Laihdutusleikkaus (lihavuusleikk.)
Would you like to react to this message? Create an account in a few clicks or log in to continue.

ruokaasiaa

+4
Fisu
HyeeNa!
haidi66
samiko
8 posters

Siirry alas

ruokaasiaa Empty ruokaasiaa

Viesti kirjoittaja samiko Ti Marras 22, 2011 11:56 pm

moikka kaikki kun olitte leikkauksessa niin kuinka äkkiä aloitte syömään normaalia ruokaa tai esim.näkkäriä ja lihapullia ja muuta sellaista??

samiko

Viestien lukumäärä : 72
Registration date : 12.11.2011

Takaisin alkuun Siirry alas

ruokaasiaa Empty Vs: ruokaasiaa

Viesti kirjoittaja haidi66 Ke Marras 23, 2011 3:04 am

Very Happy moikka mä aloin syömään hapankorppua ja korppuja siinä 2viikon kuluttua leikkauksesta, kysyin asiaa lekurilta ja sano et koita miltä tuntuu ja muista purra kunnolla ja hitaasti, hyvin meni alas eikä tullu masu kipeeks. ja mä lähdin 10 päivää leikkauksen jälkeen kreetalle ja sinne lekuri anto ohjeen mukaan et voit syödä ravintolassa, kuhan tilaat lasten annoksen ja voin kertoo et ei pystyny syömään ku puolikkaan uuniperunan ja siitä tuli masu pipiks, mut ne korput ei tehny mitään pahaa ja söin myös juustoa 2 viikkoa leikkauksen jälkeen ja koitin vähän kaikkea, lihaa ei mee alas vielläkään muuta ku just esim lihapullina, ja kalaa menee kaikissa muodoissa hyvin ja ei tuu mitään oireita, varo tuoreen leivän kanssa, ainakin viellä koska siitä saa ilmaa mahaa ja mulla on sitä muutenkin, eli ei tuoretta ruisleipää, ainakaan viellä jos leikkauksesta on 2 viikkoa Very Happy mulle lekuri sano et ku on kulunu 2viikkoa niin voi koittaa periaatteessa melkeen kaikkea ruokaa, mut varovasti ja hitaasti tosi hyvin pureskellen, mä tein niin et ku alotin syömisen, ni otin pari haukkua ja sit kävin välillä vaik koneella ja sit taas pari haukkua, silloin kerkee ruoka laskeutua ja ei vahingossa ahmittua liikaa kerralla, ku aluks se on semmosta taiteilua, kuinka paljon voi syödä ilman et tulee kipuja Smile kannattaa kokeilla Smile nehän papereissa suosittelee et asta yli 4-6 viikon jälkee siirtys oikeeseen ruokaan, mut mulla onnistu aikasemmin, kuhan ottaa sen varovasti Smile eli ei muuta kun kokeilemaan miltä tuntuu ja kyl luulis et esmin hapakorppu ainakin mnenee alas ja toivotaan et muutakin Very Happy stemppiä syömiseen ja kerro miltä tuntu jos viittit lol!
haidi66
haidi66

Viestien lukumäärä : 184
Ikä : 58
Registration date : 23.10.2011

Viesti kirjoittaja HyeeNa! Ke Marras 23, 2011 3:33 am

Kannattaa vaan tehdä niinkuin lääkäri on sanonu. En ainakaan itte lähtis sooloilemaan ruoan kanssa leikkauksen jälkeen.
Jos ei oo lääkärissä tullu mitään puhetta leikkauksen jälkeen (ihmettelen kyllä jos ei oo mitään puhuttu) niin kannattaa soitella sinne ja kysellä sieltä.
HyeeNa!
HyeeNa!

Viestien lukumäärä : 985
Registration date : 26.08.2011

Viesti kirjoittaja Fisu Ke Marras 23, 2011 3:44 am

Minä join pelkkää vettä 1. viikon (en siis syönyt mitään), 2. viikon kirkkaita liemiä 3. viikon sakeita liemiä, 4. viikon soseita ja 5. viikosta alkaen kokeillen kaikkia ruoka-aineita/ruokia hitaasti kokeillen ja erittäin hyvin suussa hienontaen. Tämä oli minun kirurgini ohje - ideana on antaa haavojen ja liitosten parantua suuren operaation jäljiltä. Usein näin tiukkaa post-op dieettiä ei anneta, mutta lihapullien pureskelu pari viikkoa leikkauksesta kuulostaa aika hurjalta. Shocked Jos jotain menee pieleen seurauksena on uusi leikkaus - näitä kuulemma tulee Suomessakin monta joka vuosi. Mutta toki kannattaa kysellä omalta lääkäriltä tai ravintoterapeutilta vielä vinkkejä!

Fisu

Viestien lukumäärä : 99
Registration date : 15.12.2010

Viesti kirjoittaja Piuku Ke Marras 23, 2011 4:04 am

Lääkärin ohjeen mukaan aloin syömään heti kotiutumisen jälkeen, sose ruokia. Ensimmäisestä päivästä alkaen Nutriletin kermaiseen kanakeittoon sekoitettuna, moulineksilla jauhettuja lihapullia tai bratwurstia, raejuustoa tms. mitä vain keksin. Nam. Näkkariä tai muuta kiinteää hyvin pureksien aloitin varovasti n.3vkon päästä.

Piuku

Viestien lukumäärä : 189
Registration date : 26.10.2010

Viesti kirjoittaja haidi66 Ke Marras 23, 2011 4:54 am

Very Happy niin ja riippuu tietty mikä leikkaus sulle tehtiin, mulla ohitus ja siitä ainakin toipuu tosi nopeesti, oon ymmärtäny et toi sleeve on isompi leikkaus ku ohitus, siks kait sain luvan alkaa söydä normi ruokaa niin nopeesti, ku ei niitä isoja haavoja ja liitoksia niin hirveesti oo ja ei leikkaus kestäny mulla ku reilu tunnin, slveestä en tiedä, mut soita lekurille jos et muuten uskalla koittaa Smile
haidi66
haidi66

Viesti kirjoittaja Fisu Ke Marras 23, 2011 5:05 am

Sleeve ei ole yhtä invasiivinen eli ei leikata ja ommella yhtä paljon kuin ohitusleikkauksessa. Sleevessä leikataan vatsalaukun suuri kaarre pois. Ohitusleikkauksessa erotetaan vatsalaukusta pussukka, leikataan siihen reikä, leikataan ohutsuoli poikki, liitetään suolen yksi otsa muodostettuun pussukkaan ja vanhasta vatsalaukusta tuleva pohjukaissuoli (duodenum) liitetään toiseen kohtaan ohutsuolta.

Tässä on videot selityksineen molemmista leikkauksista:

Sleeve

Ohitusleikkaus

Dieetti, mitä kirurgi suosittelee leikkauksen jälkeen suoritettavan, riippuu lääkäristä ja sairaalasta - eli vaihtelee paikasta paikkaan.

Fisu

Viesti kirjoittaja haidi66 Ke Marras 23, 2011 2:32 pm

kiitos fisu noista videoista, ton ohituksen oon nähny ku mulle se tehtii, mut toi sleeve oli uutta, nyt vaan ihmettelen ku moni sanoo et ei oo alkuun uskalta käyttää vastalihaksia ylös noustessaa, ni silloin on varmaan kyse sleevestä, ta i luulisin, ku mulla ei ollu vaikeeta ku eka päivä jona leikattiin, toi sängystä ylös pääsy. noh ehkä johtuu myös et mulla ei ollu niin paljon tota ylipainoo, tai sit vaan satuin paranee siitä nopeesti Very Happy sulla tosi hieno pudotus ja nähtävästi sleeve leikkaus lol! mulla taas jumittaa paino, mut alotin enen eilen jos vaikka lähtis taas laskuun Very Happy vointeja kaikille Very Happy
haidi66
haidi66

Viesti kirjoittaja samiko Pe Marras 25, 2011 2:50 am

moikka

nyt olen sitten maistanut jo näkkäriä ja juustoa ja hyvin pysyi sisällä.myös lihapullat on pysynyt sisällä ja ei ole tullut mitään ongelmia....

samiko

Viesti kirjoittaja Sennisofia Pe Marras 25, 2011 10:09 pm

Mut on leikattu reilu 2 viikkoa sitten, sain ohjeiksi syödä sosemaisia ruokia enismmäiset kaksi viikko ja sitten seuraavat 2 pehmää ruokaa. Mutta oonkin tässä miettinyt, että mikä ruoka lasketaan pehmäksi. Tai siis mikä esimerkiksi on tarpeeksi pehmeää? Jos joku ystävällinen osaisi antaa konkreettisia esimerkkejä. Pelottaa, että teen jotain väärin enkä halua sydä väärin mutta toisaalta alkaa jugurtit ja rahkat vähän kyllästyttämään.

Sennisofia

Viestien lukumäärä : 24
Registration date : 19.11.2010

Viesti kirjoittaja samiko La Marras 26, 2011 12:06 am

mulla lukee papereissa että pehmeisiin ruokiin kuuluu mm.lihapullat ja jauhelihapihvit.saan syödä myös näkkileipää ja mulla on kanssa 2 viikkoa kohta leikkauksesta

samiko

Viesti kirjoittaja kissus nytkö jo Su Marras 27, 2011 3:33 pm

No niin pelkällä vedellä ei voi elää ja on varmaan aika tiukka suositus jos siihen veteen ei viikkoon saa yhtään mitään sekoittaa... Oys antoi kyllä hyvät ruoka ohjeet ja niillä pärjää kun niitä noudattaa
kissus nytkö jo
kissus nytkö jo

Viestien lukumäärä : 592
Registration date : 09.09.2010

Viesti kirjoittaja Fisu Su Marras 27, 2011 8:19 pm

Ilman vettä ei voi elää, mutta ilman ruokaa pystyy mainiosti elämään vaikkapa pari viikkoa. Smile Mun post op dieetti oli erilainen koska olin sen viikon sairaalassa (ei siis ollut komplikaatioita, sattui vaan viikonloppu välille ja tämä oli kuulemma kirurgin tapa), ja leikkausta ei tehty Suomessa. Paastolla saattoi hyvin olla kun enimmäkseen vaan makoili ja vähän käppäili käytävillä. Toin vain tuon viikon "vesikuurin" vertailukohdaksi sille, kun kehotetaan syömään mahdollisimman pian ja suht "tukevaa" ruokaa - että nesteilläkin pärjää, jos tuntuu ettei maha heti leikkauksen jälkeen ota vastaan tukevampaa evästä. Leikkauksessa tehdään isot saumat ja vesi/nestemäinen dieetti antaa niille aikaa parantua kunnolla.

Fisu

Viesti kirjoittaja samiko Ma Marras 28, 2011 12:17 am

nyt on sitten viikon ajan painon pudotus pysähtynyt onko normaalia leikkauksen jälkeen?eka 9 päivää putosi 7kg ja nyt sitten kohta viikko ja ei ole pudonnut oikeastaan yhtään mitään...onko muilla tietoa?

samiko

Viesti kirjoittaja Piuku Ma Marras 28, 2011 2:03 am

Ole rennosti ja huoletta. Muista kuitenkin juoda riittävästi sekä syödä sopivasti. Syödä ei tietysti saa liikaa. Mulla oli alku vaiheessa aina välilla 1-2vkon tasaantumis jaksoja ja sitten taas vähän tippu. Nyt leikkauksesta 5,5kk ja paino tippunut runsaan kuukauden aikana vain 1,5kg. Olen kuitenkin suht rauhallisin mielin, kun vaate koko kuitenkin silti pienee.

Piuku

Viestien lukumäärä : 189
Registration date : 26.10.2010

Viesti kirjoittaja Inka Ma Marras 28, 2011 6:32 pm

Minulla on leikkauksesta viisi kuukautta. Välissä on ollut kaksi kuukauden mittaista tasannevaihetta. Ekalla kerralla painon pysähtyminen söi naista. Ihmettelin, että mitä ihmettä teen väärin. Nyt tuli samanlainen tasannevaihe. Uskon, että painon putoamiseni väheneminen johtuu siitä, että en saa tarpeeksi proteiinia. Olen ostanut soijaproteiinikonsentraattia ravinnon lisukkeeksi. Enää en kuitenkaan ole huolissani asiasta, vaan ihan rauhassa odottelen uusia lukemia vaa'alta. Very Happy
Inka
Inka

Viestien lukumäärä : 142
Registration date : 10.06.2011

Viesti kirjoittaja samiko Ti Marras 29, 2011 2:48 am

pitää vaan malttaa ja odottaa putoomista,kyllä vaimokin sanoi että kyllä se siitä taas lähtee putoomaan...tuntuu vaan niin ikävältä kun ei putoa olen kyllä laihduttanut nyt 14 päivässä -7 kiloa

samiko

Viesti kirjoittaja Sponsored content

Sponsored content

Takaisin alkuun

Oikeudet tällä foorumilla:
Et voi vastata viesteihin tässä foorumissa