Laihdutusleikkaus (lihavuusleikk.)
Would you like to react to this message? Create an account in a few clicks or log in to continue.

Taasko litkuille :/

+7
tigertytto
Poutapilvi
Lyltsy
Fisu
Pallokala
jonna0303
malviina
11 posters

Siirry alas

Taasko litkuille  :/ Empty Taasko litkuille :/

Viesti kirjoittaja malviina Ti Marras 15, 2011 3:55 pm

Hei,
Hyvin alkaneen painonpudotuksen jälkeen mitään ei ole tapahtunut. Leikkaus oli helmikuussa ja sen jälkeen paino putosi rauhallisen tasaisesti -22kg, mutta elokuun jäljeen paino ei ole enää pudonnut mutta ei myöskään noussut. Vuoden alusta paino on pudonnut -38kg.
Lääkärissä ja ravitsemusterapeutilla olen käynyt, eikä he osanneet sanoa miksi paino ei putoa. Veriarvot ok samoin päivittäinen energiansaanti.
Onko kellään vastavaa että paino jumettaa useita kuukausia paikoillaan vai olenko ainut ja missä voisi olla syy Crying or Very sad
Syön mielestäni terveellisesti ja liikun kohtuudella. Masentavaa Shocked

malviina

Viestien lukumäärä : 7
Registration date : 05.02.2011

Takaisin alkuun Siirry alas

Taasko litkuille  :/ Empty Vs: Taasko litkuille :/

Viesti kirjoittaja jonna0303 Ti Marras 15, 2011 4:09 pm

Moikka!
Tasaan vuosi leikkauksesta, paino puonnu 35kg mut, se tuli täyteen jo pari-kolme kuuukautta sitten ja nyt on sit ollu iha sama paino pitkään... miulle lääkäri sano et se vaan menee näin toisilla jatkuu toisilla loppuu ku seinään painon putoominen. Tääkin hyvä mut oishan se saanu jatkuakkin... nyt vaan täytyy olla tosi tarkkana että se pysyy!
MUTTA TOIVEESSA ELELLÄÄN!!!!!!
jonna0303
jonna0303

Viestien lukumäärä : 25
Registration date : 07.11.2010

Viesti kirjoittaja Pallokala Ti Marras 15, 2011 7:23 pm

Kyllä minullakin on välillä toista kuukautta samassa paino, ja sit menee puoli kiloa tai kilo. Sillei kituuttamalla.
Mut kun ei ala nousemaan ja ees vähän tippuu, olen tyytyväinen.

Välillä mietin pitäisikö ottaa viikon-parin ene, mut en sitten oo kuitenkaan ryhtynyt moiseen.

Leikkauksesta mulla nyt 5 kk.
Pallokala
Pallokala

Viestien lukumäärä : 390
Registration date : 07.09.2010

Viesti kirjoittaja Fisu Ti Marras 15, 2011 7:24 pm

ENED-illä kadottaa reippaasti lihasmassaa, sen takia se ei ole hyvä vaihtoehto tässä vaiheessa. Painon jumitus jossain vaiheessa pudotusta on normaalia, mutta jos se kestää kauan, on hyvä ottaa tiukasti ohjaksista kiinni. Eli:
- kirjata jok'ikinen syöty (ja juotu) kalori ylös
- harrastaa "hikiliikuntaa" tunteroisen 3-5 kertaa viikossa
- juoda vähintään 2,5 litraa vettä joka päivä (päivän mittaan)
- vähentää hiilihydraatteja (ja karsia kaikki nopeat hiilarit) ruokavaliosta niin että jäävät alle 50g/vrk
- ylläolevat asiat joka päivä, joka viikko, kunnes ollaan maalissa (sitten alkaa ylläpito, mikä sekin tulee tarkkaan miettiä ja toteuttaa!)

Viisaat on joskus sanoneet, ettei leikkaus päätä paljonko me laihdutaan, vaan me itse. Ei tule tyytyä siihen mikä "tulee", vaan työllä viedä itsensä päämäärään. Itse voi jokainen sabotoida tai käyttää parhaansa mukaan kirurgin antamaa työvälinettä. Nimim. tarttis munkin karsia hiilareita Very Happy Tälläkin palstalla on tyyppejä jotka on tosissaan tehneet töitä. Ja niin sitä vain katoaa vaikka 100 kiloa, jos ihminen niin päättää. Sitten on ihmisiä, joille koko polku käy kuin tanssi, ja paino putoaa "itsestään" - olemme onnellisia ja kateellisia heidän puolestaan. Very Happy Luen jenkkifoorumia jossa yksi tyyppi on pudottanut jo reilu 200kg (ilman imeytymishäiriötä eli ohutsuolen ohitusta) - päättäväisyydellä, suunnittelulla ja työllä.

Fisu

Viestien lukumäärä : 99
Registration date : 15.12.2010

Viesti kirjoittaja Pallokala Ti Marras 15, 2011 7:35 pm

Minä en harrasta liikuntaa riittävästi, kipeä selkä rajoittaa.
Syömisen kontrollointi on ainoa keino tällä hetkellä mulla.

Kävin sellasessa Inbody-kehonkoostumusmittauksessa pari viikkoo sitten, ja sen mukaan mun lihasmassa oli paljon keskitasoo suurempi, verrokkina siis samanikäinen pohjoismainen nainen.
Joten ehkä vaikka rasvan lisäksi lähtisi vähän lihasta, ei tarvitsisi huolestua.
Pallokala
Pallokala

Viestien lukumäärä : 390
Registration date : 07.09.2010

Viesti kirjoittaja Fisu Ti Marras 15, 2011 7:47 pm

Voisiko fysioterapeutin kanssa suunnitella jotain liikuntamuotoa joka sinulle kävisi? Syöminen on kyllä kaikkein tehokkain tapa, liikunta tukee pudotusta (jos tarkastellaan vaan paljonko energiaa keho kuluttaa ja paljonko siihen tulee ruuan mukana).

Lihasmassan vähentyessä joutuu vielä enemmän taistelemaan kroppaansa vastaan - mitä vähemmän lihasmassaa, sitä pienempi on aineenvaihdunnan tarvitsema energiamäärä. Sitten kun on pienellä kalorimäärällä päässyt tavoitteeseensa, ei voikaan siirtyä syömään "normaalisti" (eli vaikka joskus vähän herkutellen), koska elimistö ei enää tarvitse niin paljon polttoainetta. Tietysti jos on akuutti tarve saada painoa esim. niveliltä pois, voi "romahduksella" pudottaa painoa ja vasta sitten normaalipainossa kehittää lihaskuntoa. Se vain on pidempi tie.

Fisu

Viestien lukumäärä : 99
Registration date : 15.12.2010

Viesti kirjoittaja Lyltsy Ti Marras 15, 2011 11:12 pm

Mä oon vissiin niitä onnellisia joilla on paino pudonnut suht tasaseen leikkauksen jälkeen yht. 45 kiloa ja oon päässyt normaalipainoon. Mä syön edelleen samoin kuin silloin kun laihduin. Ja paino on pysynyt tossa n. 73-74 kg, BMI 24. Enkä tosiaan ole harrastanut mitään liikuntaa, satunnaista kävelylenkkeilyä lukuunottamatta. Vuodessa pääsin tähän painoon, lähtö BMI oli siis 39.

Minusta tärkein asia painon putoamiseen on juomisen lisäksi on se että syö usein, eli sen 6-8 pientä ateriaa päivässä, monipuolista tavallista ruokaa. Ei kalorimäärän tuijotus tai hiilaritkaan ei ole niin pahasta, jos syö sen riittävän määrän (väh. 60g) sitä proteiinia päivässä.

Ja vaikka paino ei putoa, kannattaa käyttää mittanauhaa, mulla ainakin on paljon tapahtunut kropassa vielä sen jälkeen kun painon putoaminen on pysähtynyt.

Mutta Fisun kanssa olen samaa mieltä että ei kannata luovuttaa, vaan itse päättää mihin haluaa painonsa kanssa. Tsemppiä kanssatasitelijat!
Lyltsy
Lyltsy

Viestien lukumäärä : 698
Ikä : 54
Registration date : 28.03.2010

Viesti kirjoittaja Poutapilvi To Marras 17, 2011 1:52 am

Mä tuskailen kanssa nyt painon kanssa kunnolla. Takaisin on tullut 3kg parin viikon aikana eli osan siitä mitä olen nyt 6vk synnytyksen jälkeen saanut pois. Ihan käsittämättömän helposti paino kääntyy nousuun ja alaspäin menee vain suurella työllä.

Liikuntaa pitää lisätä ja ruokamääriä tarkkailla. Nälkä on koko ajan, mutta en silti syö tasaisesti vaan helposti sorrun puputtamaan kerralla liikaa ja sitten tulee pidempi paussi. Tyhmästä päästä kärsii koko ruumis Sad
Poutapilvi
Poutapilvi

Viestien lukumäärä : 807
Registration date : 24.02.2010

Viesti kirjoittaja malviina Pe Marras 18, 2011 2:55 pm

Kiitos kaikille kannustuksista, kokemuksista ja hyvistä vinkeistä.
Minun ongelma taitaa olla tuo veden juomattomuus. 2,5l päivässä tuntuu tosi isolta urakalta, mutta jos se on pakko niin kyllähän se menee kun muistaa pitää juomapuoolon aina mukana Very Happy
Ajattelin unohtaa punnituksen nyt vähäksi aikaa ja keskittyä vain nauttimaan siitä mitä ole jo saavuttanut muuten verenpaine nousee liikaa I love you
-malviina

malviina

Viestien lukumäärä : 7
Registration date : 05.02.2011

Viesti kirjoittaja tigertytto Pe Marras 18, 2011 4:31 pm

Mulla leikkuusta 3kk ja painoa mennyt 18 kiloo ja nyt on tuntunut jo pidempään et ei mee enää alas päin....olenkin miettinyt et olen vaan yksinkertaisesti varmaan niin tyhmä että en osaa edes nyt laihduttaa vaikka apuna on leikkaus Sad en tiedä syönkö liian paljon vai liian vähän..ruokapäiväkirjaa pidän mut en tajuu siltikään mitä siinä on väärin Sad
tigertytto
tigertytto

Viestien lukumäärä : 1222
Registration date : 16.02.2009

Viesti kirjoittaja Lyltsy Pe Marras 18, 2011 5:57 pm

No laitas tänne muutaman päivän ruokapäiväkirjaa, niin me yritetään jeesiä. Mutta 18 kiloa 3 kuukaudessa on tosi hyvä pudotus ja se väkisinkin tasaantuu siitä vauhdista.
Lyltsy
Lyltsy

Viestien lukumäärä : 698
Ikä : 54
Registration date : 28.03.2010

Viesti kirjoittaja Leppis Pe Marras 18, 2011 11:25 pm

Minä voisin laittaa tähän ruokapäiväkirjaani.

Ensin pari päivää 2 viikon jaksosta, jolloin en laihtunut:

2 näkkäriä juustolla 130 kcal
mäkkärin kanacaesar salaatti 230 kcal
atkins patukka 218 kcal
xylitol sisu 55 kcal
kinkku+raejuustosalaattia 100 kcal
hernekeittoa 200 kcal
2 näkkäriä juustoa 140 kcal
pähkinöitä 40 g. 214 kcal
------------------------------------------------------
yht 1287 kcal

maanantai
2 näkkäriä juustolla 150 kcal
Allevo patukka 210 kcal
nutrilett kahvipirtelö 110 kcal
2x myslipatukka 108 kcal Lidl
2x bentol salmiakkiaskia 50 kcal
kinkkusalaattia 100 kcal
3 kirjolohipullaa 93 kcal
muusia 50 kcal
pähkinöitä 10 kcal
mysli patukka 108 kcal
bentol 50 kcal
kirjolohipulla + juusto 50 kcal
keittoa 60 kcal
-----------------------------------------------------
yht. 1304 kcal

Nyt kun olen ryhdistäytynyt jotenkin:

nutrilet patukka 216 kcal
allevo proteiinipatukka 210 kcal
leipä+juusto 120 kcal
3 siivua kinkkua 105 kcal
salaattia 20 kcal
1 siivu kinkkua 32 kcal
salaattia + kast. 20 kcal
pähkinöitä 90 kcal
jauhelihapihvi 50 kcal
------------------------------------------------------------
yht. 903 kcal

Minulla on ongelmia, että makeanhimo pysyy vain kurissa syömällä sallitumpia makeita herkkuja. Muuten en pystyisi kieltäytymään täytekakuista ja suklaakonvehteista, joita työpaikalleni tuodaan alvariinsa.

Leppis

Viestien lukumäärä : 352
Registration date : 17.06.2011

Viesti kirjoittaja haidi66 La Marras 19, 2011 12:44 am

moikka ei tossa ainakaan mitää vikaa tunnu olevan, mutta yks juttu ainakin mulla auttaa ku paino jumittaa, niin sotken koko ruokavalion pariks päiväks, eli paljon hiilareita ja kaloreita lähemmäs 2000 per päivä ja sit ku palaat tohon, niin pitäs taas alkaa paino tippuu Very Happy toimii mulla, en tiedä onks järkevä konsti mut ainakin auttaa, ja välillä sit pidän taas ihan pelkkää litku päivää Very Happy
haidi66
haidi66

Viestien lukumäärä : 184
Ikä : 58
Registration date : 23.10.2011

Viesti kirjoittaja Piuku La Marras 19, 2011 2:18 am

Mulla toimii jumitukseen nesteytyksen ylläpito 1-1,5Lpv. ja syömisen vähentäminen yhtenä päivänä viikossa.

Piuku

Viestien lukumäärä : 189
Registration date : 26.10.2010

Viesti kirjoittaja Leppis La Marras 19, 2011 5:00 am

Haidi66 toi on hyvä idea, et nostaa syömisen 2000 kcal, niin taas laihtuu, mutta mä en uskalla niin ylös. Mul on vaikeuksii päästä pienempiin kalorimääriin, kun syöminen on lipsahtanut tohon 1300 kcal. Mut toisaalta oon nyt jo pari päivää pystynyt oleen alle 1000 kcal ja tuntuu, et paino on nyt jo tippunut kilon verran. Luultavasti oon laihtunut toss jumivaiheeski, mut samaan aikaan kehoon on kertynyt enemmän nestettä. Mä olinkin yhdes vaihees tosi kuiva. Ihookin kiristi aamuisin.

Mulla ei oo ongelmaa juomisen kanssa. Mä oon aina juonut paljon. drunken

Leppis

Viesti kirjoittaja BLOCCO La Marras 19, 2011 2:09 pm

...tuota
eikös se ole hieman eri juttu onko enellä ennen leikkuuta tai uudella loppuelämän ruokavaliolla leikkuun jälkeen.
TAYS:in ravitsemussuunnittelijain ohjevihkossa sanotaan: "ENE-ruokavalio on laihdutuskuuri. Saavutetun laihdutustuloksen pitäminen edellyttää, että ruokailu- ja liikuntatottumuksiin tehdään pysyviä muutoksia ENE-jakson jälkeen."
En tiedä millaiset ohjeet Leppis on saanut ruoka-eneen (korjaa jos olen käsittänyt väärin, että et ole vielä lihavuusleikattu?). Eikös ruoka-enelläkin pyritä maksimissaan 800 kaloriin? Mutta tsemppiä sulle Leppis! Joka tapauksessa painohan on lähtenyt hyvin. Mitä on "sallitummat makeat herkut"? Täällä pirkanmaalla ei sellaisia enen aikana ole - oli sitten pussienellä tai ruokaenellä;-)

Meillä lihavuusleikatuilla on sitten ruokailutottumuksiin pitänyt tehdä pysyviä muutoksia, joita tässä opetellaan.

Haidi 66 olet kai käsittääkseni pari kuukautta sitten leikattu kuten minäkin.(korjaa jos olen väärässä - menee vanhalla sekaisin nämä viehättävät leidit;-)
Mulla on nyt kohta kahdeksan viikkoa leikkuusta ja paino jumitti tuossa 117 - 119 kg pari viikkoa. Kun täällä varoiteltiin kasviksista ja hiilareista, että pitää olla tarkkana, niin tein sitten tarkempaa ruokapäiväkirjaa tuolla kalorilaskurilla
http://kalorilaskuri.fi
...ja huomasin, että kun tuossa kuukauden jälkeen sai ruveta syömään "mitä vain" niin olin innoissani lisännyt liikaa kasviksia ja hedelmiä.
(kiitos vaan kalorilaskurin palveluntarjoajalle - olen saanut hyvät ja ymmärrettävät neuvot yli 60 kymppiselle eteen tulleisiin ongelmatilanteisiin.)

1200 kaloria on helppo nakki, mutta se että on riittävästi proteiineja (ilman että kalorit nousevat yli 1800:n) eikä ole liikaa hiilareita, on vaikeampi juttu ja vaatii varmaan kovaa opiskelua vielä...
Nyt oli eilen punnituksessa paino holahtanut alle 115 kg, joten hyvin tää nyt menee. Eli 50 päivää leikkauksesta ja 15 kiloo sen jälkeen painosta:-) (koko painonpudotus kesän 2010 jälkeen on 50 kg.)
Kyllä minäkin tuossa pari viikkoa sitten hypin "jumissa olevalla" vaa´alla ihmeissäni, mutta sitten tein niinkuin olen täällä kehottanut muitakin tekemään:
Heittäkää se henkilövaaka vähäksi aikaa nurkkaan ja keskittykää keittiövaa´an ja mittanauhan käyttöön.

tsemppiä

Viimeinen muokkaaja, BLOCCO pvm La Marras 19, 2011 2:59 pm, muokattu 3 kertaa

BLOCCO

Viestien lukumäärä : 201
Registration date : 19.10.2010

Viesti kirjoittaja Leppis La Marras 19, 2011 2:35 pm

Blocco ene-ryhmässä on jo tapahtumassa siirtymistä vähitellen normaaliin ruokavalioon. Tuo minun 1300 kcal oli vaan lipsahdus. Sallitut makeat herkut ovat tietysti makeita eneily-tuotteita. Niin minua ei ole leikattu, mutta olen syyskuun alusta ollut ene-ryhmässä. Tapaamisia on enää harvakseen ja nyt huomasin, että 3 viikon paussi aiheutti minulle ongelmia. scratch

Niin koen, että lihavuusleikkaus on nyt jo onnistunut, koska sen mahdollisuus motivoi minut laihduttamaan yli 20 kg. sunny

Leppis

Viesti kirjoittaja BLOCCO La Marras 19, 2011 2:47 pm

Huomenta Leppis. Kiitos tarkennuksesta. Meillä ei pirkanmaalla ainakaan viime vuonna saanut käyttää edes niitä low caloric diet ready to drinkkejä eikä allevon tai nutriletin patukoita!
Mutta joka tapauksessa tsemppiä sulle nyt siihen "normaaliruokailuun". Ja se on hyvä, että painoa on jo lähtenyt noin paljon. Minulla oli pahimmillaan painoindeksi myös 46 ja leikkaukseen mennessä onnistuin saamaan sen 36:een - lääkärit tykkäsivät. Mitä enempi painoa tippuu ennen leikkausta niin sitä helpompi on leikkaus sekä lääkäreille että leikattavalle!
Tuo oli minullakin vaativinta aikaa, kun ENE oli ohitse ja jouduin odottamaan leikkausta ja sitä edeltävää ENEÄ 2010 marraskuusta aina tämän vuoden syyskuun alkuun asti! Toivotaan, että saat sen leikkuuajan pian ja pääset projektissa eteenpäin.
Minusta tuo oli tähän asti tässä projektissa hankalinta aikaa, kun ei tiennyt milloin leikkaus on ja silti piti tsempata ruokailujen suhteen. Sitä oli niinkuin "löysässä hirressä".
Mutta onneksi on esim. tämä palsta, josta saa apua itse kunkin tilanteisiin...

BLOCCO

Viestien lukumäärä : 201
Registration date : 19.10.2010

Viesti kirjoittaja Leppis La Marras 19, 2011 3:21 pm

Ei ne patukat ja valmisjuomat ole meilläkään sallittuja, mutta mä haluan, et tää laihduttaminen onnistunuu ja varmistin sen niillä. Cool

Mä haluun jatkaa laihduttamista ja eneilen puoliksi ryhmän jälkeenkin. toivottavasti motivaatiota löytyy. Tosin täytyy pysyä yli bmi 35 siihen asti, kun saan leikkauslähetteen. Basketball

Jos laihdutusmotivaatio lähtee pois, niin sitten ollaan kyllä aikamoisessa pulassa. Täällä on monia, joilla paino ei ole eneilyn jälkeen pysynyt alhaalla. Vaikeeta se tulee olemaan. pale

Leppis

Viesti kirjoittaja Sponsored content

Sponsored content

Takaisin alkuun

Oikeudet tällä foorumilla:
Et voi vastata viesteihin tässä foorumissa