Onko kenelläkään tietoa mihin kiireellisyysluokkaan laihdutusleikkauspotilaat kuuluvat?
+2
Äitikarhu
pumpulissa
6 posters
Onko kenelläkään tietoa mihin kiireellisyysluokkaan laihdutusleikkauspotilaat kuuluvat?
Siis kiirehän ei sinällään ole Nää läskit on jo vuosia ollu ni eihän tässä mikään kiire nyt ole..mutta..
Osaisiko joku suomentaa mulle tän kirjeen, mikä tuli leikattavasta sairaalasta sen jälkeen kun terveyskeskuslääkäri kirjeen sinne oli laittanut.. eli;
Ilmoitamme kohteliaimmin että lähetteenne on saapunut.
Lähetteenne on käsitelty kolmen viikon kuluessa. Erikoislääkäri on arvioinut kiireellisyyden ja tehnyt alustavan hoitosuunnitelman. Mikäli hoidon tarpeen arviointi edellyttää erikoislääkärin arviointia tai tutkimuksia, tämä toteutetaan kolmen kuukauden kuluessa. kiireettömän hoidon tulee alkaa viimeistään kuudessa kuukaudessa. Vastaanottoajasta ja mahdollisista tutkimuksista teille lähetetään kirje myöhemmin.........jne....
Eli onko minun aika 3 vai 6kk aikana?
Osaisiko joku suomentaa mulle tän kirjeen, mikä tuli leikattavasta sairaalasta sen jälkeen kun terveyskeskuslääkäri kirjeen sinne oli laittanut.. eli;
Ilmoitamme kohteliaimmin että lähetteenne on saapunut.
Lähetteenne on käsitelty kolmen viikon kuluessa. Erikoislääkäri on arvioinut kiireellisyyden ja tehnyt alustavan hoitosuunnitelman. Mikäli hoidon tarpeen arviointi edellyttää erikoislääkärin arviointia tai tutkimuksia, tämä toteutetaan kolmen kuukauden kuluessa. kiireettömän hoidon tulee alkaa viimeistään kuudessa kuukaudessa. Vastaanottoajasta ja mahdollisista tutkimuksista teille lähetetään kirje myöhemmin.........jne....
Eli onko minun aika 3 vai 6kk aikana?
pumpulissa- Viestien lukumäärä : 30
Registration date : 16.12.2011
Vs: Onko kenelläkään tietoa mihin kiireellisyysluokkaan laihdutusleikkauspotilaat kuuluvat?
Jos tuota nyt tulkitsen oikein, niin se menee niin, että 3kk sisään pääset lääkäriin joka päättää, tarvitsetko hoitoa. Ja jos tarvitset lääkärin mielestä hoitoa (leikkausta, lääkkeitä, laihdutusryhmää tms), niin se alkaa 6kk sisään. Mutta hoito ei tarkoita yleensä aina sitä leikkausta, eli se tarkoittaa vaan, että jotain alkaa 6kk sisään, esim. lääkehoito tai muu tarpeellinen. Jos pääset leikkausjonoon, saat siitä uuden kirjeen. Siinä kerrotaan yleensä jonotusaika suunnilleen. Lisätään nyt vielä, että noi on ihmeellisiä nuo sairaaloiden kirjeet, olen saanut niistä osani moneen kertaan... ja sitten kaikki voi mennä silti ihan eri tavalla, esim. mulle tuli (muunlaisesta leikkauksesta) leikkausjonoilmoitus, jossa oli, että leikkaus on aikaisintaan 4kk kuluttua. Vajaa 2kk kuluttua tuli kutsu leikkaukseen... turhaan lähettivät siis kirjeen ja saivat minut ressaamaan :/
Äitikarhu- Viestien lukumäärä : 74
Registration date : 02.01.2012
Vs: Onko kenelläkään tietoa mihin kiireellisyysluokkaan laihdutusleikkauspotilaat kuuluvat?
ääh..no toivottavasti päättää sitten että tarviin =)
Onkohan siellä kovin tiukka vastaanotto..onko sulla (tai jollakin muulla) tietoa, mitä se sisätautilääkäri kyselee ja millanen se eka käynti siellä on?
Äitikarhu sulla tuntuu menevän aika vauhdikkaasti tuo? ..mulla kun ei oo mitää labrojakaan otettu vielä.
Mä en es tiiä miks mä nyt näin hermoilen tästä, kun vuosia on näitten läskien kanssa eletty, mutta tokihan kaiken haluis tapahtuvan mahdollisimman nopeesti..ehkä se on vaan mun luonne..
Onkohan siellä kovin tiukka vastaanotto..onko sulla (tai jollakin muulla) tietoa, mitä se sisätautilääkäri kyselee ja millanen se eka käynti siellä on?
Äitikarhu sulla tuntuu menevän aika vauhdikkaasti tuo? ..mulla kun ei oo mitää labrojakaan otettu vielä.
Mä en es tiiä miks mä nyt näin hermoilen tästä, kun vuosia on näitten läskien kanssa eletty, mutta tokihan kaiken haluis tapahtuvan mahdollisimman nopeesti..ehkä se on vaan mun luonne..
Mulle sanottiin heti alkuun että lihavuusleikkaus ei kuulu hoitotakuun piiriin.
Kävin heinäkuussa 2010 pytämässä lähetteen lihavuusleikkaukseen ja pääsin sairaalan ravintoterapeutille ja sisätautilääkärille 10.10.2010, silloin laiteettiin lähete ultraan ja gastroon, johon kerrottiin jonon olevan n. 1 vuosi. Kävin 7.1.2011 yksityisesti ultrassa ja gastrossa ja kutsu leikkaukseen tuli maaliskuun alkuun. Lopulta leikkaukseni siirtyi viime kesäkuulle kun mulle sattui tapaturma.
Kävin heinäkuussa 2010 pytämässä lähetteen lihavuusleikkaukseen ja pääsin sairaalan ravintoterapeutille ja sisätautilääkärille 10.10.2010, silloin laiteettiin lähete ultraan ja gastroon, johon kerrottiin jonon olevan n. 1 vuosi. Kävin 7.1.2011 yksityisesti ultrassa ja gastrossa ja kutsu leikkaukseen tuli maaliskuun alkuun. Lopulta leikkaukseni siirtyi viime kesäkuulle kun mulle sattui tapaturma.
Piuku- Viestien lukumäärä : 189
Registration date : 26.10.2010
Tehtiinkö sulle piuku leikkaus seinäjoella vai vaasassa?
Muoks. Siis ymmärsinkö oikein että pystyit nopeuttamaan leikkaukseen pääsyä tekemällä ko.tutkimukset yksityisellä?
Muoks. Siis ymmärsinkö oikein että pystyit nopeuttamaan leikkaukseen pääsyä tekemällä ko.tutkimukset yksityisellä?
Luultavasti Piuku on leikattu Vaasassa ku Seinäjoella aloitettiin leikkaukset vasta syksyllä 2011.
Noista muista tutkimuksista en tiedä , mutta gastro ei ainakaan kuulu hoitotakuuseen. Siksi monet joutuvat odottamaan pitkään julkisella puolella ja käyvät yksityisellä nopeuttaakseen etenemistä.
Mä ite ainakin pidin hyvänä, että tuota gastroa sai/joutu odottaan pitkään(8kk), sillä siinä ehtii ajatella ja miettiä että mihin on oikein ryhtymässä.
Noista muista tutkimuksista en tiedä , mutta gastro ei ainakaan kuulu hoitotakuuseen. Siksi monet joutuvat odottamaan pitkään julkisella puolella ja käyvät yksityisellä nopeuttaakseen etenemistä.
Mä ite ainakin pidin hyvänä, että tuota gastroa sai/joutu odottaan pitkään(8kk), sillä siinä ehtii ajatella ja miettiä että mihin on oikein ryhtymässä.
Krisu75- Viestien lukumäärä : 121
Registration date : 25.11.2010
Niinpä, kyllä mullakin tää asia vaatii vielä sisäistämistä ja että pikku hiljaa prosessin edetessä kasvaa ajatukseen suuresta elämänmuutoksesta.
Ja mitä hintoihin tulee, niin katsoin terveystalolta, kela korvauksista en tiedä, mutta n.800e on ultra+gastro ilman mahd. koepaloja.
Onko tuo gastro niin kauhee miltä se kuulostaa? mä itte en voi kuvitellakkaan että tuosta suusta työnnetään vatsalaukkuun joku putki. ilmeisesti ne puuduttaa, koska muutenhan oksennusrefleksi olis koko ajan?
Ja mitä hintoihin tulee, niin katsoin terveystalolta, kela korvauksista en tiedä, mutta n.800e on ultra+gastro ilman mahd. koepaloja.
Onko tuo gastro niin kauhee miltä se kuulostaa? mä itte en voi kuvitellakkaan että tuosta suusta työnnetään vatsalaukkuun joku putki. ilmeisesti ne puuduttaa, koska muutenhan oksennusrefleksi olis koko ajan?
Joo yllättävän vauhdikkaasti minulla lähti asia etenemään, en tietysti tiedä sitten voiko tyssähtää vauhti sisätautilääkärin kohdalle. Mutta mulla pitää kuulemma olla labrat valmiina jo lääkäriin mennessä, menen niihin ensi viikolla. Ja ottavat uudet, vaikka lähetteeseen laitettiin liitteeksi ihan tolkuton määrä koetuloksia, multa silloin otettiin 7 tuubia verta, pissanäyte, sydänfilmi ja vuorokausiverenpaineseuranta!
Ehkä nopeus johtuu siitä, että meidän sairaala (KOKS) aloittaa leikkaukset nyt tulevan maaliskuun lopulla ja haluavat "koepotilaita" jonoon? Mutta tosiaan, mikään laihdutusleikkaukseen liittyvä ei kuulu hoitotakuun piiriin eli menee kiireettömänä lähetteet/tutkimukset. Meilläpäin kyllä noihin kiireettömiinkiin juttuihin on aika hyvin saanut aikoja kohtuullisilla odotusajoilla joten toistaiseksi suhtaudun optimistisesti esim gastroajan saamiseen. Ja tiedänpä ainakin yhden leikkaukseenmenijän jolla ei gastroskopiaa tehdä lainkaan ennen leikkausta! Eli siitäkin on joissain tapauksissa joustettu, saa nähdä omalla kohdalla.
Ei se gastroskopia ole kuulemma niin paha miltä näyttää/kuullostaa. Olen avustanut hoitajana lääkäriä kymmenissä gastroskopiossa ja vaikka se kuullosti kurjalta, niin lähes kaikki potilaat sanoivat, että helppo homma. Suuhun laitetaan kyllä sellainen suukappale, joka estää esim. puremisen, yökkäysääni tulee kyllä muttei mitään kummoisempaa. Ja jos kaikki on hyvin niin ei se kestä kovin kauan. En tosin itsekään sitä mitenkään innolla odota, mutta näiden läskien selättämiseksi olen valmis vähän kärvistelemää... tiedän myös tuon tunteen, että vaikka järki sanoo, ettei ole hoppua niin kyllä sitä on aika malttamaton tämän kanssa. Odotan loppukuun sisätautilääkärin aikaa enemmän kuin viimeksi odotin raskausultraa
Ehkä nopeus johtuu siitä, että meidän sairaala (KOKS) aloittaa leikkaukset nyt tulevan maaliskuun lopulla ja haluavat "koepotilaita" jonoon? Mutta tosiaan, mikään laihdutusleikkaukseen liittyvä ei kuulu hoitotakuun piiriin eli menee kiireettömänä lähetteet/tutkimukset. Meilläpäin kyllä noihin kiireettömiinkiin juttuihin on aika hyvin saanut aikoja kohtuullisilla odotusajoilla joten toistaiseksi suhtaudun optimistisesti esim gastroajan saamiseen. Ja tiedänpä ainakin yhden leikkaukseenmenijän jolla ei gastroskopiaa tehdä lainkaan ennen leikkausta! Eli siitäkin on joissain tapauksissa joustettu, saa nähdä omalla kohdalla.
Ei se gastroskopia ole kuulemma niin paha miltä näyttää/kuullostaa. Olen avustanut hoitajana lääkäriä kymmenissä gastroskopiossa ja vaikka se kuullosti kurjalta, niin lähes kaikki potilaat sanoivat, että helppo homma. Suuhun laitetaan kyllä sellainen suukappale, joka estää esim. puremisen, yökkäysääni tulee kyllä muttei mitään kummoisempaa. Ja jos kaikki on hyvin niin ei se kestä kovin kauan. En tosin itsekään sitä mitenkään innolla odota, mutta näiden läskien selättämiseksi olen valmis vähän kärvistelemää... tiedän myös tuon tunteen, että vaikka järki sanoo, ettei ole hoppua niin kyllä sitä on aika malttamaton tämän kanssa. Odotan loppukuun sisätautilääkärin aikaa enemmän kuin viimeksi odotin raskausultraa
Äitikarhu- Viestien lukumäärä : 74
Registration date : 02.01.2012
Kaipa tuo on sairaalsta kiinni. Lähete mulla lähti polvikirurgilta marraskuun lopussa 2010. Maaliskuussa 2011 labroija iso pino ja oli sisätautilääkärin vastaanotto ja alkoi 5% painonpudotus aikaa 3 kk. Kesäkuussa ravintoterapeutti maaliskuinen peruuntui sairauden takia sieltä ohje että painon pitää kokoajan laskea edelleen. Lokakuussa oli tähystys ja viikon sisällä tuli aika leikkaukseen. Leikkausaika on nyt 7.2 eli vajaa 1½ v meni koko prosessiin.
Tsemppiä ja pitkää pinnaa sulle tähän projektiin.
Tsemppiä ja pitkää pinnaa sulle tähän projektiin.
maija411- Viestien lukumäärä : 180
Registration date : 21.12.2011
Mun mielestä (sairaanhoitaja) tuossa on nimenomaan kyse hoitotakuusta, jossa lääkäri arvioi onko kyseessä kiireellinen (3kk) vai kiireetön (6kk) leikkaus, me kuulumme jälkimmäiseen koska emme ole ns. välittömässä hengenvaarassa. Esim. Syöpäsairaat, jotka kuolisivat odotellessa menee tuohon kiireellistä hoitoa vaativaan porukkaan. Usein sairraloilla on myös meille oma kiintiö, kuinka monta leikataan viikossa, joten kaikki tällanen vaikuttaa.
Soile- Viestien lukumäärä : 622
Registration date : 20.06.2011
Tosiaankin mut leikattiin kesäkuussa 2011 Vaasassa, kun Seinäjoella ei vielä niitä oltu aloitettu. Kävin Mehiläisessä yksityisesti ultrassa ja gastrossa (maksoi yhteensä alle 300€.) Gastron teki leikkaava lääkäri Victorzon. Hän teki leikkauksen Vaasan sairaalassa yleisellä puolella. Mun mielestä gastro ei ollut ollenkaan niin paha kokemus mitä jotkut väittää. Toki välillä yökköötti (kannattaa vaan keskittyä hengittelemään rauhallisesti), se oli saman tien ohi kuin alkoikin, joten aivan liikaa mun mielestä siitä pelotellaan. En tiedä onko Seinäjoella edelleen se tilanne, että leikkaukseen pääsy pitkittyy sen takia, ettei gastro jono vedä? Jos niin on, niin kannattaa käydä yksityisesti ultrassa ja gastrossa. Seinäjoella lääkäritalolla niitä ainakin tehdään. Olisin ehkä päässyt leikkaukseen jo paljon ennenmminkin, mutta meni tuumates 3kk, ennen kuin päätin mennä Mehiläiseen. Säästin pelkästään ultraan ja gastoon odottelua 9kk + luultavasti olisin ollut Seinäjoella leikattavien jonossa vielä lisäksi jonkun aikaa.
Piuku- Viestien lukumäärä : 189
Registration date : 26.10.2010
Oikeudet tällä foorumilla:
Et voi vastata viesteihin tässä foorumissa