Laihdutusleikkaus (lihavuusleikk.)
Would you like to react to this message? Create an account in a few clicks or log in to continue.

Vähän vielä epävarma

4 posters

Siirry alas

Vähän vielä epävarma Empty Vähän vielä epävarma

Viesti kirjoittaja pianle Pe Helmi 10, 2012 2:24 am

Hei!

Olen uusi palstan lukija. Hieman itsestäni sen verran, että olen jälleen hemodialyysipotilas (sain munuaissiirrännäisen 11/2000 joka toimi 10/2010. Sain laihdutettua 35kg silloin 2000 luvulla, jotta pääsin siirtolistalle ja sain munuaisen. Siirron jälkeen kaikki paino tuli kolmessa kuukaudessa takaisin ja extrakiloja myös.. Nyt edessä sama tilanne (siirrännäinen lopetti yllättäen toimintansa) eli laihdutus, jotta pääsisin siirtolistalle, mutta en ole onnistunut siinä. Lääkäri ehdotti minulle laihdutusleikkausta, jopa jo sen takia, että paino ei siirtoleikkauksen jälkeen tulisi takaisin ja jos vielä siirrännäinen hylkii, olisi painoni valmiiksi (BMI35) sopiva, jotta pääsen samantien siirtolistalle, ilman näitä paino-ongelmia. Sain lähetteen jo leikkaukseen, mutta siinä kestää ilmeisesti vielä kauan, varsinkin Tampereen suunnalla. Leikkaus mietityttää ja pelottaa minua kovasti ja toivoisin täältä hieman tukea siihen. Olen jo 36-vuotias, mutta suuri haaveeni on siirrännäisen saatuani tulla raskaaksi (lapsia minulla ei vielä ole), kysyisinkin onko kenelläkään täällä kokemusta leikkauksen jälkeiseen raskauteen? Vaikuttaako se miten jne..

Kiitos jo etukäteen vastauksista.

Piia Embarassed

pianle
pianle

Viestien lukumäärä : 7
Registration date : 10.02.2012

Takaisin alkuun Siirry alas

Vähän vielä epävarma Empty Vs: Vähän vielä epävarma

Viesti kirjoittaja Soile Pe Helmi 10, 2012 3:44 am

On sinulla iso syy ryhtyä tähän! Jos olet käynyt läpi munuaisen siirron niin onhan tämä paljon pienempi asia siihen verrattuna!Itselläni ei ole kokemusta leikkuun jälkeisestä raskaudesta (kun leikkauskin tehtiin vasta tällä viikolla) ja olen jo 48-vuotias. Mutta täällä olen lukenut kyllä myös ihmisistä jotka ovat saaneet lapsia tämän leikkauksen jälkeen ja tietääkseni ei ole mikään este raskaudelle:) Uskallusta vain!
Soile
Soile

Viestien lukumäärä : 622
Registration date : 20.06.2011

Viesti kirjoittaja Metsänpeikko Pe Helmi 10, 2012 1:04 pm

Hei!

Minua ei ole vielä leikattu ja leikkausjonoon pääseminenkin selviää vasta ensi kuun alussa. Voin kuitenkin kertoa, että ystäväni on saanut leikkauksen jälkeen kaksi tervettä lasta, joten ei se ilmeisesti mitään estä. Itse saattaisin olla kiinnostunut yrittämään vielä toista lasta leikkauksen jälkeen (esikoinen 2,5 kk), jota taas ilman leikkausta en edes harkitsisi. On aivan ihmeellinen säkä, että edellinen raskauteni päättyi lopulta onnellisesti, sillä hyvin ylipainoisena raskauteen liittyy valtavia riskejä. Ehdottomasti kannattaa mennä leikkaukseen, jos siihen kerran on mahdollisuus, niin on sitten paljon pienempi riski kärsiä raskausajan ongelmista ja sekä äiti että vauva voivat todennäköisesti paljon paremmin. Ylipaino voi myös hidastaa/estää raskaaksi tulemisen, meidän perheessä ehdittiin odotella pojua kymmenisen vuotta. Mieti nyt tarkkaan vielä, mutta leikkaus voisi olla sinulle hyvä ratkaisu monessakin mielessä Smile

Metsänpeikko

Viestien lukumäärä : 25
Registration date : 07.02.2012

Viesti kirjoittaja pianle La Helmi 11, 2012 1:41 am

Hei!

Kiitos vastauksista. Sain tänään ajan ravitsemusterapeutille, joka on 29.3. ja kirurgi kävi minua katsomassa hemodialyysissa. Minut todettiin leikkauskelpoiseksi ja pitemmällä tähtäimellä, kun ajattelen asiaa, tämä on varmaan oikea ratkaisu. Jos pääsisi koko elämän piinanneesta ylipainosta eroon, edes vähäsen. Eli uskallan tarttua tilaisuuteen Smile

Vähän jännittää ravitsemusterapeutin vastaanotto sekä operaatio, mutta eiköhän se tästä.

Piia
pianle
pianle

Viesti kirjoittaja Soile La Helmi 11, 2012 2:13 am

Pianle!Varmasti sinulle oikea ratkaisu ja helpottaa tulevaisuudessa elämääsi ja mahdollistaa raskaaksi tulemisen ja turvallisemman raskauden! Kyllähän tämä leikkaus vie väkisin painoa sellasen 30-40 kiloa, joillakin toki enemmänkin. Riippuen lähtöpainosta yms. Eikä takaisin lihoaminen onnistu ihan helpolla! Ainakaan nopeasti! Joten kaikkee hyvää sulle ja malttia odotteluun!
Soile
Soile

Viestien lukumäärä : 622
Registration date : 20.06.2011

Viesti kirjoittaja Massiivi La Helmi 11, 2012 5:15 pm

Hei Painle,
ovat Tampereen seudulla kuulema lisänneet leikkausten määrää. Hoitsujen tietotoimisto kertoi että ainakin Hatanpäällä on aiemmin leikattu vain maanantaisin mutta nyt leikataan myös tiistaisin. TAYS on tietty eri sairaala mutta eiköhän samat henkilöt näitä päätöksiä tee näin pienessä kaupungissa eli kaippa sielläkin on nähty tämä suuri leikkaustarve.

Massiivi

Viestien lukumäärä : 134
Registration date : 30.01.2012

Viesti kirjoittaja pianle To Helmi 16, 2012 1:28 am

Sain ajan sisätautilääkärille 17.4. ja tosiaan kirurgi kävi minua jo alustavasti katsomassa dialyysissa ja jutteli leikkauksesta ja sen riskeistä erityisesti nyt, kun käyn samaan aikaan dialyysihoidoissa. Postissa tuli myös kutsu labraan mm. sokerirasituskokeeseen että ekg:hen ja liuta muita verikokeita.

Ehkä tämä tästä.. Hieman jännittää, mutta toisaalta myös olen innostunut, jos vaikka joskus minustakin tulisi normaalin ihminen näköinen.. Olen syntymästä lähtien ollut ylipainoinen...aina käyrien yläreunassa..
pianle
pianle

Viesti kirjoittaja Sponsored content

Sponsored content

Takaisin alkuun

- Similar topics

Oikeudet tällä foorumilla: