Pelkoja ennen leikkausta
+19
LauraL
Pingviini
ritu
Mami
Bulla65
millaida
Rosmariini
Marjis
Keijuli
Tertsukka
Piitu
Isotuija
Maiski
bulleriina
saimaannorppa
tigertytto
Elämä edessä
eräpena
Pallokala
23 posters
Sivu 2 / 3 • 1, 2, 3
Vs: Pelkoja ennen leikkausta
Pallokalalle kiitos! Olet aidosti rehellinen ja ihailtavan rohkea ihminen. Toit kaikille lukijoille avoimesti tietoon leikkausta koskevat pelkosi, joille oli peruste avona sinulle tehdystä sappirakon poistosta. Ja nyt voimme leikkauskertomuskuvauksistasi jälkiviisaasti todeta, ettet turhaan pelännyt. On tärkeä tietää näistä poikkeustapauksistakin, vaikka kuinka harvinaisia olisivatkin. Voimia sinulle Pallokala!
Mami- Viestien lukumäärä : 3
Registration date : 07.11.2010
Voimahaleja Pallokalalle. Toivottavasti toipuminen sujuu vast'edes ongelmitta. Arvostan myös rohkeuttasi tuoda vastoinkäymiset asiat foorumille.
Keijuli- Viestien lukumäärä : 14
Registration date : 27.05.2011
saimaannorppa, mulla vuotoja/oletuksia on seurattu hemoglobiiniarvojen mukaan. Jos annetusta verilisästä huolimatta hemppari laskee, niin jonnekkinhan sitä vuotaa. Seuraava vaihe olisi sit ollu gastroskopia. Mutta mulla tuntus nyt alkavan kirkastua! Hemppari alkoi nousta ja veriripuli loppui. Olen jo pari päivää saanut nestemäisiä ja pikkumäärät uppoo hyvin ). Kuume kun vielä taittuisi niin sit kotiin! Inhana yksityiskohtana: mun "vanhaan mahaan" jää seuraavaksi 6-8 viikoksi letku joka töröttä tuossa mahassa vasemmalla. Kuulemma on kiinni siellä jossain 6 cm syvyydessä. Nyt jo hirvittää sen poisto, tossa ajassa kudos kiinnittyy siihen mukavasti..
Pallokala- Viestien lukumäärä : 390
Registration date : 07.09.2010
Pallokala: kyllä ne sen letkun sieltä pois saa saivat multakin ja se on hyvä että se on siellä ettei vanha maha repeä jos sinne jotain kertyy, mulla sinne kerkes kertyä nestettä n5litraa ja oli hengen lähtö vähällä onneksi kirurkit oli nopeampia kuin pyhäpietari. PARANEMISIA.
ritu- Viestien lukumäärä : 433
Registration date : 17.09.2008
Tsemppiä Pallokala! Suuntahan on selkeästi toipumaan päin!!!!
Elämä edessä- Viestien lukumäärä : 883
Ikä : 70
Registration date : 01.11.2009
Ritu, kauanko se letku sulla oli? Otettiinko se ilman puudutusta pois?
Tsemppiä pallokala, olet kokenut kovia!
Joko kutinat ja kuumotukset on ohi?
Erittäin hyvä juttu, että enään ei ole niin kuumaa kuin viimeviikolla.
Joko kutinat ja kuumotukset on ohi?
Erittäin hyvä juttu, että enään ei ole niin kuumaa kuin viimeviikolla.
Maiski- Viestien lukumäärä : 139
Ikä : 62
Registration date : 15.03.2011
Kiitos Pallokala kun jaoit meidän kanssa huonommankin kokemuksen. Vaikka itsellä on pelkoja ja olen
alussa tässä projektista,minusta on hyvä kuulla tällaisiakin juttuja (en tarkoita, että hyvä kun sulle kävi niin, vaan että näistäkin puhutaan). Kun möröistä puhuu niin ehkä ne möröt sitten hiukan pienenisi. Ja jos asioista ei puhuta, ei ne katoa minnekään.
Mua pelottaa tuo pieni kuoleman mahdollisuus välillä, mutta se riski on vaan otettava,jos tähän lähtee. Ja ehkä sen riskin vaan tässä tiedostaa paremmin, kun oikeastihan se meillä on joka päivä elämässä. Mutta hyvä jos tänne saa vähän purkaa näitä ahdistuksiaan, niin ne ei pääsis niin valloilleen Minusta on myös kiva kuulla sellaisia kokemuksia, että vaikka on ollut vaikeuksia, niistä on selvitty.
Sulle Pallokala pien hirmusesti peukkua pystyssä, että kaikki menee kohdilleen.
Voimia parantumiseen, kyl se viäl iloksi muuttuu
alussa tässä projektista,minusta on hyvä kuulla tällaisiakin juttuja (en tarkoita, että hyvä kun sulle kävi niin, vaan että näistäkin puhutaan). Kun möröistä puhuu niin ehkä ne möröt sitten hiukan pienenisi. Ja jos asioista ei puhuta, ei ne katoa minnekään.
Mua pelottaa tuo pieni kuoleman mahdollisuus välillä, mutta se riski on vaan otettava,jos tähän lähtee. Ja ehkä sen riskin vaan tässä tiedostaa paremmin, kun oikeastihan se meillä on joka päivä elämässä. Mutta hyvä jos tänne saa vähän purkaa näitä ahdistuksiaan, niin ne ei pääsis niin valloilleen Minusta on myös kiva kuulla sellaisia kokemuksia, että vaikka on ollut vaikeuksia, niistä on selvitty.
Sulle Pallokala pien hirmusesti peukkua pystyssä, että kaikki menee kohdilleen.
Voimia parantumiseen, kyl se viäl iloksi muuttuu
Pingviini- Viestien lukumäärä : 12
Registration date : 15.06.2011
Hei Pallokala!
Minuakin juuri tuo kuolemanpelko kiusasi vielä viime syksynä. Kun sain tietää, että Suomessa on kuollut 1 henkilö ja tidennäköisesti keuhkoveritulppaan, sain selvyyden, mihin ihmeeseen leikkuussa voi kuolla. Komplikaatioita voi tietysti tulla kaikennäköisiä, niin kuin täälläkin palstalla on kerrottu. Lähempänä leikkuria pelkoni katosi, koska päätin luottaa sairaalahenkilökunnan ammattitaitoon, eikä tarvinnut pettyä!!!
Minuakin juuri tuo kuolemanpelko kiusasi vielä viime syksynä. Kun sain tietää, että Suomessa on kuollut 1 henkilö ja tidennäköisesti keuhkoveritulppaan, sain selvyyden, mihin ihmeeseen leikkuussa voi kuolla. Komplikaatioita voi tietysti tulla kaikennäköisiä, niin kuin täälläkin palstalla on kerrottu. Lähempänä leikkuria pelkoni katosi, koska päätin luottaa sairaalahenkilökunnan ammattitaitoon, eikä tarvinnut pettyä!!!
Pallokala: Mulla ei ollut letku kuin kaksiviikkoa ja sitten otti rongtenlääkäri sen läpivalaisussa pois kun leikanneet kirurkit eivät saaneet sitä vaikka yrittivät, ei se käynyt yhtään kipeää mutta oli minut kyllä kunnola lääkitty kun suoneen laittoivat kipulääkettä vissiin vahvempaa kun olotila oli kuin kunnon humalassa katselin siinä koneen alla ollessani kuin masu nahkat venyivät vaan ja lopulta irtosi sitten sängyllä osastolle ja seuraavana päivänä kotin ja kuntoutumaan.
Onkos sulla muuten se paksumpi pezzer letku vai se ohuempi mikä laitetaan sappitiehyeihin jos joudutaan sappileikkauksessa tiehyeitä aukomaan, mulla oli se paksu n1cm paksuinen pezzer letku.
Onkos sulla muuten se paksumpi pezzer letku vai se ohuempi mikä laitetaan sappitiehyeihin jos joudutaan sappileikkauksessa tiehyeitä aukomaan, mulla oli se paksu n1cm paksuinen pezzer letku.
ritu- Viestien lukumäärä : 433
Registration date : 17.09.2008
Ritu, tää on sellanen noin 1 cm läpimitaltaan ja tässä on muovinen korkki päällä, samanlainen kuin puhallettavassa ilmapallossa :) .
Ja vieressä toinen nipukka josta kuulemma tyjennetään lekun toisessa päässä oleva ballonki ennen poistoa. Varmaan sama kuin pissakatetri mutta vähän ohkasempi. Ja noin 10-12 cm sitä tossa näkyvillä roikkuu. Kun on vielä läpinäkyvä niin sen sisällä näkyy lilluvan jotain kirkasta nestettä. Mietin tässä pitäskö ottaa kamerakänykällä kuva ja jollekulle kuka haluu nii sit julkistaa. Aika yök se on.
Mut eka napapiikki on nyt itse pistetty ja kipupumpun piuha selkäytimestä poistettu. Eikä kumpikaan sattunut vaikka kuinka hirvitti etukäteen.
Nyt sit olis huomenna ilmeisesti kotiin päin lähtö!
Ja vieressä toinen nipukka josta kuulemma tyjennetään lekun toisessa päässä oleva ballonki ennen poistoa. Varmaan sama kuin pissakatetri mutta vähän ohkasempi. Ja noin 10-12 cm sitä tossa näkyvillä roikkuu. Kun on vielä läpinäkyvä niin sen sisällä näkyy lilluvan jotain kirkasta nestettä. Mietin tässä pitäskö ottaa kamerakänykällä kuva ja jollekulle kuka haluu nii sit julkistaa. Aika yök se on.
Mut eka napapiikki on nyt itse pistetty ja kipupumpun piuha selkäytimestä poistettu. Eikä kumpikaan sattunut vaikka kuinka hirvitti etukäteen.
Nyt sit olis huomenna ilmeisesti kotiin päin lähtö!
Pallokala: mistä letku kulkee? nenästä, suustako vaiko vatsanpeitteiden läpi? Kuulostaa kauhealta. Mutta hienoa että olet jo paranemassa, nopeasti kuitenkin selvisit komplikaatioista, eikä kai tullut sitten keuhkokuumettakaan? Onnea.
saimaannorppa- Viestien lukumäärä : 126
Registration date : 06.01.2011
Miten tuollainen veren kerääntyminen on mahdollista yleensä? Ja mistä se johtuu? Huonoista saumoistako? tarkistetaanko saumat jotenkin leikk.jälkeen? Luin Eräpenan viestistä että hänellä jollain sinisellä väriaineellá näin tehtiin.Mutta miten se tapahtuu? Onko kellään tietoa?
saimaannorppa- Viestien lukumäärä : 126
Registration date : 06.01.2011
Pikaisia toipumisia Pallokala
Toivotaan parasta, että pääset pian kotiin lepäilemään.
Kovia juttuja olet joutunut läpikäymään niin fyysisesti kuin henkisestikin.
Pieni pelko tässä itsellekin tuli tulevasta, mutta komplikaatioita ei voi onneksi etukäteen tietää, mutta aina voi varautua pahimpaan.
Toivotaan parasta, että pääset pian kotiin lepäilemään.
Kovia juttuja olet joutunut läpikäymään niin fyysisesti kuin henkisestikin.
Pieni pelko tässä itsellekin tuli tulevasta, mutta komplikaatioita ei voi onneksi etukäteen tietää, mutta aina voi varautua pahimpaan.
LauraL- Viestien lukumäärä : 61
Registration date : 10.03.2011
Saimaannorppa= minun epikriisissäni lukee, että tarkistettiin saumat sinisellä aineella, jolloin todettiin, että pieni vuoto oli. Se korjattiin, eikä sinistä ainetta tihkunut enää saumoista. Tämä on siis tehty minulle heti leikkauksen jälkeen, enkä itse tiennyt siitä mitään!
Minulle tehtiin rutiini vuototesti - eli join mukillisen sinistä "vettä" (metyleenisinistä vissiin?) ja katsottiin muuttuuko dreenistä tulevan nesteen väri sinertäväksi. Ei muuttunut. Dreeni oli siis läpi kyljen vatsaonteloon. Sen poistaminen ei sattunut, tuntui ehkä vähän ikävältä. Myöskään katetrin poistaminen ei sattunut. Se on melkein silmänräpäys kun vetivät irti.
Vuototestejä voi vissiin tehdä myös varjoaineilla, eli että näkyvät röntgenkuvassa.
Vuototestejä voi vissiin tehdä myös varjoaineilla, eli että näkyvät röntgenkuvassa.
Fisu- Viestien lukumäärä : 99
Registration date : 15.12.2010
Miten Tyksissä tehdään?Tarkastavatko siellä miten onko vuotoja?
tigertytto- Viestien lukumäärä : 1222
Registration date : 16.02.2009
Kyllä saumat tarkastettiin leikkauksessa, mut silti jostain syystä vuoti. Ehkä se suuri kiinnikkeiden määrä vaikutti. Sit kun leikkauksen jälkeen tulin kipeeks, varjoainekuvattiin. Ja se letku tulee tosta vatsanpeitteiden läpi.
Hei Pallokala,
Toivottavasti olet jo iloisesti toipumassa koitokseen jälkeen!
Todella ikävää,että sinulla oli noin raskasta! Enkeleitä ja voimahalit toipumiseesi myös minulta,joka leikattiin 13.6..
Toivottavasti olet jo iloisesti toipumassa koitokseen jälkeen!
Todella ikävää,että sinulla oli noin raskasta! Enkeleitä ja voimahalit toipumiseesi myös minulta,joka leikattiin 13.6..
Sokerihiiri- Viestien lukumäärä : 93
Registration date : 06.03.2011
Hei Pallokala
Ikävää että sinulla oli hankalampi leikkaus mutta ihanaa että olet noin reipas ja toipumassa kaikesta. Iloisin mielin eteenpäin ja nythän meillä kaikki on vaan plussaa, tai siis painossa miinusta..
Ikävää että sinulla oli hankalampi leikkaus mutta ihanaa että olet noin reipas ja toipumassa kaikesta. Iloisin mielin eteenpäin ja nythän meillä kaikki on vaan plussaa, tai siis painossa miinusta..
Tertsukka- Viestien lukumäärä : 100
Registration date : 27.12.2010
Tigertyttö, toki TYKSissäkin tarkastetaan ettei saumat vuoda. Se tehtiin leikkausalissa metyleenisiniliuoksella, itse en tiedä siitä mitään, koska olin vielä narkoosissa. Sairaanhoitaja kertoi jossakin vaiheessa herättyäni, että näin oli tehty. Ja jos jälkeenpäin esim. osastolla tulisi epäilys vuodosta, se varmistettaisiin varjoainekuvauksessa.
Bulla65- Viestien lukumäärä : 540
Ikä : 59
Registration date : 14.04.2010
Kiitos paljon vastauksestasi
Juhuu ja jipii nyt olen kotona . Vaikeaa tämä syöminen/ juominen, huomenna aloitan ruokapäiväkirjan jos se auttaisi.
Onnittelut kotiutumisestasi
No voi pyhä jysäys sun tuuria!!!!!
Uskotaan lujasti, että paremmaksi elo vielä muuttuu!!!
Tsemmppiiiii jatkoon!!
t: yks myös kaks kertaa leikattu...
Uskotaan lujasti, että paremmaksi elo vielä muuttuu!!!
Tsemmppiiiii jatkoon!!
t: yks myös kaks kertaa leikattu...
Tepa43- Viestien lukumäärä : 877
Ikä : 58
Registration date : 13.05.2009
Sivu 2 / 3 • 1, 2, 3
Oikeudet tällä foorumilla:
Et voi vastata viesteihin tässä foorumissa