Olikin melkoinen yllätys!!!
+7
Soile
hansu
suski76
Lyltsy
Poutapilvi
Leppis
pillipulla
11 posters
Olikin melkoinen yllätys!!!
Avasin tilinauhan niin tulikin melkoinen ylläri, vain noin 1500e vähemmän kun olin odottanut eli työnantaja ei sitten ollut maksanutkaan palkkaa sairasloma ajalta tai palkan laskija. Onko muille käynyt näin ja onko kokemusta voikohan tähän hakee jotain muutosta kun olin käsittänyt että kaupunki kustantais sairasloma ajan palkan kumminkin, eikös kela tai joku muu taho anna korvausta työn antajalle kumminkin... Tulee melkoisen käyhä joulu jos tolla pitäis elää...
pillipulla- Viestien lukumäärä : 73
Registration date : 18.03.2011
Vs: Olikin melkoinen yllätys!!!
Oliks sulla lääkärin kirjoittama sairaslomatodistus?
Leppis- Viestien lukumäärä : 352
Registration date : 17.06.2011
Juu oli, kävin yksityisellä mutta kirurgin kirjoittama todistus jonka toimitin pomolle heti leikkauksen jälkeen eikä ole tullut jälkikyselyä niin pomolta kun palkanlaskijaltakaan..
Käy valittamassa, jos sulla on sairaslomatodistus, niin sä et oo silloin ollut työkykyinen leikkauksen jälkeen ja karenssin maksaa työnantaja omasta pussistaan ja loput se saa kelalta.
Kyllä sulla on oikeus ihan normaaliin sairasajan palkkaan oli syynä sitten leikkausta tai flunssa.
Poutapilvi- Viestien lukumäärä : 807
Registration date : 24.02.2010
Toivotaan, meinas itku päästä kun kirjeen avasin. Kahden lapsen yksinhuoltajana on jokainen euro laskettava ja kun kyse tollasesta summasta niin hymy hyytyy. Kiitos tsempistä
Jep, kyllä työnantajan pitäisi palkka maksaa, ja kelan korvata työnantajalle.
Mulla kela oli tehnyt ensin päätöksen että ei ols maksanut korvausta, sitten lisäselvitysten jälkeen maksoi työnantajalle. Mutta joka tapauksessa työnantaja olisi siis maksanut mulle.
Mulla kela oli tehnyt ensin päätöksen että ei ols maksanut korvausta, sitten lisäselvitysten jälkeen maksoi työnantajalle. Mutta joka tapauksessa työnantaja olisi siis maksanut mulle.
Lyltsy- Viestien lukumäärä : 698
Ikä : 54
Registration date : 28.03.2010
Luulisin niin, että OMAEHTOINEN laihdutusleikkaus ei lasketa sairasloman piiriin...ei ainakaan meillä. jos lääkäri olis mut pakottamassa siihen, että muuten kuolisin ihan just, niin sitten. Mä ainakin joudun hakemaan kelalta sairauspäivä rahaa omasta tulevasta saikustani...kysyppä kelalta..kaipa ne jälkikäteenkin jotain maksaa...
Eli siis mun tönanatja (kunta) ei maksa, vaan kelalta joudun hakeen suoraan. Mun mieheni meni joskus aikoinaan itse TAHALLAAN lyömään suutuspäissään kätensä huonoon jamaan ja silloinkaan, ei työnantaja maksanut..KOSKA OLI ITSEAIHEUTETTUA, EIKÄ NS. SAIRASTUMINEN TAI VAHINGOLLINEN TAPATURMA. lasken myös tämän leikkauksen melkolailla omaehtoiseksi ja itse aiheutetuksikin
Eli siis mun tönanatja (kunta) ei maksa, vaan kelalta joudun hakeen suoraan. Mun mieheni meni joskus aikoinaan itse TAHALLAAN lyömään suutuspäissään kätensä huonoon jamaan ja silloinkaan, ei työnantaja maksanut..KOSKA OLI ITSEAIHEUTETTUA, EIKÄ NS. SAIRASTUMINEN TAI VAHINGOLLINEN TAPATURMA. lasken myös tämän leikkauksen melkolailla omaehtoiseksi ja itse aiheutetuksikin
suski76- Viestien lukumäärä : 116
Ikä : 48
Registration date : 04.10.2011
Mulla ja kuntapuoli työnantajana. Maksoivat sairasloman palkan mukisematta. Kela sitten korvasi heille. Kelalle tein selvityksen siitä, että leikkauskriteerit täyttyivät. Lääkärin lausunnossa täytyi olla maininta siitä, että BMI oli yli 40 leikkausta suunniteltaessa/ennen eneä. Tällöin kriteerit "leikkaustarpeesta" täyttyvät, kun ei ollut suoranaisia liitännäissairauksia vielä.
Ja liittoon kannattaa olla yhteydessä, mikäli työnantaja pullikoi asiasta. Minäkin olen leikattu yksityisellä omasta tahdosta. Se ei tuottanut ongelmia.
Ja liittoon kannattaa olla yhteydessä, mikäli työnantaja pullikoi asiasta. Minäkin olen leikattu yksityisellä omasta tahdosta. Se ei tuottanut ongelmia.
hansu- Viestien lukumäärä : 784
Ikä : 49
Registration date : 09.08.2010
Laihdutusleikkausta ei tehdä yksityiselläkään kauneuden vuoksi tai muuten vaan huvin vuoksi vaan se tehdään parantamaan olemassa olevaa sairautta ja siksi myös kunnan tulee maksaa siitä sairasajan palkka. Kysehän on siitä haluatko itse jonotella yleiselle vai menetkö yksityiselle itse maksaen leikkaukseen. Samalla tavalla yksityisen saikku kelppaa esim. flunssassa tai selkäleikkauksessa. Tässä taas on kyse pelkästään ennakkoluuloista lihavia kohtaan ja siitä, että moni kuvittelee voivansa käyttäytyä miten tahtoo lihavia kohtaan. Itse ajaisin ilman muuta asiani kuntoon myös jälkikäteen (Suski, ota yhteyttä liittoon vaikka et sinne kuuluisikaan). Kela ei maksa huvin vuoksi tehdyistä leikkauksista sairaspäiväraha, joten jos sieltä sait päivärahaa kuuluu myös työnantajan maksaa.
Ehkä mulla vaikuttaa se, että en ole vakituinen, vaikka olenkin samalla työnantajalla ollut yli vuoden katkeamatta, vaikkakin pienillä sopimuksilla kerrallaan..
Ei sekään saa vaikuttaa. Jos saisit muista sairauksista palkkaa, niin laihdutusleikkauksestakin tulee saada. Sinuna tarkistuttaisin asian ja pitäisi puoleni:)
Joo asia tarkistettu. Asia meni niin koska työsuhteeni oli kestänyt 57 päivää ei työn antaja ole velvollinen maksamaan korvausta. Raja menee 6ovuorokaudessa. Olen ollut alkuvuodesta samassa paikassa töissä mutta työssäni tuli kuukauden katkos ja palasin öihin 1.9 ja lleikkaus oli 27.10. Jos olisin tämänkin tiennyt olisin siirtänyt leikkausta muutamalla päivällä niin ei olisi tälläinen tilanne. Olisin kyllä toivonut että työnantajani olisi asiasta maininnut minulle mutta jälkiviisaus ei paljon auta
Voi hurja ja kurja! Nyt haet kyllä jouluapua sitten sosiaalitoimesta tai kirkon diakoniatyöltä, siellä ymmärretään vaikeita tilanteita nipottamatta!Itse olen saanut vaikeissa tilanteissa jouluruokaan rahat sieltä. Yksinhuoltaja olen itsekin eikä lahjoja ole oikeestaan moniin vuosiin osteltu muuta kun ihan muutama lapsille. Mutta hyvin on syöty ja yhdessä vietetty aikaa, lapset osaa arvostaa sitä. Ja ajattle, että ruokaan menee nyt paljon vähemmän rahaakin:) Tsemppiä ja joulumieltä kaikesta huolimatta!!!
Soile- Viestien lukumäärä : 622
Registration date : 20.06.2011
Kiitos tsempistä, joo vein jo liput ja laput sosiaalitoimistoon tänään, ei siinä muu auta kun kaks suuta ruokittavana ja kattokin pitäis pysyä pään päällä. Toivon sydämeni pohjasta että saisin sieltä apua tän kerran kun sinne olen joutunut meneen asioimaan. Kyllä melkoisen pommin heitti näin joulun alla..
Kiitos pillipulla, että jaoit tämän tiedon meille palstalaisille. Eipä moni varmaan siinä leikkauksen alla tule moista miettineeksi. Itse aloitin myös uudessa työpaikassa kunnalla 1.9. Tosin odottelen edelleen gastroaikaa. Jotkut ene-ryhmästä ovat sen jo saaneet.
Kysyitkö asiaa suoraan kelasta? Pitäisihän sen korvata pätkätyöläisenkin sairastaminen ja saahan sitä työttömänäkin ollessa peruspäivärahaa siltä ajalta. Jotenkin tämä ei nyt mene oikein mun mielestäni. Työnantaja ei sit minun mielestäni myöskään ole oikeutettu hakemaan sun puolestas sairauspäivärahaa Kelalta. Sehän tavallaan "hankkisi" sinun sairasloman ansiosta.
hansu- Viestien lukumäärä : 784
Ikä : 49
Registration date : 09.08.2010
Oletko ollut yhteydessä kelaan...sairauspäivärahaa mielestäni maksetaan myös takautuvasti, kunhan sinulla on näyttää faktat !!!
moi pillipulla, mulle kävi just samoin et ei meinannu ekas työnantaja maksaa, mut toimitin erilisen lausunnon leikkaavalta lääkäriltä ja soitin liittoon, eli joutu kyllä sit maksamaa, koska kuuluun kelan koodien mukaan sairaslomaan oikeuttavaan maksuun. tosi kurjaa etä sulle kävi noin ja vaan muutamasta päivästä kiinni, ja niin mäkin olin yksityisellä leikattavana, mut ei oo siitä kiinni et miten maksetaan, sit varmaan eri juttu jos käy esim, talliinassa, niitten sairasloma lappu tuskin tepsii kelaan, mut suomalaisten kyllä nyt toivotaan et sossu auttaa ja muista ite hakee kelata korvausta siihen sairaslomaan, koska niitten kuuluu maksaa jos ei työnantaja maksa, ton ainakin tiedän varmasti, koska niin sano kela mulle, et jos ei muuten saa korvausta, niin ne maksaa sitten. voimia siihen sossun lappujen täyttelyyn oon itekkin joskus niitä täyttäny ja tiedän mikä paperisota siinä on nyt mieli korkeelle ja oieen hvää joulun odotusta sulle ja kaikille muillekkin
haidi66- Viestien lukumäärä : 184
Ikä : 58
Registration date : 23.10.2011
Heissan, Joo huomenna matkaan kelaan haastattelemaan ja täyttelemään lappuja ja soitan kyllä liittooni ihan vaan varmistaakseni viellä että menee noin työnantajan kanssa. Tosiaan samassa työssä oon ollut alkuvuodesta mut olin heinä-elokuun työttömänä välissä ja palasin samaan töihin sit. Kyllä harmittaa eikö esimies tiennyt vai eikö vaan viittinyt sanoa. Huomenna saan tietää varmaan saanko ja minkä verran saan apua sossusta. No ei voi muuta sanoo kun katse ylös päin vaan ja hammasta purren eteenpäin. Laskut ei ainakaan katoa kaapista mutta kaikkeni teen että ne sieltä saisin katoamaan... Kiitos kaikille tsempeistä
Tuossa on varmaan myös työnantaja käyttänyt "tulkintavapauttaan" eikä ole ottanut sua vanhana työntekijänä tätä asiaa laskiessaan eli kannattaa kyllä vielä liitosta tarkistaa asia. Vaikka työsuhde on välissä katkennut ei sitä välttämättä voida pitää uutena työsuhteena vaan sinua olisi pidettävä vanhana työntekijänä.
Voi hitsi kun kurja tilanne... Toivottavasti kaikki kääntyy parhain päin ja sossu helpottaa asiaa. Kannattaa tosiaan viedä laput ja liput Kelalle ja hakea sairauspäivärahaa vaikka työnantaja ei palkkaa maksaiskaan.
Sairauspäivärahaa voi saada kun sairaus on kestänyt yli omavastuuajan eli sairastumispäivä ja 9 seuraavaa arkipäivää. Mikäli työnantaja maksaa palkkaa sairausloman ajalta, tulee työnantaja hakemaan päivärahan palkkaa vastaavalta osalta itselleen (työnantajan oikeus). Tällöin ei tarvitse itse tehdä mitään vaan työnantaja maksaa normaalipalkan ja hakee Kelalta itse päivärahan. Mikäli työnantaja ei maksa palkkaa (riippuu työnantajasta sekä työehtosopimuksista ja tulkinnoista jotka kannattaa aina liitosta tarkistaa riita / erimielisyystilanteissa) voi sairaslomalla oleva hakea Kelalta sairauspäivärahaa, jota varten tulee Kelalle toimittaa hakemus ja alkuperäinen lääkärintodistus. Mikäli myöntöperusteet täyttyvät niin Kela maksaa sairauspäivärahaa sairausloman ajalta. Mikäli pelkkä sairauslomatodistus ei riitä Kelalle, kannattaa toimittaa lääkäriltä erillinen selvitys asiasta, jossa on mainittu kriteerit minkä takia leikkaus on tehty ja että kyseessä on tosiaan sairaudenhoito eikä ns. kosmeettinen leikkaus.
Kelahan ei pelkästään sillä perusteella myönnä sairauspäivärahaa että on kirjoitettu sairauslomaa. Sairausvakuutuslain mukaiset edellytykset täytyy myös täyttyä. Mutta kyllä yleensä suomessa tehdyissä leikkauksissa edellytykset täyttyy (varsinkin julkisella puolella tehdyt leikkaukset) kun leikkaukseenkaan ei pitäisi päästä jos kriteerit ei täyty...
Eli ei kun toimeksi ja paperisodan kimppuun! Toivottavasti kaikki menee parhain päin!
Sairauspäivärahaa voi saada kun sairaus on kestänyt yli omavastuuajan eli sairastumispäivä ja 9 seuraavaa arkipäivää. Mikäli työnantaja maksaa palkkaa sairausloman ajalta, tulee työnantaja hakemaan päivärahan palkkaa vastaavalta osalta itselleen (työnantajan oikeus). Tällöin ei tarvitse itse tehdä mitään vaan työnantaja maksaa normaalipalkan ja hakee Kelalta itse päivärahan. Mikäli työnantaja ei maksa palkkaa (riippuu työnantajasta sekä työehtosopimuksista ja tulkinnoista jotka kannattaa aina liitosta tarkistaa riita / erimielisyystilanteissa) voi sairaslomalla oleva hakea Kelalta sairauspäivärahaa, jota varten tulee Kelalle toimittaa hakemus ja alkuperäinen lääkärintodistus. Mikäli myöntöperusteet täyttyvät niin Kela maksaa sairauspäivärahaa sairausloman ajalta. Mikäli pelkkä sairauslomatodistus ei riitä Kelalle, kannattaa toimittaa lääkäriltä erillinen selvitys asiasta, jossa on mainittu kriteerit minkä takia leikkaus on tehty ja että kyseessä on tosiaan sairaudenhoito eikä ns. kosmeettinen leikkaus.
Kelahan ei pelkästään sillä perusteella myönnä sairauspäivärahaa että on kirjoitettu sairauslomaa. Sairausvakuutuslain mukaiset edellytykset täytyy myös täyttyä. Mutta kyllä yleensä suomessa tehdyissä leikkauksissa edellytykset täyttyy (varsinkin julkisella puolella tehdyt leikkaukset) kun leikkaukseenkaan ei pitäisi päästä jos kriteerit ei täyty...
Eli ei kun toimeksi ja paperisodan kimppuun! Toivottavasti kaikki menee parhain päin!
haicu- Viestien lukumäärä : 34
Registration date : 31.05.2011
Vaikka haidi66 jo aiemminkin kovin tuolla kyseenalaisti kaikkia Tallinnaan liittyviä leikkauksa ym; ainakin mun työnantaja maksoi sairauslomalta palkkaa ko. lääkärintodistuksella... Ja olin siis yksityisesti Tallinnassa bypass-leikkauksessa. Toivottavasti pillipullan asiat selviävät nopeasti, hermoja ja tsemppiä prosessiin!
turkutuulia- Viestien lukumäärä : 154
Registration date : 20.10.2009
Vaikka haidi66 jo aiemminkin kovin tuolla kyseenalaisti kaikkia Tallinnaan liittyviä leikkauksa ym; ainakin mun työnantaja maksoi sairauslomalta palkkaa ko. lääkärintodistuksella... Ja olin siis yksityisesti Tallinnassa bypass-leikkauksessa. Toivottavasti pillipullan asiat selviävät nopeasti, hermoja ja tsemppiä prosessiin!
turkutuulia- Viestien lukumäärä : 154
Registration date : 20.10.2009
Mielestäni voit tuon leikkausajanjakson ajalta A-todistuksella hakea sairauspäivärahaa itse kelalta. Siinä on 10 päivän karenssi mut jos sul on 3 viikon sairausloma niin kyllä sieltä vähän tulee...ainakin itse hain ja sain kun en ollut tuolloin töissä.
Eli meet kelaan ja täytät sairauspäivärahahakemuksen ja liitteeksi tuo lääkärin sairauslomatodistus.
Eli meet kelaan ja täytät sairauspäivärahahakemuksen ja liitteeksi tuo lääkärin sairauslomatodistus.
Ruustinna- Viestien lukumäärä : 50
Ikä : 55
Registration date : 30.08.2010
Oikeudet tällä foorumilla:
Et voi vastata viesteihin tässä foorumissa