Laihdutusleikkaus (lihavuusleikk.)
Would you like to react to this message? Create an account in a few clicks or log in to continue.

Tarvitseeko laihduttaa nimenomaan ENE:llä?

+7
Tepa43
Annelie
V.Hepo
Admin
ritu
Irmeli
mimosa
11 posters

Siirry alas

Tarvitseeko laihduttaa nimenomaan ENE:llä? Empty Tarvitseeko laihduttaa nimenomaan ENE:llä?

Viesti kirjoittaja mimosa Ti Toukokuu 26, 2009 1:09 pm

Olen sivunnut tätä aihetta aijemminkin ja olen saanutkin konkreettisia neuvoja.Mulla on 2kk leikkaukseen,ja kokoajan mielessä pyörii se elämä jälkeen leikkauksen.
Annosten koot ja koostumukset rupee oleen jo takaraivossa,mutta tää elämä ennen lekkausta raastaa.

Onko sillä ENE:llä-Nutrilla-tai vastaavilla tuotteilla,laihduttaminen nimenomaan se mikä PITÄÄ tehdä?
Sanotaan jos laihdutettavaa on n10kg.Vaikuttaako ne aineet nimenomaan jotenkin siihen leikkaukseen,tai rasvan poistamiseen sisäelinten ympärillä?
VAI riittääkö että vaan pudottaa sen 10kg,on se sitten millä tavalla tahansa?
Esim vaan todella niukempi ravinto(harjoittelua pieniin annoksiin)ja esin jos lisää liikuntaa(siis ihan kyllä vaan arkiliikuntaa)???

Onko jollekkin tapahtunut niin ettei ookkaan saavuttanut ennen leikkausta määrättyä painoa?Siirtyykö leikkaus?

Taas on mennyt aamu täällä palsatalla.

Mä oon kyllä kaikista Teistä tosi kiitollinen.Tää on niin asiallinen palsta,Ja auttaa hurjan paljon jäsentää missä mennään.

Oikein hyvää tätäpäivää Kaikille!!!!!

sunny
mimosa
mimosa

Viestien lukumäärä : 22
Registration date : 03.05.2009

Takaisin alkuun Siirry alas

Tarvitseeko laihduttaa nimenomaan ENE:llä? Empty Vs: Tarvitseeko laihduttaa nimenomaan ENE:llä?

Viesti kirjoittaja Irmeli Ke Toukokuu 27, 2009 3:23 am

Siksi ene:ilyllä että paino tippuu varmasti sen tarvitseman määrän ja että se rasva palaisi sieltä elimien ympäriltä. Itse en kokenut hankalaksi eneilyä minusta oli tosi helppoa olla sillä dietillä Smile

Irmeli

Viestien lukumäärä : 15
Registration date : 08.05.2009

Tarvitseeko laihduttaa nimenomaan ENE:llä? Empty Vs: Tarvitseeko laihduttaa nimenomaan ENE:llä?

Viesti kirjoittaja ritu Ke Toukokuu 27, 2009 1:20 pm

Varmaan kaikista helpoimmalla pääsee kun pudottaa painonsa niillä pusseilla ennen leikkausta, eihänne kovin hääppösen makuisia ole mutta kyllä sen kestää kun on viimmeinen kerta kun tarttee käyttää kyseisiä tuotteita.

ritu

Viestien lukumäärä : 433
Registration date : 17.09.2008

Viesti kirjoittaja Irmeli To Toukokuu 28, 2009 1:52 am

Kannattaa myös ajatella, että tämä on vain pieni hetki mun elämästä jonka olen niillä pusseilla. Ja jotka tuovat sulle paremman loppuelämän Razz

Irmeli

Viestien lukumäärä : 15
Registration date : 08.05.2009

Viesti kirjoittaja Admin To Toukokuu 28, 2009 9:14 am

Mimosa, kuten jo olemmekin aiheesta keskustelleet, niin ENE-tuotteet eivät ole se ainoa keino laihduttaa ennen leikkausta, vaan on myös sairaaloista saatu erttäin niukkaenerginen ruokavalio ruoka-aineta käyttäen. Laitoinkin nuo sairaalan ohjeet jo tänne aiemmin, jotta siitä olisi muillekin leikkaukseen meneville apua, sillä kuten tiedetään, nuo pussikeitot eivät ole kovin hyviä.
Suurin syy, miksi on laihdutettava, on se, että siten taataan lääkäreille tilaa työskennellä siellä mahassa, jossa suurin työ tapahtuu maksan alla, jonne pääsy on suuresti kiinni juuri maksan koosta. Tuo ENE-kuuri, tai niukkaenerginen rv ruoka-aineilla on siis aivan ehdotonta, jotta sen maksan koko saadaan minimiin. Jo muutaman viikon aikanan sen koko pienenee hyvin, mutta tuo 4 viikkoa on sellainen hyvä aika, jolloin elimistö tttuu paastotilaan ja laihtuminen tapahtuu turvallisesti , juuri noita pusseja käyttäen, tai juuri ohjeen mukaisesti noudattaen ruoka-aine dieettiä. Tuossa ruka-aineita käytettäessä on oltava erittäin tarkka noiden ohjeen määrien mukaan, eli esim rasvoja tulee käyttää joka päivä tuo tietty määrä, sillä elimistömme tarvitsee rasvaa, samoin hieman hiilihydraatteja, joita tulee ruoka-aineita käyttäen joko näkkileivästä, tai puurosta, jota kerran päivässä käytetään.

Mutta kuten joku tuossa aiemmin sanoi, on se hyvin lyhyt aika elämästämme, joka tulee noudattaa tuota eneilyä, niin sen kestää.

Voin kertoa, että ion tapauksia, joilla ei tuo laihtuminen ole onnistunut, niin arvatkaapas mitä niille ihmisille on tapahtunut... he joutuivat jonon hännille odottamaan uutta leikkausaikaa ja laihduttamaan uudelleen , ennenkuin leikkaukseen pääsee, tässä on tiukennettu rajoja aikamoisetsi, jotta potilaat uskovat laihduttamisen tärkeyden.

Mitä tuohon jonon hännille laittamiseen tulee vielä, niion on aika ikävää, että esim muutaman kilon vuoksi leikkaus siirtyy hamaan tulevaisuuteen, varsinkin kun nyt jonotusajat ovat pidentyneet reilusti, eli pahimmassa tapauksessa jonottamaan voi joutua reilusti yli 6kk.
Olkaa siis uskollisia tuon dieetin kanssa, lääkärit ovat tiukkoja ja se on kaikki vain potilaan oman turvallisuuden vuoksi ja leikkauksen toteuttamisen vuoksi .

Tsemppia kaikille eneilijöille ja muistakaa, että noita suolaisia pussikeittoja voi maustaa sallituilla aineksilla, jotka helpottavat niiden syömistä.
Admin
Admin
Admin

Viestien lukumäärä : 107
Registration date : 05.09.2008

https://laihdutusleikkaus.palstani.com

Viesti kirjoittaja V.Hepo Ke Elo 19, 2009 3:27 pm

Voi ei..Sad
Mä en voi allergioitten takia noita nauttia ja en saa kyllä tätä painoa poiskaan. Mitä ihmettä mä keksin. Ravintoterapeutille aika vasta joskus vuonna paavo, hirveet jonot. Maksa on rasvottunu, nähtiin ku leikattiin sappikivet. Oih ja voih! Alkopa masentaan!
V.Hepo
V.Hepo

Viestien lukumäärä : 92
Registration date : 07.08.2009

Viesti kirjoittaja Annelie Pe Elo 21, 2009 4:13 pm

Olen ollut viikon verran enedietiillä ja mulla on maha kipeänä koko ajan. Mistäköhän se voisi johtua? Osaako kukaan auttaa? Smile

Annelie

Viestien lukumäärä : 20
Registration date : 19.08.2009

Viesti kirjoittaja Tepa43 Pe Elo 21, 2009 4:28 pm

Moi Annelie!
Jos oot nutreilla.....niin mulle on sanottu, että jos on laktoosivaivaa niin ne ei käy!
Itselle onneksi käy jo on ollu tehokasta....aprillipäivänä aloitin ja kesän olin muuten kevyesti mitä nyt jotain repsahduksia tuli kun oli "karkki"päivä nyt taas aloitin osanutrauksen ja pudotussaldo tänään oli -18,9kg!
Oon siis vielä jonossa ja leikkaava lääkäri Porissa sanoi mulle, että saa ottaa niin paljon painoo pois kuin vain kerkee ennen leikkausta.....lupaili huhtikuunlopussa, että tämän vuoden puolella leikataan!
Tähystys ajan on vasta posti tuonut ja se on 2.9. joten ans kattoo koska
"veitsi"heilahtaa!
Tsemppiä KAIKILLE!
T: Tepa 43
Tepa43
Tepa43

Viestien lukumäärä : 877
Ikä : 58
Registration date : 13.05.2009

Viesti kirjoittaja Annelie Pe Elo 21, 2009 4:50 pm

Moi!
Kiitos Tepa 43. Onko tuo sinun koirasi? Se on niin söpö. Mä olen syönyt viikon allevoa. Mulla on leikkaus 15.9. TYKSissä. Olet saanut pudotettua tosi paljon painoa. Mulla on mennyt alkuvuodesta noin kahdeksan kiloa. Nyt, kuukautta ennen leikkausta oli "pakko" aloittaa enedieetti. Ostan seuraavaksi nutrilettiä, jos ei vaikka aiheuttais tällaisia vaivoja. Leikataanko sinutkin TYKissä? Mulle sanottiin toukokuussa, että leikkaukseni olisi marras-joulukuussa, mutta sitten posti toi kuoren, jossa oli 15.9. päivämäärä. Nyt kyllä jännittää!!
Voimia ja taistelua!!! Laughing

Annelie

Viestien lukumäärä : 20
Registration date : 19.08.2009

Viesti kirjoittaja Tepa43 Ma Elo 24, 2009 7:01 am

Moi Annelie!
Juu....tuo on Nipsu neiti yksi neljästä saksan kääpiöpystykorvasta, joita mulla on. Minut leikataa Porissa ja leikkaus aikaa ei ole vielä tullut!
Niin ja sunnuntaina paino oli -20,5kg....oon sillai nutreilla, että aamulla ja illalla syön puuroa ja kaks palaa hapankorppua ja metvurstia ja päivän aikana 3 pussia suklaan makuista nutripirtelöö!
Se vie hyvin makeehimon!
Tsemppiä sulle ja muillekkin!
T: tepa43
Tepa43
Tepa43

Tarvitseeko laihduttaa nimenomaan ENE:llä? Empty Tarvitseeko laihduttaa Ene valmisteilla.

Viesti kirjoittaja Tikrustiina75 Ma Elo 24, 2009 2:55 pm

Itse en ole tiputtanut painoani nutriletilla. Koska ne tökkii jo tosi pahasti. Meinaan oksentaa ne pois. Joten otin ruuan avuksi. Päivässä lasken että käytän kaloreita 600 kcal. Ja syön raejuustoa ja tonnikalaa. Sekä salaattia tomaattia ja näkkileipää. Lisäksi juureksia vähän. Tämän lisäksi käytän multivita tabletin ja d-vitamiini tabletin ja tarvittaessa kalkki.
Näin on mulla lähtenyt 4 viikon aikana 8.2 kg pois ja itselläni leikkaus aika on 1.9. Joten vielä saan vähän painoa alaspäin.
Tikrustiina75
Tikrustiina75

Viestien lukumäärä : 201
Ikä : 49
Registration date : 12.01.2009

Viesti kirjoittaja muotovalio Ma Elo 24, 2009 3:36 pm

Minäkin kyselin ravitsemusterapeutilta ennen leikkausta onko pakko käyttää ENE-valmisteita, ne kun ovat tosiaan aika kamalia maultaan (vain suklaapirtelön saan alas). Vastaus oli aika tyly ettei muita mahdollisuuksia ole. ENEn käyttö tämän ravitsemusterapeutin mukaan perustuu siihen että kun käyttää vain näitä tuotteita ja rajoitetusti vihanneksia elimistö toimii paastotilassa jolloin elimistö mobilisoi energialähteeksi maksan glykogeenivaraston ja silloin maksan koko pienenee tehokkaimmin. ENEä ei siis tarvinnut hänen mukaansa käyttää jotta paino tippuu vaan siksi että maksan koko pienenee. Laihdutusvalmentaja taas kyllä antoi ymmärtää että mitä enemmän paino tippuu sen parempi mutta kukaan ei missään vaiheessa todennut että painon lasku vaikuttaisi leikkauksen tekoon vaan ainoastaan maksan koon pieneneminen. Minulla ainakaan ei edes todettu suurta maksaa vaan täysin normaalikokoinen (kiva että jokin minussa oli normaalikokoista) mutta silti ENE oli välttämätön paha, joskin pieni paha.
Loogisia nuo ohjeet, mutta hiukan ristitriitaisia eri lähteiden välillä. Pitäisin ravitsemusterapeutin neuvoa oikeana ja loogisimpana ainakin kun vertaan sitä lääketieteellisiin artikkeleihin leikkauskesta. Ja miksei ENE-dieettiä voisi toteuttaa ruoallakin, kunhan se toimii siten että elimistö on paastotilassa.

muotovalio

Viestien lukumäärä : 52
Registration date : 05.08.2009

Viesti kirjoittaja hylje Ma Elo 24, 2009 4:15 pm

onko eroa syökö paastotilaan vain pussista energiaa vai itsevalinalla energiaa sen paastoon pääsevän noin olikohan 600kcal päiväs,?

eli onko pussien antamissa ravintoaineissa*tiedän et niissä pitäisi olla se kaikki ns tarvitsema en puhu niisstä nyt*
vaan jotain joka vie elimistön herkemmin paasto-tilaan??
esim suolan määrä*?vai hiilarien määrä?

ja tikrustiinan loistava painon pudostus , voisi olla osoitus et paastiotilaan päässyt elimistö,
ja maksan kokokin pienentynyt samalla,

paastoita voi siis monella tavalla niukalla syömisellä, mehupaasto ,pussit
onko tulos sama *miettii*maksan koon leikkauksen kannalta?
hylje
hylje

Viestien lukumäärä : 185
Ikä : 61
Registration date : 04.08.2009

Viesti kirjoittaja muotovalio Ma Elo 24, 2009 4:45 pm

Niin, minä ymmärsin ravuitsemusterapeutilta että merkitys on suuri miten niukkaenergisen ruokavalion toteuttaa kun kyse on maksan pienenemisestä. Siksipä asiaa sitten selvittelin kirjallisuudestakin ja kertaamalla tuota ihmisen energia-aineenvaihduntaa.
Maksan pienentäminen enellä ja laihduttaminen enellä ovat 2 eri asiaa. Eli kalorien määrä ei ole se ratkaiseva vaan mistä ne tulevat, mikä on hyvin loogista ja järkevää kun tuntee ihmisen anatomian ja fysiologian. Eihän esim. kaikki Nutrilett-valmisteetkaan sovi ENEen kun maksan kokoa pienennetään (laihdutukseen kyllä sopii), koska osassa (esim. patukat) on liikaa hiilihydraatteja vaikka energiamäärä jäisikin vaikkapa alle 500 kCal/vrk. Painon putoaminen johtaa aina jossain määrin sisäelinten ympärillä olevan rasvan vähenemiseen myös, ihan automaattisesti, mutta sisäelimissä olevaan rasvaan kuten tässä maksaan se ei välttämättä niin automaattisesti ja nopeasti vaikuta vaan siihen tarvitaan hiukan eri mekanismi. Aikaa myöten kyllä, ehdottomasti, mutta ei kolmessa viikossa, tämä vain sattuu olemaan ihmiskropan toimintaan liittyvä asia...
Olen edelleen samaa mieltä kuin aikaisemmat kirjoittajat että ruoallakin voi eneillä mutta esim. marjat ja hedelmät tai paljon hiilihydraatteja sisältävät ruoka-aineet terveellisinäkään ja vähäkalorisinakaan eivät sovi silloin kun maksan kokoa halutaan pienentää. Laihtuminen ei ole todiste paastotilasta vaan siitä että syö vähemmän energiaa kuin kuluttaa. Tuolla jollain toisella taululla ylläpito olikin laittanut tosi hyvän ohjeen ruoalla eneilystä ja kun katsoo sitä listaa niin kaiken järjen ja logiikan mukaan sen pitäisi toimia kuten nämä ällöttävät pussitkin. Onneksi Very Happy
Tikrustiina näyttää "elämänkertansa" perusteella tiputtaneen painoaan pidemmällä aikavälillä joten ihan varmasti on ollut vaikutusta jo maksankin kokoon. Olet kyllä tehnyt valtavan hienoa työtä painosi kanssa, ihan kateellisena täältä luetaan. Onnea leikkaukseen, hengissä siitä on muutkin selvinneet!

muotovalio

Viesti kirjoittaja Tepa43 Ma Elo 24, 2009 5:03 pm

Moi Kaikki!
Itse oon menossa vasta tähystykseen 2.9. Poriin.
Aprillipäivänä aloitin nutrileteillä pudotuksen ja sain 10kg pois kun tapasin leikkaavan kirurgin 29.4., hän lupas, että leikkaa puolen vuoden sisällä tai ainakin tänävuonna!
Kysyin voinko jatkaa pudotusta vieläkin! (olin lukenut palstalta, että jossain sairaalassa kieltäytyvät leikkaamasta jos paino on pudonnut paljon)
Tähän tohtori tuumas, että ota niin paljon kun kerkeet ennen leikkausta!
Hän on sitä mieltä mitä itsekkin olen,että kyl painoo saa ainapois,MUTTA kun se poissa pitäminen on niin H&¤&¤%## vaikeeta!
Siis tänään painoni on pudonnut yli 20kg! Kesän olin ilman nutreja söin ja join kevyesti...mitä nyt joskus mopo karkas käsistä! Smile Nyt 16.8. aloitin taas nutri kuurin ja pudotus pääsi vauhtiin!
MUlle uppoo tuo suklaajuttu kun pistän litkun pakkaseen n.10min niin on hyvää! ja vie makeen himon ja nälänkin hyvin.....mun mielestä uskomattomia litkuja! Lämpimät on mulle yäk!
JUUUUU TSEMPPIVÄ KAIKILLE!
Tepa43
Tepa43

Viesti kirjoittaja muotovalio Ma Elo 24, 2009 5:13 pm

Mahtavaa, Tepa, kerta kaikkiaan hienoa!
Ennen joskus ammoisina aikoina oli näitä juomia vaniljankin makuisena (ainakin 80-90-luvulla ulkomailla asuessani löysin sellaisia) ja ne oli tosi hyviä kun sekaan laittoi jäisiä marjoja ja sauvasekottimella pyöräytti sitten soosiksi. Tuo mansikan makuinen litku ei oikein aja samaa asiaa, ikävä kyllä. Suklaan makuiseen olen lisännyt joskus vaniljaa tai kahvia (ei siis mitään makeutettuja juttuja vaan vaniljaa sellaisesta pikkupullosta tipan kaksi tai pikakahvijauhetta hiukan) ja parantaa heti makua.

muotovalio

Viesti kirjoittaja hylje Ma Elo 24, 2009 7:35 pm

niin joku sanoikin tepalle ennen et se vain sulle kivaa heh,

niin no hiilarit arvasin oikeen tarkoitin just sitä jossain jo ollutta eneilyn vaihtohdot, tais olla adminin kirjoittamaa se kuulosti hyvältä ja toimivalta mustakin,,
tietääköhä joku mist niitä *apteeksit kai* pissitikkuja saa millä katsoo onko elimistö ketoositilassa eli paastossa?

nämä erittäin niukka *atkins*ja matalahiilihydraatti diettiläisethä nit käyttänee vissiin vielkin , joskus ainaki..
hylje
hylje

Viesti kirjoittaja muotovalio Ma Elo 24, 2009 7:37 pm

Apteekista saa noita tikkuja, kyseessä on Ketostix nimiset lipareet.

muotovalio

Viesti kirjoittaja hylje Ma Elo 24, 2009 7:45 pm

kiva tietää et ne viel myynnissä ,,tietoo mitähä ne tänäpäivänä kustantaa..
hylje
hylje

Viesti kirjoittaja muotovalio Ma Elo 24, 2009 7:49 pm

Ei tietoa, ikävä kyllä..

muotovalio

Tarvitseeko laihduttaa nimenomaan ENE:llä? Empty Tarvitseeko laihduttaa enellä

Viesti kirjoittaja Tikrustiina75 Ti Elo 25, 2009 12:53 am

Itse uskon että olen paasto tilassa. Ainakin siihen jos on uskomista mitä tuntee. Jos syön rasvaisempaa niin on kamala olo ja maha sekaisin tai olo on kuin 9 kk:lla raskaana. Eli ilmapallo.
Olen tosiaan pitkällä aika välillä tiputtanut painoani ja alkuun olikin 1200 kcal/ pvä. Ja olin magneetti kuvauksessa jossa todettiin maaliskuussa, että maksassani on vain vähän rasvaa. Siksi uskalsin lähteä noudattamaan ruualla eneilyä. Otin mallia tuolta aikaisemmasta palstan tekstistä. Se että maitotuotteet olen nauttinut 200g raejuustoa ja kalan tonnikalasäilykkeinä. Mutta muuta rasvaa en ole käyttänyt. Kolesteroli arvoni ovat ainakin erinomaiset. Kokonais kolesteroli on 3.9 mittaus päivä maaliskuu. Ja marraskuussa ne oli 5.6. Joten uskon että helmikuussa aloitetulla syömisellä on ollut sekä maksaan että veriarvoihin hyvä vaikutus.
Kyllä tässä aika motivoitunut on tähän touhuun. Pakko olla. Ei sitä huvin vuoksi mene leikeltäväksi. Mutta hermostunut olen.
Tikrustiina75
Tikrustiina75

Viestien lukumäärä : 201
Ikä : 49
Registration date : 12.01.2009

Viesti kirjoittaja countrywoman Pe Loka 16, 2009 6:11 am

Voi hitsi..... Crying or Very sad
Tuolla toisessa osiossa, tais olla laihduttaminen ene dieetti ruoka-ainevaliolla ettei tarvitsekkaan oksentaen syödä noita pussikeittoja ......
Very Happy mutta kun luin nämä viesti, perkele että masensi, Twisted Evil
siis mitä teen, kysyn vaan...tuntuu niin hullulta yökätä..syödä ja sitten oksentaa tai ainakin velloo... pale
Minulle nuo mansikka ja suklaa kun eivät valitettavasti maistu sen paremmin kuin suolasetkaan. En ole koskaan olut makean perso,
pystyn kahvipöydässä jättämään sivuun kaiken makean mutta en suolaista Embarassed Sad
No ensi maanantain tapaan ENE-dieetti vetäjän , ehkä sitten saan apua vaikka edellisellä kerralla kysyeessäni hän vain käski
yrittämään.
Niin ja missään tapauksessa periksi en anna....ja atkinsia en viitsi aloittaa...
ai että on sitten kaksinainen olo... confused No pale
countrywoman
countrywoman

Viestien lukumäärä : 26
Registration date : 24.03.2009

Viesti kirjoittaja Tepa43 Pe Loka 16, 2009 9:17 am

Moi pitkästä aikaa!
Tuolla aiempana sanoin aloittavani nutrit uudestaan,mutta jatkoinkin ihan normi ruualla....paino on pysyny samassa. kävin tähystyksessä 2.9. (olin silloin saanut sen 20kg pois BMI nyt 37,5) niin leikkaava lääkäri kysyi: Tahdonko enää leikkaukseen kuun oon jo "laiha" minä tietysti parkaisin, että JOO haluaisin tän pudotuksen olevan vihdoin elämäni viimeinen. Ps. en oo muuten piiiiiitkään aikaan kuullut kenekään sanovan mua laihaksi! Smile
Lääkäri lopuksi sano kun nämä leikkaukset ei kuulu hoitotakuun piiriin niin ei voi luvata tapahtuuko se tämän vuoden puolella vai meneekö kevääseen! kun menin kotio sillon 2.9. niin aattelin, että nyt ootan sitä leikkaus päätöstä ennen kun jatkan pudotusta.........ja KÄÄK nyt 13.10. kun soitin jononhitajalle niin hän pudotti mieluisan pommin! Leikkaus aika mulla olisi 15.12. Kirjallista tietoo ei oo vielä tullu. kut kovasti postipoikaa oottelen!
Treffit ravintoterapeutille on kuulemma neljä viikkoo ennen leikkausta, joten sitäkin kirjettä vielä oottelen. Kyllä helpotti tuo leikkauspäivän saaminen hermoja ei olis haitannu vaikka olis menny kevääseen pääasia kun sai sen PÄIVÄN tietoon! (mut IHANAA SE ON JO 15.12.)
Eipä kulu meikäläisellä kinkkuu ekä muutakaan joulusörsseliä kokemus sekin elämässä! Mites se yks joululaulu menikään.....Juooodaaaan lientä! Ei tuu nyt biisi mieleen, mut jossain on,että juooodaan lientä! Smile
Mietin kun on 24 päivää jäljellä odotusta niin ostan jo joulukalenterin ja auon luukkuja oo ootan h-hetkä kuin joulupukkia!
Tais karata nyt aiheesta....mut juuu nyt ootan tärskyjä ravitoimmeisen kanssa ja aloitan sit toivottavasti viimeiset nutri viikot!
TSEMPPIÄ KAIKILLE!!!!
Tepa43
Tepa43

Viesti kirjoittaja Sponsored content

Sponsored content

Takaisin alkuun

- Similar topics

Oikeudet tällä foorumilla:
Et voi vastata viesteihin tässä foorumissa