sleevatun hirveät kivut syönnin jälkeen, APUA VASTATKAA!!
+7
Inka
toukka79
tigertytto
Fisu
Poutapilvi
Kimby
saimaannorppa
11 posters
Sivu 1 / 2 • 1, 2
sleevatun hirveät kivut syönnin jälkeen, APUA VASTATKAA!!
Luin Fisun saamat dieettiohjeet leikk. jälkeen Virossa. Aivan erilaiset kuin mitä minä sain. Siellä eka viikko vaan vettä, toka kirkkaita liemiä, ja 3. vasta jotain keittoja. Ihmettelen käytäntöä, kun mulle pantiin by passilaisen ruokaohjeet kouraan ja sanottiin et kokeilemalla ja soveltamalla sit. No joo eilen kokeilin, ja meinas päätyä ambulanssireissuun. olen nyt päättäny olla nestelinjalla kunnes saan lääkärin kiinni maant. en halua niitä kpuja enää. pilttimössö sai aikaan hirvittävät kivut ja oksentamisen...
saimaannorppa- Viestien lukumäärä : 126
Registration date : 06.01.2011
Vs: sleevatun hirveät kivut syönnin jälkeen, APUA VASTATKAA!!
GBP ja Sleeve ohjeistukset syömisen suhteen olivat 1,5 vuotta sitten identtiset kunnallisessa sairaalassa, ja ovat sitä tietääkseni edelleenkin. Erot ohjeissa on maittain ja erilaiset eri sairaaloissa. Samanlaisia eroja on myös kipulääkityksen suhteen, siis että saako syödä vatsalaukkua ärsyttäviä tulehduskipulääkkeitä vaiko ei. Erot siis johtuvat eri laitosten erilaisita käytännöistä, ei siitä onko tehty GBP vaiko Sleeve. Se pussukka on molemmissa tehty samalla tavalla ja tietääkseni hyvin samankokoisiakin. Mitä ohjeistukseen tulee kannattaa varmasti noudattaa niitä ohjeita joita oma lääkäri on antanut.
Ota huomioon että minä sain luvan lähteä kotiin sairaalasta vasta 5. päivänä koska ennen sitä en saannut riittävästi nesteitä kurkusta alas. Mut leikattiin tiistaina ja kotiin pääsin lauantaina. Yksityisistä potkitaan kotiin heti kun nukutus on lakannut vaikuttamasta kustannussyistä, ja joskus se on turhan hätäistä. Eli olet hyvin alkutaipaleella toipumisessa ja tärkeintä on ettei tule kuumetta eikä kuivumista. Kipuja voi olla mutta niiden kuuluu pikkuhiljaa vaimentua. Ekan viikon minä söin muistaakseni maksimiannokset Panacodia, Panadolia ja jotain kolmatta lääkettä jonka nimeä en nyt muista. Ne ovat sitä varten olemassa että niitä käytetään kun tarvitaan.
Mun ohjeet oli velliä 2 viikkoa (piltti oli sallittua). Jotain velliä ja mössökeittoa sain jo sairaalassa toisena päivänä leikkauksen jälkeen.
Ota huomioon että minä sain luvan lähteä kotiin sairaalasta vasta 5. päivänä koska ennen sitä en saannut riittävästi nesteitä kurkusta alas. Mut leikattiin tiistaina ja kotiin pääsin lauantaina. Yksityisistä potkitaan kotiin heti kun nukutus on lakannut vaikuttamasta kustannussyistä, ja joskus se on turhan hätäistä. Eli olet hyvin alkutaipaleella toipumisessa ja tärkeintä on ettei tule kuumetta eikä kuivumista. Kipuja voi olla mutta niiden kuuluu pikkuhiljaa vaimentua. Ekan viikon minä söin muistaakseni maksimiannokset Panacodia, Panadolia ja jotain kolmatta lääkettä jonka nimeä en nyt muista. Ne ovat sitä varten olemassa että niitä käytetään kun tarvitaan.
Mun ohjeet oli velliä 2 viikkoa (piltti oli sallittua). Jotain velliä ja mössökeittoa sain jo sairaalassa toisena päivänä leikkauksen jälkeen.
Kimby- Viestien lukumäärä : 644
Ikä : 53
Registration date : 28.11.2009
Sleevessä tehdään pienempi hidastusaukko ja usein pienempi pussukkakin, koska GBP taas imeytyminen muuttuu, niin ei tarvitse niin paljoa rajoittaa ruuan määrää kuin sleevessä.
Mulle sanottiin ettei Piltit olisi hyvästä. Enemmän kylläkin siksi, että ovat sokeripitoisia ja sisältää kaloreita. Musta taas aika hassua, kun alussa on niin vaikea saada juuri mitään syötyä, että parasta on syödä sitä mitä syötyä saa.
Mulle sanottiin ettei Piltit olisi hyvästä. Enemmän kylläkin siksi, että ovat sokeripitoisia ja sisältää kaloreita. Musta taas aika hassua, kun alussa on niin vaikea saada juuri mitään syötyä, että parasta on syödä sitä mitä syötyä saa.
Poutapilvi- Viestien lukumäärä : 807
Registration date : 24.02.2010
Mikä on hidastusaukko? MÄ oon luullu et by passilaisten pussukkka on kaikista pienin......lekuri ei osannu sanoo minkä kokonen mahalaukkuni nyt on. jotain sano et alempaa kapeempi ku ylempää. mitähän se tarkottaa?
Jos maha ei kestä tukevampaa ravintoa, kannattaa tarjota vain runsaasti nestettä, olkoon se sitten vaikka vain puhdasta vettä. Paastolla ihminen pärjää vaikka koko viikon tahi kaksi (jos ei ole esin sokeritautia). Tärkeintä on että pystyy juomaan riittävästi nestettä. Minä tosiaan join vain vettä ekan viikon, sitten lisäsin haaleaa lihalientä tms suolaista kirkasta lientä ja vasta kolmannella viikolla sakeampia keittoja. Lääkäri sanoi että parempi antaa vatsan parantua, tärkeintä on nesteytys.
Hidastusaukosta en ole kuullutkaan, onko se sama kuin bypassin stoma? Sleevessä jätetään mahalaukun luonnollinen portti eli pylorus koskematta, se annostelee mahan sisällön pohjukaissuoleen samalla tavalla kuin ennen operaatiota.
Mahalaukku on leikattu suunnilleen banaanin muotoiseksi, alaosa (eli lähellä suolta) on hieman kapeampi kuin yläosa.
Hidastusaukosta en ole kuullutkaan, onko se sama kuin bypassin stoma? Sleevessä jätetään mahalaukun luonnollinen portti eli pylorus koskematta, se annostelee mahan sisällön pohjukaissuoleen samalla tavalla kuin ennen operaatiota.
Mahalaukku on leikattu suunnilleen banaanin muotoiseksi, alaosa (eli lähellä suolta) on hieman kapeampi kuin yläosa.
Fisu- Viestien lukumäärä : 99
Registration date : 15.12.2010
Tuli vaan mieleeni kun tässä näistä aukoista kysellään että voiko ohituksessa tehty suolen liitos umpeutua joskus jos esim tulee arpikudosta tai niitä kiinnikkeitä mitä nyt leikkauksessa voi tulla?
Kaikkea kamalaa sitä täällä miettiikin kun jännittää leikkausta.
Kaikkea kamalaa sitä täällä miettiikin kun jännittää leikkausta.
tigertytto- Viestien lukumäärä : 1222
Registration date : 16.02.2009
Ohituksessa mahapussukkaan tehty suolen liitos voi kuroutua tai laajentua. Jos se kuroutuu, alkaa potilas oksentelemaan, ruoka ei mene läpi suolistoon. Hoitona on laajennus, vissiin gastroskoopin avulla. Jos aukko laajentuu, ruoka liikkuu liian nopeasti suolistoon, eli on "helppo" syödä paljon enemmän kuin pussukkaan muuten mahtuisi (+ sokeriset ruuat liikkuvat liian nopeasti suoleen-> dumpling). Laajennusta hoidetaan ompelemalla aukkoa pienemmäksi.
Sleevessä mahalaukun ja suoliston anatomia jää ennalleen, mahalaukun koko vain pienenee.
Sleevessä mahalaukun ja suoliston anatomia jää ennalleen, mahalaukun koko vain pienenee.
Kiitos vaatauksestasi...ilmeisesti ei ole sitten mitenkään vakava juttu ja ihan hoidettavissa jos näin käy??
kuinkakohan yleistä tämä on??
kuinkakohan yleistä tämä on??
tigertytto- Viestien lukumäärä : 1222
Registration date : 16.02.2009
En osaa sanoa kuinka yleistä, obesityhelpin RNY-foorumilla siitä keskustellaan paljon, mutta siellä onkin tuhansia leikattuja. Kuroutumia voi käsittääkseni tulla jokaisen leikkaustyypin kohdalla, jokaisen leikatun keho reagoi omalla tavallaan.
apua, oloni jatkuu yhtä hel.....senä kuin tähänkin asti. helle lisää tukaluutta. ruuasta en edes haaveile, osmosal-liuosta litalgin peräpuikon kanssa. kivut alkaa heti kun ekan huikan nielee. pääsenköhän peijaksen päivystykseen ilman lähetettä hesalaisena?
Hakeudu ihmeessä Peijakseen, ei ne sua sieltä uloskaan heitä.
Ei tosiaan kuulosta normaalilta..Eiku lekuriin!
toukka79- Viestien lukumäärä : 185
Registration date : 05.08.2010
Tervehdys Saimaannorppa, olethan ottanut sinulle määrätyt kipulääkkeet säännöllisesti? Niitä pitää ottaa vaikka ei kipuja juuri sillä hetkellä olisikaan.
Papereissasi on puhelinnumero leikkausosastolle, ota siihen yhteyttä. Käskivät soittaa jos vähänkin tulee ongelmia.
Minulla leikkauksesta kaksi päivää, ei ongelmia, mutta ruoka täytyy syödä pikkulusikalla tai imeä pillillä, niin ei tule raskas olo rinnan päälle.
Tsemppiä
Papereissasi on puhelinnumero leikkausosastolle, ota siihen yhteyttä. Käskivät soittaa jos vähänkin tulee ongelmia.
Minulla leikkauksesta kaksi päivää, ei ongelmia, mutta ruoka täytyy syödä pikkulusikalla tai imeä pillillä, niin ei tule raskas olo rinnan päälle.
Tsemppiä
Inka- Viestien lukumäärä : 142
Registration date : 10.06.2011
Hei Saimaannorppa, Joko kipusi on helpottuneet?
Marjis- Viestien lukumäärä : 46
Registration date : 03.12.2010
Jouduin meilahteen, leikkaushan oli yksityisellä. olin meikussa 4 vrk, löytyi infektio, kuroutuma mahalaukusta eli liian kapea keskeltä,ruoka ei mene alas, saati juoma, pienen pieni aukko keskellä. miettivät stentin laittoa, luovuttiin, koska voisi vaeltaa suolistoon. ilmakupla vatsaontelosssa ym., sain antib. suoneen, ja nesteitä, mutta kotiin tultua olo huononi jälleen, eli olen ihan samassa jamassa kuin lähtiessä. olo on hirveä 2 vk syömättömyyden jälkeen, yrityskin saa kovat kivut ja oksentelun. kuulema peijakseen ei minua oteta kun olen hesalainen ja leikattu yksityisellä.
FISU: miten se sun sleeve silloin komplisoitui ja korjaantuko`?Mitä teen? En voi jatkaa näinkään, olen 10 vrk sisällä laihtunut 6kg, kuivuminen jo oli vakava.
FISU: miten se sun sleeve silloin komplisoitui ja korjaantuko`?Mitä teen? En voi jatkaa näinkään, olen 10 vrk sisällä laihtunut 6kg, kuivuminen jo oli vakava.
Täytyyhän niiden siellä yksityisellä korjata virheensä. Ota sinne yhteyttä.
Leppis- Viestien lukumäärä : 352
Registration date : 17.06.2011
Saimaannorppa, soita sinne missä sut leikattiin. Korjaukset menee potilasvahinkotakuun piikkiin!!! Ehdottomasti jatkohoitoon samaan paikkaan vaan! Tilasihan on hengenvaarallinen! Voimia ja Enkeleitä matkaasi!
Sokerihiiri- Viestien lukumäärä : 93
Registration date : 06.03.2011
Tuohan kuulostaa jo heitteilejätöltä sairaalaan puolelta. Ei se, että leikataan yksityisesti tarkoita sitä etteikö ihmistä yleisellä puolella hoidettaisi kuntoon. Sinuna menisin Peijakseen sinne soittamatta ja valittaisin kipuja ja oloa. Jos ne eivät suostu ottamaan sinua sisään (epäilen, koska lääkäreiden velvollisuus on parantaa ei jättää heitteille) vaadi saada se kirjallisesti ja sanoa tekeväsi asiasta valituksen.
apua ei tule
Soitin leikanneelle lääkärille, hän on lomalla ja sanoi että kyllä nesteen saanti pitäisi riittää, syömisestä ei niin väliä. Pyysin lähetettä peijakseen, ei voi antaa, kun on merellä...
Soitin viimeksi tiist. sairaanhoitopalv.neuvontaan, jossa sanottiin että omaan terkkaripäivystyksen kautta mariaan, ja sieltä siis kärrättiin meikkuun. jossa ei muuta kuin tutkittiin, ja itse viat jäivät, hoitoa sain nestettä ja lääkkeitä suoneen. Kukaan ei selittänyt mitä nämä ilmakuplat, infektio ja kuroutuma mahassa tarkoittavat ja miten ja jos ne parannetaan, josko ollenkaan. vaikka tätä lääkäriltä tivasin. meikusta potkaistiin ulos perj. koska oli paikkapula.
kyllä on karmeaa, kun ei tunnu saavan mistään apua. kotona en pärjää, turvaton olo. tekisi mieli jo vetää naru kaulaan, oksentamisessa ja juomisen yrittämisessä ja lääkkeitä peräteitse kun en pysty tabl. nielemään. karmeaa....ainut hyvä puoli on laihtuminen. mutta jos olisin tämän hel..n tiennyt, ois leikk.jääny tekemäti.
Soitin viimeksi tiist. sairaanhoitopalv.neuvontaan, jossa sanottiin että omaan terkkaripäivystyksen kautta mariaan, ja sieltä siis kärrättiin meikkuun. jossa ei muuta kuin tutkittiin, ja itse viat jäivät, hoitoa sain nestettä ja lääkkeitä suoneen. Kukaan ei selittänyt mitä nämä ilmakuplat, infektio ja kuroutuma mahassa tarkoittavat ja miten ja jos ne parannetaan, josko ollenkaan. vaikka tätä lääkäriltä tivasin. meikusta potkaistiin ulos perj. koska oli paikkapula.
kyllä on karmeaa, kun ei tunnu saavan mistään apua. kotona en pärjää, turvaton olo. tekisi mieli jo vetää naru kaulaan, oksentamisessa ja juomisen yrittämisessä ja lääkkeitä peräteitse kun en pysty tabl. nielemään. karmeaa....ainut hyvä puoli on laihtuminen. mutta jos olisin tämän hel..n tiennyt, ois leikk.jääny tekemäti.
Voihan olla, että kaikki on ihan ok kuitenkin. Alkuun vaan on paljon kipuja. Nyt on vaan sinniteltävä, sillä kohta kaikki muuttuu paremmaks. Minulla on itsellä niin matala kipukynnys, että tulen olemaan varmasti lähes "kuoleman porteilla" leikkauksen jälkeen.
Leppis- Viestien lukumäärä : 352
Registration date : 17.06.2011
Zemppiä sulle saimaannorppa, kyllä varmaankin jossakin vaiheessa kivut helpottavat kunhan leikkaushaavat paranevat!!!
Jos leikannut lääkäri ei ollut huolissaan,niin,sitten tilanne ei varmaankaan hengenvaarallinen.
Peijaksen palvelutasoa hieman ihmettelen! Kyllä npotilaat olisi hyvä hoitaa loppuun saakka ja vaikka joku on lomalla, niin toinen lääkäri ei ole...Huonoa mainosta Peijakselle!!!! Niidenkin olisi hyvä tietää tästä foorumista ja siitä,miten paljon täällä voi saada joko positiivista tai kuten tässä tapauksessa negatiivista julkisuutta potentiaalisten asiakkaiden keskuudessa!
Jos leikannut lääkäri ei ollut huolissaan,niin,sitten tilanne ei varmaankaan hengenvaarallinen.
Peijaksen palvelutasoa hieman ihmettelen! Kyllä npotilaat olisi hyvä hoitaa loppuun saakka ja vaikka joku on lomalla, niin toinen lääkäri ei ole...Huonoa mainosta Peijakselle!!!! Niidenkin olisi hyvä tietää tästä foorumista ja siitä,miten paljon täällä voi saada joko positiivista tai kuten tässä tapauksessa negatiivista julkisuutta potentiaalisten asiakkaiden keskuudessa!
Korjaus edelliseen en tarkoittanut Peijasta, vaan yksityistä missä sut hoidettiin... Missä muuten?
Etkö siis saa mitään nestemäistäkään ruokaa alas? Maito, piimä, jogurtti, rahka tai edes ene-pirtelö?
Nythän on kai 2 viikkoa leikkauksesta. Jos et todellakaan saa em. aineita alas niin ei muuta kuin hoitoon. Peijaksen kanssa on vähän kinkkinen juttu. Nehän eivät helsinkiläisiä hoida, paitsi sitten tietenkin ne jotka laihdutusleikataan siellä. Mutta tottta on sekin ettei mikään sairaala saa heitteilekään jättää.
Tässä tapauksessa kyllä minäkin peräisin se yksityisen sairaalan vastuuta. Mene niiden oven väliin makaamaan ja sano että joutuvat poliisin soittamaan jos eivät sinua ota hoitoon. Kyllä 2 viikkoa leikkauksesta pitää saada nestemäistä ruokaa alas. Ja jos ei saa niin jotain pitää tehdä. Ei toi noin voi jatkua. Mulla putosi 2 viikossa leikkauksen jälkeen 12 kg joten ei tuota painopudototusta tarvitse hirvitellä vielä. Nyt kuivuminen on suurin riski mutta kyllä nyt pitää jo myöskin saada jotain ravintoa sisään muuten kyllä yleiskunto heikkenee.
Onko sulla joku läheinen joka voi sairaalassa lyödä nyrkkiä pöytään sun puolesta? Mä luulen että se ois nyt aika tehokasta että joku kolmas henkilö kertoisi lekureille ettei tää homma voi näin jatkua. Joskus itse potilasta ei uskota kun ajateellaan että hän liiottelee ongelmaa, mutta jos joku toinen näkee että nyt on oikeasti hätä niin se menee paremmin jakeluun.
Nythän on kai 2 viikkoa leikkauksesta. Jos et todellakaan saa em. aineita alas niin ei muuta kuin hoitoon. Peijaksen kanssa on vähän kinkkinen juttu. Nehän eivät helsinkiläisiä hoida, paitsi sitten tietenkin ne jotka laihdutusleikataan siellä. Mutta tottta on sekin ettei mikään sairaala saa heitteilekään jättää.
Tässä tapauksessa kyllä minäkin peräisin se yksityisen sairaalan vastuuta. Mene niiden oven väliin makaamaan ja sano että joutuvat poliisin soittamaan jos eivät sinua ota hoitoon. Kyllä 2 viikkoa leikkauksesta pitää saada nestemäistä ruokaa alas. Ja jos ei saa niin jotain pitää tehdä. Ei toi noin voi jatkua. Mulla putosi 2 viikossa leikkauksen jälkeen 12 kg joten ei tuota painopudototusta tarvitse hirvitellä vielä. Nyt kuivuminen on suurin riski mutta kyllä nyt pitää jo myöskin saada jotain ravintoa sisään muuten kyllä yleiskunto heikkenee.
Onko sulla joku läheinen joka voi sairaalassa lyödä nyrkkiä pöytään sun puolesta? Mä luulen että se ois nyt aika tehokasta että joku kolmas henkilö kertoisi lekureille ettei tää homma voi näin jatkua. Joskus itse potilasta ei uskota kun ajateellaan että hän liiottelee ongelmaa, mutta jos joku toinen näkee että nyt on oikeasti hätä niin se menee paremmin jakeluun.
Mä laitoin norppa sulle yksityisviestin.
Mulla ei ollut komplikaatioita, mutta olen lukenut niistä. Kuroutumia voi hoitaa laajennuksella gastroskoopin kanssa tai uudella leikkauksella. Sinun tapauksesi kyllä kuulostaa siltä, että jotain radikaalia tarvitsee tehdä. Kuroutuma ei käsittääkseni veny itsekseen jos aukko kovin pieni on, side/arpikudos sitoo sen ajan myötä tiukaksi rinkulaksi. Kotihoitona edelleen tärkeintä on, että saat nieltyä riittävästi nesteitä (ja sen mukana suoloja, erityisesti näin kuumalla ilmalla - esim haaleanlämmintä nuudelikeittoa ilman nuudeleita). Ja tietty nestemäiset lääkkeet. Ja leikannut lääkäri/klinikka vastuuseen eli hoitamaan sinua eteenpäin!
Sivu 1 / 2 • 1, 2
Oikeudet tällä foorumilla:
Et voi vastata viesteihin tässä foorumissa