Laihdutusleikkaus (lihavuusleikk.)
Would you like to react to this message? Create an account in a few clicks or log in to continue.

Mahd. haittavaikutukset leikkauksen jälkeen FOTEG:n mukaan.

+8
Maria
dunbar
Lyltsy
Wee2be
Jonsku
ritu
bulleriina
Murree
12 posters

Siirry alas

Mahd. haittavaikutukset leikkauksen jälkeen FOTEG:n mukaan. Empty Mahd. haittavaikutukset leikkauksen jälkeen FOTEG:n mukaan.

Viesti kirjoittaja Murree Pe Huhti 15, 2011 2:14 pm

Tuntuu tosi hurjilta nuo leikkauksen haittavaikutukset, kuinka monella teistä on näitä FOTEG:n kertomia haittavaikutuksia ja voisitteko kertoa mitkä näistä haittavaikutukset ovat osuneet kohdallesi? Ja onko haittavaikutuksia pystytty hoitamaan ja parantamaan ?

Onko leikkauksen jälkeen loppuen lopuksi sairaampi vai terveeempi kuin ennen leikkausta????

-----------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------

Mitä haittavaikutuksia lihavuusleikkauksen jälkeen saattaa esiintyä?

FOTEG:n linkki

http://www.foteg.fi/index.php?mid=8&pid=29

Leikkauskuolleisuus

Kaikkiin leikkauksiin liittyy kuoleman riski, jota nykyisellä nukutustekniikalla ja huolellisella valmistautumisella ennen leikkausta voidaan pienentää. ENE-dietin (erittäin niukkaenerginen dietti) onnistuminen on yksi keskeinen riskiä alentava keino. Erittäin suuri ylipaino ja korkea ikä nostavat hieman kuolleisuutta. Tähystämällä tehdyn mahalaukun ohitusleikkauksen jälkeen kuoleisuus on noin 0,16% (0,09-0,23). Pantaleikkauksen jälkeen kuolleisuus on hieman alhaisempi n. 0,1% ja suuremmissa leikkauksissa, kuten biliopankreaattinen diversio kuolleisuus on hieman korkeampi. Leikkauskuolleisuuteen lasketaan mukaan 30vrk leikkauksen jälkeen ja yleinen kuolinsyy on keuhkoveritulppa. Aktiivinen liikkuminen leikkauksen jälkeisinä päivinä vähentää veritulpan riskiä.

Varhaiset haittavaikutukset

Leikkauksen jälkeiset haittavaikutukset ovat samantapaisia kuin muidenkin vatsam alueen leikkausten jälkeen. Tavallisimpia ovat leikkauksen jälkeinen verenvuoto ja suolistosaumojen paranemishäiriöön liittyvät infektiot ja havaitsematta jääneet vatsaontelon sisäelinten puhkeamat. Keuhkoemboliat ja keuhkoinfektiot ovat tavallisimpia ei-kirurgisia haittavaikutuksia.

Myöhäiset haittavaikutukset

Mahalaukun ohitusleikkauksen jälkeen B12-vitamiinin imeytyminen usein vähenee ja voi ilmaantua B12-vitamiinin puutosta. Tämän vuoksi mahalaukun ohitusleikatuille annetaan B12-vitamiinikorvaushoitoa. Myös D-vitamiinin puutetta on todettu, Tosin suomalaiset kärsivät talvikausina muutenkin D-vitamiinin puutteesta, joten tämä ilmiö ei liity pelkästään lihavuusleikkaukseen. Leikkauksen jälkeen suositellaan kalkkitabletteja, joissa myös D-vitamiini on mukana. B1-vitamiinin puutetta voi esiintyä varsinkin, jos leikkauksen jälkeen esiintyy paljon oksentelua. Myös raudanpuuteanemiaa on kuvattu. Nämä voidaan hoitaa ravintolisillä.

Dumping-oireella tarkoitetaan ruoan liian nopeaa siirtymistä ohutsuoleen ja siitä aiheutuvia oireita, kuten huonovointisuus, huimaus ja tykytys. Tätä voi ehkäistä välttämällä liian rasvaisia ja sokeripitoisia ruokia ja keskittämällä juomiset aterioiden väliin.

Leikkauksen jälkeen voi esiintyä pitkittynyttä pahoinvointia ja oksentelua. Potilaille voi kehittyä rajun laihtumisen myötä sappikivet, joiden hoito on sappirakon poisto leikkauksella. Leikkaushaavoihin voi kehittyä tyriä, jotka niinikään voivat vaatia leikkaushoitoa. Joskus laihtuminen tapahtuu niin nopeasti, että ylimääräinen iho ei ehdi vetäytyä mukana vaan iho alkaa roikkua hankalina poimuina. Tähän ongelmaan on mahdollista saada plastiikkakirurgin apua, jos poimut hankaavat ja aiheuttavat toiminnallista haittaa. Korjauksiin ei kuitenkaan ryhdytä ennen, kuin painoindeksi on alle 30 ja painon lasku on pysähtynyt ja pysynyt stabiilina 6kk-1v.

Painonlaskun epäonnistuminen tai painon palautuminen leikkauksen jälkeen

Vaikka keskimääräinen laihtuminen eri leikkausmenetelmien jälkeen on merkittävää, osa leikatuista potilaista ei saavuta tavoiteltua painonlaskua. Tutkimuksissa ei ole luotettavaa tietoa siitä, kuinka suurella osalla painonlasku epäonnistuu. Onnistumisena usein pidetään sitä, jos suhteellinen painon alenema on yli 50% eli jos potilaalla on ylipainoa 50kg ja hän laihtuu siitä 25kg, on tulos onnistunut, vaikka ylipainoa edelleen jää 25kg. Mitä lihavampana leikkaukseen lähdetään, sitä suurempi osuus potilaista ei saavuta tavoiteltua laihtumistulosta. Toisaalta jo konservatiivisen hoidon tuloksista todettiin, että pienikin painonpudotus voi vaikuttaa myönteisesti liahvuuteen liittyvään sairastavuuteen.
Murree
Murree

Viestien lukumäärä : 9
Ikä : 48
Registration date : 02.05.2009

Takaisin alkuun Siirry alas

Mahd. haittavaikutukset leikkauksen jälkeen FOTEG:n mukaan. Empty Vs: Mahd. haittavaikutukset leikkauksen jälkeen FOTEG:n mukaan.

Viesti kirjoittaja bulleriina Pe Huhti 15, 2011 3:30 pm

Moi!

Ainoa, jonka noista tunnistan, on dumping. Tulee edelleen, jos pöhköilen makeiden kanssa. Muuten menee tosi hyvin ja painoindeksi on laskenut 41 -> 25.8 vuodessa ja kahdessa kuukaudessa.

Kalkkia ja vitamiineja natustelen ohjeiden mukaan, mitään muita lääkkeitä en ole tarvinnut koko aikana leikkauksen jälkeen (mahansuojat ym).

Mahanahkaa on runsaasti ja alavatsan poimun tulehtumista kyllä vähän pelkään. Viime kesänäkin oli vähän ongelmia, vaikka painoa oli silloin vielä aika paljon enemmän, eli siis nahassakin oli enemmän täytettä. Ensi maanantaina tapaan kirurgin (1v. jälkitarkastus), jolta toivon saavani lähetteen plastikakirurgille. Saa nähdä, kuinka eukon käy...

Kaiken kaikkiaan: leikkaus on paras asia, mitä minulle on tapahtunut oman perheen saamisen lisäksi!

bulleriina

Viestien lukumäärä : 182
Registration date : 09.04.2009

Mahd. haittavaikutukset leikkauksen jälkeen FOTEG:n mukaan. Empty Vs: Mahd. haittavaikutukset leikkauksen jälkeen FOTEG:n mukaan.

Viesti kirjoittaja ritu Pe Huhti 15, 2011 7:25 pm

Eipä ole isompia ongelmia ollut mitä pieniä vaan kuten olin kuolla leikkauksen jälkeen onneksi kirurkit olivat nopeampia kuin pietari (kaksi uusinta leikkausta), sitten sappi leikkaus 4kk ohituksesta ja nyt d-vitamiini ei imeydy vaikka syön sitä isona annoksina.

ritu

Viestien lukumäärä : 433
Registration date : 17.09.2008

Viesti kirjoittaja Jonsku La Huhti 16, 2011 2:32 am

Mulla ei mitään oo ollu viel Smile no ei nuolasta ennenkun tippuu Smile
Jonsku
Jonsku

Viestien lukumäärä : 53
Registration date : 05.01.2011

Viesti kirjoittaja Wee2be Ma Huhti 18, 2011 2:58 am

Mulla ei ole oikeastaan mitään noista (ainakaan vielä..) Huonoa oloa on joskus ollut ja olen muutaman kerran oksentanutkin, omasta tahdostani, kun olo on ollut liian huono. Uusien ruokien kanssa on ollut opettelemista..varsinaista dumbingia ei ole kai ollut..en ainakaan muista nyt.. mutta kipuja on joskus tullut liian nopeasta juomisesta.

Vitamiinien puutoksia pelkään, syön monivitamiini ja hivenaine valmistetta, erikseen B (kaikki mahdolliset beet) tabuja, omega 3 D lisällä ja vielä D:tä erikseen.. D:tä siis saan aika suuriakin (njaa.. n. 35 yksikköä/vrk+ruoka), mutta mulla on joku vastaainepuutos juttu muutenkin, niin sitä on ihan suositeltavaa syödä vastustuskykyä silmäillen..

Kaikkein kamalinta mitä mulle on vielä tapahtunut, on se, että hiukset lähti jossain vaiheessa päästä tosi kovaa tahtia.. Onneksi oli mistä lähteä, muuten olisin kalju XD
Wee2be
Wee2be

Viestien lukumäärä : 287
Ikä : 43
Registration date : 29.05.2010

http://wee2be.vuodatus.net

Viesti kirjoittaja Lyltsy Ma Huhti 18, 2011 3:07 am

Tuosta hiusten lähdöstä, monella on lähtenyt, mulla ei lainkaan ainakaan niin että olisi huomannut. Proteiinin saannin varmistaminen ja tasainen (ei liian kova) pudotustahti lienee tuohon parhaat avut.

Kaikki nuo esitetyt vaivat on olleet tiedossani ennen leikkauspäästöstä. Proteiinit ensin, vitamiinit purkista eli salaatit ja hedelmät vain pienissä määrin, sitä se on lihavuusleikatun arki hamaan tulevaisuuteen.

Lyltsy
Lyltsy

Viestien lukumäärä : 698
Ikä : 54
Registration date : 28.03.2010

Viesti kirjoittaja dunbar Ma Huhti 18, 2011 5:20 pm

Mulla jäi salaatit vähäksi aikaa pois, kun koin, että en jaksa niin pienen määrän takia edes tehdä salaattia... Nyt olen tehnyt kupillisen kaappiin ja ruuan kans syönyt vähän. Ja maistuu hyvälle... Asenne kysymys sekin. Mutta jaksaakseen on todellakin pakko keskittyä syömään eka proteiinit. Leivältäkin syön päälliset pois, jos en jaksa koko leipää.

Mutta alkuperäiseen aiheeseen. Mulla ei ole leikkauksen jälkeen tullut mitään todella hankalia juttuja. Mausteiset ruuat polttelee vatsaa. Ja ranteet kipuilee kylmässä. Niihinkin olen sopeutunut yllättävän hyvin. Ensi viikolla otetaan labroja, joten sitten osaan kertoa tarkemmin vitamiinipuutoksista jne. Hiuksia tuntui lähtevän vähän enemmän, mutta sekin on tasaantunut.

Aika näyttää nuo pitkäaikaisvaikutukset, mutta toisaalta... Jos olisin edelleen 50kg painavampi, minulle olisi jo puhjennut diabetes ja ehkä verenpainetautikin. Kantapäissä olisi koko ajan luupiikkejä jne.

dunbar

Viestien lukumäärä : 329
Registration date : 11.01.2009

Viesti kirjoittaja Maria La Toukokuu 07, 2011 5:25 pm

No,minulla on sitten tullut kaikki mahdolliset imeytymishäiriöt leikkauksen jälkeen vaikka kuinka syön kaikki määrätyt vitamiinit ja mineraalit. Nyt yritetään niitä korjailla.
Mutta paino on pudonnut hyvällä tahdilla ja lääkäri ennusti että alle 100 kilon pääsen joskus uuden vuoden paikkeilla Smile

Maria

Viestien lukumäärä : 90
Registration date : 15.08.2010

Viesti kirjoittaja saimaannorppa Pe Toukokuu 20, 2011 11:22 pm

Onko teille kaikille tehty by pass, joilla näitä haittoja ja imeytymishäiriöitä on tullut? haluisin infoa kun itselle sleeve tulossa. Ja miten voi oksentaa leikk. jälkeen? Ja onko kipuja heti leikk. jälkeen ja miten niitä lääkitään. Kauanko meni ennen kuin olitte työkunnossa?

saimaannorppa

Viestien lukumäärä : 126
Registration date : 06.01.2011

Viesti kirjoittaja Mimmu Pe Toukokuu 20, 2011 11:44 pm

Minulle on tehty GBP, ja leikkauksesta on vasta vuosi. Mutta silti kärsin jo imeytymishäiriöistä. B-vitamiini on liian alhainen vaikka saan sitä maksimiannostuksen vitamiineina ja ruuasta noin kaksinkertaisesti päivän tarpeen. Myös rauta on alhaalla, sekä d-vitamiini ja kalkki ovat alarajoilla.

Oksentaminen leikkauksen jälkeen sujuu kuten ennenkin.
Minulla oli leikkauksen jälkeen kovia kipuja, mutta ne johtuivat komplikaatioista (verenvuotoa sisäisesti). Normaalisti kivut eivät ole kovia. Niihin saa sairaalassa kunnollista kipulääkettä. Mutta kotiin sai reseptin vain Parasetamolista. Mikä ei tehoa ollenkaan. Työkunnossa olin vasta 4 viikon kuluttua leikkauksesta. Sairaalassa (ja vielä sieltä päästyäni) olin heikossa kunnossa. Tarvitsin saattajan vessareissulle, koska meinasin pyörtyä matkalle. Onneksi oli tippapullon teline missä roikkua.

Mimmu

Viestien lukumäärä : 19
Registration date : 13.02.2010

Viesti kirjoittaja Inkku Su Toukokuu 22, 2011 4:16 am

jostain syystä, minulle ei tunnu sopivan tuo multivitamiini.
alkuun otin multivitamiinin ja somacin aamulla yhtäaikaa pienen vesimäärän kera, enkä voinut syödä moneen tuntiin minkään sortin aamupalaa, kun kaikki tarttui "kiinni" ja piti käydä puklauttamassa pois.. pidin nyt sitten pitemmän tauon tuon multivitamiinin kanssa, eikä sinä aikana tullut mitään ongelmia, suuhun ei tullut tapletin makua, somacin ottamisen jälkeen pystyin jopa syömään hieman ja muutenkaan ei ole ollut hankalaa oloa..

otin nyt iltamassa multivitamiini tapletin ruuan kanssa ja nyt on taas ällöttävä tapletin maku suussa, närästyksen tunne velloo ruokatorvessa ja taidan mennä kohta uudelleen vessaa yökkimään vaahtoa pois..

yritän saada tarpeelliset vitamiinit tästä lähtien muilla keinoin, en enää ikinä laita suuhuni tuota multivitamiini valmistetta.. silent

Inkku

Viestien lukumäärä : 58
Registration date : 19.02.2011

Viesti kirjoittaja saimaannorppa Ma Toukokuu 23, 2011 12:03 am

Inkku,minkä niminen monivitamiini? Niitähän on myös nesteinä, mm. ramavit, ja kräuterblut saft.

saimaannorppa

Viesti kirjoittaja Inkku Ma Toukokuu 23, 2011 1:54 am

^ siis piti kirjoittamani Multitabs.. Embarassed family monivitamiinihivenaine tabletti..

pystyn jotenkuten saamaan alas sen veteen liotettavan monivitamiini pore tabletin, mutta silloinkin meinaa olla pientä nikottelua, mutta jälkimaku ei ole niin karmea, eikä tarvitse käydä yökkimässä, kuten nyt tapahtui tämän Multitabsin kanssa..

Inkku

Viestien lukumäärä : 58
Registration date : 19.02.2011

Viesti kirjoittaja Fisu Ma Toukokuu 23, 2011 2:54 am

Saimaannorppa,
kyselit bypassin tehneiltä, mutta ajattelin että minäkin vastaan kun sinullekin on tulossa sleeve. Smile
Analyysien mukaan kaikki on hienosti nyt pian puoli vuotta leikkauksen jälkeen. Oksentaa voi kuten aiemminkin, itseasiassa oksennus tulee ylös paljon helpommin. Ensimmäisinä kuukausina leikkauksen jälkeen oksentelin välillä syömisen jälkeen, kun en vielä osannut syödä sopivia annoksia (annoskoko vaihtelee sen mukaan, mitä syö - kanaa/lihaa/kalaa mahtuu mahaan vähemmän kuin vaikka salaattia tai leipää). Oksentaminen on enemmänkin sellainen "puklaus", eli vatsan sisältö tulee ylös ilman että maha/diafragma kouristelisi avuksi.

Leikkauksen jälkeen oli kipuja pari päivää, siihen sai hyvät tropit. Sen jälkeen satunnaisia kipuja ja hankala olla jossain asennossa ensimmäisen kuukauden. Työkunnossa ehkä pari-kolme viikkoa leikkauksen jälkeen, riippuu minkälaista työtä tekee.

Fisu

Viestien lukumäärä : 99
Registration date : 15.12.2010

Viesti kirjoittaja saimaannorppa Ma Toukokuu 23, 2011 3:03 am

Kiitos Fisu! Vielä: voiko enää sleeven jälkeen juoda hiilihapollisia juomia, ja kuinka paljon yleensäkin voi juoda kerrallaan? O nko siinä jotain rajoituksia "edelliseen" elämään nähden? Kuinka pian uskaltaa lähteä liikkumaan, esim. sauvakävelylle?
Miksi enellä on heikotusta ja pääsärkyä?Ja etovaa oloa, varsinkin pussimuonat etoo niin, että mielummin on ilman..

saimaannorppa

Viesti kirjoittaja Fisu Ti Toukokuu 24, 2011 3:09 pm

Hiilihapollisia en juonut ensimmäisuun kuukausiin ollenkaan, eikä ne tunnu kovin kivalta vieläkään. Jos haluan jotain "kuohuvaa" juoda, yleensä ravistelen siitä ensin enimmät kuplat pois. Ilmankin kyllä pärjää, mieli jotenkin muuttuu tänkin asian kanssa ihan itsekseen kun siperia opettaa.. Laughing

Voin juoda periaatteessa ihan niin paljon kun haluan, riippuu vähän mitä juo. Vesi menee mahasta melkein samantien läpi, lyhyessä ajassa tyhjenee 0,5l pullo. Esim. päivän 2l veden juonnissa ei ole mitään ongelmaa, kunhan sen muistaa itse juoda. Kovin sokeripitoisia juomia ei kannata vauhdilla isoja määriä juoda - sokerin ei ole tarkoitettu menevän suoraan suolistoon pysähtymättä vatsalaukussa - voi tulla huono olo.

Rajoituksia.. Hmm.. Ulkona syöminen sellaisessa seurassa, joka ei tiedä/jolle et halua kertoa leikkauksesta. Annos on kuitenkin todella pieni ja sekin tulee syödä rauhallisesti. Mutta ainahan on hyvä syy - mehän ollaan laiharilla! Cool
Joskun sitä haluaisi lempiruokaansa vetää "navan täyteen" ison annoksen, mutta se on pään ongelma (mikä on siihen liikalihavuuteen johtanutkin) ja nyt sleeve on rajoittamassa silloin kun pää sitä ei itse tajua.
Mitä sleeve rajoittaa - annoksen kokoa ja ruokailun nopeutta. En kyllä oikein meinaa nyt keksiä muuta.

Liikkuminen oman fiiliksen mukaan, minä olin varovainen ensimmäisen kuukauden ajan. Kävellä voi ja pitääkin, kannattaa jutella lääkärin kanssa ja kuulostella mitä kroppa sanoo.

Enellä mennään käsittääkseni ketoosiin, ja huono olo on tavallinen sivuoire? En tiedä eneilystä oikein mitään, kun minä en koskaan tehnyt leikkausta edeltävää dieettiä.. Sain peruutuspaikan viikon varoituksella (olin varautunut puolen vuoden päähän) ja niin sitä vaan leikattiin isoine maksoine kaikkineen. Ei kyllä kirurgi valittanut että ongelmia olisi ollut. Kyllä silti olisi ollut hyvä dieetti tehdä, leikkaus laihduttaa "automaattisesti" vain tietyn ajan ja tietyn määrän, kokonaispudotus on yleensä paljon parempi kun on tehty kunnon "puristus" enellä tms ennen leikkausta. (tosin "tavallinenkin" laihduttaminen on silti paljon helpompaa sleeven kanssa vaikka 10v päästä).

Fisu

Viesti kirjoittaja saimaannorppa Ke Toukokuu 25, 2011 2:18 am

Minkälaisia oireita hiilihapolliset juomat sitten aiheuttaa? Rakastan Vichyä, kun hikoilen paljon.
Kauanko sitä velli-ja soselinjaa pitää jatkaa sleeven jälkeen? Mitenkä kuituiset ruuat, kuten leipä sulavat sitten?
Joudutko, Fisu syömään happolääkkeitä? Nexiumia tms?Kiitos jos jaksat vielä vastata.

saimaannorppa

Viesti kirjoittaja dunbar Ke Toukokuu 25, 2011 3:24 am

Mä en voi juoda aamulla tyhjään mahaan limsaa. Hiilihapot vie tilaa mahassa. Puolen litran pullon pepsi maxia voi hissukseen juoda esim työpäivän aikana. Jos juo limsaa syönnin päälle liian nopeasti, tulee sellainen olo kuin mahalaukku turpoaisi...

dunbar

Viestien lukumäärä : 329
Registration date : 11.01.2009

Viesti kirjoittaja Fisu Ke Toukokuu 25, 2011 4:49 am

Dunbar sanoikin hyvin, kupliva täyttää mahan eri tavalla kuin kuplaton juoma. Eli pitää juoda hissukseen, ei voi "kaataa" lasillista kurkkuun janoisena. Ruuan päälle hiilihapollista juodessa mulle tulee tosi huono olo, koska maha on jo täynnä ja tulee kupliva/vaahtoava ähkyinen tunne joksikin aikaa. Sekin on opettanut, kuplivia vain tyhjään mahaan.. Smile Eikä tietty muutenkaan kannata juoda mitään syönnin ohella, vaan sen vähintään varttia ennen tai puol tuntia-tunti ruokailun jälkeen vasta.

Mut leikattiin Virossa ja sain tällaiset ohjeet alun ruokailuun:
1. viikko pelkkää vettä
2. viiikko kirkkaita liemiä
3. viikko sakeita/"kermaisia" liemiä/vedellä jatkettua muussattua keittoa tms
4. viikko muussattua ruokaa
5. viikosta alkaen tavallista ruokaa, kokeillen mikä mahaan sopii ja hyvälle tuntuu

Tuossa on se idea että maha saa toipua ja keho saa riittävästi nestettä - paino lähtee hyvin laskuun. Mulla lähti ekalla viikolla 8 kiloa (nesteitä toki, mutta eivät ole kyllä takaisinkaan tulleet. Razz

Kuitupitoiset ruuat sulavat ihan kuin ennenkin, mahaan mahtuu ruisleipää vähemmän kuin valkoista paahtoleipää mutta sekin on vaan hyvä.. Smile

Söin omeprasolia 20mg kerran päivässä noin kolme kuukautta lääkärin määräyksestä. Sen jälkeen olen ottanut 10mg kapselin jos on närästänyt, ehkä kerran viikossa tai kahdessa?

Fisu

Viesti kirjoittaja Sponsored content

Sponsored content

Takaisin alkuun

- Similar topics

Oikeudet tällä foorumilla:
Et voi vastata viesteihin tässä foorumissa