Registration date : 26.08.2011
Jos syö isommin muuta ruokaa kesken pussikuurin, ketoosi katkeaa ja on vain työläämpi jatkaa. Laihtuminen hidastuu ja nälkä tulee takaisin, jos sen on onnistunut jo karistamaan ketoosilla. Helpommalla melkein pääsee, jos ei luista hyvin alkaneesta kuurista
Metsänpeikko- Viestien lukumäärä : 25
Registration date : 07.02.2012
porissa oli ainakin minulla se jännä juttu, että minua ei punnittu ollenkaan, kun aamulla leikoon astelin kysyivät vaan onko pudonnut enellä..en kerinnyt edes pudotusta sanoa, kun jo sanoivan hyvä hyvä
suski76- Viestien lukumäärä : 116
Ikä : 48
Registration date : 04.10.2011
Lahdessa katsoivat leikkuuaamuna kyllä painoa tarkkaan ja moittivatkin hiu kan kun ei kuulemma ollut tippunut paljoa edellisviikon kontrollista joka tehtiin haastattelujen yhteydessä. Mut oli mulla tippunut ihan se vaadittava määrä ja leikkaus toteutui. Ilmeisesti tässäkin asiassa hiukan erilaista tarkkuutta on paikasta ja henkilökunnasta/ohjeista riippuen. Tärkeintähän siinä on että rasvoittunut maksa pienenisi riittävästi ja helpottaisi leikkausta ja vuotovaara vähenisi. Siinä painonpudotusvaatimuksessa on ihan lääketieteelliset perustee!
Soile- Viestien lukumäärä : 622
Registration date : 20.06.2011
kyllähän meillä RT:n tapaamisessa tarkkailtiin pudotusta ja silloin viikko ennen leikkausta, kun tapasin lekurit, mutta ei enää leikkausaamuna
suski76- Viestien lukumäärä : 116
Ikä : 48
Registration date : 04.10.2011
Kilo putosi viikonloppuna. Kaverille en ollut kertonut etukäteen dieetistä, ja siellä oli ruokana makaronia ja jauhelihasoosia ja pari tomaatinpalaa... Mulla oli kyllä Nutrilett-patukoita mukana, joita söin yhden (200 kcal). Kokousviikonloppuna söin ravintoloissa mm. pihvin kasviksilla ja lohisalaattia. Hotelliaamiaisilla iso kasa tomaattia ja kurkkua ja muutama siivu kinkkua. Vesi- ja karpalomehulinjallakin oli yllättävän hauskaa, jopa hauskempaa kuin joskus "ryypätessä". Mulla on mukavia ystäviä, joiden kanssa juttu luistaa ilman siideriäkin. Ja kun oli hyvää seuraa ja tekemistä, ei ehtinyt muistaa, että vois olla nälkä.
Ravitsemushenkilö sanoo, että pitäisi syödä usein ja pikkumääriä, mutta niin kauan kuin mahalaukku on normaali, mulle sopii paremmin se, että panttaan ja sitten kun syön, saan oikean aterian kokoisen määrän ruokaa.
Ravitsemushenkilö sanoo, että pitäisi syödä usein ja pikkumääriä, mutta niin kauan kuin mahalaukku on normaali, mulle sopii paremmin se, että panttaan ja sitten kun syön, saan oikean aterian kokoisen määrän ruokaa.
Tänään TAYSissä esikäynnillä. Tärkein ensin: paino oli 137,6, jipii! Vaaditut 8 kg ennen leikkausta lähtenyt. Sen kunniaksi kävinkin kotimatkalla ostamassa 50 g palan lempijuustoani ja söin sen... Nyt niukkailuun tottuneena tuollainen sirpale riittää, ennen meni 200 g helposti. Juustot on se mun heikko kohtani, enemmän kuin suklaa. Kirurgi sanoi, että leikkaukseen asti pitäisi olla enellä ja viimeinen 12 tuntia syömättä ja juomatta, mutta tuon verran juhlimista dieetti saa luvan kestää.
Ravasin pitkin sairaalaa puoli päivää. Verikoe verivarausta varten, keuhkoröntgen, gastro-osastolle hoitajien juttusille, kirurgin juttusille, anestesiologia tapaamaan ja takaisin osastolle. Pyysin itselleni viime viikolla otettujen labrojen tulokset, normaaleja numeroita, ei mitään ongelmia missään. Perjantaina siis leikataan! Käytävällä anestesiologin oven takana tapasin kohtalotoverinkin, jolla on leikkaus samana päivänä, ja ehkä päästään samaan huoneeseen jakamaan kokemuksia. Omia verenpaine- ja kolesterolilääkkeitä ei kuulemma pidä ottaa leikkausaamuna, ja Somacinkin saa sitten osastolla, sitäkään ei annettu kotiin nieltäväksi. Osastolla mitattiin koivet ja sain tukisukat, jotka pitää sitten muistaa ottaa perjantaiaamuna sairaalaan mukaan. Toistaiseksi vastaan on tullut vain mukavia ihmisiä, toivottavasti trendi jatkuu!
Ravasin pitkin sairaalaa puoli päivää. Verikoe verivarausta varten, keuhkoröntgen, gastro-osastolle hoitajien juttusille, kirurgin juttusille, anestesiologia tapaamaan ja takaisin osastolle. Pyysin itselleni viime viikolla otettujen labrojen tulokset, normaaleja numeroita, ei mitään ongelmia missään. Perjantaina siis leikataan! Käytävällä anestesiologin oven takana tapasin kohtalotoverinkin, jolla on leikkaus samana päivänä, ja ehkä päästään samaan huoneeseen jakamaan kokemuksia. Omia verenpaine- ja kolesterolilääkkeitä ei kuulemma pidä ottaa leikkausaamuna, ja Somacinkin saa sitten osastolla, sitäkään ei annettu kotiin nieltäväksi. Osastolla mitattiin koivet ja sain tukisukat, jotka pitää sitten muistaa ottaa perjantaiaamuna sairaalaan mukaan. Toistaiseksi vastaan on tullut vain mukavia ihmisiä, toivottavasti trendi jatkuu!
Hyvää matkaa leikkaukseen!!
Elät jännittäviä aikoja!
Tsemppiä
Z
Elät jännittäviä aikoja!
Tsemppiä
Z
zelda- Viestien lukumäärä : 73
Registration date : 30.09.2011
Me mennään kyllä niin samoilla linjoilla. Silloin samana päivänä oli lääkäri viime kesänä, ja nyt meillä on leikkaus 10 vuorokauden erolla. Ja painokin aikalailla sama. Aika jänskää.... Täällä kanssa jännätään tätä tippumista, nyt viimeiset kaksi viikkoa oltava tosi tiukkana,että saisi tippumaan. Leikkaus siis 23.4. Tsemppiä
Kukka- Viestien lukumäärä : 17
Registration date : 20.05.2011
Oikeudet tällä foorumilla:
Et voi vastata viesteihin tässä foorumissa