Laihdutusleikkaus (lihavuusleikk.)
Would you like to react to this message? Create an account in a few clicks or log in to continue.

Orvokki esittäytyy

2 posters

Siirry alas

Orvokki esittäytyy Empty Orvokki esittäytyy

Viesti kirjoittaja Orvokki Ke Marras 09, 2011 12:12 am

Heippa kaikki kohtalotoverit! Olen pitkään seurannut mielenkiinnolla palstalaisten keskustelua. Tämä tuntuu olevan paikka, jossa todella tuntee kuuluvansa joukkoon. Kaikki enemmän tai vähemmän samalla asialla eli matkalla lähemmäs normaalia painoa, osa sen jo saavuttaneena.

Olen pitkään miettinyt lihavuusleikkausta vaihtoehtona jatkuvalle jojoilulle. Pikkuhiljaa aikuisiällä kymmeniä kiloja ylipainoa, välillä painonvartijoissa kilot pois, mutta aina korkojen kanssa takaisin. Muutama vuosi sitten sain 40 kiloa pois, mutta kuinkas ollakaan, nekin tuli korkojen kanssa takaisin. Pahimmillaan ylipainoa oli 50 kg ja olen sentään alle 160 cm pitkä (taisin olla yhtä paksu kuin pitkäkin). Toisaalta, olen aina tuntenut itseni terveeksi, eikä liitännäissairauksia ollut vielä pahemmin ehtinyt tulla, mitä nyt verenpaine kolkutteli aika ylhäällä. Siksi olenkin ajatellut, että julkiselle puolelle (OYS) on aika mahdoton päästä, tai ainakin joutuisi odottamaan vuosia.

Pitkään asiaa pohdittuani päätin huhtikuussa osallistua ODL:n tiedotusiltaan. Olin jo tuolloin päättänyt, että leikkaukseen menen, jos ei mitään estettä ilmene. Ja eihän sitä ilmennyt. Sain itse vaikuttaa leikkausajankohtaan ja leikkaustapaan. Päätöksen tehtyäni halusin leikkauksen mahdollisimman pian (toukokuussa), sillä tunsin, että olen asiaa hautonut ja pohtinut jo tarpeeksi kauan. ENED sujui ongelmitta. Leikkaustavaksi halusin itselleni nimenomaan sleeven, koska se tuntui vähemmän radikaalilta vaihtoehdolta. Oli syitä muitakin, ja kirurgi piti sleeveä tapauksessani hyvin perusteltuna.

Itse leikkaus sujui hyvin ja hoito ODL:ssä oli mallikelpoista. Leikkauksen jälkeiset päivät sen sijaan olivat aika kamalia. Kipua ja huonoa oloa, kävely oli todella vaikeaa, en saanut selkää suoristettua, kun mahaan sattui niin kovasti. Syöminen ja juominen oli tuskaa, kerralla vain pari teelusikallista. Yksi leikkaushaava ympäristöineen oli erityisen kipeä, muista haavoista en juuri mitään tiennytkään. Kirurgi kävi osastolla katsomassa pari kertaa päivässä ja loi uskoa. Välillä toivoin, että heräisinpä tästä painajaisunesta. No, jokainen päivä oli kuitenkin aina edellistä parempi ja toipuminen lähti sitten hyvin käyntiin. Nyt en vaihtaisi tätä mihinkään, sillä leikkaus oli varmasti elämäni parhaimpia päätöksiä. Nyt on kiloja lähtenyt yhteensä 36, joistä 13 ennen leikkausta ja 23 leikkauksen jälkeen. Vielä on noin 15 kiloa tavoitteeseen, eli normaalipainoon. Sen kanssa en pitä kiirettä. Pari pitempää jumia on mahtunut mukaan, mutta alaspäin mennään, vaikka sitten hitaasti. Smile

Orvokki

Viestien lukumäärä : 6
Registration date : 15.05.2011

Takaisin alkuun Siirry alas

Orvokki esittäytyy Empty Vs: Orvokki esittäytyy

Viesti kirjoittaja haidi66 Ke Marras 09, 2011 2:25 am

heips Very Happy mikäs leikkaus sulle tehtiin ku toi nimi ei kero mulle mitään?? itelleni tehtiin mahan ohitus ja suolen lyhennys ja myös yksityisellä kuten kait sullekkin jos oikeen ymmärsin, mut leikattiin hesassa tikan sairaalassa ja kaikki meni hyvin, tietty kipuja oli mut ei mitään hirveitä, nyt ollu maha kipee viikon ja keikkauksesta on aikaa 7 viikkoa, paino pudonnut 20ikg yhteensä, enne leikkausta 8kg ja loput jälkeen, nyt vähän jumittaa, mut ei mee ruoka eikä juoma alas ku ei toimi maha No tänään luumumehua ja vettä jos vaikka auttas Very Happy mulla on oolu sama juttu pudotin painoa tossa 6 vuotta sitten 40kg ja se meni vajaassa puolessa vuodessa, mutta alotin liikunalla kävellen mitä kunto anto periks, eli ei aluks just mitään, ja tietty söin paljon mutta melkeen pelkästään kasviksia eri muodoissa ja hyvin meni kaikki, ennen kun sitten sairastuin tosi pahaa fibromyalgiaan vuonna 2010 keväällä, siihen loppu salilla käynti ja muukin liikunta, jäin vuoden sairaslomalle ja siinä sit tuli kaikki kilot takas, nyt elokuussa olin tikassa jutelemassa leikkauksesta ja päädyttiin ohittamaan vatsalaukku ja suoliston poistoa, mulle sanottiin että tulis olemaan pysyvää, kun yli 80% leikatuista on viellä 16v jälkeen ihanne painossaan, eli toivoa kait on ja motivaatio kova nyt bmi 28, oli muistaakseni 35 ennen ja mut leikattiin sen takia kun on monia oheis sairauksia, esim toi paha fibro jon ka takia oon nykyään osa-aika työkyvöttömyys eläkkeellä, aluksi eläkettä kirjotettiin puo vuotta ja nyt sain jatkoa 31.3.2013 asti, jonka jälkee lääkäri sano että sit on mahdollisuus päästä kokonaan osa-aika eläkkeelle kun halua ehdottomasti pysyä töissä, on kammo olla kotona kun liitän siihen ton hirveen painon nousun, siinä tais tulla kirjotettua sulle vähän kaikkea ja kirjotan mielellää lisää, oon käynyt myös vatsanahan poistossa ja rintojen korjauksessa, kerron tietoja jos haluat kuulla ja saako udella mitä sun leikkaus maksoi mulla 10500e sisältäen kaiken t heidi
haidi66
haidi66

Viestien lukumäärä : 184
Ikä : 58
Registration date : 23.10.2011

Viesti kirjoittaja Orvokki To Marras 10, 2011 3:04 am

Joo, Haidi66, yksityisellä leikattiin, vaikka jonottamisen jälkeen olisin varmaankin päässyt myös julkiselle puolelle leikattavaksi. Hintaa tuli kaikkineen vähän alle 12 000 (verikokeita, gastroskopia, ravitsemusterapeutin ja laihdutusvalmentajan käyntejä). Osan labrakokeista sain tehtyä työterveyshuollossa.

Sleeve-leikkauksessa ei kajota suolistoon ollenkaan, vaan ainoastaan leikataan pitkittäissuunnassa osa mahalaukusta pois, niin että jäljelle jää vain noin 20% mahalaukusta. Ruokaa ei kertakaikkiaan mahdu samaa määrää kuin ennen. mutta ruuan imeytyminen ei muutu samalla lailla kuin mahalaukun ohitusleikkauksessa. GBP-leikattujen kertomukset dumpingista on mulle henkilökohtaisesti vieraita, ja pystyn kyllä syömään rasvaista ja makeaakin, kunhan määrä on pieni. Toisaalta, en halua kokeilla rajoja, ja olen ainakin tähän asti pysynyt kohtuudessa. Mistään ei ole tarvinnut luopua kokonaan, mutta mieliteot on vähentyneet huomattavasti.

Toivottavasti fibron oireet pysyvät kurissa ja voit jatkaa töissä. Onko siinä muita oireita kuin kipu? Entäs tuo vatsanahan ja rintojen korjaus. tehtiinkö ne yksityisellä vai julkisella? Ja kuinka pian mahalaukun ohitusleikkauksen jälkeen ne tehtiin?

Orvokki

Viesti kirjoittaja Orvokki Pe Joulu 09, 2011 11:56 am

Reilu puoli vuotta sleeve-leikkauksesta ja painosta pois kaikkiaan -39 kg ened mukaan lukien (leikkauksesta -26 kg). Matkaa tavoitteeseen vielä reilu 10 kg. Onko palstalla muita ODL:ssä leikattuja?

Orvokki

Viesti kirjoittaja Sponsored content

Sponsored content

Takaisin alkuun

- Similar topics

Oikeudet tällä foorumilla:
Et voi vastata viesteihin tässä foorumissa