Mielihalut ja ruuanhimo jylläävät yhä!?
+5
Kimby
kissus nytkö jo
Inka
tigertytto
Sokerihiiri
9 posters
Mielihalut ja ruuanhimo jylläävät yhä!?
Moikka, onko täällä muita leikattuja, joilla mielihalut ja ruuanhimo jylläävät? Mulla kohtapuolin 2 kk leikkauksesta ja voisin syödä kokoajan ja paljon.... kevyesti yli 3 dl kerralla . Kylläisyydentunnetta ei juurikaan tule. Kyllä harmittaa kun tarvitsee laskea taas noita perkuleen kaloreita.
Taas olen siis dietillä, vaikka sen piti loppua leikkaukseen!!!
Mikä neuvoksi?
Taas olen siis dietillä, vaikka sen piti loppua leikkaukseen!!!
Mikä neuvoksi?
Sokerihiiri- Viestien lukumäärä : 93
Registration date : 06.03.2011
Vs: Mielihalut ja ruuanhimo jylläävät yhä!?
Just tota mä pelkään että tarvii edelleen ihan hulluna laskea kaloreita vaikka olis leikattukin...jos se on niin niin miksi sitä sit pitäis mennä edes koko leikkaukseen???tuntuu vaan jotenkin turhalta itsensä silppomiselta..älkääkä nyt taas joku käsittäkö että mä luulen et leikkuun jälkeen voi syödä mitä vaan ja laihtuminen tapahtuu itsestäään..uskon sen että ei tämä ole mikään taikatemppu
tigertytto- Viestien lukumäärä : 1222
Registration date : 16.02.2009
Sokerihiiri, 3 dl ei ole paljon. Hellitä vähän! Kyllä sinä laihdut vaikka syötkin kylliksesi. Muista, että mikään ruoka ei ole kiellettyä. Muista syödä riittävän usein 6-8 kertaa päivässä!
Tigertyttö, ainakaan sleevatulla eivät mielihalut katoa minnekään. Syön edelleen jäätelöä, karkkeja, hampurilaisia jne. Määrät ovat niin pieniä, että jäätelöä mahtuu muutama lusikallinen, hampurilaisesta jaksoin syödä pihvin. Kaloreita en ole laskenut, mutta laskeskelin, että keskiarvoinen päiväsaanti on n 900 kcal. Minulla on paino pudonnut 9 kiloa neljässä viikossa ja näyttää lähtevän kilo viikossa.
Itse olen laskenut kaloreita koko ikäni. Minulla on kirjaston verran vihkoja, joihin olen merkannut päivittäiset kalorit. Nytkin olen yritellyt, mutta merkkaamatta ovat jääneet. Puntari ja mittanauha kertovat, että edistystä tapahtuu.
Pää on kovilla tässä leikkauksen jälkeisessä elämässä. Se ei millään usko että pieni annos riittää ja sen vuoksi saan käydä pulauttelemassa joka päivä. Myös syömisen ja juomisen väli tahtoo jäädä liian lyhyeksi ja taas viuhahdan pyhän yrjön temppeliin syljeskelemään kurkkuun nousevaa ruokaa. Pahus.
Tigertyttö, ainakaan sleevatulla eivät mielihalut katoa minnekään. Syön edelleen jäätelöä, karkkeja, hampurilaisia jne. Määrät ovat niin pieniä, että jäätelöä mahtuu muutama lusikallinen, hampurilaisesta jaksoin syödä pihvin. Kaloreita en ole laskenut, mutta laskeskelin, että keskiarvoinen päiväsaanti on n 900 kcal. Minulla on paino pudonnut 9 kiloa neljässä viikossa ja näyttää lähtevän kilo viikossa.
Itse olen laskenut kaloreita koko ikäni. Minulla on kirjaston verran vihkoja, joihin olen merkannut päivittäiset kalorit. Nytkin olen yritellyt, mutta merkkaamatta ovat jääneet. Puntari ja mittanauha kertovat, että edistystä tapahtuu.
Pää on kovilla tässä leikkauksen jälkeisessä elämässä. Se ei millään usko että pieni annos riittää ja sen vuoksi saan käydä pulauttelemassa joka päivä. Myös syömisen ja juomisen väli tahtoo jäädä liian lyhyeksi ja taas viuhahdan pyhän yrjön temppeliin syljeskelemään kurkkuun nousevaa ruokaa. Pahus.
Inka- Viestien lukumäärä : 142
Registration date : 10.06.2011
No mulla on kyllä annoskoko edelleen n2dl max kerralla 6-8krt vrk ja siihen on saatava mahtumaan riittävästi kaloreita etten enää laihdu ja leikattu mut on 9kk sitten gbp ..... Eli lasken kaloreita ja teen ruokapäiväkirjaa että syön riittävästi kaikkea...
kissus nytkö jo- Viestien lukumäärä : 592
Registration date : 09.09.2010
No ompa yhteen säikeeseen saatu paljon legendoja.
- Kuka ihmeessä on väittänyt että mielihalut katoaa??? Ei ainakaan lääkärit.
- Kuka ihmeessä sanoi ettei syömisiä tarviitse vahtia leikkauksen jälkeen??? Ei ainakaan lääkärit.
- Kuka ihmeessä väittää ettei juuri sleevatuilta häviä mielihalut??? Ei ainakaan lääkärit.
Mielihalut häviä osalla, osalla ne tulee takaisin pikku hiljaa ja toislla ne ei häviä edes hetkeksikään. Tämä ei liity leikkaustekniikkaan mitenkään. Ainakin mun kirurgit sanoivat näin mutta tää onkin sitkeä legenda näillä palstoilla. Sleevessä poistetaan ihan yhtä lailla se osa vatslaukusta joka eniten erittää näläntunnetta säätelevä hormooni.
Kylläisyyden tunne voi olla kateissa jonkun aikaa leikkauksen jälkeen. Mutta silloin on myös näläntunne kateissa. Jos luule tuntevansa nälkää mutta ei kylläisyyttä niin se ei ole fyysinen näläntunne vaan se on lanttu joka huutaa että nyt tarvii muka syödä. Pitää oppia erottelemaan ne kaksi aisaa. Tuohan on meillä monilla syy lihavuuteen. Syödään vaikka ei oikeasti ole fyysistä nälkää. Tuo voi olla todella vaikea erottaa kun sitä ei ole koskaan aikaisemmin funtsinut kunnolla.
Tigertytölle on jo monta kertaa selitetty mitä hyötyä leikkauksesta on vakkei mielihalut häviäisikään. Vastaus on että painonhallinta on jokatapauksessa helpompaa leikauttuna. Riippumatta siitä laskeeko kalorit tai ei.
- Kuka ihmeessä on väittänyt että mielihalut katoaa??? Ei ainakaan lääkärit.
- Kuka ihmeessä sanoi ettei syömisiä tarviitse vahtia leikkauksen jälkeen??? Ei ainakaan lääkärit.
- Kuka ihmeessä väittää ettei juuri sleevatuilta häviä mielihalut??? Ei ainakaan lääkärit.
Mielihalut häviä osalla, osalla ne tulee takaisin pikku hiljaa ja toislla ne ei häviä edes hetkeksikään. Tämä ei liity leikkaustekniikkaan mitenkään. Ainakin mun kirurgit sanoivat näin mutta tää onkin sitkeä legenda näillä palstoilla. Sleevessä poistetaan ihan yhtä lailla se osa vatslaukusta joka eniten erittää näläntunnetta säätelevä hormooni.
Kylläisyyden tunne voi olla kateissa jonkun aikaa leikkauksen jälkeen. Mutta silloin on myös näläntunne kateissa. Jos luule tuntevansa nälkää mutta ei kylläisyyttä niin se ei ole fyysinen näläntunne vaan se on lanttu joka huutaa että nyt tarvii muka syödä. Pitää oppia erottelemaan ne kaksi aisaa. Tuohan on meillä monilla syy lihavuuteen. Syödään vaikka ei oikeasti ole fyysistä nälkää. Tuo voi olla todella vaikea erottaa kun sitä ei ole koskaan aikaisemmin funtsinut kunnolla.
Tigertytölle on jo monta kertaa selitetty mitä hyötyä leikkauksesta on vakkei mielihalut häviäisikään. Vastaus on että painonhallinta on jokatapauksessa helpompaa leikauttuna. Riippumatta siitä laskeeko kalorit tai ei.
Kimby- Viestien lukumäärä : 644
Ikä : 53
Registration date : 28.11.2009
Ja kiitos vielä kerran kimby kun jaksoit vastata mua ihan naurataa itteni kun sanoit että mulle on kerrottu jo monta kertaa leikkauksen hyöty....Anteeksi en voi tälle pää vammalleni mitään Muisti ei toimi niinkuin sen pitäisi
tigertytto- Viestien lukumäärä : 1222
Registration date : 16.02.2009
Tuo oli hyvä pointti kannattaa opetella jo ennen leikkausta tuntemaan fyysinen nälkä js jsno ,, hyvä Kimby ja kyllä mä tunnen nälkää ihan samalla tavalla kuin ennen leikkausta nyt kun massu on jo parantunut ja muistihaava on kyllä niin suuri et sieltä löytyy syömisen perusteet jos antaisin mennä vaan... Ja mul on ed tehty gbp
Sori tigertyttö, en muistanut sitä sun muistiongelmaa (ironiaa siinäkin). Leikkauksen jälkeen on sellainen 3-12kk "ilmaista" kyytiä alaspäin kun ei vaan ruoka maistu ja paino putoa vaikka omasta mielestään syö kokoajan. Sekin on hyöty vaikka paino putoaisi vain sen ajan. Mulla kesti tuo kuherruskuukausi n. 6 kk jonka aikana ei tarvinnut miettiä että tuleeko syötyä liikaa. Mutta sitten vaikka kaikki himot tulee takaisin niin pienemmällä masulla ei vaan tule ahmittua samanlaisia määriä kuin ennen jolloin painonhallinta on helpompaa.
Mullakin lähti tunto vatsalaukusta noin puoleksi vuodeksi leikkauksen jälkeen. En eka tuntenut kylläisyyttä josta vähän pelästyinkin. Ajattelin että jos enää ikinä tunne kylläisyyttä niin mikä estää sitten syömästä. Tunsin kuitenkin muka nälkää mutta sitten tajusin että eihän se ole mahdollista jos tuntoaistit masussa on sekaisin enkä tunne kylläisyyttä. Rupesin fundeeraamaan ja hokasin että se ei ollut fyysinen nälkä vaan jokin psyykkinen tarve jonka olin aina ennenkin "hoitanut" syömällä ja siksi yhdistin sen näläntunteeksi. Nyt sitten tajusin että kun se tyhjyyden tunne tulee masuun niin syömisen sijasta minä lähden uimaan jolloin se tunne hävisi. Mutta tuo voi olle todella vaikeata erottaa ja tajuta. Vaatii hyvin perusteellista tuntemuksien analysointia ja kokeilua millä mikäkin tunne häviää. Oikea fyysinen nälkä ei häviä uimalla mutta "feikki" nälkä kylläkin.
Mullakin lähti tunto vatsalaukusta noin puoleksi vuodeksi leikkauksen jälkeen. En eka tuntenut kylläisyyttä josta vähän pelästyinkin. Ajattelin että jos enää ikinä tunne kylläisyyttä niin mikä estää sitten syömästä. Tunsin kuitenkin muka nälkää mutta sitten tajusin että eihän se ole mahdollista jos tuntoaistit masussa on sekaisin enkä tunne kylläisyyttä. Rupesin fundeeraamaan ja hokasin että se ei ollut fyysinen nälkä vaan jokin psyykkinen tarve jonka olin aina ennenkin "hoitanut" syömällä ja siksi yhdistin sen näläntunteeksi. Nyt sitten tajusin että kun se tyhjyyden tunne tulee masuun niin syömisen sijasta minä lähden uimaan jolloin se tunne hävisi. Mutta tuo voi olle todella vaikeata erottaa ja tajuta. Vaatii hyvin perusteellista tuntemuksien analysointia ja kokeilua millä mikäkin tunne häviää. Oikea fyysinen nälkä ei häviä uimalla mutta "feikki" nälkä kylläkin.
ok. Kiitos kommenteista
Sokerihiiri- Viestien lukumäärä : 93
Registration date : 06.03.2011
Mulla on mieliteot ja nälän tunteet pysyneet ihan koko ajan leikkauksen jälkeenkin (GBP). Eroa tietysti on se, että määrät ovat radikaalisti pienempiä. Enää en salmiakin himooni käy hakemassa Makuunista kilon pussia karkkia vaan ihan tuollainen 20-50g riittää hyvin. Ruoka sinänsä ei ole koskaan ollutkaan minun ongelmani vaan kaikki hyvä ja makea. Niitä siis syön edelleen päivittäin mutta tosiaan esim. pienen karkkiaskin verran tai pari palaa suklaata. Nälän tunne on auttanut minua hankkimaan itselleni terveen ruokarytmin ja napostelun olen lakannut tiedostamalla sen turhuuden. Iltaisin suon itselleni jotain pientä makeeta. Kaiken kaikkiaan ruokailuni on nykyään samanlaista kuin kenen tahansa muunkin hoikan ihmisen. Minulla on leikkauksesta 1.5 vuotta. Tuntuu hyvältä olla ruoan kohtuukäyttäjä!
haaho- Viestien lukumäärä : 176
Ikä : 52
Registration date : 16.07.2009
Mulla taas on ihan päin vastoin. MITÄÄN ei tee mieli :x .
Eikä oikein mikään maistu enää hyvältä. Syön kellon kanssa (aina kun muistan) ja vain elääkseni.
Leikkauksesta 7 viikkoa.
Eikä oikein mikään maistu enää hyvältä. Syön kellon kanssa (aina kun muistan) ja vain elääkseni.
Leikkauksesta 7 viikkoa.
Pallokala- Viestien lukumäärä : 390
Registration date : 07.09.2010
Pallokala minulla kesti 8kk leikkauksesta tunne ettei mitään oikein tehnyt mieli ja 4-5kk leikkauksesta tilanne ajautui siihen etten paljoa mitään syönytkään n. 400-500 kcal / pvässä, kun kaikki oli pakkopullaa ja veden juomiseen meni suurin osa päivästä. Kun tajusin oman tyhmyyteni (musta oli hyvää vauhtia tulossa syömishäiriöinen) rupesin pitämään päiväkirjaa ja kellon kanssa vahtaamaan syömisiä. Painokin kääntyi taas laskuun, olo koheni ja tukan lähtö loppui.
Kun tiedostat uudenlaisen "ongelmasi" ja tsemppaat vaan syömällä ennalta mietityn annoksesi herää se ruokahalukin aikanaan. Mulla meni tosi pitkään, ehkä 10 kk ennen kuin rupesin tuntemaan nälän tunnetta ja edelleenkin se on sellainen ontto tunne, jonka voi huiputtaa pois juomalla. Opettelua alku on ja monilla varsin pitkään, mutta lopussa kiitos seisoo. SUllakin on upeasti paino pudonnut ja vuosi, kun tulee täyteen olet varmasit jo lähellä 90 kg:)
Kun tiedostat uudenlaisen "ongelmasi" ja tsemppaat vaan syömällä ennalta mietityn annoksesi herää se ruokahalukin aikanaan. Mulla meni tosi pitkään, ehkä 10 kk ennen kuin rupesin tuntemaan nälän tunnetta ja edelleenkin se on sellainen ontto tunne, jonka voi huiputtaa pois juomalla. Opettelua alku on ja monilla varsin pitkään, mutta lopussa kiitos seisoo. SUllakin on upeasti paino pudonnut ja vuosi, kun tulee täyteen olet varmasit jo lähellä 90 kg:)
Poutapilvi- Viestien lukumäärä : 807
Registration date : 24.02.2010
Poutapilvi, joo olen tunnistanut ongelmani, mutta en ole vielä mitään korjausliikettä osannut tehdä.
Paino ei putoo kun syön liian vähän. Ja proteiiniin tarviis panostaa, mutta kun tuntuu että mitä sais alas riittävän määrän ja mikä ei olis ihan hirveen kallista. (Ennen kun oli rahat vähissä syötiin viikko makaroonia ja ruskeeta kastiketta...)
Eilinen syönti: Aamu: 2 dl piimää, aamupäivä 1 näkkäri juustolla ja kinkulla, päivä 1,5 dl pinaattikeittoa, iltapäivä puolikas banaani, alkuilta näkkäri kinkulla ja juustolla, ilta jäätelöä noin 1 dl, ilta bran flakes muroja 1 dl+maitoa 1 dl+ puolikas banaani.
Ei hyvä ei.
Paino ei putoo kun syön liian vähän. Ja proteiiniin tarviis panostaa, mutta kun tuntuu että mitä sais alas riittävän määrän ja mikä ei olis ihan hirveen kallista. (Ennen kun oli rahat vähissä syötiin viikko makaroonia ja ruskeeta kastiketta...)
Eilinen syönti: Aamu: 2 dl piimää, aamupäivä 1 näkkäri juustolla ja kinkulla, päivä 1,5 dl pinaattikeittoa, iltapäivä puolikas banaani, alkuilta näkkäri kinkulla ja juustolla, ilta jäätelöä noin 1 dl, ilta bran flakes muroja 1 dl+maitoa 1 dl+ puolikas banaani.
Ei hyvä ei.
Pallokala- Viestien lukumäärä : 390
Registration date : 07.09.2010
No syömiset on kyllä kallistuneet mutta kun määrät on pieniä niin rahaa ei kauppaan mene edes sitä vertaa ku ennen leikkausta... Ymmärrän kyllä jos on iso jengi kotona et ruokaan kuluu rahaa mut näin meillä on ruvettu sujuvasti katsomaan et kaikki saa sen yhden annoksen lihaa kalaa yms... Ja mie en todellakaan aina pysty pien-eläkeläisenä ostamaan sitä vähärasvaisinta jauhelihaa tms.. pitää laskee että syö tarpeensa ja ostaa sitte edulllisesti ku saa eli -50% ja kolkyt niin mulle passaa ja marinadit voi huuhdella pois... Ja olenhan laihtunut siltikin ihan normi painoon...
Kananmunissa on kaikista halvin proteiini eikä tonnikalakaan kallista ole proteiinimäärään suhteutettuna. Kananmuna maksaa 15c ja siinä on proteiinia 7g. Tonnikalapurkki on halvimmillaan euron ja siinä on protskuja 35g. Mikään proteiinijauhe ei pääse lähellekään hinnoissa. Kahdella eurolla sa siis päivän välttämättömät protskut.
Mihinkä se ruuanhimo ja mielihalut katoaisi, 1v9kk leikkauksesta ja samana on himot pysyneet kuin ennen leikkausta, eivät mulle ainakaan ole lobotomia tehneet
ritu- Viestien lukumäärä : 433
Registration date : 17.09.2008
Oikeudet tällä foorumilla:
Et voi vastata viesteihin tässä foorumissa